Sv: 09rnas tråd!
Nej jag tänker inte halshugga dig men det hade varit väldigt intressant att se på film! Har du någon som kan filma dig när du rider dessa övningar? Eller är du rädd för att bli sågad?
Kan ju vara lite känsligt - eller börja diskuteras-, det här med vad man väljer att träna sin unghäst på, och när.
Själv så hoppas jag kunna introducera mer skritt och lite trav inom kort. Sedan blir det nog lite vintervila. Galoppen tar vi nog till våren i sällskap med en trygg häst. Man får tar saker i sin egen takt...
Tyvärr ingen filmhjälp.
Ser också att jag varit lite otydlig. Det är bakdelsvändning i skritt som jag syftar på, inte mer avancerat än så.
Rädd att bli sågad - nej inte särskilt.
Och jag hoppas att jag var tillräckligt tydlig i att det är enstaka steg det handlar om, bara för att få till kroppskontrollen. Det handlar alltså inte om att jag försöker påstå att mina treåringar gör tävlingsmässiga skolor.
Jo, lite känsligt är det ju ofta när man låter sina unghästar göra ganska svåra saker tidigt.
Jag rör mig inom både dressyr och western, och man går ju lite olika tillväga i de olika disciplinerna.
Jag inbillar mig att mina hästar tränas för hållbarhet men med tanke på att min äldsta häst är sju år, har jag lite svårt att komma med belägg för min uppfattning. Så det kan ju lika gärna vara så att mina hästar alla kroknar vid tretton års ålder.
Jag har många hästar som jag rider, och varje häst rids relativt lite. Högst tre-fyra pass per häst och vecka, ett pass på ridbanan är normalt sett ca 20-30 minuter långt. Kortare på unghästarna.
När jag rider ut, gör jag ofta det på ganska otrafikerad grusväg och jag kan leka lite med skänkelvikningar, öppnor och slutor ute på vägarna. Jag tycker att det är enklare att träna in skänkelvikning i trav ute längs vägen, eftersom hästarna oftast har bättre egen bjudning där.
att få hästen att förstå benplaceringen tycker jag är enklast mot paddockstaketet.