09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

KL

Jag har en 09 som jag red in i början på året. Sedan reds hon hela våren 2-3 gggr/v och fick sedan 4 mån sommarvila, mycket pga min graviditet. Nu är vi igång igen och vi rider 2-3 ggr/v mest pga att jag inte har barnvakt mer och även för att det är ganska lagon i den här åldern. Vi ska börja rida för tränare nu den 1 nov och även åka på en 1-dagarsclinic den 10 nov.

Hästen i fråga är ett quartersto och det är western som gäller. Hon rids i alla gångarter och hon börjar förstå galoppskänkel. Däremot tycker jag att hon är som en gunghäst i galoppen. Kan det vara pga hennes ålder, att det 'rättar sig till' sedan när hon kommer gå mer samlat? Känns lite konstigt:). Annars så flyttar hon sig bra för skänkeln och BÖRJAR ge till bettet men det är inte lika självklart som med skänklarna.

32961065.jpg

*KL*

Tog ut båda mina treåringar på ridtur tillsammans idag. Bara tredje gången det ena stoet rids sedan hon kommit till Sverige, men hon är super cool. Nu ska vi bara klura ut hur hon helst vill vara betslad, rakt bett är absolut nej, det tredelade gillar hon sisådär, jag skulle tro att hon precis som kompisen helst vill gå bettlöst.

DSC_0030.JPG

DSC_0009crop.jpg

DSC_0014crop.jpg

Min 09:a från igår. Han har väldigt mycket temperament, men när allt klaffar så bär han sig fint. :)

arider2.jpg

KL

Igår presenterades Bommar och ett litet hinder för Java :)
Först var bommarna jätte läskiga men sen tyckte hon det var jätte kul som det verkade :) Avslutade med några små skutt :) Hon fattade vinken direkt.

Gilla Staffan!

Chili har nu, fem ridturer senare, förstått konceptet "slappna av i nacken och sänka huvudet för lätt tygeltag i skritt". Trevligt.
I övrigt förstår hon mycket väl övergångar mellan skritt och trav. Galoppfattning görs men ganska ostrukturerat och det vore synd att påstå att hon egentligen förstår vad jag ber om.

Nu kommer snart vintern och när det blir hårt och halt ska mina unghästar ställas av. Fast Chili borde ridas några veckor till innan vintervilan så jag får nog se till att utnyttja grannarnas åkrar så som de gett mig lov att göra.

KL

Jag har oxå en 09:a som jag köpte i juni i år. Ett lettiskt halvblod. Han är fortfarande hingst men kommer förmodligen att kastreras snart.
Han var inte inriden när jag köpte honom så jag har endast ridit honom i skritt än så länge och några kortare turer i skogen men det har funkat riktigt bra :)
Han är väldigt snäll och lättlärd.
Vi ska iväg på hans första löshoppning om två veckor och ska bli spännande att se vad han tycker om det.

Lite bilder på min kille :)
th_IMG_1269.jpg

th_IMG_1223_zpsd23bf1f2.jpg

th_IMG_1891.jpg

th_548584_10151074898205039_1608903899_n.jpg

Vilka sötnosar det finns i tråden! Kul att se. :)

KL

Tror inte att vi har visat oss här innan. Har en 09a e. Damino SD ue. Acapulco. Egen uppfödning.

Ett par bilder från ridperioden i höst.

DSC_8785.jpg

DSC_8460.jpg

Och några från hagen.

DSC_9346.jpg

DSC_9347.jpg

DSC_9506.jpg

Vilken fantastiskt fin häst! Ser ut att ha lätt för att jobba "i uppförsbacke" till skillnad mot mina rackare.

Chili fick igår gå en uteritt igen - har inte börjat rida henne på bana alls - och förstod då "gå i remontform" i trav vilket var roligt.

Vart sätter du gränsen för små barn? Är lite nyfiken. Min dotter som är 10 år rider min 4-åring en gång i veckan. Tycker annars att det är svårt att generalisera och gruppera människor efter ålder. Det finns barn med fler ridtimmar och mer känsla än många vuxna som glider runt på unghästar. För det menar jag inte att barn ska sitta och rida treåringar i grimma men jag är som sagt nyfiken på vart du sätter gränsen?

Har inte skrivit här heller på ett tag, min plutt har kommit frammåt i sin utbildning i sin egen takt, han har tagit allt med öronen framåt och allt har gått bra. Ända missnöjjet var när jag satt upp de första gångerna.

Han förstod inte direkt vad jag ville och visar detta genom att bli en aning "butter" haha, Jag gick tillbaka och började arbeta mer från backen igen. Lärde honom vad skänklar betyder från backen, lite mer om tygel tag och mkt röst komandon.

Efter det har allt gått super bra och killen som förövrigt börjar bli lite tjock rids i alla tre gångarter i skogen, helst utan sällskap, då han lyssnar mkt mer på mig än när andra hästar är med. Nu ska han vila i 3 långa veckor då jag åker på praktik, över vintern blir det väl topps 2 ridpass i veckan. Så sätts han igång igen till våren ist :)

Jag har valt att rida in honom när jag fick honom för att han är så lugn och stabil, samt för att jag utnyttjade att han hade kvar mkt tesosteron i kroppen, Bygger muskler fortare då. Vilket har märkts väldigt mkt tycker jag, super kul att allt har gått bra hittils :)

Här är en bild btw, eftersom de inte fungerade sist ;D

En bild från när han kom
DSC_0016_zps41612a5f.jpg

Och från idag, tyvärr är det ganska dålig kvalite..
DSC_0064.jpg.html

Trevlig uppsyn! Vad är det för slags häst?

Chili har nu gått ytterligare ett par uteritter, och jag är imponerad över att hon "tar" övergångarna mellan skritt och trav i bibehållen remontform.
fattar den galopp jag tänkt mig efter lite slängtrav (helt OK på en ponny som är riden sju gånger). Pigg och glad, obekymrad över att vara ute och springa längs vägarna.

Erik får fortsätta jobba tills det blir fruset i backarna, sedan blir det vintervila. Han är lite obenägen att böja halsen åt vänster så det lägger vi lite extra jobb på. Han är en frieser som är ganska valpig i kroppen än. Jag har börjat be om "flytta bakdel" både över vägen som några steg i skänkelvikning, och från volt i både skritt och trav, får honom i hyfsad remontform i skritt och trav och jag jobbar ganska mycket med att få upp ryggen, eftersom han är byggd som han är.

Jenta, fjordingen, har just nu semestser men ska igång igen imorgon fram tills underlaget sätter stopp för barfotaarbete då även hon får vintervila.

Snorri red jag en vecka, och har sedan ställt av. Det påstås ju att islandshästar är senare i tillväxt än många andra raser, så han ska ridas in i vår som fyraåring, har jag tänkt.

Ja han är super trevlig, stackarn har varken haft kompisar eller en riktig ägare tidigare. Han har gått i en liten grushage i 3års tid och tittat på när kompisarna tränats.

Jag vet inte riktigt vad det är för något, då uppfödarna äger två trav stall, ett mitt i axvalla och där Remii var utanför alltså. Han är en tjuvbetäckning, så mor är Varmblods travare och far är ingen som vet. De försökte ta dna typa de tre hingstarna de har där ute, men inget matchade. Så han fick inte bli registrerad som travhäst alltså och fick bli ridhäst ist :) Så jag tror de är någon liten ridhäst/hingst där ute som smygit in i Remii's mammas hage. Men vad för något får jag nog aldrig veta.

Låter som du har mycket att jobba med, men det låter super kul också. Jag har inte jobbat så mkt mer med Remii än att han ska gå fram i skogen, stanna, kunna stå stilla, böja lite på nacken. På börja allt lix, kör igång på lite mer allvar i vår sen, han går nämligen också barfota, så blir nog inte jätte mkt ridning i vinter, om de inte blir super mkt snö :)

Har du inga bilder på kusarna? ;D

Tack! Vad kul att höra. :) Tyvärr vill hon gärna gå i en alldeles för hög form, så innan vilan fokuserade vi på att slappna av.

KL
Jag har inte skrivit i denna tråden tidigare tror jag inte iallafall:crazy:. Har en 09a e: Cellestial- Irco Marco, egen uppfödning. Gjort sitt treårstest i våras och sedan förstås gått på sommarbete. I slutet på september fortsatte jag hans utbildning. Det går framåt hela tiden.

bild från i somras:
IMG_4848-700x588.jpg

bilder från senaste ridpasset:

IMG_6700.jpg

IMG_6660.jpg

IMG_6653.jpg

IMG_6643.jpg

Häftigt med en Cellestial häst, inte så vanligt. En kompis till mig har oxå en Cellestial- häst fast den är född 2010

antingen är det du som är pytte liten eller hästen som är jätte stor :angel: :rofl: Sikken snygging :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka