10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

mina två busar intejättemycket ibland sätter de igång. tror att det är väldigt individuellt det där med hur mycket de busar. Sen tror jag också att snön "förstör" en del för det är så sjukt mycket snö i alla fall i våra hagar så det är svårt för hästarna att röra sig ordentligt.

32000804.jpg

Var bara tvungen att lägga in det här kortet på Razta då hon tar ett språng över några grenar i hagen. Så synd att de andra pållarna bakom "stör" bilden tycker jag men gillar den ändå.

Mina två tjejer har busat en hel del, men eftersom det var töväder här igår och minus idag, så har vi nu fått isgata i hela hagen. Jag har fått gå och sanda innan jag kunde släppa ut dem.

Vilka fina flickor alla har! :laugh:

Kaptenen busar mycket i hagen av sig själv, faktiskt varje dag! Men då har han en väldigt busig storebror (nybliven treåring) som gärna busar han också. De två röjer som galningar varje dag! Idag när jag och syrran red på lägdan nedanför hagen fick Kaptenen ett par ordentliga ryck och sprang runt och bockade som en riktig liten vettvilling! :D

Kl

Idag hade Rozalie inte ätit upp sitt morgonkraftfoder och hade nästan allt hö kvar från kvällen innan...
Men hon hade druckit och skitit normalt.
Tittade på henne i hagen och hon både diade och tuggade på höet ute. Verkar helt som vanligt. Kan det vara nån tand på väg upp tro??

Sen såg jag en annan intressant sak med! Eller jag tyckte det var intressant och lite fascinerande i alla fall.
Rozzies lille hingstkompis tog ett ordentligt bett över mankammen på henne och höll sig sedan kvar som en igel! Rozzie försökte gå undan, men han hängde fast. De två var en bit ifrån mammorna som stod och åt vid balen.
Rozzie gjorde inga ljud eller stora rörelser som antydde att hon var besvärad, utan stannade bara efter ett tag med skitungen fortfarande hängandes fast i hennes nacke....
Och då när hon stod där stilla, så kom Flamman knatande från höbalen och körde bort den lille igeln och sen vände hon tillbaks till maten igen :laugh:
Alltså vilken koll de har! Mammahästarna alltså :bow: tufft!

vad skönt!
Hovbölder är ett gissel som verkar ligga kvar länge i hovarna när man väl har fått in ngt skit.
Hade det oavbrutet under närmare 2 års tid på det sto som är mamma till min 09:a och 10:a men sen hon fick en dunderkur antibiotika för bihåleinflammation (6 v totalt) har hon haft en liten hovböld och då är hon lite plattfotad, jättestor och tung samt har gått barfota i 3 år :bow:

Tack o lov verkar ingen av avkommorna har ärvt hennes förmåga till hovbölder (hon började redan som unghäst), ingen av de 3 avkommorna har haft en enda hovböld. (peppar, peppar...)

På tal om hovar så fick mina tjejer träffa hovis för första gången idag. Det gick ju lite som det gick om man säger så. Vimsan (skäcken) skötte sig kanonbra och stod typ helt stilla hela tiden. Busan (den bruna) däremot har början till bärrandsröta på båda framhovar så det gjorde såklart ont när hovis var där och pillade=inte så glad pollehäst. Bakhovarna gick däremot jättebra.
Så nu blir det till att försöka tvätta och hålla rent. nån som har nån bra dunderkur för bärrandsröta? har hört alla möjliga olika behandlingar men vet inte vad som kan tänkas funka bäst

Jättesnygg!

Jag vågar alltså inte visa upp min lillkille... Han ser verkligen ut som en räka i jämförelse med alla fina föl här. Men tycker inte att han växer lika mycket som innan-vilket iofs är bra eftersom han växte för fort. Men sen är han lite tunn också trots att han får massa mat! Får ta och göra ett träckprov snarast...

Jättesöt, vilken perfekt stjärn också :D Är det din?

Fiorano: min har inte växt en mm på 2 månader :cool:
Jag mätte henne idag igen med en ordentligare mätpinne, men inte hjälpte det inte.. 138cm i manken och 142 över rumpan.

Jag hoppas på stallägarens teori om att de växer mindre nu under den mörka årstiden :angel:

Jemeni: vad underbart att han är frisk och kry igen!

kl
Rozzies matstrejkande varade bara den enda gången, men jag blöter fortfarande hennes mat om det nu var nån tand som spökade.

Tro mig du är inte ensam :) Min är också en räka om man jämnför med alla andra:confused:

Låter perfekt att dem inte växer så mycket nu under vinter perioden:laugh:
Det kan jag leva på ett tag:laugh:

Haha, ja eller hur!
Men det är en högst ovetenskaplig studie baserad på de två fölen i vårat stall :D

Jättesöt, vilken perfekt stjärn också :D Är det din?

Fiorano: min har inte växt en mm på 2 månader :cool:
Jag mätte henne idag igen med en ordentligare mätpinne, men inte hjälpte det inte.. 138cm i manken och 142 över rumpan.

Jag hoppas på stallägarens teori om att de växer mindre nu under den mörka årstiden :angel:

Jemeni: vad underbart att han är frisk och kry igen!

kl
Rozzies matstrejkande varade bara den enda gången, men jag blöter fortfarande hennes mat om det nu var nån tand som spökade.
Nej hon är inte min,utan är född här då hennes ägare bor i Kina just nu.
Min är den e.Ampere-Bellini som jag är jättenöjd med oxå.
Har 3 finingar hos mig nu,alla är fina i hull och pigga o trevliga individer....

Har inte mätt mina,ska försöka få till det,kan bli intressant att veta hur stora de är nu.
De ser ungefär lika stora ut...:idea:

Aha, så var det ja, det har du nog skrivit nån gång innan :)

kl

Var tvungen att försöka filma lite i hagen härom dan då de hade nått busryck :D Gud vad jag längtar tills snön försvinner så att de kan sträcka ut ordentligt!
Tillsvidare så studsar de mest :p
http://www.youtube.com/watch?v=OUpbmtfXvfE

Jag har fått en miljöskadad unge... Den manliga delen plogade snö härhemma med diverse maskiner och sambon som hade fyrhjulningen med plog skulle fixa lite vid hagen och öppnade grinden, i takt med att han plogade av stallplanen så sprang även Sunny med, jagandes fyrhjulingen varje gång han backade ut för att ta om på nytt!!! För att sedan vända och tokbocka och skutta tillbaka in i hagen igen.. och så höll de på ända tills det var klart på stallplanen.
Önskar jag hade fått sett det med egna ögon...
Och kan nog bara konstatera att den lilla damen nog är "ganska" trafiksäker... på gott och ont!
Men såklart var det ju skitkul tyckte herrarna och ska se Sunny gör om det nästa gång det har snöat och det är dax att plogas igen... pojkar alltså!!!

Vilken fining du har. Verkligen vacker att se på och gångarterna verkar ju också se trevliga ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 647
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025