09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

KL.
Var ute med två av mina treåringar igår.
Erik, friesern, fick ett kort pass i paddocken. Han var så duktig så jag avbröt fort.
Lite uppvärmning i skritt och trav, få honom att söka sig till lång, låg form (väldigt viktigt med tanke på hur han är byggd), få upp ryggen lite, vinkla in bäckenet.
Skritta i lite sidvärtsrörelse på volten med bakdel ut och kontroll över ytter bog. Räta upp aningen och be om galopp. Han klarade då fattning i rätt galopp i båda varven i tur och ordning, fick galoppera ett par varv.
Göra om fattningen.
Rygga ett par steg i omgångar, noga med att hålla uppe ryggen och vinkla rätt bäckenet.
Trava längs fyrkanten i något slags sidvärtsrörelse som kommer att bli korrekt skänkelvikning, fixade förflyttningen åt båda håll på första försöket.
Ett par bakdelsvändningar åt var håll, sedan klart. Skritt på lång tygel hem.

Jenta fick en uteritt i sällskap med Lukas. Eftersom de hästarna har väldigt olika grundtempo (Jenta är en treårig fjording på 136 cm mkh och Lukas är en kbl-travare på 158 cm), blir det inte mer än motionsridning vid en sådan tur.
Jenta dock som alltid trevlig i tempo och lyhörd för hjälper.
Tog som vanligt den galopp jag tänkt mig, lyhörd för nedtagning till trav och sedan fatta den andra galoppen trots att kompisen sprang bredvid eller framför.
Hennes psyke är helt underbart!

Chili slapp jobba, för jag blev lat och det blev mörkt...

Hej!
Har också en -09a, en hingst. Och han har börjat bli vääääldigt dominant. Under hela tiden har han varit låg i rang, är det fortfarande ute i hagen och i stallet är han världens snällaste. Han har varit en ängel att "rida" in. Inga konstigheter alls och vi har travat på bana och i skogen. Även gått över bommar osv.
Men NU duger ingenting! Han ska inte gå från stallet och går vi väl från stallet så stannar han 100 gånger längs vägen när vi ska nånstans. Han blir inte elak utan han stannar och backar som en galning. Skänklar jag så backar han bara fortare. Hanterar jag honom från marken går det bra och han följer med överallt då är det inga problem. Har vi någon som går med bredvid så är det inga problem heller. Han verkar helt enkelt inte vilja gå själv!
Även från marken får han för sig att det inte passar ibland och vill jag gå över en bro tex så stegrar han MOT mig. (han är inte rädd för broar egentligen för han har en i hagen som han går på varje dag in och ut..) Rusar han över mig så backar jag honom för att markera och är inte han sugen på att backa så stegrar han.
När vi står still och det blir för tråkigt så slänger han med framhoven MOT mig.
Någon som har nått tips om vad tusan jag ska göra med honom?

Vill undvika att kastrera honom då han har så otroligt fint steg som jag är rädd att han ska tappa. Plus att han i övrigt är världens snällaste, när han vill.

KL

senaste bilderna på Celeb
IMG_6823.jpg

IMG_7021.jpg

IMG_7026.jpg

Uppfostra honom eller kastrera honom.

Gången påverkas inte av huruvida han är hingst eller valack.
Det du beskriver med att han sparkar med benet mot dig är en varningssignal.

Instämmer!

Frambensvift är STRÄNGELIGEN FÖRBJUDET!
Ofta en av dom första tecknen på att han vill börja dominera dig och det måste plockas bort direkt, väldigt farligt och kan skada otroligt mycket...

Har du testat att ha någon annan med dig när du rider som kan gå BAKOM honom? Ha med sig en långpisk eller liknande för att hjälpa dig att få fram honom när han börjar backa?

Och jag var föresten och röntgade min egen -09a i tisdags och allt var UA!
Kändes så jävla skööööööönt!
Även om jag inte misstänkte att där skulle vara nått så har man ju ingen röntgen syn själv och han är ändå "ganska stor, 172 cm) så det kändes som en sten föll från mina axlar när allt var bra!:banana:
Och han fick sååå mycket beröm för trevligt uppförande och sin fina extriör :)

Hälrigt att allt var grönt! Know the feeling, röntade också min lilla (177) 09a förra hösten och hon var också ua.

Steget tappar han inte för att han kastreras, det kan faktiskt tillomed bli bättre om du har tur, ifall han har stora kulor så kan de rent av vara ivägen :D

Gör nåt fort åt det där. Har själv en hingst, 09:a oxå. Men han är hårt hållen från första stund. Han har betäckt 2 ston förra året, så han är fullt medveten om att han är hingst med.

När han har haft en dålig period så har jag släppt ihop honom med tjurmärren, nu har han aldrig varit ens i närheten av så illa som din, men det har iaf hjälpt. (Har givetvis kollat så hon inte brunstar först!)
Hon kunde anfalla honom när han stod 2 meter ifrån och la huvudet på sned och frågade sött om han fick äta ur samma hög som henne. JÄVLAR vad det tog hus i helvete :devil:

När han har varit det jag kallar "illa" så har han gått fram till mig utan att fråga om det är ok, invaderat mitt personliga utrymme. Det för mig är ett stort varningstecken.
Skulle han någon gång börja veva med frambenen mot mig så jävlar skulle han få veta att han levde. Risken är att jag skulle ringa veterinären samma dag :angel:

I dagsläget leder jag honom in och ut från hagen med ett rep runt halsen på honom. I stallgången släpper jag honom lös så får han knata in i boxen själv. Det finns inget galler över boxväggarna, och väggarna är bara 125 cm höga, så han skulle lätt kunna hälsa på märrarna. Men han vet att han ska in i sin box, och går raka vägen dit. I vardagslivet skulle man ALDRIG gissa att han var hingst. Och det är så en hingst ska vara, tycker jag.

Senast ändrad:

Har för tillfället 5 hingstar i stallet, 9 boxar, alla utom en är utan galler och det är den minsta hingsten som står där. Han är 112 cm och hoppar utan problem över boxarna på 130 cm för att gå in i foderkammaren och äter upp allas mat...;):crazy:

Alla leds i grimma och grimskaft, står med grimskaftet om halsen lösa vid hantering i gången eller när man spolar ben osv.
Två av dom har betäckt, den som e "värst" har inte betäckt och antar att det är därför han är så väldans nyfiken på stona, men han skulle aldrig få för sig att bete sig på det där viset i af.
Var iväg med honom i ridhus på en clinic i våras med andra hästar runt i kring. En ända gång höjde han på huvudet och skulle gå fram och hälsa på en ankommande häst när jag stod brevid och pratade med tränaren, han tog ett steg fram och fick direkt en tillrättavisning på bogen, han backade tillbaka och stod snällt.
Då var där en i publiken som frågade "amen varför e du så hård på honom, han ville ju bara hälsa" så sa jag det är en hingst och han ska stå still när jag har sagt det, och då sa dom "åååh, hur har du fått honom så snäll??"...:crazy:
Ingen hade ens märkt att han va hingst tills jag sa det, och då var det helt plötsligt okey att han skulle vara tillrättavisad.... Snacka om dubbla budskap...

Som jag nämnde så är han en ängel i stallet, kan lätt stå lös och bara står å hänger medan man pysslar med honom. När vi går vanliga promenader utan konstigheter längs vägen så är det inga problem. Reagerar inte för några fordon, möter cross, bil, traktorer och långtradere utan problem, så länge jag står på marken.
Då han hela tiden har varit så tillbakadragen och väldigt försiktig av sig (tillskillnad från min andra 3åring) så har jag väl bara fortsatt hantera honom på det viset och inte hängt med i hans utveckling ordentligt.
Nu har jag longerat honom flera dagar i rad och det har varit ett helt motionspass även för mig. Men nu har han lärt sig att han inte får stanna när han vill och han får absolut inte vända upp mot mig. Jag har börjat hantera honom mer på avstånd för att han ska veta att det är inte okej att stå på mina tår, han ska kunna lyda ändå.
Varken idag eller igår var jag med om några ben som flög runt någonstans.
Idag longerade jag honom först och sedan tog jag steget att jag skulle skritta honom ca 100 meter själv.
Jag satt upp, han tog 10 steg, sen tog det stopp mitt på stallplan och då skulle han inte gå längre. Han började backa och jag skänklade honom lite lätt (rider med sporrar), han fortsatte då backa och jag dunkade på honom HÅRT med skänklarna för nu är jag riktigt less på hans beteende. Han gjorde då ett GIGANTISKT bocksprång (trodde aldrig att hovarna skulle landa på marken igen). Men jag satt kvar och skänklade på honom direkt när han hade fått alla 4 i marken igen. Då gick han utan protester och fortsatte så tills jag vände.
Så stoooolt över honom idag! :)

Vi övade lite igår, pålle super duktig!

PB249578.jpg

PB249579.jpg

PB249582.jpg

PB249583.jpg

Vippbrädan...

PB249587.jpg

PB249588.jpg

Vippbrädan uppsteg från "fel" håll, haha han är överambitiös att lyfta på benen!

PB249592.jpg

Så duktig!

Så bra att han verkar svara rätt på uppfostran och stramare regler.

Jag måste bara fråga:
varför har du sporrar på vid inridningen?
Utifrån att du beskriver att planen var att "våga" 100 meter skritt uppsuttet, förstår jag att hästen är väldigt nätt och jämt påbörjad.

Jag är väl i och för sig rätt koko, för jag använder i stort sett inte sporrar alls. Däremot har jag alltid dressyrspö med mig för att kunna inverka långt bak på hästen eller framme på bog/armbåge vid behov.

Vilken fin liten ponny, Seabaz! Det är så härligt med hästägare som lägger ned tid och kvalitet på sådana övningar. Bra jobbat!

Vad är det för ras?!

Tack! Det blir ju enklare av att ha honom uppstallad på en knatteridskola som har agility på schemat, så allt material finns ju redan. Men det är kul också. Jag håller på att köra in honom och tänker att det finns inga gränser på vad man kan utsätta honom för.

Jag är rookie i körning så jag har inte bråttom eller så mer än att jag skulle vilja ha honom för vagn innan snön kommer.

Han är en liten bastard gjord på islandshäst, shetland och russ, med mest procent island :)

Han påbörjades inridningen i våras och har varit mycket bättre än han är nu. Vi har travat både ute i skogen och på bana och allt har gått galant, då utan sporrar.
Sen fick vi ett rejält bakslag och han kände att han ägde både mig och hela världen. Han har blivit misshandlad förut så att ha spö funkar inte alls så det enda som gör att man kan kännas lite är sporrar då han annars ignorerar skänkeln helt.

Kl

Nu ska Brinova få ett välförtjänt vinterlov :) har aktiverat henne i 2 månader nu ca 3 dagar i veckan. Vi avslutade med lite bommar och små hinder och det fixade hon galant. Hon fick "hoppa" 3 ggr och filmen är från sista gången. Hon har kommit in i en växtperiod (tack o lov) hon är bara 162 cm och jag 172 cm, så nu får hon vila och ta det lugnt ungefär till slutet av februari någon gång.

http://www.youtube.com/watch?v=B8rTepAffbc&list=UUFH0NLdvkWjyAqx3wagAsXA&index=1&feature=plcp

Här min -09a e: Sir Oldenburg, som jag fick hem helt ohanterad i juli :) Har honom ute till försäljning nu så får se hur det går..
Allt har gått superbra med inridningen och han är världens snällaste och så samarbetsvillig så man blir paff!

856346.jpg

856348.jpg

856347.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka