10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

min lilla har verkligen vuxit mentalt på bara någon vecka.

Från att vara stressad med grimma, stressad/misstänksam när man rört henne, snurrat i boxen när man borstar och så var det där med hovarna då så har hon nu kommit fram i hagen utan att backa när man rört henne, hon står helt stilla i hagen om man borstar henne där, hon har nu stått uppbunden på stallgången för första gången utan panik.
Hon tar upp sina hovar utan problem och man kan hålla kvar, grimman går att ta av normalt (men inte sätta på "normalt" dvs man måste knäppa upp nackremmen), man kan kela med henne i boxen utan att hon snurrar/backar, man kan klappa henne om man står utanför boxen (hon har innan gått bakåt så man inte når henne).

Hon har testat att flytta i sidled en gång (gick bra!) och hon kan ledas utan problem.

:bow:

jag har också varit imponerad över min 10 e: Calido,jag drar ut vatten medhjälp av en pulka och alla hästarna tycker att det är supeer läskigt och flyr när jag kommer förutom 10:an som glatt travar fram för att se vad som jjag har med mig¨sen är det också vväääällldigt roligt att bita och leka med pulkan. hon är en riktig tuffing.

va kul :D

När detta är befäst och när det blir bättre ute så ska vi se om vi kan gå ut själva lite. Det är ingenting hon uppskattar (inte så konstigt, sist hon gjorde så så "försvann" ju mamma). Men man får börja med att gå från stallet till stallplanen en gång, lagom takt.

Nu har jag tagit mig i kragen o anmält min lille hingst till hingstbetet på Bassholmen länk borttagen av moderatorMåste ju bara tipsa alla som har vägarna förbi Orust/Uddevalla i sommar att ta sig tid och åka ut för att träffa grabbarna.

Har verkat honom för andra gången idag, mest rätta till lite trakter som blir höga när det bara är snö ute och han var jätteduktig. Men hur stor han ska bli vill jag nog inte veta. Han är säkert 160 cm över rumpan nu (rejält överbyggd) och 155 fram. Blev 8 månader i dag!!!

Senast ändrad av en moderator:

Då var det dax igen!
Min har fått ännu en hovböld!
Gips och boxvila han lär ju säkert vara kul om 10dagar.

Det är bara böld 4 i samma hov fast 3 av dem kom på rad eftervarandra så då var han ju halt i nästan 3mån nu är det ju snart 2månader sedan den sista så det var väl dax igen!

Funderar verkligen på att sko den hoven sedan så den får återhämta sig ordentligt.
Eller hoppas på en lerig vår så hagen är riktigt mjuk!

men du, det finns en typ av gummiskor som man kan trä på hoven och som skyddar när det är knöggligt osv. Tyvärr är de mest gjorda för islänningar så min jättetant hade för stora hovar när jag kände att jag inte ville sko henne pga alla hovbölder. länk borttagen av moderator
Det finns en sort som bara är vid behandling (ej i hage) och den andra som man ska kunna rida med/gå i hagen med.

Senast ändrad av en moderator:

Tror bestämt att det tog lite på energin att traska ner och titta på svärfars alla entrepenadmaskiner på granngården tidigare i veckan! Dröjde inte många minuter från att jag släppte in henne i hagen tills att hon stod såhär!!! :)

32169595.jpg

Måste erkänna att det är tacksamt med de små ibland, behövs inte så mkt för att de ska bli nöjda.. :angel:

Oj, hon ser ju helt slut ut :laugh: Kul att se att det finns fler som är superlurviga, mina ser ut som marsvin.

*kl*
Igår tog jag ut Astro på en superliten promenad på gårdsplanen. Han har i princip bara haft grimma på sig när hovslagaren varit ute och aldrig blivit ledd överhuvud taget men det gick superbra även fast gammelgubben stod inne och gnäggade efter oss när vi gick. Han är nu drygt 150cm tror jag, fyller 10 månader den 16:e mars.

kl*

jag vet snart inte vad jag ska göra med mina små. elen i hagen funkar helkasst och blir inte bättre av att vi varit tvungna att skarva trådarna lite här och där. MIna små går bara rakt genom staketet och det händer kanske 5-6 gånger per dag! åh om jag bara haft en ligghall färdig hade jag tagit hem dom till mig direkt för vi har betydligt bättre hagar/staket än vad det är där jag har dom nu.

Tack! Om vi inte får fast en sko så kan detta nog vara något!

Avundsjuk jag är på dig! Jag skulle också vilja släppa min på bastholmen i sommar!

Hur är det för er andra med bete! Här nere i skåne verkar det vara fullt på alla beten redan.

Min ska gå med 2 1-åriga hingstar o 2 2åriga valacker tyvärr betet lite tråkigt helt plant och bara ett par träd. Men det är det ända jag har hittat med plats.

kl

här händer ite så mkt mer än att hon fäller som en ryamatta och har lite magknip ibland :crazy: jag har skickat träckprov på henne för några veckor sen som visade nästan noll på allt... men jag avmaskar nu ändå så det inte är bandmask som spökar (som är svårt att se på prov tydligen).

Det jag funderar över är ju att hon bör ju börja brunsta snart, kan allt som händer i kroppen även påverka magen?! Vi tjejer kan ju också ha lite ont i magen när vi har tråkvecka eller inför.... om det inte blir bättre av avmaskningen får jag prova att ge henne någon typ av pronutrin lr liknande just nu får hon bakjäst och så har jag minskat kraftfodret så hon inte blivit sur i magen.... men hon äter och dricker bra så jag köper inte riktigt veterinärernas funderingar på magsår...

Jag gick över hela stängslet tidigare i vinter och bytte ut allt band mot vanlig ståltråd och såg till att det inte var virat runt några isolatorer utan att tråden löper "fritt". "ledtråden" i banden kan ha en tendens till att blåsa sönder och då tappa ledningsförmågan.

Sen fick min lilla "ståltrådsspröt" från grimman på både näsan och upp från nackbandet på grimman, hon har respekt för tråden numera :D sen att jag någoin gång råkade hamna med grimskaftskedjan på tråden gav tydligen också resultat ....

ååhh du är inte ensam, har aldrig byggt så mycket hagar som i år. jäkla hästar, jag satte upp en jordtråd överst och då måste de röra vid den vanliga tråden och den nya och då får de en trevlig stöt på 5000volt men inget resultat än så länge blir nog celus grimmlösning snart :);) svärfar har föresalgit detta länge men jag tyckte att det var i tuffaste laget. men snart är mitt tålamod slut.

Tror att nästan vi alla har problem med elen.. bara jag får igång den igen så ska jag se till så hon får sig en rejäl omgång, för just nu har hon INGEN RESPEKT för staketet ALLS.. skithäst :( Och det gigantiska lurvet på kroppen isolerar ju alldeles för bra... Suck..

problemet är ju just att de måste på båda trådarna när man har jordtråd... jag funderade på det men har lite långt mellan trådarna så jag tror inte hon hade kommit i närheten.

Hon fick bli en ailien istället :D o va sur hon var när jag kom med grimman på morgonen :rofl: men så har jag sluppit laga hagen mer än 2 ggr :D

Nu har tösen börjat växa äntligen! Hon är fortfarande mycket mindre än den andre åringen men men. Bilder från idag när hon och våran tvååring njuter i solen.

Hon är så himla kär den lilla hästen. Jag kan gå ut och promenera själv med henne och när jag lasttränade i veckan gick hon bara rakt in och backade rakt ut lungt och försiktigt, hon står som en ängel på gången och kommer springades när man kommer i hagen och stannar en meter framför och går sedan lugnt fram. Söta lilla...men hon har börjat kaxa sig lite mot tvååringen så det kanske kommer något uppror snart...

5499374478_033a9d6544_m.jpg

5498779295_14870f8354_m.jpg

5499374320_71b0724c0d_m.jpg

idag ska jag åka ut och hälsa på den lilla, hoppas det blir lite action i hagen, har inga action-kort och jag är inte en sån person som jagar hästar bara för att få lite roliga bilder.

Vi får la se :D

*kl*

Min räka fäller något helt galet nu! Ska bli intressant att se vad som finns under all päls:p. Gissar dock på en ännu mindre räka:D. ar tagit foton, men jag vågar ärligt talat inte lägga in dom här:o.

Jo snälla vi vill se på dina bilder! Vi är ju en liten skara med små räkor :laugh:
Min har oxå börjat fälla och jag undrar oxå vad som finns där under, kanske en räka utan skal:idea:. Dem är som godast så :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 652
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V