10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Jag har också fått sära på min 10 och mamma häst nu eftersom bebis roade sig med att sparka in sin mamma i ett hörn av boxen där mamma häst bara stod och darrade medans bebis sparkar henne. Skit unge! Eller skit mamma som inte kan säga ifrån men hon berättade att det inte alls var lätt att vara förstföderska och att hon var mycket tacksam egentligen för seprationen men att hon bara var tvungen att gnägga en gång lite hjärtskärande. Ja se hästar.

KL

Någon som låtit kastrera sina småttingar än? I morgon ryker kulorna på den här lille
32037606.jpg

(visst är det härligt att han inte är överbyggd så länge han står ett par dm högre med frambenen ;))

Han blir 10 månader nu i februari och är inte hingstig än, men han är roomie med ett sto så jag vill göra det så fort som möjligt och han är inget hingstmaterial pga sin lille stjärn :)

Min kommer att kastreras framåt våren. Vill göra det innan betet då det inte finns någon anledning alls att hålla honom som hingst och han får gå på bättre bete med stona i stallet:).

Hahahaha:D det bekymret har jag helt sluppit med min dressyrräka:D! För några veckor sen så stod han som vanligt och väntade vid grinden när han skulle in. Troligen hade han lite tråkigt medan han väntade på att jag skulle lämna första hästen i stallet för han hade fipplat med handtaget till översta tråden och fått loss den:eek:! Så endast nedersta tråden satt kvar (ca 30 cm över backen nu med all snö) och lillhästen stod snällt kvar i hagen och väntade på mig:love:! Det är praktiskt med dressyrhästar;)!

Det värsta är ju att eftersom han är så stor så har han stått i egen box o varit skiljd från mamma halva dygnet sedan han var 5.5 mån. Det tog han helt lugnt.

Han är tack o lov inte alls hingstig än utan kan gå med syrran fast jag får nog fråga grannen som har en hop unghingstar om han kan få flytta ner dit om det blir fara å färde. Tänkte han skulle få gå på hingstbete ute på Bassholmen fram till hösten och sen kastrera.

Hur som helst så har jag fått sätta låtsaseltråd högst upp på stolparna och fullständigt barrikaderat ingången med plank högt som lågt (han kunde krypa oxå den jäkeln). Nu går han sen en dryg timme utan mor och skriker HYSTERISKT (kan hästar tappa rösten tro). Som tur är var morsan helt lugn och står mest o äter medan hon då och då besvarar han skrik. Det verkar funka!

Jag har fått tummen ur & tagit lite bilder på våran tös Florentina D efter Firenze. Svårt att få dom att visa upp sig när man vill el. .........röra på sig över huvudtaget, mer än in i kameran :angel:
Hon är iaf 10 månader gammal & 150 mkh, överbyggd för dagen.
Dock har hennes vinklar varit bra hela tiden, hovslagaren lovordar hennes hovar & ben ständigt. Han har bara behövt verka henne en gång sedan hon föddes.Har ju inget att jämföra med....................

Är hon inte högbent ?

florentina12feb2011_1.jpg

florentina12feb2011_3.jpg

florentina12feb2011_7.jpg

florentina12feb2011_4.jpg

Senast ändrad:

Jo! :D Om man jämför med min burkiga räka :D Vet inte var hennes burkighet kommer ifrån, får se om hon växer till sig.

*kl*

Hittade lite gamla bilder från början av feb. på lillpojken och hans lekkompis (nordisgubbe på 26 år) som verkligen fått ny inspiration sedan han flyttade från stoflocken och in till Astro, visst är dom lika :D

Grabbarna grus
astro14.jpg

efter ett par groggar :D
astro13.jpg

Sedan lite lek
astro2.jpg

astro4.jpg

astro5.jpg

astro6.jpg

Härliga bilder! Så där som gamlingen beter sig kommer min -99 garanterat göra ;) han älskar att leka men unghästarna och löra dom bus =D En annan sak som var rolig var när min shettis var 3 år och hingst så gick han med en Nordis och när han blev less på han så tog nordisen tag i grimman och ledde runt han ;D

Tack du :laugh:, Sådär kan de hålla på i flera timmar och är verkligen tacksamma att fota, lite dåligt väder just den där dagen så fotona blev inte så bra. Gammelman är verkligen fantastisk med föl och den dagen han inte finns längre kommer det väl bli total oreda i flocken. Han leker, fostrar, gosar och är allmän slagpåse till alla mina föl sedan 15 år tillbaka. En riktig klippa :love:

Haha, nordisar är bra på det mesta och löser problem på sitt eget vis. Faust står mest och ignorerar Astro när han tröttnar, det går liksom inte att få honom förbannad, jo förresten... en gång när han var ung (typ 6 år) så blev han ihopsläppt med en ganska stursk halvblodsvalack på 170+, det slutade med att Faust (som mäter hela 152cm över havet) stegrade sig över halvblodet och lade sig på honom med sina 800 kilo, halvblodet ramlade ihop i en liten hög och sedan var Faust ledare igen :D

Nu håller min lilla på att bli stor.. sover i egen box om nätterna och ska snart få bekanta sig med sådana saker som resårgjord runt magen, bada fötter och allmänna vuxensaker! Ska bli skönt och få ha "semester" ett par månader innan vår familj utökas med både föl och människobebis... :) För sen tror jag att det inte blir en lugn stund ;)

Nu håller min lilla på att bli stor.. sover i egen box om nätterna och ska snart få bekanta sig med sådana saker som resårgjord runt magen, bada fötter och allmänna vuxensaker! Ska bli skönt och få ha "semester" ett par månader innan vår familj utökas med både föl och människobebis... :) För sen tror jag att det inte blir en lugn stund ;)

Vad spännande! Du får mycket jobb framöver med 2 bebisar! ;)

Några nya bilder på Nixi =) Tog in en stor lekboll i hagen så man fick passa på med kameran! =D

Ursäkta bildbomben ;) Man jag tycker min tjej är så fin!

Fina bilder. Har försökt hitta en sådan där boll men inte lyckats, var kan man köpa dom??

Bara roligt med mycket bilder tycker jag :laugh:

Naturhästen / Naturhunden finns annonser lite här och var =) Mina hästar tycker dom är jätteroliga :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 652
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur