08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Igår hade vi hoppträning och Chelsea var så himla duktig! Nu börjar man se resultat på tränandet, tack och lov ;)

Testade att rida på martingal och jag vet inte om det var den som gjorde det eller om hon bara var mer lydig :D

Några gånger klunsade hon över hindrena och nu har jag fått order att jag ska trycka till lite innan hoppet så hon får ett bättre språng. Något som är svårt för mig eftersom vi just tränat bort avtrycknings knappen. Men som sagt Chelsea var duktig och vi kom överens om att vi kan minsann hoppa högre nästa pay&jump, tittade på några hinder vi hoppat på träningen, 80 cm och det killades bara lite i magen :D

Åhh vad roligt :D känner igen känslan när det går bra :D

Vi hade hoppträning idag och det gick super här med och vi börjar också kunna hoppa högre. I mitt fall är det jag som måste vänja mig för hästen hon kan då hoppa :D:D:p

dsc_1744_519e66c79606ee6c4b388429.jpg

Känner igen det där, min förut ganska så bra hoppsits på min andra häst har nu blivit en något sämre sits på Jobelle eftersom hon hoppar mig ur sadeln lite mer än den andra gjorde :p

kl

Detta var vad Calle gjorde idag... Han gick rätt ordentligt igår så fick bara skutta runt själv för att lossa eventuell träningsvärk. Imorgon blir det en genomkörare och sedan är det lördag och dags att åka och lämna honom :)

88207_1369337228.jpg

Tack för peppen!

Ja, det har jag ju tänkt hela vintern, men då måste han ju först vara så han går att provrida.
Och sedan vet jag inte om jag ska åka och röntga eller iaf göra böjprov på honom innan jag börjar annonsera, dödstrist att ha haft en massa jobb med att visa och så finns där kanske något som gör att han inte går igenom. Har iofs inte märkt att det skulle vara något konstigt, men han är aldrig kollad av vet.

Men nu först ska vi ha ut fölet och skriva klart årets tentor, sedan får jag väl ta tag det lite mer.

kl

Jag behöver verkligen råd av er duktiga hästmänniskor! Som någon av er kanske vet så fick jag nyss hem min häst. Han är fem år, har inte gjort så mycket men har ganska bra grundfysik. Vad jag vet har han inte gjort mycket alls tidigare utan har bara gått kravlöst i skogen och på banan.

Vi rider för tränare 1dag/v och han börjar sätta sig emot arbete. När han går i en längre, lägre form på sina egna villkor fungerar det bra, då bjuder han som han ska. Han är väldigt stel i båda sidor och därför försöker jag jobba mycket med att böja igenom honom och få loss bogarna. För att spänna bågen testade vi senast att få upp formen på honom vilket fungerade helt okej, även om han gärna lade sig i den låga formen själv så att jag fick påminna honom 1000 ggr. När jag däremot försökte ta igenom honom i den höga formen tyckte han ganska snabbt att det blev för jobbigt och tvärstannade. När han stannar slutar han lyssna helt på mig. Varken skänkel, röst eller spö fick honom att röra sig framåt utan han började bara backa istället.

Min tränare fick till slut ta fram longerpisken och fösa fram honom med den från marken. Denna procedur med stopp och back upprepades säkert 20-30 ggr under resten av ridpasset.

Min fråga är hur ni anser att jag ska hantera detta? Att hästen stannar och slutar lyssna på framåtdrivande hjälper är för mig helt oacceptabelt. Det kan blir riktigt farligt och hästen MÅSTE fram. Jag tyckte inte att det kändes helt bra att tvingas använda spöet så mycket för att få fram honom och skulle därför vilja ha tips på hur jag kan göra annars. Jag försökte vända och vrida på honom för att få honom att gå fram åt NÅGOT håll men det hjälpte inte ett dugg. Han har visat tendenser att stanna när kräver lite mer även vid tömkörning.

Det ska tilläggas att han är ganska ouppfostrad över lag och verkar ha fått göra lite som han vill i de flesta lägen...

En häst som protesterar så mycket skulle jag inte tvinga förrän jag rett ut att det inte föreligger något fel. Kolla upp med en bra kiropraktor, equiterapeut eller vad du har i närheten, även veterinär om det hittas något. En häst ska inte kännas väldigt stel i sidorna utan att det finns något som man kan åtgärda.

Man ska inte behöva tvinga hästar, uppmuntra och övertala, javisst, men inte slå. Dessutom kan jag tänka om han inte har gjort så mycket så kanske ni har gått för fort fram för hans hjärna även om han har en god fysik, man får tänka på att även sent tagna hästar behöver vilor och semester för hjärnan så de får smälta allt de lär sig.

Nu är jag kanske trög men jag förstår inte riktigt vad du menar ;)

Förklara gärna :)

Jaha :D Ibland kopplar det inte så bra :p

*halvt kl*
På tal föresten om lite hoppsits, jag tycker att jag är dålig på att få fram händerna när jag hoppar och tycker själv att jag blir fast med dom framför mig. Hur kan man träna upp det??

Jag brukar försöka tänka fram mot mitt på manen, har man dessutom en häst som hoppar stort kan det ju vara bra att få fram handen i manen för då kan man ta tag om man kommer ur balans också.

Först och främst håller jag med Mitrolle. Kolla upp och ev. vila för att komma ikapp.

I andra hand kan jag föreslå dels att utveckla ledarskapet från marken, om han är lite "full of himself", med ledövningar mm. Dvs gå med, stanna, stå still och backa när du ber om det. "Den som kontrollerar benen, kontrollerar huvudet." En rep- eller Duallygrimma är att rekommendera då det förtydligar dina signaler så att du kan korrigera utan att bli "otrevlig" och ger snabba eftergifter, men en vanlig grimma med ett långt grimskaft fungerar också. Sedan är det "bara" att inte tappa tålamodet, för slå fungerar sällan i det långa loppet.

Det finns också (genom Monty Roberts) en metod att få hästar som stannar att lyssna igen. Det inbegriper i princip en tjock garnfläta ("giddy-up-rope") som man slår i en båge fram och tillbaka. Den kan inte skada eller orsaka smärta - det är rörelsen i sig som hästen reagerar på. Man får givetvis vara snabb med att hänga med om hästen skulle skutta framåt så det inte blir dubbla budskap.

Du kan se Monty Roberts demonstrera det på hans YouTube-kanal:
Giddy up rope

och här:
Promo for "Walter won't go"

@mooi

Vilka härliga bilder!

Senast ändrad:

Det känns väldigt underligt att en skogsriden häst skulle vara så stel som du beskriver utan att den har ont nånstans. Men låt säga att den nu är fräsch så har vi ju nästa aspekt, denna häst har i alla år den är riden inte fått träna på att gå i form eller lyda, nu kommer du o kräver både det ena o det andra, ganska självklart att den protesterar! Jag tycker att du ska rida den i den låga formen i åtminstone 6 månader innan du tar upp den. Hästen måste befästa formen o musklerna måste lära sig att jobba, du kan ju tänka dig själv om någon skulle fösa in dig i ett gym o när du inte orkade längre så spänner dom fast dig lite hårdare, piskar på dig skriker TRÄNA NU DU DIN LATA MÄNNISKA!;):D

Ta du din häst lite pö om pö o låtsas att den är 3 istället för 5 o rid som en 3-åring skulle ridits så har du snart en glad häst som är med på noterna.

+ mitroelle och natascha

Tack för bra tips! Det får bli till att börja om från början i princip. Han är ouppfostrad från marken också så jag har börjat ta tag i ledarskapet därifrån så det är en bra idé att fortsätta befästa det.

Vila kommer han att få från mitten/slutet av juni i så jag vill hålla igång honom innan det så att han inte blir hur tjock som helst eftersom han går på sommarbetet hela juni och juli. Jag tycker att han måste komma igång innan det är dags att vila igen. (Han har bara varit igång sen början april i princip)

Jag tror verkligen inte att han har ont eftersom han kan bete sig på samma sätt i helt opressade situationer - när han bestämmer sig för att han inte vill gå på en viss stig t.ex. Men det är kanske lika bra att ta ut någon för att vara på den säkra sidan.

Det är en bra idé att låta honom bygga upp sig i en lägre form framöver. Det problemet jag ser, som är anledningen till att min tränare vill att jag plockar upp honom, är att han i "sin" valda form faller på bogarna och får sämre balans. Igår var vi ute och red och han kändes redan bättre i formen och då kom inga protester till följd av formen, utan för valet av ridväg :p

Har svarat dig i den tråden...:)

Dressyrtanten: Finns ingen anledning att han måste vila helt någon längre tid utan ta nån vecka här o nån vecka där om det passar dig själv bättre.

Kl
Har varit utan internet i över en vecka nu och gissa om det har hänt grejer här.

Förra söndagen var jag och Tara på pay and jump och ja, vi tog och runt efter mycket om och men. Av 7 hinder stannade hon på 5 innan hon hoppade dom:meh: Och på tränares inrådan hade jag anmält mig på en klass till och den gick sämre. Där fick jag var jag tvungen att ha hjälp att få Tara över hinderna, vilket aldrig har hänt innan:eek: då hon bara sprang förbi dom hela tiden, för utom dom två sista som hon hoppade direkt.

Min medryttare har även slutat:arghh: Hon vart erbjuden en häst som hon fick ut mer av som hon sa. Och Tara avtackade henne genom att ge henne en rejäl om gång av kan inte, vill inte.

Dock har jag redan en ny på gång:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat