08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Jag red dressyr hemma idag jag på Jac, och det gick riktigt bra. Ringde sedan och pratade med min gamla dressyrtränare och ska boka in ett pass bara jag får tag på den som har hand om bokningarna just den dagen.. Vi tränade massa lösgörande i skritt och trav och sidvärtes och sedan tragglade jag med galoppfattningar ur skritt så han ska stärka upp sin bakdel. Han tyckte nog jag var lite jobbig men kämpade på bra :)

Red även hans storasyster och gjorde ett litet kollage på dem:

972191_10151677567215948_2044049674_n.jpg

Åh det här med sadlar är verkligen inte kul. Jag håller också på att leta sadel och för varje sadel jag provar dessto svårare känns det. Inget passar ju. Och de sadelutprovare jag har pratat med har låtit ungefär lika uppgivna ifall jag inte vill måtta en ny sadel. Jag vill ju hellre köpa en begagnad, men tror att jag får ge mig snart och köpa en ny istället. Tur att man älskar hästarna så mycket så det är ok att leva på nudlar resten av året för att ha råd med en bra sadel. :p

Vi har iallafall varit och tävlat. Var på ett jättetrevligt meeting och red LA:3 och FEI finalprogrammet för 5 åringar. LA:3 gick inte alls, vi blandade ett gäng 8or med ett gäng 3or... Jag red fel, fick en fluga i ögat i ena förvända galoppen och blundade mig igenom den vilket inte hjälpte för att rida en bra väg, plastrongen lossnade mitt under programmet, jag glömde förbereda en fattning så det blev missförstånd, galopp i ena skänkelvikningen, han växte fast i ryggningen, galopperade i travökningen osv osv. Det var nog bland det sämsta jag ridit på tävling, men hästen gjorde så gott han kunde med tanke på mig på ryggen. Slutade på 61 % någonting.

FEI klassen gick bättre, något spänd stundtals men det blev en mer välplanerad ritt och vi kvalade till Flyinge i höst så jag är jätteglad. :)

Hm, jag tycker jag ser stor ut på honom på den här bilden. :crazy: Hoppas det beror på den knepiga sadelpositionen och inte på att jag faktiskt är stor på honom. Hade jag fått önska så hade han ju varit 1 dm lägre i mankhöjd...

Fantastiskt mysig ridväg hade de också.

Vad rider du i i dagsläget då?

Han ser trevlig ut men lite spänd o hög i formen på just den bilden på banan i trav men grattis till kvalet det var väl roligt! Stor tycker jag inte du ser ut men du har ju rätt långa ben, det är väl det som luras på bilden?

kl

Själv har jag lite ridförbud några dagar...har tydligen gått o ramlat av på ridbanan när jag red dressyr, fullständigt livsfarlig sport det har jag alltid sagt!:nailbiting: och så tuppade jag visst av. Blev hittad där o sen har jag tydligen yrat om både det ena o det andra så det blev till att övernatta på sjukhuset! Känner mig rätt trött även idag faktiskt så jag får nog vara hemma ett par dagar.

Jag rider i en santa cruze leopold nu. Det är den som ligger bäst av alla jag provat, men den är lite för lång för honom. Han har sadelläget extremt långt bak så med den sadeln så låser jag antingen fast bogarna för att den ligger för långt fram eller så hamnar den på länden på honom. Jag förstår inte hur jag ska kunna hitta en sadel som passar oss båda, den jag har nu är en 17.5 och han ska nog egentigen inte ha en större än 16.5 medans mina lår knappt får plats i den jag har nu. Knäna hamnar utanför. Och dessutom blir skänkelläget mitt på magen, och där är det nog inte riktigt tänkt att vara... En kort sadel men med plats för stor rumpa och långa ben, med sitpunkten långt fram, mycket plats för bogarna, rak bom, stora knästöd, helst lite uppbyggd bakom låren också och med djup mjuk sits. Finns det ens?

Ja han var stundtals lite spänd, men domarna berömde mig faktiskt för formen den här gången. Annars är det något som vi jobbar stenhårt på hela tiden. Han blir gärna hög i nacken och släpper lite i ryggen. Det har varit ett problem sedan han kom till mig, och det blir bättre hela tiden, men lätt är det inte och det tar tiiid.

Usch tur att det inte gick värre ändå för dig. Hoppas du inte har alltför ont och att du mår bättre snart. Det är lite otäckt vad fort det kan gå ändå. När man minst anar det. :S

Kl.
Hej allihopa :)
Hoppar in lite i tråden. Och hoppas det finns plats :D fina hästar ni alla har. Har själv en 08 pre /andalusier som jag egentligen precis börjat 'skola' i dressyr o lättare hopp. Har haft dåliga träning möjligheter innan så mest blivit mark arbete och skogs ridning. Så utbildnings mässigt ligger vi ju långt efter er men hade varit roligt o komma in lite o få lite tips o annat matnyttigt. Först o främst. Tips på vart man kan lägga in bilder på Internet för o kunna visa här. Hade pixbox innan men den finns väl inte längre ? Mvh :)

Om den ligger ok så borde väl någon modell av childeric kunna passa? mest trolig då en kortare variant typ DI.

Ja det kunde gått värre såklart så jag är nog rätt nöjd med att "bara" ha fått hjärnan lite omskakad!:D

En kort sadel men med plats för stor rumpa och långa ben, med sitpunkten långt fram, mycket plats för bogarna, rak bom, stora knästöd, helst lite uppbyggd bakom låren också och med djup mjuk sits. Finns det ens?
Tror bestämt att du just beskrev en gammal hederlig manskapssadel! ;) :D

Men GRATTIS till kvalet!!! Va' roligt. Håller alla tummar för er.

@Novali01
Hu då! Det där lät inte bra. :crazy: Otrevligt när man inte vet vad som hände, fast skönt att inte minnas något som gör en rädd att sitta upp igen.

@Mixess
Välkommen! Alltid kul med nya bekantskaper.
Pixbox har gått i graven, men gamla Photobucket finns kvar. Själv använder jag DropShots och är väldigt nöjd med den.
Googlar man på "ladda upp bilder gratis och dela" så får man ett otal länkar, men hur bra de är har jag ingen aning om.

En liten film som jag har glömt visa ;) "Den lilla familjen" fick komma ut till gräshagen som omväxling till den vanliga vinterhagen. Bytet var mkt uppskattat som vanligt ;)

http://youtu.be/ymsozqdrwMw

Mörkbrun häst utan bläs = "mamma-hästen" på 19 år
Fux = föl nr 1, alias Lolli 5 år
Mörkbrun med vitt = föl nr 2, alias Lux 4 år

Hoppträning idag där hon var superfin! Provade på galoppbyten över en bom idag och lillfisen gjorde det galant! Så himla roligt det var. Och i hoppningen sen landade hon nästan varje gång i rätt galopp!

Sen lyssnade på mig. Trots att hon ville galoppera höll hon traven, inte utan protester men ändå bättre än inget.

Så glad att jag var med på denna hoppningen då jag inte skulle ha varit det egentligen utan vart bestämt i sista minuten! Nu blir det uppehåll till hon flyttar tillbaka igen..

man får tänka på att även sent tagna hästar behöver vilor och semester för hjärnan så de får smälta allt de lär sig.
Kan ju också vara så att en sent tagen häst faktiskt inte har det fysiska helt med sig, och att de inte ORKAR utföra det arbete som begärs. Den omnämnda hästen verkar ju protestera bestämt med att stänga av helt, när kraven finns att gå i en högre, mer krävande form.

Dessutom på våren i pälsfällningstider har jag också upplevt att hästarna är mer motvilliga att arbeta och kanske mest behöver en totalvila för skallen eller bara ut och lufsa i skogen på sina egna villkor.
Kvarstår dock problemet skulle jag definitivt kolla närmare på det fysiska.

*kl

Jag har syndat idag. Eller ja, jag slängde på gramanen idag, men resten av stallet anser väl att jag har syndat.
Har haft lite problem med att Stella drar iväg i fattningar, typ kör upp huvudet allt hon kan o tänker yiha ut ur startboxen ungefär. O vilka snygga fattningar vi fick till idag. Bytena var klockrenare är vanligt också, annars är det inte många byten som blir rena, men idag fick vi in rätt många rena.

Imorgon är det både hoppträning och betessläpp :D

Du är inte ensam om att ha syndat den synden. Har haft det på Tara dom 2 sista gångerna eftersom hon har kommit på att hon kan komma undan genom att dra upp huvudet och leka stjärnkikare:banghead: Men med gramanen går hon lika fint som hon gjorde för en månad sen, det vill säga innan hon kom på hur hon skulle göra för att komma undan...

Jag kan också använda graman i utbildningssyfte när ett behov finns, det är väl regelbunden användning för att man inte kan bättre utan, som folk oftast är emot, tänker jag.

Eller när felet uppenbart sitter hos ryttaren. Har en i stallet som är ett ex på det, har sett henne rida 3 olika hästar som alla går likadant. Och det är alltid fel på hästarnaO_o

Åh, den synden har jag allt syndat med. Har tagit graman på Calle ett par gånger när jag behövt ta igenom saker och det har gett väldigt bra hjälp de gånger jag haft den.
Sen är det för mig ett hjälpmedel som jag använder ibland när jag känner att det behövs, inget att rida på ofta.

Idag har vi haft helt fantastiskt väder här och jag och Sofia var ute på lite halvlång ritt med Chelsea och Jobelle. Vi avslutade med att hoppa stockar i skogen, vilket både vi och hästarna tyckte var ofantligt kul :D

Jag är helt av samma åsikt. Hittils har jag slängt på den två gånger på knappt ett år på Stells. Tyvärr har vi lite yngre folk i stallet som anser att graman = förstöra sin häst, men det är väl alltid så. Det är alltid ngn som man inte har samma ridsätt som, o så blir det genast en massa babbel.

Är ju bara att ignorera, är samma sak här kan jag säga ;)
Jag kan tycka att så länge det man ska kräva hästen på med gramanen ska den orka utan gramanen så man inte bara fuskar sig igenom någonting. För det ser jag med jämna mellanrum att man bara kortar upp gramanen och tappar ridningen och då är det en synd ;)

knapp

Det går sakta men säkert framåt med lilla Mirakel, vi kämpar på med sadel och träns. Longeringen går klockrent nu och igår introducerade jag han för galoppen. Jäääätte kul tyckte han, vante i andra änden av linan var väll inte lika exalterad men vad gör man inte liksom ;) Men han är väldigt avslappnad och harmonisk i skritten och traven, tar kommandona solklart (skritt trav avsaktning och halt) så det kändes lägligt att peta in nått mer.

Enda är väll att jag måste bli mer finkänslig med pisken, snärtar jag i luften med den låser det sig i huvudet på han och han drar tvärnit följt av en invändning men om jag bara låter bli det och lägger band på mig själv när jag vill förstärka nått eller när han tappar fokus (blir lite för ivrig liksom) så räcker det långa vägar med att bara "dallra" med den. Men jag ska väll lära mig också ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat