09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

*KL*

Hej hej :) Har inte varit aktiv på buke nu på ett tag, men känner att det är dags igen.
Har en "liten" 09:a efter Haydn 977 - Feliciano, började rida in henne i vintras/våras, red henne i ca 3 månader sen fick hon en sommarvila på ca 3 månader.

Ojjj vad fin! Grattis! Jag har en vän som har haft två hästar efter Feliciano och båda dessa hästar har haft dunderfina i kropp och psyke. Vilket flow ni har på er senaste video. Jag blev nästan hypnotiserad av hur fina ni såg ut. Grattis!

KL

Tror inte jag har skrivit i denna tråden förut.
Här är min första egna uppfödning. 09:a E:Balougraph. Kallas hemma för Plutten. (skitfult i know) men har det väl fastnat så har det.
Han reds in i våras och fick sen vila hela sommaren. Nu på hösten har vi mest ridit i skogen och fokuserat på att han ska hitta takt balans och frammåtbjudning. Och nu har han vintervila sen ca1 1/2 månad men ska igång igen så fort hovis har vart här och satt på snösulor. Min första unghäst men jag har god hjälp av min hovslagare som ridit in många och även visat en hel del på tre års test. Planen är att han ska visas på kvaliten iår.

600451_10151138743168727_1016153683_n.jpg

561960_10150694678268727_1190219580_n.jpg

6655_98279558726_6374360_n.jpg

Vad fin han e :)

Vad är allas planer nu för era bebisar? Har ni några mål för nästa år/ termin? Hur planerar ni att ta er dit?

Planerna för min -09 i år är att han ska visas på avelsvärdering samt göra sitt bruksprov, han ska även visas på Morganhästarnas 4 års test första helgen i juni. Sen får han ta det lugnt under sommaren för att starta sin första dressyrtävling i oktober/november någon gång. Bara en liten klubbtävling för träningens skull innan vintervilan.

Idag har jag varit flitig och jobbat samtliga hästar :)

Gulingen fick longeras i morse för att sedan åka i ett välbehövligt bad! Både skit och lera och stöv i pälsen sen han klipptes så det var nog rätt så skönt :)

Savant fick ut och busa en runda nu i em då han inte gått på en v pga tappskor...
Kan ju lugnt säga att han var piggelin... Fick till och med ha hjälp för att sitta upp (vilket jag aldrig behöver annars) då han inte kunde stå still.
Fick nästan börja med att trava direkt för han bara tacktade och tramsade. Så det blev en jogging/galopp runda i "lugnt" tempo.
Han är såååå himla lik sin mamma att rida så det e helt sjukt.
Han var också expert på att hitta på "egna" gångarter vilket Savant också övade på idag, kan ju lugnt påstå att det är grymt obekvämt när hästen travar med 3 ben och galopperar med det 4e...:angel:
Men men, vi kom hem ihopa iaf och det var huvudsaken;)

Planen för mina fram över är väl att med gulingen hålla igång fram till i vår då han ska hem till sin ägare igen och få lite mental vila. Han har vilat innan vintern så nu är det bara att hålla igång efter vad vädret tillåter. Sen kommer han tillbaka till sommaren och då e väl siktet inställt på att göra kvaliten och sen ut och gå några lätta klasser dressyr.

Planen med Savant är nu att hoppa in lite smått i vinter och kunna komma ut på nån pay and jump i jan-feb nån gång väldigt lågt.
Sen får han ha en inplanerad vila nån månad i vår för att sen förhoppningsvis kunna ut och gå nån riktig hopptävling.
Sen blir det kvaliteten i höst och förhoppningsvis så har han lyckats kvala till 4 års men det får vi se hur det går när han tävlar och om han e mogen för det :)

Så, så mycket längre än kvaliten har jag inte planderat med nån av mina, tiden får utvisa vad dom e mogna för i höst :)

Tack!

Planen för plutten är att rida igång honom nu så fort hovis har vart här. Vi har ju bara ridit i skogen innan för att han ska tycka att det är kul och verkligen bjuda frammåt vilket han gör men nu tänkte jag lägga 1 paddock pass i veckan. Sen om ngn månad kommer vi börja med lite trav bommar och lite skuttande. Målet är ju att han ska gå kvaliten till hösten. Men allt får tas i hans takt. Därför finns det inga direkta bestämda mål utan tar det lite som det kommer.

Hur gör ni med vila nu? Jag hade tänkt att han skulle få vila 1 gång till våren och sen en lite kortare vila på mitten av sommaren. Lite beronde på när kvaliten ligger och sen efter kvaliten en ordentlig vila. Men är som sagt nyfiken på hur ni gör med vila.

Jag gör som du eftersom mina redan har vilat. Tänker lägga in nån månads vila i vår för att sen försöka passa in kvalitén beroende på när den blir ( brukar var typ sep i Skåne) så får dom ha en liiten sommar vila innan dess åxå

Senast ändrad:

Nu har jag varit ute med medhjälparen och ridit mina nyblivna 4 åringar!

Dom skötte sig båda bra även om guling var lite busig men det får han lov ;)

Orken är inte på topp efter vintervilan så det blev bara skritt och trav och på hemvägen var dom båda nöjda :)

Hoppas att ni alla har haft en bra nyår och att inga hästar har blivit skrämda och kommit till skada!

Vad är allas mål nu inför det nya året?

Vad är allas mål nu inför det nya året?

Vårt mål är kvalitén i september. Det stora för att vara klara och kunna göra bra resultet där är att Juno måste bli ordentligt utevan. Gångarterna rids utomhus i ganska stökig miljö och med en fyraårshingst kan det nog bli spännande (även om han kanske travar vackert då:p).

För att förbereda för denna visning är tanken att han ska gå några dressyrtävlingar. Känns jättesvårt att sätta resultatmål eftersom jag inte har den blekaste aning om hur han kommer att bete sig. Misstänker att han kommer att vara lovligt hingstig. Om han skulle uppföra sig väl så får han kanske vara med på någon hopptävling också, men eftersom det bara är löshoppning på kvalitén fokuserar vi mer på den.

Det är så mycket som ska hinnas med, men jag prioriterar viloperioderna mer än vad jag lägger prio på hur mycket vi ska hinna med.

Juno har vilat sen i slutet av oktober och jag har bara hunnit rida två gånger här i slutet av december. Imorgon ska han skos med full vintermundering så då ska vi äntligen börja rida ut igen:). Han har känts jättefin nu med mycket bättre bjudning. Så nu tror jag att vi ska få till galoppen också.

Från november:
559062_4458506592683_191520895_n.jpg

Första uppsittningen sen vilan:
547445_4579149608683_1367634209_n.jpg

Och en liten filmsnutt

Jättefina bilder, och jättefin filmsnutt!

Jag är för tillfället lite avundsjuk på alla unghästar som "behöver jobba på bjudningen" då min 09:a ständigt måste lugnas ned. Han är alltid grymt taggad och ska framåt till varje pris. Så det är bara att ha is i magen och upprepa... Skritt. Halt. Paus. Skritt. Halt. Paus. Skritt. Halt....

Harmoni9.jpg

Så är mina 09or åxå. Nu rider jag ju i princip bara ut, båda är dom två med mest bjudning i stallet. Men dom fåtalet gånger jag har varit i ridhus med dom så blir dom mycket lugnare! Båda behöver liksom lära sig att gå fram även när man är inne. Men jag tror att bjudningen kommer bara dom får lite rutin på att gå i ridhuset och lär sig att man kan göra mer än att bara smyga längs sargen ;)

Min är likadan, skritt ute är knappt en gångart som finns (skritt, trav, skritt, halt osv) medan hon inne verkar känna att det blir lite trångt så där kan hon nästan vara seg iställlet.
Var så lycklig idag då hon verkligen fattat både ställning och att söka sig framåt nedåt nu i både skritt och trav. Galopp har vi lite kvar att göra med men vad tusan :p
Hon är väldigt lyhörd för vikt- och skänklar och flyttar sig lätt sidvärtes åt båda hållen in och ut från spåret. Inte riktigt i ena varvet i trav men vi tar det mkt lugnt så det blir 20 min pass inne och något längre ute ca 4 dagar/vecka.

Första gången jag har en blivande hopphäst så det var bra att få lite idéer från dig Rebeckasff. Siktar ju på kvalitets i höst och vill att hon ska få komma ut lite innan men det känns som att mina tankar med utbildning följer dina.

Idag har Juno fått ordentliga vinterskor runt om med sulor och fyra brodd i varje. Han är inte jättesmidig att sko för det är tydligen väldigt jobbigt att stå still:grin:.

Red ikväll och satt upp direkt utanför stallet och skrittade ner till stora ridbanan. Inte mycket bjudning idag och en massa vevande med huvet där inne. Skrittade stadigt hem och det gick även att släcka ridbanan från ryggen:).

Nu har vi varit nog på ridbanan på ett tag och imorgon rider jag ut! Är väldigt nöjd med hur stadig han känns att sitta på och det känns att han har vuxit nu under vilan:).

KL

Idag på kvällen har Hovis äntligen varit här och skott! Så nu har vi 4 broddhål och snösulor. Typiskt när snön försvann helt för 2 dagar sen. Men men det kommer nog ny! Det är fortfarande is i paddocken annars hade jag låtit han bralla av sig ordentligt där. Det fick bli lite longering bara på baksidan av stallet för att han skulle få röra på sig. Han kickade lite och gjorde några bock men inte riktigt så som jag trodde. I helgen tar vi och beger oss ut i skogen. Blir mest på helgerna jag kan rida ut eftersom jag har en 4 månaders bebis hemma och när pappan kommer hem från jobbet så är det ju mörkt. Ska jag rida på kvällarna sen så får det bli paddocken isf.
Ska bli väldigt kul att komma igång nu igen iaf! =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråd

Omröstningar

Tillbaka