10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

frågan är vad man kan öka. Eftersom min är lägst i rang vet inte jag om hon får så mycket mat i hagen men stallägaren lägger mat till henne en bit ifrån de andra.

I boxen finns det alltid hö kvar på morgonen så det känns som man inte kan öka det. Isåfall får jag öka lucernet?

Idag ska veterinären komma och vaccinera andra sprutan, hon kanske kan säga något om hullet.

Jag har en aning att när hon fäller vinterpälsen kommer hon vara smal. När jag drar handen längs revbenen känns de, de syns dock inte.

Länge sen jag var inne och kollade nu och alla har växt till sig som tusan ju! Men tycker ändå det är lite dåligt med bilder i tråden! :p

Min får 0,6 kg Hippo Bas Pellets, Krafft mineraler, 0,5 kg havre, betfor och ca 0,5 kg hackad lucern + i princip fri tillgång på hösilage. Han är till och med lite rund, men hellre det än tunn.
Har som jag skrivit tidigare i tråden försökt byta ut hippo pelletsen mot müsli i flera olika omgångar men då matvägrar han direkt, så vi får snällt hålla oss till pelletsen...:grin:

166266_1711685305243_1031450370_31910309_3305893_n.jpg

Lincoln S e. Hip Hop - Little Boy 6,5 månad
Kompisen heter Jackson Five, connemara e. Scarface - Hagens Ryan 6,5 månad.

om valacken är van att gå med sto och föl skulle jag dela dem så att valacken och fölet går i en egen hage och stoet själv speciellt om valacken försöker betäcka stoet då det kan bli både infektion och betäckningsskaddor.

jag har delat på dem! eller ja sto + föl med 2årig tsto och så ögonen på fölungen så han inte betäcker 2åringen.

annars är vår ahästar vara att gå i flock, men stoet (mammahästen) har tendens att brunsta som in i h*lvete och nästan backar in under valackerna. dock har dte varit hellungt i hagen sen hon betäcktes och inga sådana tendenser och det har varit en bra flock som trivs ihop. men som sagt nu brunstade båd ehon o 2åriga stoet och då delar jag självklart direkt på dem.

Kl

Igår var hovis här och Rozzie fick nya fötter :laugh:
Förra gången blev hon rädd för hovis, men jag kom på sedan att det måste ha berott på att hon blev vaccinerad dagen innan och det gillade hon inte.

Men den här gången stod hon som ett ljus och tyckte bara att farbror hovslagare var en mycket intressant prick :laugh:
Han kunde till och med lägga upp baktassarna på en sån där mojäng så han slipper hålla själv, nada problemas! :bow:

Var ute och hälsade på Annie idag. Hon har lagt på sig lite :banana: Men hon är lite skeptisk till grimma och gick inte att fånga. Men det kommer.
Lyfte lite fötter och det var väl inte hurra men ändå okej från hennes sida.

Blir mycket lättare sen när jag har egen bil och kan åka ut själv hur ofta jag vill :D

Hovis försöker jag få tag på, jag är ju ny kund, men det går inge vidare.

vi hade ett sto förra året som hoppade in till valckerna för att bli betäckt och lämnade kvar sin fölunge i andra hagen.... då är man brunstig... ;)

det där låter som nåt min märr skulle kunna göra :o :devil: hon är verkligen vidrig när hon brunstar ...

Här kommer min hingst e Ampere-Bellini:
DSC02801.jpg

Bonusfilmer oxå:

[URL=http://s275.photobucket.com/albums/jj299/pianissen/?action=view&current=MOV02793.mp4][/URL]
Här en film på kompisen som e först han är e.Faustinus-Samba Hit,med Belliendo (Ampere-Bellini)
[URL=http://s275.photobucket.com/albums/jj299/pianissen/?action=view&current=MOV02792.mp4][/URL]

Har 3 föl hemma o alla är jättefina i hullet.
2 hingstar bor tillsammans i 25 kvm box,stoet är tillsammans med mamma ännu men har börjat va i egen box några timmar på kvällen,ska snart skilja dem oxå.
De är nu 8,5 mån,ca 8mån och sista snart 7 månader

Snygga grabbar!!!

Här kommer ett par bilder på Kaptain Highjack från idag! En kompis följde med upp och tog lite kort. Tyvärr har vi så djävulskt med snö så hästarna är inte så jättemotiverade att röra på sig... Men hon lyckades ÄNTLIGEN få en bra bild på hans trav! :love:

Född 5/5, alltså ganska precis åtta månader, e Highcruiser.

31999103.jpg

31999104.jpg

31999105.jpg

31999106.jpg

31999108.jpg

31999109.jpg

31999110.jpg

All foton taga av Emma Löjdahl!

Vilken sötnos!

Äntligen börjar hältan på min ge sig! Det är 3 hovbölder som har spökat i 3månader, på tisdag kommer hovis så ska vi se om vi kan få på en sko med sula så han börjar gå ordentligt.

Vi har inte för mycket snö utan här är problemet att det har töat och frusit ett par gånger så att det nu är både hårt och lite halt i hagarna. På de ställen där hästarna inte har gått är det däremot djupt och skare så där vill de inte heller röra sig.

Var nere i ridhuset med alla hästarna i går så Izzo e. Hip Hop - Nostradamus fick busa över lite hinder med morsan. Han är 6 månader gammal nu och kommer nog att bli ruskigt långbent liksom äldsta systern.

En liten film på de sista skutten...
http://www.youtube.com/watch?v=u4Xc57UGacI

Lite skakigt för jag är ensam och försöker hålla ordning på både kamera och hästar samtidigt :P

Vi har inte för mycket snö utan här är problemet att det har töat och frusit ett par gånger så att det nu är både hårt och lite halt i hagarna. På de ställen där hästarna inte har gått är det däremot djupt och skare så där vill de inte heller röra sig.

Var nere i ridhuset med alla hästarna i går så Izzo e. Hip Hop - Nostradamus fick busa över lite hinder med morsan. Han är 6 månader gammal nu och kommer nog att bli ruskigt långbent liksom äldsta systern.

En liten film på de sista skutten...
http://www.youtube.com/watch?v=u4Xc57UGacI

Lite skakigt för jag är ensam och försöker hålla ordning på både kamera och hästar samtidigt :P
Ser fin ut det lilla man kunde se,lägg gärna in en film när de kan röra sig ute sen,nyfiken ju :laugh:
Vad är det för stam på dem?

Jag har försökt filma dem när de rör sig länge nu men inne i ridhuset far morsan som ett torrt skinn och bockar till både hon och ungen är dötrötta. Sen skrittar de mest alt. travlufsar och ute kommer alla bara springande till mig när jag går ut i hagen så jag har gett upp :grin:

Hip Hop - Nostradamus -Chapman är "lilleman" efter.

Morsan är då e. Nostradamus - Chapman - Marduk

vilka härliga bilder! och härlig liten häst förstås! Blev en liten photoshoot på mina flickor idag också. Och jag fastnade också på ett kort minsann. Är sjukt lättad för tillfället för nu äter båda kraftfoder och lusern riktigt bra, bara jag ser till att blanda lusernet med lite betfor, hihi.

13-5.jpg

10-7.jpg

9a.jpg

7-9.jpg

1a.jpg

3-17.jpg

Jag gillar din lilla kossa;). Den andra är också himla söt! Är dom stora eller du väldigt kort?

ja jag älskar min lilla sportko:D hon är helt fantastisk!

hmm...jag är dels väldigt kort (159cm),dels lutar marken lite på bilden och sen så tror jag att de nog är ganska stora också.jag glömmer hela tiden att ta med mig tumstocken till stallet men måste försöka komma ihåg det snart så jag kan mäta dom:D

hur mycket busar/leker era åringar? Spec stona?

Jag flyttade ju min till ett stall med en annan åring och några äldre ston (varav ett är dräktigt och som inte är så sugna på leka/springa), enligt stallägaren sätter min fart när de kommer ut och springer och härjar. Den andra åringen står bara och tittar och går sedan och diar (min är avvand) :p

Den busar aldrig, springer aldrig och leker som min. Kan man leva på hoppet att den andra snart börjar busa med min eller kommer mitt lilla sto få busa själv?

Hur är era?

Mitt sto går tillsammans med en hingst (dock bara januari ut, sen får vi sära på dem) och han drar igång en massa bus. Jag märker på Rozzie att hon tycker att han är rätt så dryg ibland, men vill hon inte vara med och busa så ställer hon sig bakom mamma, men oftast är hon med på hans upptåg :laugh:
Hingsten busar mer på två ben är vad Rozzie gör dock :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 647
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025