09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Vilken fining!

Kl

Idag har jag ridit ut båda mina -09or själv :) första gången för den ena och den andra har varit ute utan sällskap nån enstaka gång, det var dock länge sedan.
Båda skötte sig med bravur! Kanske till och med mer avspända utan sällskap att hålla koll på, båda e ju hingstar så därför propsar iaf den ena på att alltid vilja leka med sin kompis om man rider ut ihop ( vilket dock är strängeligen förbjudet) men antydan finns där alltid.
Provade även ett nytt bett till Savant, ett vanligt tjockt tränsbett med lite tyngd i som han verkade uppskatta mycket! Han går alltid annars och dubblar med bettet men det var mycket bättre idag :)
Båda var dock ganska pigga, både för att det va fint väder i förmiddags och dels för att dom båda har haft en paus nu och verkade väldigt glada över att få komma ut och lufsa lite ;)

Bonusbilder ;)

48F4B3FB-BFF4-4E1C-9B59-945C87B5E0FD-1295-000000222A8A7347.jpg

72DDECA3-8E3D-40ED-802A-89388E799218-1295-0000002222811F38.jpg

Långa tyglar utan stigbyglar och mobilen i näven, det e jag i ett nötskal (A)

Senast ändrad:

Ja, i stort sett.
Jag låter mina treåringar vara oskodda så underlaget begränsar en hel del. Nu är det alldeles för hårt på vägen för barfotaridning, och paddocken - där så unga hästar inte ska vara så mycket ändå - är som en betongplan.
Om vädret håller i sig, blir det väl tillräcklig tjäle om en vecka eller två för att kunna rida på grannens åkrar och då kan ungdomarna få luftas någon gång per vecka igen. Jag har snälla grannar som tillåter ridning under den årstid då marken inte skadas.

Jag hoppar in här jag också med min 09a. Skodd och broddad runtom, främst för att hon hade det jobbigt att bara ta sig fram i skridskohagen förra vintern. Så jag och hovis enades om detta. Ska hålla igång nu i december och sedan vila januari. Är så dålig på att rida kontinuerligt, det blir en gång här och en där. Hon har stått säkert var tredje vecka i stort sett hela året, exkl längre vilor på 2-4 veckor. Så vi fräser runt en liten stund till!

Och jag tänkte hålla igång mina så länge det går. Båda har haft en vila nu på hösten.
Savant ska förhoppningsvis kunna gå över lite bommar och ta nått skutt innom de närmaste veckorna och gulingen ska även han få lite ridhusträning.
Ingen av dom e ju vana att gå varken på bana eller i ridhus så dom blir ganska mentalt trötta när man e iväg så det blir bara korta pass varvat med uteritter i den mån det går att ta sig fram.
Ska brodda Savant runt om nu tänkte jag men gulingen som går med sällskap i hagen vågar jag nog inte brodda...
Hur gör ni när dom går ihopa?
Jag är livrädd för sparkskador med brodd... :crazy:

KL

Jag har länge följt denna tråd, men inte deltagit i den tidigare. Tills nyligen hade jag två stycken 09or men då tiden inte räckte till för 3 hästar så såldes nyligen ena 09:an. Den sålda lilla damen är en riktig ängel som man log varje gång man satt på, efter att ha ridits in i våras och sedan satts igång och försiktigt i en månad under oktober red jag programridning hemma hos min dressyrtränare. 62% i LC:2 (med dispens för lättridning i traven såklart) fick hon och visade prov på sitt fantastiska temperament då hon tog det lugnt på parkeringen och inte alls blev firrig av att drt var flera hästar på framridningen, eller att hon var tvungen att lämna dem för att gå in på banan. Hos nya ägaren vilar stallets nya gullegris tills i januari.

Den andra däremot är vår egen uppfördning och har hittils varit ett riktigt litet ogräs.
Sto f: 6 Juni 2009 idag ca. 167 cm e. Richfield ue. Rotspon uue. Warkant
På grund av en större sårskada i våras mitt under inridningen så har hon inte kommit långt. Jag har precis börjat försöka galoppera uppsuttet, och än så länge är det lika mycket bock och skutt som det är galopp. Bjudningen brister en del än och det kryllar en del i huvudet på damen. Däremot är hon byggd bra och rör sig trevligt i alla gångarter, bakbenen är ibland så långt under att hon trampar sig på ballarna fram. Målet är att alla tre gångarterna skall fungera, sedan blir det vintervila tills i vår då hon skall matchas för kvalitetsbedömning och om allt gå vägen visas och tävlas under sommaren.

Och en suddig och illa uppställd bild på damen i fråga!
DSC01566.jpg

Vi har en flock på 5 ihop, samtliga broddade runtom. Det är ju tyvärr det där med sparkar då, men vi har peppar peppar aldrig haft några skador. Vi har aldrig några ihopsläpp under broddsäsongen, utan hästarna ska vara vana varandra. Men händer det så händer det, för mig är det ett pris jag kan betala om det innebär att min häst får ha sällskap och busa med andra i hagen.

kl
Vad har ni för bett på era i nuläget? Jag har novabett just nu då hon är lugnast i munnen på det. Men den där framåtbjudningen börjar bli övermäktig, hon har blivit lite dragig sedan vi bytte. Blir allt bättre men det var en pärs att rida ut själv sist. Tre, tvådelat och raka funkar hyfsat, men då blir hon nästan lite för försiktig istället. Denna djungel..

Jag har också haft mina ihopa broddade innan men nu är det två hingstar som går ihopa. Dom e bästisar men leker som hingstar gör... Men tror nog ändå att jag kommer att brodda den stora, han slår aldrig efter den lilla, han bara jagar honom och biter honom i rumpan :p
Och den lille e ju oskodd så honom går det ingen nöd på!

En liten bild på deras favoritlek ;)

Toyen6.jpg

Tack! Vi var lite rädda att hon skulle bli lågställd men det tycks inte som hon tänker bli det, puh.

Vilken söting du har! Gillar verkligen färgen med de mörka benen. Svårt att tro att hon/han(?) bara är tre, ser till synes ganska färdig ut minus lite muskler :)

rebeckasff: De ser verkligen ut som den stora och den lilla versionen av samma häst. Färgen luras ju lite, de har lite olika tecken, men ändå supergulligt. Har ni kvar Tanner hos er ännu? Kommer ihåg hans blå ögon så väl.

rebeckasff: De ser verkligen ut som den stora och den lilla versionen av samma häst. Färgen luras ju lite, de har lite olika tecken, men ändå supergulligt. Har ni kvar Tanner hos er ännu? Kommer ihåg hans blå ögon så väl.

Haha, känner vi varandra?:angel:;)
Men nej, han finns tyvärr inte kvar i livet, han förolyckades förra året :(

Men jo, dom e söta pojkarna! Det är dock den lille som bestämmer!!:cool: Den store är mest bara leksen och terroriserar lilleman med att bita honom i rumpan för att få fart på honom, det kan gå ganska vilt till ;)

Haha dom ser likadana ut :p

Varför har dom träns på sig i en sådan situation som när fotot togs? Ser onödigt riskfyllt ut

Tränsen har dom bara för att dom e ny fotade precis innan och sen släppte vi ut, tog ett par kort på dom i hagen och sen plockades dom ju av direkt.
Men ja, dom e söta eftersom dom e nästan likadana ;)
*behöver jag säga att jag e svag för gulingar??* :angel:

Tackar :)
Han e fin lille plutten, E: Lambourgihni- Magini

Red in hans helstorasyster förra året, helt fantastisk häst!! :love:

Idag tänkte jag att den lilla skulle få ut och röra lite på sig :)

Han är ju tömkörd och förberedd på att han ska köras in men har inte kommit så långt, men idag tänkte jag att vi skulle friska upp minnetlite med styrningen och förhoppningsvis kunna tolka efter honom i snön :D

Tror absolut inte att han skulle bli rädd, han är inte rädd för :devil: själv, men styrningen och komando får vi tjecka av först annars går det kanske lite väl fort :p

Man blir ju lite tossig när det kommer snö i skåne och måste ju passa på! Igår åkte vi snowracer bakom bilen ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka