09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Klarar bakdelsvändning hur lätt som helst.
jobbar mest på att böja sig längs volten i skritt och trav för närvarande..

Klarar öppna och enstaka steg sluta i skritt, övningar som introduceras för att hitta kroppskontroll.
Klarar fram- och bakdelsvändning, testat att försöka spinna ett varv åt vardera håll.
Tar ofta galopp direkt från skritt eftersom hon förstår konceptet "höja rygg" och samla sig lite i skritten.
Klarar skänkelvikning i trav, åtminstone ute längs vägarna men lite svårare när jag är på ridbana.

Nej jag tänker inte halshugga dig men det hade varit väldigt intressant att se på film! Har du någon som kan filma dig när du rider dessa övningar? Eller är du rädd för att bli sågad? ;) Kan ju vara lite känsligt - eller börja diskuteras-, det här med vad man väljer att träna sin unghäst på, och när.

Själv så hoppas jag kunna introducera mer skritt och lite trav inom kort. Sedan blir det nog lite vintervila. Galoppen tar vi nog till våren i sällskap med en trygg häst. Man får tar saker i sin egen takt...

Nej då kanske du ska överväga dina påhopp.

Nej vet du vad. Jag vidhåller att det är helt insane att sätta upp en unge barbacka och i grimma på en treåring. Mina bilder visar om inte annat att av kan man åka av hundra olika anledningar och att då utmana ödet med att inte ens ha riktig utrustning är bara korkat.

Men de hade ju kunnat åka av lika väl med bett i munnen eller hur? Då kanske man inte ska låta barn rida över huvud taget? Bättre att sätta 18-års gräns på ridning för även den absolut säkraste ponnyn kan få fnatt eller hur?

Eller så kanske det är bättre att sätta upp för stora ryttare på ponnyerna så de får negativa upplevelser med ridningen.

Man kan göra mkt med 3 åringar, om man har rätt 3 åring.

RoyalPselma099.jpg

RoyalPselma100.jpg

RoyalPselma105.jpg

Foto0062.jpg

Denna häst må vara 05:a, men när bilderna togs var hon 3 år gammal. Det fanns inget som kunde rubba denna häst!

Du får nog acceptera att hästar är olika!

Nej jag tycker inte det där är rätt heller. Jag minns också hur mycket det stormade kring dig när du la ut dessa bilder då det begav sig. Det typen av bilder känns i min värld som oseriösa oavsett ålder på hästen. Min vi lever i olika världar kring det het enkelt. Hade du lagt de bilderna i tråden på avel igen kan du själv gissa reaktionerna.

Fjordtokan: Vad det gäller barn och hästar så tyycker jag inte att små barn ska rida unghästar. Det är nog så farligt även för vuxna som vet vad dom gör (jag är som ovan bilder visar ett gott exempel på vuxen ryttare som tog onödig risk, i fel utrustning och fick betla priset för det:p). Jag tycker heller inte att det gynnar ponniers utbildning med att bara runt på barn. Däremot gynner det både ponnier och barn att ungarna får ponnierna när ponnerna är utbildade! Det är då de verkligen har utbyte av varandra:).

*kl*

Men så är jag också en väldigt klassiskt skolad ryttare. Jag vill ha unghästar med bjuding, rakriktning och stadighet innan jag ens tänker tanken att flytta för någon skänkel. Jag tror på långa viloperioder där hästarna får smälta vad man gör med dom och jag tror på ridning med riktig utrustning (läs sadel och träns som har både nosgrimma och bett). Och med det tänket kommer jag utbilda min treåring och så får andra göra som dom vill.

Då minns du nog fel, för jag kan inte minnas att det stormade kring dessa bilder. Vad är det som är så farligt??

Nu har jag förvisso araber, som generellt är väldigt lugna av sig så länge man själv är lugn, men just det där skulle jag kunna göra på alla hästar jag har haft som 3 åringar. Och jag skulle helt ärligt aldrig någonsin i mitt liv hoppa upp på en häst som inte klarar av att man gör sånt! Det om något kan ju bli totalt livsfarligt om något skulle hända ute så man hamnar ur balans.

Nej, totalt ryttarsäkra hästar vill jag ha, innan jag hoppar upp första gången. Och det har jag beviserligen haft med.

I övrigt ang träning så håller jag med dig fullt ut.

Fast jag kanske inte har samma mål som dig? Hästen grundutbildas från marken av mig sedan befäster barnen det jag redan lärt henne från ryggen. Hästen har framåtbjudning och går med höjd rygg och bra benaktivitet när hästens rids. Varför skulle man inte kunna utbilda hästen att använda sin kropp även utan ryttare? Min häst är tömkörd med repgrimma sen hon var 1 år, jag har jobbat med långa tyglar i repgrimma sen ett år tillbaka. Bett har hon haft 10 gånger. Va tror du är säkrast?

Nu har jag äntligen hittat en vettig sadel men jag tänker för den skull inte sätta bett i munnen på hästen när hon rids. Det är varken hästen eller barnen redo för.

Nej jag tänker inte halshugga dig men det hade varit väldigt intressant att se på film! Har du någon som kan filma dig när du rider dessa övningar? Eller är du rädd för att bli sågad? ;) Kan ju vara lite känsligt - eller börja diskuteras-, det här med vad man väljer att träna sin unghäst på, och när.

Själv så hoppas jag kunna introducera mer skritt och lite trav inom kort. Sedan blir det nog lite vintervila. Galoppen tar vi nog till våren i sällskap med en trygg häst. Man får tar saker i sin egen takt...

Tyvärr ingen filmhjälp.
Ser också att jag varit lite otydlig. Det är bakdelsvändning i skritt som jag syftar på, inte mer avancerat än så.

Rädd att bli sågad - nej inte särskilt.
Och jag hoppas att jag var tillräckligt tydlig i att det är enstaka steg det handlar om, bara för att få till kroppskontrollen. Det handlar alltså inte om att jag försöker påstå att mina treåringar gör tävlingsmässiga skolor.

Jo, lite känsligt är det ju ofta när man låter sina unghästar göra ganska svåra saker tidigt.
Jag rör mig inom både dressyr och western, och man går ju lite olika tillväga i de olika disciplinerna.
Jag inbillar mig att mina hästar tränas för hållbarhet men med tanke på att min äldsta häst är sju år, har jag lite svårt att komma med belägg för min uppfattning. Så det kan ju lika gärna vara så att mina hästar alla kroknar vid tretton års ålder.

Jag har många hästar som jag rider, och varje häst rids relativt lite. Högst tre-fyra pass per häst och vecka, ett pass på ridbanan är normalt sett ca 20-30 minuter långt. Kortare på unghästarna.
När jag rider ut, gör jag ofta det på ganska otrafikerad grusväg och jag kan leka lite med skänkelvikningar, öppnor och slutor ute på vägarna. Jag tycker att det är enklare att träna in skänkelvikning i trav ute längs vägen, eftersom hästarna oftast har bättre egen bjudning där.
att få hästen att förstå benplaceringen tycker jag är enklast mot paddockstaketet.

Har inte trettio års erfarenhet av inridning. Men de värsta hästarna jag ridit är de som blivit sent inridna. De har i allmänhet blivit "tvingade" att lära sig mer under en kortare tid. De man börjat jobba tidigt med och med ett lugnt tempo har många gånger varit så mycket tryggare att rida.

Jag gillade bilderna. Speciellt den bilden med presenningen som hästtäcke. Hur många gånger skulle man inte velat rida ut med en så lugn häst istället för ett monster som man inte vet om den kommer att stanna när man väl gått igång? *s*

Åh! Nu har jag kommit mig upp på ryggen på min 09:a och verkligen RIDIT!! Jag är sååå stolt. Superstolt! Men jag var lite skraj och aningen stel. Men det kommer att ge med sig. Och finaste killen verkar (än så länge) ta sig an uppgiften lugnt och fint!!:love:
oktoberritt2.jpg

KL.
I förrgår och igår satt jag upp på Chili för första gången. Hon är en väldigt småväxt korsning mellan quarter och vbl-travare, än så länge bara 140 cm. Jag har hoppats att hon ska växa till sig men det ser inte så hoppfullt ut.
Nåja, på med sadel och träns, klättra upp på ryggen. Inga problem vid uppsittning, och igår förstod hon att hon skulle gå, också.
Gick att "åka häst" i skritt, trav och galopp ute på vägen.

Behöver väl inte säga att hon varit van vid tygeltag från marken, och uppenbarligen är trafiksäker.

De andra två jobbar på som vanligt. Friesern, Erik, var ute på äventyr igår genom att för första gången ha handhäst med sig (han fick ha med sig Piraten -10, bästa kompisen). Inga problem med friesern men Piraten behöver lära sig att han ska springa bredvid när jag rider.

Mina hagar ligger vid vägen och hästarna är väldigt trafikvana. Därför är det inga problem att vara ute längs vägarna med dem, och det kan visserligen tyckas övermodigt att rida en treåring och ha med en tvååring som handhäst, men det är verkligen inga problem.
Mycket trevligt att kunna motionera tvååringen också på samma gång. Man måste vara rationell när man har många hästar.

KL

Hoppar in här också och presenterar Java. sto e:Belamour.
En vääääldigt liten plutt :) Mäter hela 155 cm :) Har nu under höst månaderna börjat ridas igång på lite mer allvar. Instutten i våras men inte riden under sommaren. En klok orädd liten tuffing :) Sten cool i alla lägen hittils. Filmade en snutt idag. Var tvungen lägga till musik istället då min brors dotter skriker som om kniven satt i henne - Jaaag vill också riiiiiida ;)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=cTY0lUITIgM#!

Söt liten häst :)

Vad är det mer än Belamour i henne?

kl

vår lilla ponny Dingla skulle behöva ridas lite mer av en duktig ponnyryttare, men svårt att få fatt i medryttare till en så liten plutt. Min dotter vill gärna åka på tävling nästa år :p hon är också 09 haha. Tänkte jag skulle leda runt dem på någon träningstävling i vår, men hade varit bra om någon duktig liten ryttare red henne mer först.

hihi ja hon är söt ;) Lite ponny stuk över henne :P

Lillan är uppfödd hemma och mamma var Cabri - E: Kaliber U: Gakenda UE:Cosmos. Vi tog tyvär bort henne i våras pga åldern. :(

Kommande vecka blir inte den lättaste för Luxen:

Måndag: Ridning i ridhus, arbeta med balans och takt
Tisdag: Ridning i ridhus, bomövningar
Onsdag: Skrittas ut
Torsdag: Vila (Markträning, Pat Parelli)
Fredag: Ridning i ridhus, fokus på kondition)
Lördag: Ridning i ridhus, fokus på lyhördhet)
Söndag: Skrittas ut

Efter denna vecka kommer han endast ridas lördgar och söndagar, fram till sin vintervila.

Målet för denna höst har varit att hoppa lite hinder innan vintervilan, förhoppnngsvis kan vi göra det något av dem sista passen!

(Är egentligen emot att rida så ungahästar så mycket, men måste ge honom mera träning innan vilan och nu när det blev som det blev med jobb så får vi ta det såhär! Är han trött någon dag tar vi bara skritt eller så, inget är hugget i sten ;) )

// Niikon92

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka