10 dagar sen efter olyckan

miamiSwing

Trådstartare
För 10 dagar sen åkte ja o hämta en häst när vi åkt ca 30 min hörde vi ett duns o stanna på E20 o kolla va som hände där bak, då satt nya hästen på rumpan med frambenen över bommen.

Efter en kort tid fick han panik o slängde sig bakåt så han gjorde en bakåtkullerbytta o fastna så då stannade en bil o hjälpte oss så vi fick försöka dra ut honom men han hjälpte till rätt bra när vi hade fått loss huvudet som satt fast mellan väggen o han.

Polisen stängde av o så kom vetrinären men va tvungna o lasta honom åka i väg från e20.
han hade ett ganska djupt sår på frambenet som va tvungen att sys. Annars hade han en massa små sår. så han hade väldit tur ändå.

idag efter 10 dagar ska stygnen tas bort kl 14. de ser jätte bra ut.

Nånting man ska tänka på när man ska lasta igen o så efter de här?

Senast ändrad:
Sv: 10 dagar sen efter olyckan

Uj vad obehagligt!!
Jag skulle rekommendera att enbart prova lasta honom, ej köra iväg. Backa för trailern och prova med att lasta honom, så att han kan i lugn och ro stå där.

Vet du om han varit krånglig att bli transporterad?

Kanske han måste stå brett? Finns det en mellanvägg med gummimatta? Vissa hästar måste bredda med bakbenen för att inte tappa balansen (som din häst verkar ha gjort).

Det är ganska omöjligt att veta hur han ska reagera. En bekant till mig råkade ut för något liknande, hästen voltade över bommen och låg helt utslagen i ett dike vid e4an i flera timmar efteråt, har aldrig varit något problem att lasta efter det.

men låna en stor och fin transport och ta bort mellanväggen och prova lasta. gör som om du skulle lära en lasta en unghäst, var lugn, men konsekvent. INGET våld eller stress, helt enkelt. lycka till!

jooo de är jätte obehagligt, han har gått in i den efteråt o ståt dr i lugn o ro o vi har stängt inga problem. vi hade en lång bom bak så han stog brett. de är när man kör som han börjar krångla. förra ägaren hade inte kört honom nånting.

Jag håller med Unafraid. Lasta försiktigt och låt det ta tid. Om du är lugn ser han att det inte är farligt. Å andra sidan ska man inte utgå ifrån att de får trauma av det. Min tvååring vurpade i transporten i våras. Han låg på rygg när vi öppnade. Det var i hans fall en ren olyckshändelse, han är resvan. Det har inte varit svårt att lasta honom efter det, men vi tar det väldigt lugnt.

va observant på så inte pållen blir vinglig, öm, svullnader eller ändrar i sitt beteende på annat sätt. dom kan ådra sig skador i sådana fall som inte märks på en gång men som ändå kan bli förödande.

för övrigt är det ju bara att ta det lugnt och gå varsamt fram, personligen binder vi aldrig kort längre (efter en otäck vurpa som efter ett år slutade på dom gröna ängarna för hästen) utan en bindning från varje sida lite högre upp och bara så kortat att hästen inte kan vända sig. hos många hästar ökar paniken när dom sitter fast och känner sig "låsta" eller får trycket över nacken.

att dom inte kan hoppa över när dom är nedbundna framåt är inte sant för jag har själv stått i transporten och sett hur lätt dom kan om dom vill. vi lägger halm framför tills hästen blivit lugn och fin, klättrar dom upp så klättrar dom ner igen. mindre ponnys osv binder vi oftast "bak och fram" alltså i bakbommen. där kommer dom ingenstans.

Börja med att se till så att transporten har panikbommar som går att lösa ut snabbt och enkelt från utsidan. Så att om hästen går över igen den snabbt och enkelt går att få ner innan den den får mer panik.
Sedan gäller sunt förnuft som vid alla transportering. Mycket kommer ju att hänga på den som kör bilen så att resan i släpen blir lugn och behaglig

Ett tips är att ta bort frambommen, och bind fast hästen från båda sidor, då har den ingen bom att "hoppa över". OBS! Detta är ju endast för TRÄNINGSSKULL! Kör nån kilometer och pejla läget.

Ta med en resvan hästkompis.

När ni kör, fyll ett glas med vatten, upp till kanten. Lägg glaset på instrumentbrädan. Vattnet ska vara kvar när ni kommer fram. SÅ sakta ska man köra med hästar...

joo han går in och nu o står lugnt tills ja ber honom gå ut. så de klarar han! men de är ju som sagt när man kör. tidigare hade han åkt lastbil.

Been there, done that...tyvärr mer än en gång också.

Viktigast nu är ser till att du träna han för att får hans självförtroende högre när det gäller transporten.

Du skrev att du var tvungen och last igen och åka en bit så vet. kunde hjälpa han, va?

Hur gick det? Många gånger så kan hästar lasta direkt efter en olycka utan problem. Jag har varit med om en häst som trailerns hjul gick över sidan av en ravin och flippade 3 gånger och to 3 timmar innan han var ur klippt ifrån den. Han gick in den nya trailern utan problem.

Det jag vill säga är att nu när det är över, låt det vara. Många folk som har hästar som varit med i olyckor behålla dessa "emotional baggage" och överföra det till hästen. Om man tro han kommer bli rädd så kommer han bli rädd. Om du lastträna så att det har inget med transporten att göra, det är bara en lek med en föremål så att när han står inne han är TOTALT avslappnat, inte bara står still. Du måste bevisa han att det är ingen fara, så ser han att du är lugnt över det så att han inte känna nåt av dig. Då om han är rädd så är det hans egen känslor och inte dina. Det är otrolig hur det kan effektera en häst med bara hur man står, håller armarna, kniper munnen (ansikts uttryck), var man står eller titta. Hade en häst på transport-träning som kom jätte långt stod inne avslappnat så vi slutade för den dagen och jag kom nästa dag och hon kom in bara en liten bit med fram hovar men inte hela vägen och var som en stål fjärder.:crazy: Va fan. tänkte jag, vad har hänt nu. så jag börjar ser var problem kom, jo det var det närmare hon kom mot mig. Jag var problemet. sen tänkte jag vad gör jag som är annorlunda än dagen innan. Jo till slut upptäckt det var att jag hade en keps på som jag hade inte dagen innan. Tog av kepset och lastade hästen till det stället vi lämnade dagen innan. Så enkelt kan problemet vara ibland (inte alltid).

Man kan gör det bredare mm i transporten så det är mer bekväm men om man inte jobba på hans egen säkerhet/självförtroende så kommer problemet sitter kvar. Jag heller träna och träna att får en totalt av slappnat häst än en häst som står still men är spänd i transporten. Med den sista häst är det troligen att den åker utan problem (chansen alltid finns att det går åt skogen) men den mår inte bra psykiskt hela resan.

Plus när man fixa lastningar med hästar som har ett problem med lastning eller själva resan så skapa man ett mer djupt förhållande och lär känna hästen bättre än för.:idea:

Ser till att du låt det här gå som har hänt, jag vet, Lättare sagt än gjort, men det är viktig att du prova. Det är också viktig att folk som har svår lastad eller stål pinnar i transporten att de träna lika mycket med transporten som de gör på ridbanan. Safty first! :banana:

prova åka med honom i transporten en bit. det gjorde jag med min ponny som jag trodde levde jävel där bak. det visade sig att hon helt enkelt inte kunde hålla balansen för fem öre. efter det körde vi bara henne i boggiesläp, utan mellanvägg, och väldigt försiktigt och då gick det hur bra som helst.

en ponny som jag tävlade ett tag hoppade oxå över bommen jämt o ständig.. det visade sig att han hade fel på balans sinnet:crazy: så det blev inge mer transportåkande för han ellerinte långa stunder iallafal;)

Köp transport med säkerhetsbommar som kan lösas ut utifrån!!!

Man kan annars tänka sig att fylla upp utrymmet framför frambommen med ex.v. halm för att inte hästen ska bli hängande.

Ta det lugnt vid lastning och transportering och låt hästen fundera en stund.

jo ja har såna man kan lösa ut från utsidan men hade ja släppt bommen hade hästen ramlat bakåt iaf.

tack för alla svaren! ska tänka på de.

Min häst klättrade över bommen för ett tag sen. Jag har inte kört henne något sen dess men vi hade ganska långt kvar hem efter olyckan, drygt en timmes resa och då stod hon som ett ljus hela tiden, stannade på varenda mack vi passerade för att kolla henne, var sjukt orolig! Inga problem att lasta heller, hon bara klev på som vanligt.

Fram tills nu har hon åkt lite bredare än halva transporten men under hemfärden fick hon stå med väggen normalt. Vet inte om hon trivdes bättre eller sämre med det men väggen blev iallafall stabilare än innan, kan ju ha hjälpt lite för balansens skull...

Ska eventuellt köra henne imorgon, isåfall blir det staplade halmbalar framför bommen, ordentligt sittande lädergrimma, kniv och viktiga telefonnummer väl tillgängliga, ordentliga transportskydd, sällskap i bilen så man inte är ensam om något händer och egentligen skulle en övervakningskamera installerats men de har inte hunnits med tyvärr... Och så ska transporten bytas till en med säkerhetsbommar och fronturlastning såsmåningom.

Senast ändrad av en moderator:

okej, hur gick de idag då o köra henne? är så orolig att de ska hända igen. vill ju så gärna kunna åka o träna o tävla.

Blev inget idag, måndag istället förhoppningsvis. Känns lite extra surt om något skulle hända då eftersom vi ska till veterinären och kolla upp hältan från förra olyckan... Men jag håller tummarna för att både transporten och utredningen går bra :) Återkommer på måndag

En bekant till mej hade en häst som gick över bommen ett par ggr,hon fick tipset att sätta på honom en halsring,en sån som kossorna har på sig när de står fastbundna.Och det har iallfall funkat på hennes häst,då har han förhoppningsvis ingen möjlighet att "lyfta" så han får frambenen över bommen.Tror hon satt fast honom i två grimskaft,ett i grimman och ett i halsremmen.Kan ju funka på din häst.Lycka till

//tya//

Jag skulle ärligt talat försöka att bete mig "som vanligt". Förutsätta att hästen tänker gå på som vanligt och inte ha fått några psykiska men. Inte klema och vara försiktig vid lastning - just för att inte lära hästen att det är farligt med transporter. För enligt den lilla erfarenhet jag haft av hästar som råkat ut för olyckor i transporten eller hoppat över bommen så har de gått in och åkt transport lika glatt (eller oglatt, om det skulle vara så) som innan. Är det hästen som själv hade orsakat problemet (lagt sig ned, hoppat över bommen, fastnat någonstans i trailern eller liknande) skulle jag absolut försöka tänka över vad jag kan göra för att det inte ska hända igen. Men att berätta för hästen att den nog kanske är lite rädd för att åka transport genom att oroa sig eller verka tveksam eller överdrivet berömmande vid lastning/körning känns som ett dumt drag. Klarar jag inte själv att hålla nerverna i styr är det bättre att någon annan jag litar på lastar och/eller kör de första gångerna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 021
Senast: Crossline
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 041
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar