08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Grattis till två bra rundor, coolt med så små klasser i lokalt, tänk om det kunde finnas sådana tävlingar lite närmare mig, då kanske jag kan tävla lokalt lite tidigare än vad jag planerat (har som mål att starta Chelsea lokalt 2014)

Vet inte om du kommer från svärdsjö men dit sålde jag min ponny för några år sedan :)

Vi har också varit iväg på pay&jump idag, vi var anmälda till 60 och 70cm men tyvärr vad det världens segaste tävling, jag lastade ur vid 13, när första klassen började, kom till start vid 15, hade en tjej som hoppade några starter innan mig som föll så olyckligt att hon fick hämtas av ambulans så det blev lite långdragit. Så efter jag hoppat första rundan gjorde jag omstart direkt och strök oss från 70, tror det var schysstast mot Chelsea. På första rundan tog vi en dålig sväng till ettan så hon stannade (det kom inte med på filmen ifall ni undrar) andra rundan rev vi trean men det skiter jag i :p

Jag är så nöjd med att jag börjat vänja mig av vid att trycka av Chelsea mot hindret, har hittat en väldigt trevlig rytm nu i hoppningen och det känns jädrigt bra, tror jag ska våga mig på 70 & 80 cm nästa tävling, när den nu blir av :D

Klicka här för att se filmen

Tack så mycket, jag är så nöjd över henne :love:

Anledningen att jag startade lokalt var att det var just låghöjdstävling och det passar oss perfekt. Dessutom märkte jag att det var lugnare på denna tälingen när det bara var hästar, när jag hoppade P&J sist så hoppar vi ju på så låg höjd att det är fullt med yra ponnyer och ryttare....

Sitter och kikar nu efter både P&J och låghöjdstävlingar men hittar inga...:( hade varit bra att fortsätta nu när vi har lite flyt.... och 80 är vi inte redo för än...

Tråkigt att det tog lång tid innan ni fick starta men det var jättefina ritter båda två, det är ju träningstävling :):)

Albion är min favoritsadel! Tyvärr passade inte den jag hade råd att köpa på Nattis. :(

Grattis till alla som vågat sig ut och tävla! Så duktiga ni är. :bow:

KL*
Liten bildbomb på vad Nalle och jag gjorde förra helgen på Säker häst-kursen. Kvaliteten är sådär för det är "screencaps" från filmerna.

b_143830.jpg

Inga problem att stå över en bom som lyfts uppåt

b_143850.jpg

Men att den drogs utåt... Näää, nu blev det äckligt!

b_144133.jpg

Plastband som rör sig är dock helt OK

b_144436.jpg

Fladdrande flaggor var något av en favorit. Nalle ville gosa in huvudet i dem. :D

b_145234.jpg

Ballonger var också en baggis att gå över.
Bortsett från att han oftast struntade i mig när jag ville att han skulle följa med, så är jag ganska stolt över honom. Han var ju inte rädd för något - han ville bara stanna kvar och undersöka/leka med det. :D

Gillar verkligen Albion med, nu har båda hästarna varsin -kunde inte ha samma på dem för Calle är MW och den andra är X-wide XD
Är glad att jag hittade en sadel så fort, men jag hade ungefärlig koll på vad han skulle ha -har ju använt den andra hästens sadel (med en tjock fårskinnspadd) så vet att de passar i "rakhet", sen provade jag en i bomvidd NM men den var för tight och i förrgår fick jag tag i en MW, satt som ett smäck!

Balongövningen var ju skoj, den ska jag prova med Rappe när han är hemma igen (är iväg på körutbildning 2-3 veckor). Han är lite väl slarvig med fötterna så den kan nog passa bra ;)

Igår var jag iväg och tävlade bruksridning och brukskörning. I ridningen kom jag på nummer 11 av ca 17 pers så det får väl vara ok.
På ett ställe fick man välja om man ville skritta över bommar eller hoppa. Jag valde hoppningen; i en seg svag uppförsbacke stod det tre rättuppstående på 60 cm (en bom upptill och en markbom nästan precis under). Han hoppade alla utan att klonka i eller så, skoj! :)

Körningen samlade jag på mig en del straffpoäng vid backningen framförallt så vi kom 8:a av 9 (den 9:e avbröt tävlingen..) :p men då var det iof många riktigt duktiga kuskar bland annat Rappes körutbildare (han kom 3:a med sin häst).

kl

Har börjat komma igång så smått med Marlin, var och hoppade ordentligt för första gången sedan Oktober igår.

Han är lika bussig som alltid och över kommer man alltid på något sätt, men så fort jag försöker samla ihop lite så tar han upp huvudet och tappar ryggen ännu mer :meh:

http://www.youtube.com/watch?v=JFLrbE6SgoM

Och nej, jag har fortfarande inte orkat fixa manen. Vi kanske ska köra fullt ut på Spirit-looken i år? :angel:

picgifs-spirit-stallion-of-the-cimarron-4863111.jpg

Balongövningen var ju skoj, den ska jag prova med Rappe när han är hemma igen (är iväg på körutbildning 2-3 veckor). Han är lite väl slarvig med fötterna så den kan nog passa bra ;)
Det var verkligen roligt, så pröva gärna. :)
Ulla-Carin berättade om en Islänning som kom på att de small om man trampade på dem, och det var tydligen jättekul, för den satsade på att trampa på ballongerna varje gång. :D

(Ett tips bara; Ulla-Carin ökade svårigheterna gradvis, och ballong-övningen var sist.)

Och grattis till en lyckad tävlingsdag! :)

@mooi
Åh, så mockligt att ha två Albion-sadlar!!! :d
Har aldrig suttit så skönt och bra som i en sådan sadel, men som sagt, den jag hade råd att köpa (lättare begagnad 16" som ingen ville ha p.g.a storleken) glappade som en gungbräda på Nattis rygg. (Fast hon är jättesvår att hitta något som passar överhuvudtaget.)
Kanske jag kan köpa en till Nalle en dag (när jag sparat ihop tillräckligt). Hans rygg är inte lika "konstig" som hennes.

Fint, vad roligt att du är ute på sånna tävlingar:)

Gabby_ossi han ser väldigt bussig ut :) duktiga:)

Syns att du fick lite bättre ordning på andra rundan, lugnare tempo och bättre språng! Tycker gott du kan öka höjden nästa gång :)

Rappe är ju relativt miljötränad redan :) Hade hon någon speciell "förövning" inför balongövningen? just att det smäller tänkte jag..

Syns att du fick lite bättre ordning på andra rundan, lugnare tempo och bättre språng! Tycker gott du kan öka höjden nästa gång :)

Det var hennes första "tävling" utomhus så hon var faktiskt lite tittig första rundan. Jag vill också hoppa lite högre men jag rider mycket sämre då, kommer skjuta iväg henne och tappa kontrollen, vill ju inte förstöra det vi börjar närma oss, dock tänker jag nog köra 70 - 80 nästa gång, ska hoppträna imorgon och då ska jag kolla lite vad hinderna ligger på så får vi se om jag tycker det är så farligt :p

Tror det är flera omständigheter som gör att han blir lite jobbig för dig. Det är ju en stor häst, dvs stor i alla bemärkelser o har då lite jobbigt att komma ihop. Han är ju lite framtung för dagen vilket gör att när du vill få ihop honom så protesterar han med att sätta upp huvudet istället o tappa ryggen. När du dressyrat ihop honom mer kommer det automatiskt gå bättre men han kommer ju alltid vara en tyngre häst. Och även om han är väldigt bussig så kanske det inte riktigt är din typ av häst?

Du klarar säkert en högre höjd men välj den höjden du känner dig bekväm med. Varför gå från 50-60 till 70-80? Ta 60-70 istället om det känns bättre. Du rider automatiskt bättre om du inte är rädd för hindren såklart!:sneaky:

Din häst är bara såååå fin o jag tycker du fixar det hela galant!

Du klarar säkert en högre höjd men välj den höjden du känner dig bekväm med. Varför gå från 50-60 till 70-80? Ta 60-70 istället om det känns bättre. Du rider automatiskt bättre om du inte är rädd för hindren såklart!:sneaky:

Din häst är bara såååå fin o jag tycker du fixar det hela galant!

Ja men det är ju såklart jag gör, problemet är ju att hela min ponny-tid har jag suttit på heta små saker som man bara skickat iväg, hur mycket ridning har man lärt sig då? förutom känsla och avstånd? ;)

Tyvärr sitter detta i fortfarande eftersom jag inte hållit igång ridningen och träningen framför allt. Nu börjar det hända jätte mycket med mig och hästen bara efter några månaders träning både hopp och dressyr :)

Ja det är sant, ska anmäla mig till 60 och 70 igen nästa tävling och hoppas att det blir som planerat då :p

Ska snacka lite med tränaren imorgon och kolla om vi kan hoppa lite högre så jag kommer upp lite i höjden på träningarna och på så sätt känna mig mer bekväm, det är ju inga höghus vi pratar om :o

Tack för pepp det uppskattas alltid :)

Precis, huvudet på spiken :p

Ju mer jag rider på mina små kvicka foderhästar känner jag ju att det är en sån häst jag ska ha :love:
Sedan med lite träning så skulle jag säker kunna få någorlunda ordning på Marlin och kunna rida 100 och kanske CNC* Ft på honom också, men jag kommer aldrig tycka att han är lika rolig att rida på :(

Sedan tittar jag på filmer från när vi typ precis börjat hoppa (http://youtu.be/T3-JIqB22uE), ser hur mycket bättre det ser ut, känner mig värdelös och undrar vart sjutton det började gå på fel håll? :yuck:

Nej VET du vad!! Du är så långt från värdelös man kan komma. Han har alltid varit en stor häst men nu har han mer muskler som kan kämpa mot dig. Man passar verkligen inte ihop med alla men det finns en ryttare till varje häst vet du. ;)

Det tar väldigt mycket längre tid med en sån häst även om resultatet blir helt ok sen så ska man ju fundera på om hur ens egen ridning blir lidande under tiden med. Du är jätte duktig o MIN OBS enbart min personliga åsikt är att du ska sälja honom o koncentrera dig på dina foderhästar. :love::love:

Rappe är ju relativt miljötränad redan :) Hade hon någon speciell "förövning" inför balongövningen? just att det smäller tänkte jag..
Nej, inget för smällar. Det var mer en gradvis stegring av "svårighetsgraden" från att kliva och stanna över stilla föremål till att gå obekymrat över rörliga och fladdrande saker.
Mycket av träningen var egentligen för ryttarnas/ledarnas skull; att inte bry sig utan bara trampa på själv som om inget fanns framför oss.

Ballongerna är ju inte direkt tänkta att smälla av vid minsta touch heller - det är som du ser på bilden "korvar" (snarare än de vanliga runda/ovala) som är halvt uppblåsta för att kunna knytas ihop till ett "halsband".

Hopas du berättar hur det gick! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 210
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18