09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Gud vad lille plutt var duktig igår!!:love:
Det var bara att lägga på selen och ut och styra, på med pulkan och sätta sig!
Tror att han tyckte det var roligt att få komma ut och vara lite duktig ;)

Efter det så red jag ut stora gul i månskenet. Han var pigg!!!
Blev en tur runt enerigskogen där det e mycket snö och bra underlag under, vilket han märkte så då brakade det lös :D
Jag som tänkte att "jag rider honom för han e snäll nu när jag sk rida i termobyxor" :p
Tji fick jag, men roligt va det ;)

En liten bild på lilleplutt med medhjälparen och dottern i pulkan ;)

D1228FDC-7E2E-43A1-8F15-D4D94ED59AF0-15881-000004469BE9C36B.jpg

Snyggt! Bra jobbat! Vilken duktig häst!

Jag rider fortfarande min häst ganska försiktigt. Vi skrittar bara korta stunder. Vi jobbar en hel del på bjudning på bettet och en trevlig "unghästform". Han är väldigt duktig på att söka sig till bettet och bjuda framåt, så jag tror han blir trevlig i framtiden!

galo1.jpg

kl

Min får nog gå på vila snart. Matte är för frusen! Var ut med en annan 09a idag, båda var superfjantiga och skulle glo på både folk och fä. Men min lilla rackare fattade sin svåraste galopp 2 av 2 gånger, härligt! Stod lugnt kvar när min kompanjon ramlade av och häst nr 2 pinnade iväg, så är helnöjd trots kylan.

Jag har en 09 som just nu tränas och förbereds för att visas på avelsvärdering, bruksprov samt 4 års test till våren.

Han är riden 1år nu och körd i 1½. Häromveckan la vi på skor fram för första gången och han fick en helt annan trav, mycket mer framåtgripande och mer knälyft. Planerar att han i januari får en ordentlig vintervila och smälta allt nytt samt sätta muskler för att sedan börjar köra igång ingen försiktigt i februari så han är redo att visas i mars/april.

Största problemet med honom är att han har otroligt lätt för sig och är väldigt stabil att sitta på inget unghästvinglande och väldigt väldigt arbetsvillig vilket gör att man lätt glömmer bort att han bara är 3½ och det är svårt att inte kräva för mycket ;)

306566_10151144997549145_583625946_n.jpg

Oh my god! Jättefint! Vilket bra jobb du gjort. Och vilken fin häst! Vad är det för ras? Kan den gå i lägre-längre form, också?

Jag tror körning är ruggigt bra för unghästar och en bra förberedelse inför inridningen. Tänker köra in min häst också, när tiden (plånboken) är mogen. :)

Tack så mycket :) han är en dröm att jobba med. Ja man kan reglera formen på honom dock är han "född" i den formen och har absolut lättast att gå där. Han är en renrasig Morganhäst. Tycker också körningen är super unghästarna bygger muskler utan att man behöver belasta dem för mycket, sen lär dom sig röstkommadon och styrning broms innan man sitter upp vilket underlättar massor!

KL

Var ett tag sen jag uppdaterade här nu :)
Java har iaf varit väldigt sparsamt tagen nu ett tag. Men tanken är nu att försöka få igång henne lite mera. Det har blivit stor skillnad på tösen på bara några dagar. Idag övade vi galopp fattningar och jisses hon är ju smartare än jag känns det som :angel: . Bjuder på film från torsdagens ritt :) Notera "ponny looken" :angel:

http://www.youtube.com/watch?v=a8hxVCT0eGI

Anyo: Men vilken härlig ridvideo, bra musik, mysigt med slowmotion-sekvenser. Roligt att titta på! Ponnyn var ju hur fin som helst!! Mer sådant!! :bow:

tiinis: Ja han ser VERKLIGEN vältränad ut! Morgan hade jag inte tippat på! Superfin! Jag ska börja spara och köra in min, jag med. Det är ju tyvärr lite dyrt att komma igång med vagn och sele. Köper nog sele 2012 och vagn 2013. :love:

Tack så mycke :) jobbade ett tag med videon men det blir ju trevligare att titta på enligt mig :) och hon är ju faktiskt stor häst men ser ut som en ponny :D hihi

Oj, vilken vacker häst! Och vilken vacker skimmelfärg!

Skrolla upp till inlägg 284 så får du se hur "vit" min 09:a blivit. :D

Han har eventuellt fått några extra vita strån vid huvudet. Har nog din hästs fina färg när han är 12...

*KL*

Hej hej :) Har inte varit aktiv på buke nu på ett tag, men känner att det är dags igen.
Har en "liten" 09:a efter Haydn 977 - Feliciano, började rida in henne i vintras/våras, red henne i ca 3 månader sen fick hon en sommarvila på ca 3 månader. Nu har vi varit igång sen i början på september och har hoppat henne 4 ggr

Film från i våras
http://www.youtube.com/watch?v=HeT0jy8LwAg&feature=share&list=UUeShx3k2BVk73oDJz7dlo5w
Från i sommras
32980_1355771534.jpg

Film från förra veckan :)
http://youtu.be/dqKdER8sZcY

.

*kl*

Igår kväll klippte vi stora gulingen. Han var sååå snäll och duktig! Stod mest som ett ljus hela tiden och myste!:love:
Antar att han kommer bli lite extra pigg och busig nu så nästa gång vi ska rida ut så ska jag inte sitta i hala termobyxor :idea:

KL

Idag har java varit super duktig :)
Gjorde lite galopp fattningar. Sedan riktade vi in oss på kvarts linjen och medellinjen. Syftet var att få henne mellan hjälperna. Lite vinglig då och då men annars stabil :) Planerar lite för första start och har sett ut en i Maj :) Tror det kommer bli toppen :)

*KL Hej alla!
Fann denna tråd och blev intresserad då jag också har en 09:a hemma.
Ni har säkert dikskuterat detta redan men vad anser ni vara det snällaste bettet för en unghäst?
Många brytningar eller ingen? (helrakt)

Snällaste bettet är den snällaste handen. ;) För att komma med en klyscha.

Jag trodde att ett tredelat gummibett skulle vara vänligast för min häst i och med att det inte tryckte upp mot gomen på samma sätt som ett tvådelat, så jag började med det. Sedan fick jag höra att tredelat kan glida åt sidan och nypa i mungipan vid ett kraftigt tygeltag. Jag fortsatte dock med tredelat gummi för att hästen (arab) inte visar något obehag och söker sig till bettet. Jag kör "What works?"-principen.

Hej!
Tänkte pressentra min -09 en valack som heter Eldono D låter väldigt spanskt ;) Han är dock en KWPN import från holland Florencio- Jet Set D- Rosenkavalier. Han rör sig trevligt bra mekanik och i naturlig uppförsbacke. Bra med energi sammtidigt som han är lugn i huvudet. Tror han kommer bli en väldigt bra häst som kommer ha lätt för att lära sig. Han blev inriden i början av sptember och har gått ca 2 månader sammanlagt. Har haft lite uppehåll av olika anlednignar, bland annat en bruten näsa på matte och en sadel som blivit för smal. Han är ändå bra med för sin ålder för att va riden såpass lite. Det vi behöver träna på är uppsittningen, där han kan bli lite spänd om ingen står framför och ger honom en godis bit, men det kommer med tiden :)
61.jpg
20121214-215845.jpg

111.jpg

43.jpg

22.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar