10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Hehe, den som showar mest är stallägarens lilla hingst, han har riktigt trevlig trav!
Min lilla tar det hela med lite mer ro, visar sällan någon trav, mest galoppmedbock ;)

Kul med filmer! :laugh:

KL
Idag fick lillen komma in i stallet med storebror och blev lite ompysslad. Borstade och redde ut man och svans och tränade på att lyfta fötterna. Han stod uppbunden i gången också, inga problem nånting! :)
Sen tog vi en promenad! Jag och Kaptenen gick först så ledde syrran storebrorsan bakom, och Kaptenen knallade på så bra så! Mötte en skoter som stod stilla på tomgången, men den var lite för farlig så den stängdes av. Då gick det för sig att till och med gå fram och smaka lite på den! :D Fortsatte genom hela gården förbi diverse "farliga" prylar, presenningar och vedhögar, traktorer och små hus, men Kaptenen bara knallade på! :love: Duktiga duktiga liten!
När vi kom ut från gården fortsatte vi på vägen som går upp mot skogen och sen en bit in i skogen också, men det blev lite tråkigt underlag där inne så vi vände. Kaptenen gick först hela tiden och ville gärna småtrava och bockade till en gång också. Pigg och glad och väldigt positiv hela turen! :laugh: Mötte en dam på spark på hemvägen men det var inte heller farligt!
Hoppas på att komma iväg till ridhuset snart så att vi kan släppa honom en sväng och filma. Storebror ska ändå löshoppas så vi får försöka få med båda samtidigt. :)

kl

Men...här hör ju jag hemma...eller ja inte jag utan en av mina pållar.
Castilleja född 2010-06-09(6 veckor för sen)
e Careful u Novelette(ee Robin Z)

dsc04820_125952515.jpg

Nyfödd

dsc05308_105967241.jpg

2 månader på promenix

dsc05573_105645459.jpg

dsc05568_105645879.jpg

3 mån och alldeles för tanig

dsc06284_123474350.jpg

dsc06289_123474535.jpg

Några dagar före årsskiftet, dvs blivande 7månaders och här har kulan vuxit till sig :)

Hon är nyfiken och ett rejält busfrö som dessutom inte är rädd för vare sig oss eller sin 21-årige hagkamrat. Hon sprang på mig när hon var mindre så jag fick ta tag i det och verkligen fösa bort henne så fort hon var för nära. Nu har hon förstått och är försiktig med oss. :love:

Sicken fining! :laugh:

Idag när jag och pojken var uppe hos hästarna hade bröderna jättekul... De är numera ett och tre, och båda två hade en riktig showdag! Jag hade ÄNTLIGEN med mig kameran vid rätt tillfälle! Men, såklart ska man ju alltid missa att filma vid dessa rätta tillfällen som bjuds... :cool: Dock fick jag ett par snuttar på killen som visar hans underbara trav! Klippte ut ett kort från en av sekvenserna där man SER nånting, resten var motsols eller rakt framifrån/bakifrån... *suck* Ska se om jag får till filmen sen så ska jag lägga ut den också! :)

32032556.jpg

Men ååh sikken fining! :love: Härliga tecken och hoppade ju redan bra! ;)

KL
Jag hade med mig min "privatfotograf", dvs min kompis Emma, till stallet i förmiddags! Passade då på att ta lite kort på Kaptenen, han har kommit lite i skymundan för brorsan på sistone så nu var det hans tur!
Först fick han komma in i stallet och vara själv betydligt längre än vad han varit nån gång förut! Hästarna ute började ropa på honom efter en stund, och då blev han orolig. Innan det var det ingen fara. Men efter det sprang han runt endel och lyssnade inte direkt bra på mig även om han stod stilla ett par sekunder när jag sa till eller daskade till honom.
Fick på honom en fölgrimma i läder, vilken är betydligt snyggare än det fula reflexgrimman som han annars har, och använde ett par lädertyglar med snabbknäppe - snyggare än bumliga grimskaft... ;)
Ute skötte han sig bra! Spänd och showig i början påväg över gårdsplan, men när vi gått runt stallet så att han såg sina kompisar igen så lugnade han ner sig. Men det är verkligen jätteskönt att han följer mig även när det är "läskiga" saker runt omkring!
Gick ner på vår upplogade volt på lägdan och ställde upp honom lite där och övade även på att skritta vid hand och stanna utan att gå på mig - han var jätteduktig! :laugh:
Sen fick jag för mig att vi skulle prova trava vid hand också, först fattade han inte, men när han väl började trava tog det två steg sen tyckte han att det var JÄTTEKUL och flög i luften! :D Andra (och sista) gången vi provade så hoppade han upp på snökanten, först gick han såklart igenom och hade snö upp till magen, men sen lyckades han på nåt sätt ta sig upp på skaren och kunde gå på den! :o Snacka om skare!!! Då såg han jättechockad ut och stod bara kvar och tittade ner på mig som om han tänkte "Hur i H*L*V*T* gick det till!?" Sen blev det ett litet skutt ner igen, ett varv i skritt, nån till uppställning och tillbaka in i hagen. När han kom ut i hagen dröjde det väl kanske fem sekunder innan racet var i full gång! :D
När de hade lugnat sig igen stod jag och pussades och gosade med bröderna hur länge som helst! MYYYS!

Så Emma fick massvis med roliga bilder idag! :laugh: Ska kolla igenom dem och sätta in dem här sen så får ni se ett par smakprov!

Visst är det mysigt när de har sådan tillit att de bara följer med!

Jag älskar den uppsynen när de ser sådär häpna ut! Vi tog bort ett galler från en av våra boxar idag. När treåringen kom in och insåg att jag var i hans box men ändå inte, såg han verkligen helt ställd ut. Haha så söt!

Ja, visst är hon fin! Hoppade redan första dagen i sitt liv...hmmm eller jag vet inte, kravlade över en stock och sedan blev hon så förnärmad över att det inte var enkelt så hon tränade att hoppa stubbar, stockar och ormbunkar varje dag efter det! och hon kom springande, gnäggandes varje gång man öppnade dörren till huset. Så otrolig! Usch vad jag saknar henne!

Förstår att du saknar henne! Jag hoppas att jag får sälja Kaptenen snart, men det kommer bli väldigt tomt utan honom...

KL
Här kommer ett urval av bilder från dagens photoshoot! Eftersom att somliga inte kan låta bli att sno andras bilder och sprida dem över hela webben så är det text på dem, men ni får helt enkelt bortse från det...

32035083.jpg

32035097.jpg

32035135.jpg

Hans lilla skutt upp på snökanten, observera att alla hovarna är i luften!
32035137.jpg

"Hur hamnade jag här!?"
32035138.jpg

Också ner igen!
32035140.jpg

Ska iväg och ta in hästarna nu, lägger in bilderna från buset i hagen när jag är tillbaka! ;)

Ja, hagbus!

32035144.jpg

32035145.jpg

32035146.jpg

32035147.jpg

32035148.jpg

32035149.jpg

32035150.jpg

32035151.jpg

Har så himla många! Men kan inte lägga upp alla, då tar jag upp hela tråden snart... Hehe...

Stammen är e. Highcruiser - u. Kandi (trakehner) - e. Antares - Ostwind!

Näst sista bilden med båda bakom trädet var superfin! Han är så himla söt din lilla pålle:)!

*kl*

När börjar ni frisera man på era?

*kl*

När börjar ni frisera man på era?

Öööö, vet inte, klipper möjligtvis av lite om den blir alldeles för lång. Med tanke på hur manen och pannluggen växer så räcker väl manen ner till knäna snart så då toppar jag nog lite :rofl: men friserar som "vuxenman" gör jag inte än på länge.

Jag kommer nog inte att frisera något fören den dagen det blir dags att visa upp henne. Fram till nästa höst kommer jag garanterat inte göra nått, sen får vi se om hon ser allt för jäklig ut när hon kommer tillbaks från betet... :p

Önskar jag hade kunnat låta bli och frisera men tyvärr blev det istapps-dreds som lät som värsta vindspelet så då åkte saxen fram...
Men tanken är att det ska få växa fritt om det går! :)

är urdålig hästägare :mad:

Jag har lyft lite framhovar o så. Igår kom hovis. Min häst sa bestämt att detta är inte okej. Han höll hon drog och hoppade fram, bak, på två ben, på ett ben, på tre ben, åt sidan osv. Hovslagaren var tvungen at släppa.

För att gör historian kort så avslutade han när hon var lite lugnare men han kunde inte röra henne. Han sa att hon hade väldigt fina hovar, stod bra på alla 4 så hon kan gå ca 8 veckor till.
Men jag skulle träna henne tills dess :p

Nåväl, jag ringde uppfödaren, hon har ju sagt att hon verkat hovarna och tänkte att jag kunde få tips. Tydligen var det ett missförstånd, hon hade raspat hovarna på utsidan och inte verkat dem.

Så jag är ledsen på mig själv, jag känner mig hemsk för att ha utsatt Annie OCH HOVSLAGAREN för detta. Hovis är så väldigt lugn, och det är skönt.

Iaf efteråt lyfte vi lite fötter, borstade och sen somnade hon stående när jag pillade i manen.

Hur går jag vidare? Att träna på det är ju självklart, är orolig att hon fått en dålig upplevelse (även om det inte hände något), kanske jag oroar mig i onödan.
Är det fortfarande grimskaft typ vid kotan som gäller eller har det utvecklats nyare sätt? ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 647
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025