09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Efter att min 09:a kastat av mig två gånger i vintras, så har jag i stället tömkört honom regelbundet. Nu var det dags att sitta upp igen, då han blivit så mycket lugnareoch lydigare. Då jag fick en fraktur i höften senast jag föll av, så raggade jag en kompis att vara "testpilot". Och det gick så bra, så! Supernöjd över att min lilla kille börjar bli en ridhäst. Och tömkörningen har verkligen inte varit för gäves! Nu är jag sugen på att sätta mig upp själv, snart...!
http://www.youtube.com/watch?v=GKOLNtzRn-g&feature=plcp

Aj, illa med höften. Men vad roligt att det gått så bra till slut. Hoppas du kommer upp i sadeln snart!

Har inte ridit CC Mail på länge. Vile inte riskera något när det visade sig att hon inte var försäkrad. Så hon har mest gått och ätit gräss. Men hörde att man i alla fall vågat sig upp på henne några gånger nu under hösten och att allt gått bra. Hon är faktiskt en av de snällaste hästar jag vet...

Mvh. Bowman

*kl*

Har helt missat att denna tråden fanns! Lite trevligare ton här än på avel:p. Jag har en connemara e Juno Rory, som jag nu ägt i ca en månad. Han var inte inriden när jag fick honom men han gick treårs i våras med fint resultat. Är himla nöjd med honom och han är otroligt härlig att ha med att göra:love:!

Har huniit rida på honom fyra gånger nu. Första gången skrittade jag bara några varv med ledare. Andra gången blev vi släppta ganska fort och jag travade runt lite själv. Tredje gången longerade jag inte ens innan jag satt upp, travade runt lite och han var himla snäll. Då blev jag lite för modig och tänkte "det här går ju bra-kan ju lika gärna galoppera också". Nja, första fattningen gick bra-andra resulterade i att han sköt mig ur sadeln och jag åkte i backen:p. Fjärde gången red vi ut i skogen och bjudningen var super och han uppförde sig som en prins!

Nu har jag inte suttit på honom på nästan två veckor för jag väntar på en ny sadel. Har bara en dressyrsadel som passar och den sitter jag inte så tryggt i om han skjuter loss;). Så nu har vi tömkört lite och gått på promenader ist.

523458_4033544648900_1628998764_n.jpg

540282_4033544368893_1768245715_n.jpg

Tredje turen:
295119_4100643006317_430597284_n.jpg

558501_4100645446378_1491814773_n.jpg

561584_4100646046393_423677018_n.jpg

249744_4100651606532_728725049_n.jpg

Jösses! Ja, han ser ut att kunna skjuta rätt bra. Brukar säga att halsrem är en bra idé att ha men det hade inte hjälpt så mycket i det här fallet. Hoppas att landningen inte blev alltför hård...

Mvh. Bowman

Hej Fiorano! Visst är du den kända vuxna ponnyryttaren som delar med dig av så mycket här på buke?! Har du två hästar nu, eller? :) Jag gillar verkligen ditt skrivsätt och din attityd. Det är modigt av dig att bjuda på dig själv på ridforum, för man får ju både pikar och nyp om något går tokigt. Bilderna är för övrigt ganska roliga och jag måste le igenkännande.

MYCKET cool fotograf som till synes fortsatte fotografera med stadig hand, när du åkte av. De flesta kastar kameran och springer fram till ryttaren... ;)

Min arab är troligen kring 146 så han är också ponny. Jag är bara inte ryttare ännu då jag inte kommit mig upp på ryggen än. Hade bokat ridhus och allt i fredags men då kom han fram i hagen med ett BALLONGKNÄ. Så nu är det vila och vakande uppsikt.

Och bowman - vad hittar du på nu när du är hästlös? Eller rider du andra hästar?

Jösses! Ja, han ser ut att kunna skjuta rätt bra. Brukar säga att halsrem är en bra idé att ha men det hade inte hjälpt så mycket i det här fallet. Hoppas att landningen inte blev alltför hård...

Mvh. Bowman

Det var lite kul när det hände för han har verkligen varit hur snäll som helst och inte haft en tendens att lyfta på något håll! Men så gick jag på lite med pisken och så ser jag bara hur halsen försvinner:D. Hade inte en chans att sitta kvar:p.

Jag hade en annan medhjälpare på plats också som kom till hjälp så fotografen kunde med gött samvete fortsätta knäppa bilder;). ...och fortsatte gjorde hon:
402359_4100646686409_807768179_n.jpg

530145_4100647486429_312334688_n.jpg

Men detta till trots känna han ändå otroligt trygg att sitta på:)
304520_4100652526555_99477510_n.jpg

Hej Fiorano! Visst är du den kända vuxna ponnyryttaren som delar med dig av så mycket här på buke?! Har du två hästar nu, eller? :) Jag gillar verkligen ditt skrivsätt och din attityd. Det är modigt av dig att bjuda på dig själv på ridforum, för man får ju både pikar och nyp om något går tokigt. Bilderna är för övrigt ganska roliga och jag måste le igenkännande.

Haha, jo det är jag:D. Tycker att väldigt många här på Buke är lite bajsnödiga i sina kommentarer. Ibland blir det fel, ibland gör man inte ens rätt från början osv. Jättekul att höra att di gillar hur jag skriver:). Har nog lugnat mig rätt mycket genom åren här på Buke och tar rätt mycket i min blogg istället. För precis som du säger blir ofta tonen rätt barsk här och inte ens jag orkar med det i längden..

Jo, har två ponnier nu:). Denna nya killen är helbror till den femåringen. Två helt underbara ponnier:love:!

Senast ändrad:

Hej Fiorano! *ler*
Han ser jättefin ut annars. Hade han lite för dålig bjudning då du tog hjälp av piskan? Hade rätt stora problem med CC Mail i början. Trodde hon tappat allt vad bjudning var på vägen någonstans innan hon kom till stallet. Men jag är mest van vid galopphästar så det var ju lite skillnad. Hade alltid spöet med mig men använde det aldrig att driva framåt med utan bara att styra med om hon blev för livlig i paddocken eller hagen. Framåtbjudningen kom när vi fick andra hästar att leka med. Då visade hon att hon ville gå först. Och hon drog sig heller inte för att gå genom eld och vatten! *ler*

Hej Oh_really!

Nu rider jag andra hästar. Är för stunden och rider lite westernhästar. Men har hunnit med lite galopphästar med i sommar. Hoppas på att det dyker upp några unghäster som skall ridas in under hösten. Får väl se vad som dyker upp...

Mvh. Bowman

Ja bjudningen är i det närmaste obefintlig på ridbanan, därav pisken;). Hade använt den som hjälp redan i traven då jag tycker den är bättre att använda än att bara förstärka skänkel. Skänkelns betydelse är ju inte direkt befäst än:p. Men i skogen blir han jättepigg och har en superbra bjudning. Var tom tvungen att ptrooa och brömsa lite:D.

Han är dock väldigt cool i psyket och ibland på gränsen till alldeles för bekväm. Förra ägarna berättade att han är "hingstlat" och jag kan bara hålla med. För min del känner jag att han hellre får vara lite för bekväm och lat såhär i början än alldeles för explosiv. Jag är bra på att rida dom snabba på hjälperna och energiska:).

Kan nog vara så. CC var framåt ute. Men inne i ridhuset kunde det bli tvärnit efter ett varv. Det tog en stund innan hon fattade vitsen med att galoppera mer än ett varv. Eller så var det spegeln som hon ville spegla sig i... *s*

Håller med om att de gärna får vara lite lata i början än tvärtom. Har ridit en unghäst på bana (galoppbana) som inte fattade vitsen med att stanna eller svänga. Framme vid andra kurvan hade vi gått ifrån hästen på utsidan. Kände hur den jag satt på inte bytte galopp. Det gick rätt fram,över galoppstaketet och ut i buskarna efter ett förtvivlat sista försök att svänga på traktorspåret...

Kan nog vara så. CC var framåt ute. Men inne i ridhuset kunde det bli tvärnit efter ett varv. Det tog en stund innan hon fattade vitsen med att galoppera mer än ett varv. Eller så var det spegeln som hon ville spegla sig i... *s*

Håller med om att de gärna får vara lite lata i början än tvärtom. Har ridit en unghäst på bana (galoppbana) som inte fattade vitsen med att stanna eller svänga. Framme vid andra kurvan hade vi gått ifrån hästen på utsidan. Kände hur den jag satt på inte bytte galopp. Det gick rätt fram,över galoppstaketet och ut i buskarna efter ett förtvivlat sista försök att svänga på traktorspåret...

:eek: Jag gillar ännu mer mina förhållandevis mycket ugna och behagliga ponnier;)!

Idag kom sadeln och jag har ridit för femte gången:). Gick själv ner till banan med honom, linade två minuter och satt upp sen. Uppsittningarna är inte bra. Han fixar inte att stå still så det gäller att vara snabb upp. Tur att han är helt obrydd över ryttaren.. Vi skrittade lite och travade mest runt på stora spår och försöker få styrförmågan att sitta. Red typ tio minuter och bjudningen var mycket mycket bättre idag. Utmanade dock inte ödet och försökte mig på galoppen eftersom jag var helt ensam. Tror dock inte att det blir några poblem med den framöver med tanke på hur fin bjurningen var idag:).

Otroligt nöjd med min fina ponny!

Hej!
Vad för sadel har du köpt? *nyfiken*
Ser inte riktigt hur du håller tyglarna men känner lite att det inte skulle vara dumt med en halsrem. Med halsrem och korsade tyglar skulle du vara säkrare om hästen bockar. Du får liksom stöd mot manken. håller med dig om att det är bättre att skynda långsamt. Tror att det gick fyra månader innan jag galopperade med Cissi första gången. Och då hade jag en ledarehäst framför. Men hon flöt så galant in i galoppen att man trodde att hon aldrig gjort annat. Och var helt kontrollerbar. Kunde gå framåt, bakåt och byta spår hur som helst. Trodde knappt det var sant.
När vi rider in galopphästar så rider vi nästan aldrig utan halsrem och korsade tyglar. Vill nog med ha sällskap av en äldre och trygg häst när jag skall galoppera med en unghäst. Det kan gå fint rätt fram ensam en stund. Men utan dragjhälp kan det lätt sluta illa. Galopphästar lär man ju inte stå stilla när man rider in dem. Man får lära sig komma upp snabbt i sadeln i stället... *s*

http://www.youtube.com/watch?v=h6vqQ_LNmBM
http://www.youtube.com/watch?v=4T7XwuMnoJM

Vilka intressanta filmer:). Är väldigt bra att få tips även från andra discipliner. När jag gick i gymnasiet hade jag en klasskompis som varit rätt mycket i galoppstall och ridit in åringar. Hon berättade just om korsade tyglar-men det hade jag helt glömt. Däremot så red hon också alltid med halsrem vilket jag har hållt fast vis med mitt gamla galvblod som vart lite tokig. Har tänkt att jag skulle leta upp min gamla rem men har inte fått tummarna loss än:p. Ska dock göras innan nästa ridtur!

Det är en Hubertus flatback jag köpt. Det är en väldigt tacksam sadel som i synnerhet passar bra på ponnier med platt bred rygg:). Jag är ju egentligen dressyrtant så jag vill heller inte lägga så mycket pengar på hoppsadel och Hubertusen är väldigt prisvärd.

Låter som ett bra köp. Roligt att du gillade filmerna.

Jag har väl åkt av så många gånger nu att tanken på att rida utan halsrem existerar inte. *s* Många brukar spänna den för kort runt halsen på hästen. I allmänhet så är det bra att ha den så lös som man vågar så att den inte stör den vanliga ridningen. Tror bara jag spänner den kort vid snabbjobben då jag vill ha lite mer stöd. Risken finns att man drar mer i halsremen än tyglarna när man vill stanna. Men en del hästar lär sig att sakta ner och stanna när man drar i halsremmen...

När det handlar om att komma upp på en häst och även lite grann att överleva bockningar så har vi som rider med galoppsadel det nog lite lättare då en galoppsadel inte har någon "ankstjärt" som sticker upp. Blir ju lite lättare att slänga över benen när man hoppar upp då sadeln är rätt låg. Och när hästen bockar så blir man mer sällan avbockad då sadeln oftast bara nuddar baken. Man får ju en rätt större knuff av vanliga, högre sadlar...

Åååååå vilken rolig liten tråd, jag fick hem min 09.a i torsdags 'natt' kan man säga. Jätte kul verkligen.
Helt underbart att få hem en så stabil häst som honom, självklart är han tokig och busig som alla
unghästar, men han är verkligen cool lugn när man hanterar honom. Det är mest i hagen som han busar runt.
Har varit och tränat med honom sen vi fick hem honom och just nu tömkörs han för fullt och är super duktig :)

Han är antingen travare eller en korsning, lite osäkert det där för att uppfödarna fick honom inte registrerad.
Trotts DNA koll osv av de hingstar de trodde va far. Så jag tror helt enkelt att han är en korsning, men
mig spelar det faktiskt ingen roll. Han e underbar, ska lägga upp mer arbetsbilder på honom sen när de
kanske blir lite bättre väder :)

Här har ni Remii min lilla fis;
photo.php

*kl*

Jag har en connemara e Juno Rory, som jag nu ägt i ca en månad. Han var inte inriden när jag fick honom men han gick treårs i våras med fint resultat. Är himla nöjd med honom och han är otroligt härlig att ha med att göra:love:!

]

Sicken buse.
Jag har också en efter Juno Rory, dock född -08.
Min har inte gjort som din...
min hittade på att lyfta ryggen och sänka huvudet alldeles själv när jag satt upp på honom första gången och har därefter gått från klarhet till klarhet. Synd att han är en ponny:D

Jag har väl åkt av så många gånger nu att tanken på att rida utan halsrem existerar inte. *s*

Jag har två -09:or som jag rider ett par-tre gånger per vecka. En är en frieser, som jag satt på första gången i juli eller augusti. Han är lite valpig i kroppen.
Trevlig kille som tar alla gångarterna som han ska, tar oftast rätt galopp men kan ta vänster i stället för höger ibland. Väldigt reglerbar i hastighet med enbart mina bukmuskler.
Har introducerat "flytta bakdel" i skritt, vilket fungerar bra i ett par steg och sedan släpper jag fram. Klarar bakdelsvändning hur lätt som helst.
jobbar mest på att böja sig längs volten i skritt och trav för närvarande.
Tas betydligt långsammare än fjordstoet eftersom han är uppenbart gänglig i kroppen.
Snäll kille.

Den andra är ett fjordsto, än så länge ca 136 cm och jag hoppas att hon tänker växa för hon är jättetrevlig!
Satt in henne i februari under några dagar, sedan fick hon vila fram tills i juni och rids sedan dess ca tre gånger per vecka förutom vila ungefär var fjärde vecka.
Mycket trevlig. Kan mer än "normala" treåringar. Självklart säker på gångarterna, går i stadig remontform i skritt och trav. Tar rätt galopp i 95% av försöken, numera ganska samlat. Har testat henne vid ett tillfälle och hon hade inga problem att galoppera på 12 meters volt (vilket jag dock tycker är hårt att begära).
Klarar öppna och enstaka steg sluta i skritt, övningar som introduceras för att hitta kroppskontroll.
Klarar fram- och bakdelsvändning, testat att försöka spinna ett varv åt vardera håll.

Tar ofta galopp direkt från skritt eftersom hon förstår konceptet "höja rygg" och samla sig lite i skritten. Ryggningen är av bristande kvalitet.

Klarar skänkelvikning i trav, åtminstone ute längs vägarna men lite svårare när jag är på ridbana.

Hon kan vara lite busig ibland och bocka någon gång, men det är ganska snällt och beskedligt.

Observera, innan ni halshugger mig, att unghästarna visserligen får testa ganska svåra övningar tidigt, men jag ber om två steg åt gången innan jag släpper fram och låter dem vila.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka