10 dagar sen efter olyckan

Sv: 10 dagar sen efter olyckan

Nu har vi vart ute och åkt! Fick ta gamla dåliga transporten men övervakningskameran hann vi montera. Lastningen var inga problem och hon stod som ett ljus hela vägen till veterinären. På hemvägen blev hon uttråkad och slog litegrann så vi stannade, fyllde på hönät, klappade lite och sen åkte vi sista fem minutrarna hem. Jag kommer nog inte våga köra henne ensam igen på ett tag och vll gärna byta trailer så fort som möjligt. Glad iallafall att det gick bra den här gången.

Sen var ju veterinärbesöket mindre lyckat, "transporthältan" hade gått över, däremot sprutade vi båda framkotorna så de är vila som gäller nu...

okej, de ska man kanske testa. kan ju funka! har lastat honon några gånger utan problem men ska prova köra honom små, små sträckor.

Hur har det gått?

Vi har hunnit köra pållis ytterligare en gång till veterinären, ser på övervakningskameran att hon har lite problem med balansen under resorna och det är nog också anledningen till att hon klev över första gången så jag ska försöka få tag på bredare bommarn. På hemvägen var hon fortfarande pleggad efter en tandundersökning så då stod hon snällt men fortfarande lite svårt med balansen. På vägen dit förde hon lite oväsen de sista minuterna innan vi kom fram men visade inga tendenser till att gå över bommen igen.

vi åkte i måndags o hade halmbalar inpackat längst fram. dock gick de inge bra vart 6 stygn i pannan! han va dock drogad på vägen hem. hade vart strömsholm.

Sätt bomull i öronen , det är tydligen bara "vi" travfolk som gör så, men många rädslor försvinner då, det är mycket ljud som en häst kan stressa upp sig för...helt i onödan...halsring är också bra om dom har tendenser att resa sig.

Bomull i öronen, halsring och ta inte bort mellanlemmen men flytta gärna på den en bit. Det är mina tips.

Det stämmer faktiskt att bara travfolk gör så! Det är andra gången jag får det tipset, båda gångerna från travmänniskor. Har aldrig hört det förut men låter både logiskt och smart. Ska prova det.

Jag har provat att köra min utan mellanvägg nu, bara en kortresa (2-3 min) och det var världens skillnad! Stod stilla hela vägen och när jag skulle lasta ur var jag verkligen tvungen att gå in och hämta henne! Annars (kör nästan alltid ensam) brukar jag bara öppna så backar hon ut själv nästan direkt men nu var hon så avslappnad att hon bara stod och käka sitt ensilage. Söt häst :love:

de ska ja absolut prova o göra. han kanske tycker ljudet som kommer utifrån är stressande. tackar så mycket.

Har också funderat på detta med bomull i öronen. Ska man i så fall bara göra som små bollar av helt vanlig typ veckad bomull, eller använder man sådana här skummgummi pluttar som travarna har ibland?

Hej, har också varit med om det du beskriver. En liten tinkerdam som hoppade runt i transporten o stod baklänges eller över bommen. Gick alltid snällt in i transporten. Löste detta genom att backa in henne o köra henne baklänges, stod hur stilla som helst.
MVH Mia::)

men hur får dom plats med huvudet när lämmen är stängd? har ni även bommen stängt bakom hästen?

Man kan ha bomull, eller klippa söder en svamp i passande bitar, om hästen krånglar så kan man ha de med snören(klipp av det långa snöret som ska vara till sulkyn bara) så är det enkelt att åtm få ut dom.

Tack för tipset om svampar! Hade jag inte tänkt på, kan vara värt att testa.

Jag hade tagit på en halsrem. Det är ju standard i de stora bussarna just för att hästarna inte ska kunna komma över "bommen" (eller vad det nu blir i en buss). Den sitter inte hårt och begränsar inte huvudets frihet alls. Det enda de inte kan är komma upp så högt om de stegrar.

Bomull i öronen är också fint, vet hur illa det låter där inne...!

Sen skulle jag börja från början med transportträning och göra det till något positivt.. kanske äta lunch eller kvällsmaten där. Köra lugnt sen och brett tills man vet var man har hästen. Små steg i taget utan att vara rädd. Bara vara trygg och självklar. Hästen säger ju själv när den är trygg och man kan ta nästa steg.

Hoppas det går bra.

(förlåt om jag upprepat vad någon annan skrivit men orkade inte läsa sidan två, vet att halsrem nämnts på sidan ett också men ville gärna förstärka det positiva med den)

Senast ändrad av en moderator:

okej, tackar för svaret! de blir halsrem den 25 då ja ska tillbaka till strömsholm.

Usch, det där med transporter är inge kul. :crazy: Jag är en riktig mes när det gäller hästtransporter. Hua.

Jag hade nog ffa tänkt på att för det första ha kamera i transporten så att man ser om hästen blir orolig. Och sen att man kör korta sträckor några ggr så att man ser till att få bra upplevelser de närmaste gångerna. Jag hade nog transporterat endast för att "träna" mitt och hästens sinne att inte förknippa transportering med ngt obehagligt. Även om hästen inte verkar orolig över transporten.

nee inge kul alls. men är tvungen o åka till strömsholm o de är ca 3 mil.. :S

Har också funderat på detta med bomull i öronen. Ska man i så fall bara göra som små bollar av helt vanlig typ veckad bomull, eller använder man sådana här skummgummi pluttar som travarna har ibland?

Stoppa ett par fötter i nylonstrumpor med bommull. slå en knut så det blir en boll. Set till att det hänger ut tampar så du har något att kunna dra ut dom med.

Har precis varit med om en som gått över och fick ringa larmtjänst och det är ingen kul resa alls.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 021
Senast: Crossline
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 041
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar