10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Jag hade fortsatt att träna som du har gjort nu och när det fungerar bra kan du be någon annan person, som inte brukar hantera henne, att testa. Och upprepa tills det fungerar.
När hovis kommer nästa gång så ber du honom att först bara gå fram och prata och klappa lite på henne, så att han inte direkt går fram och lyfter benet.

Studsar hon runt och inte vill stå stilla alls, så kanske det kan vara en idé att dra grimskaftet genom ett boxgaller eller liknande och låta henne luta sig mot väggen.

Hoppas att det ordnar sig, men det gör det nog :laugh:

Konstigt att de inte underhållit hovarna från början...jaja du ska se att det löser sig! :)

Blider från nyårsafton...

5373107721_9124d554b5_m.jpg

5373705574_c22d4093fc_m.jpg

På hingstfölen som haft svart man har jag klippt bort de ljusa topparna på hösten medan stofölet som är fux kommer att lämnas ifred tills det ser alldeles för vildvuxet ut.

Du får helt enkelt ge Dig på att träna henne ordentligt..
Hovslagaren Du har är det nog ingen fara med. Han är van vid det mesta och är verkligen otroligt duktig både på själva hovslagarjobbet och att hantera hästar som kanske inte alltid är med på noterna.

Hans lugn och sätt med hästarna brukar i sig vara fostrande för dem och det brukar inte ta lång tid innan även de mest avogt inställda har förtroende för honom.

Ett av våra stoföl gjorde sitt bästa för att ge honom en riktig känga härom veckan och hon är riktigt snabb i benen..:) Snälll och lugn i hanteringen men kaxig som få..så där har vi en hel del jobb att göra vi också.

Ta det lugnt och låt få tid på sig att vänja sig vid att Du lyfter ben, håller fast och slår på hovarna så brukar det ge med sig..

Jag brukar rycka mannen lite i förbyggande syfte. Killarna är hur coola som helst och bryr sig inte ett dugg. Men lilla fröken är lika håröm som sin mor och man får inte röra så hennes bara kammar jag och låter fingrarna glida igenom men tyvärr kommer hon nog vara lika besvärlig som sin mor. Alltså brems fram. Skit törligt men mannen är uber tjock. Lilla systern skulle hjälpa mig att frisera mamma häst för fölvisningen och när jag kommer till stallet har ungen klippt mannen alltså helt omöjligt att knoppa försöker rädda det men gick inte att ryka efter den korta klippningen försökte då tunna ur med sax ja vad jag an gjorde blev det bara värre. Går aldrig skämts så mycket på en visning tidigare.

Tack!

Uppfödaren har raspat en gång på utsidan men hon sa att hon hade verkat så det blev väl missförstånd. Men det är ju ändå ganska bra att Annie har så bra hovar så att hon slitet ner de jämt och fint och att hon nu har fina hovar och står bra och kan göra det i 8 veckor till, tänk om det kan bli en häst med bra hovar när hon är stor :bow:

Ja, hovslagaren är super! Han brusade inte upp, han pillade på henne, pratade. Jag bad som ursäkt hundra ggr och jag skickade ett sms igår där han svarade "Det är lugnt". Han var iaf tacksam över att hon inte sparkade honom, jag har aldrig sett henne sparka alls. Han åkte ju bara runt med henne i stallgången :angel:

Han kommer inte tro det är sant när han kommer tillbaka om 8 v och hon står som ett ljus :D

Nu ska vi träna :D

en av mina småtjejer höll på nästan likadant förra veckan när hovis var här. Jag har ändå tränat och lyft benen nästan varje dag på båda mina. det var riktigt otäckt vad hon hoppade omkring så vi fick också avsluta när hon varit någorlunda lugn i nån minut och hovis tillåtits dra lite med raspen på hovarna.
Fick i uppgift att fortsätta träna på att lyfta hovar och även trycka och "slå" (förstå mig rätt) lite med hovkratsen på på den upplyfta hoven så att hon skulle vänja sig. Får se om det ger resultat tills det är dags för verkning igen.

*KL*

Längesedan jag skrev, hände rinte så mkt, han står i egen box på nätterna nu. har gått bra.
och har ju sedan i höstas kunnat lämn ahonom i hagen kprta stunder när vi tränat mammahästen, dock har vi ju bvarit i stallet/på gården, men han springe rinte ens med till grindne längre så föra veckan tog vi uta 3åringen och mammahästen för att rida ut (3åringesna andra uteritt) men när vi var en bit hemifrån ringd epappa o sa att fillidutt hade hoppat ut, suck, var bara att vända o trava friskt o fort hemåt o tacka gudarna för att jag har en så underbar 3åring! (sen skrittade vi 20m sne hoppade vi av o sprnag resten) men just när vikom fram hade pappa fått in honom i boxen. så ingen skada skedd.

Tror inte det var enbart att mammahästen försvann utan att vi även var iväg med hans favoritkompis och "flickvän" :cool: snart dags att dela på dem...

annars är han superduktig, snäll att leda, "vem som helst" kan leda honom. står uppbundne i stallgången, nsäll att fixa med hovar o borsta... trimmade manen häromdagen. fick dock inte trimma pannluggen men tog fram saxen :devil: så han har lite pottfrisyr därfram.
här har den dock blåst åt sidorna, o här är han idag:
180360_10150123854284434_582504433_7657607_2591127_n.jpg

Copy blir 7 mån på fredag och har tack o lov slutat se ut som en nordis-isis korsning :) Hon är stor som ett hus (staketet ca 1m).

Slutat att se ut som en nordis/isis till att ha blivit ett riktigt fin connemara:D:p. Hon är ju jättesöt!

Ja det tar sig,nu är hon ju i alla fall renrasig :rofl: Så om ett par månader till blir hon kanske ett Hbl ;):D

Hon är söt den där! Ser inte alls så stor ut i kroppen, om man inte vet att staketet är så högt...

Kl
En kompis var och hälsade på härom dagen och fotade mina tjejer i hagen, så nu blir det bildbombning!

DSC_0019.jpg

Flamman spanar ut över vidderna när Rozzie diar...
DSC_0026.jpg

Eller så passar hon på att ta en tupplur på Rozzies rumpa
DSC_0108.jpg

Stolta fina mammahäst
DSC_0082.jpg

Rozzie gillar kissen
DSC_0086.jpg

Och att pussas
DSC_0091.jpg

DSC_0137.jpg

DSC_0143.jpg

Hon är somsagt väldigt söt, ser snäll ut där hon står. Det är mycket ponnystuk över henne tack vare manen som ser tjock ut. Har du mätt henne?

Tänkte mäta min 10:a på hennes 1 årsdag som är om en månad nästa gång och se om hon vuxit, sist var hon 152 cm.

Jag såg första vårtecknet på hästarna i går då mammahäst började fälla:laugh: Det fastnade en massa hår i borsten, något man annars inte brukar gilla, men då kändes det riktigt bra. Beräknad fölning i mitten av april i år för hennes del, så tills dess ska de väl hunnit fälla klart allihopa.

Hon har mera man på andra sidan,usch o fy för att ansa den senare :)
Mätte henne innan jul när hon var knappt 6mån och lutade som åreskutan,då var hon ca 145 fram o 148 bak.

*KL*

med en riktigt dålig mobilbild säger jag som uppfödare till Sandai nu hej då i denna tråd då hon numera är såld och flyttar till sin nya ägare på fredag:laugh:.
hoppas och tror att nya ägaren kanske kommer vara flitigare i tråden än jag varit:p
DSC00538.jpg

Sandai 7 månader (Hohenstaufen-Saigon-Flemming)

Kul om vi får fortsätta följa henne senare också! :)

Vilka fina bilder ni har lagt in!

KL
Idag var hovis här och verkade Kaptenen, han stod helt stilla och ville mest bara titta på vad hon gjorde (höll honom i grimskaft). Han har fått mycket mycket bättre hovar nu så snart kan vi nog gå upp på åtta veckor med honom också, hittills har han verkats var fjärde vecka för att hålla efter sprickorna han fick efter rötan i somras. Men det behövs nog bara en gång till så är de helt borta sen - SKÖNT! :laugh:

*KL*
Mindre positivt från mig idag :(. fann min lilla älskade liggande imorse :( ville inte äta, inte dia, inte dricka... och inte stå. ingen direkt feber men koliksymtom. gick ut med mammahästen och honom o gick o ringde veterinären.
han ville mest bara lägga sig hela tiden och usch vad hemskt det är att se hur dåligt ngn man älskar mår.
167057_10150124376434434_582504433_7665711_801521_n.jpg

passade på att kela o borsta när jag stod o höll/gick med honom och åhh vad underbar han är.

stoet höll ju på att få mjölkstockning (stavas?) så mjölkade ur henne (och åhh vad snäll hon är) , har u haft en nappflaska liggande så samlad eupp i dne o försökte få i lite i fillidutt utan att lyckas.

Iaf kom veterinären, konstaterad kolik, men ingen förhöjd puls o ingen större "fara" så testade till en början att bara ge kramplösande.
Veterinären berömde mycket över hur trevlig o snäll o välhanterad filidutt är!! *glad man blir* att han var den trevligaste hingståring han träffat:love:

så han fråga om jag trodde det skulle gå longera den ligga.. tja har aldrig gjrot det förr men ngn gång ska ju va dne första..
så nu kan han skritt, trav, galopp- drivande och sakta av/stanna, byta varv o komma in i longeringen! så underbar är han!

(som sagt, veterinären som ordinerade longering)

165557_10150124418814434_582504433_7666080_6543898_n.jpg

trav
179335_10150124418904434_582504433_7666082_8348585_n.jpg

galopp
163695_10150124418879434_582504433_7666081_607576_n.jpg

och visst piggnade han till!!!
180884_10150124418969434_582504433_7666083_8248130_n.jpg

Oj, stackarn, men duktig ju:laugh: Jättefin!!

Har inte hunnit skriva här på ett tag, men nu kommer lite!
Razzia är snart 7 månader, snäll o go som få (utom när hon får sina knäpp-ryck i hagen), älskar när man borstar o pillar på henne, står blick-still i stallgången, helt lös, utan grimma!
Hon är ca 130cm mkh och 135 bak, skall dock skicka in träckprov nu, för hon har blivit lite smal...

Här e någon bild från i söndags, tyvärr i skymning, så det blev lite mörkt.

Kissen var lite läskig...
2wpkoyd.jpg

Gömmer sig med Lady i buskarna... (-:skit, hittade du mig...)
6h73mu.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 647
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka