08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Kl
Bestämde mig idag för att utforska en stig idag som jag har varit lite nyfiken på vart den ledde någonstans. Visade sig att det inte var någon stig i den bemärkelsen utan en djurstig:angel: För ett ut tre var den borta. Jaja, uppvuxen i skogen som jag är och med ett bra lokalsinne fortsatte jag framåt. Hittade en ny stig följde den så långt det gick och så vidare. Till sist fick jag dock ge upp och vända tillbaka, då det var en hage som gick långt in i skogen. Gissa min förvåning när det helt plötsligt dök upp taggtåd på den stigen som jag för tillfället följde:eek:

Dock var det nyttigt för lilla fröken madame. För det första var hon tvungen att lyfta på fötterna. För det andra var hon tvungen att lyssna på mig och inte bara älga på. Och för det tredje var hon tvungen att stå stilla medan jag kollade in terrängen och vart vi skulle ta oss fram på lättaste sättet. Haha, det är inte det lättaste att så stilla inte:yuck:

Jag var ute och motionerade min knäpphäst idag och hon blir så himla het numera, galoppen bara far hon fram i. Fick sitta och trimma på volter på ett fält för att få lite ordning på henne då hon jagade upp sig väldigt av stora gröna ytor..
Känns som jag har rätt mycket markarbete att ta tag i nu när hon börjar bli väldigt pigg.. :P Tur hon sköter sig när det gäller hoppa banor iaf ;)

Jac var jag i ridhuset med igår och trimmade dressyr. Han är rätt bekväm nu och försöker slippa jobba men det går inte det. Har mycket kvar innan jag är nöjd. På söndag ska vi tävla, det känns som det är mest i miljöträningssyfte eftersom vi har en bra bit kvar tills vi är redo för något speciellt resultat.

nä det gör inte det här heller så det fick bli en tävling istället men jag hade önskat rida en sån innan...

Här går det upp och ner.
Stella hoppade i lördags. Mkt lugnare än sist, men fortf väldigt mkt studs. Dock inget försök att hoppa över staketet. Nu stod det visserligen en bobcat parkerad utanför, så hon gick istället inte ens i närheten, men väldigt lösgjord och fin i kroppen, även om det tog rätt många gånger innan vi fick in fem språng på en 21m linje ist för fyra. Men nu har vi hoppat flera hinder på raken, gas o broms funkade lite.

Några dagar senare var hon vedervärdig, skänkel och tygeltag visste hon helt plötsligt inte alls vad det betydde.
Nu har hon fått stå igår, idag och imorgon. Sen ut på fredag, så får vi se hur det blir på lördag. Jag jobbar ihjäl mig den här veckan, så det hinns inte riktigt med.

Däremot har jag gått ifrån att inte ha ngn dressyrsadel till henne (har kört med andra hästens ett par gånger, men det behövs sjukt mkt paddar under) till att ha två. Så det blir väl att provrida i dom i helgen.

310016_10151608654996676_812783953_n.jpg

bth_030_zpscb7060ce.jpg

Idag har jag för första gången upplevt "klappen gå ned" hos min vackra häst. Han fick syn på en blå grävmaskin som körde på en äng cirka 1 km från oss.... och det var mer än han maktade :wtf: :nailbiting:

Jag hade absolut ingen kontakt, what so ever, och eftersom vi var längs med en tungt trafikerad väg, valde jag att hoppa av för att inte sluta som huvprydnad på en lastbil :(

Han är oftast spänd och tittig i naturen, men alltid styrbar även om vi hoppar och far... men idag... blev det visst för mycket. Även om vi hade sällskap av vår "natur-buddy" som inte reagerade det minsta. :o

Ihh det är så irriterande, att samma saker är lika farliga varje gång. Vi skrittar samma tur minst en gång i veckan. Han är helt cool med lastbilar, bussar, trafik, traktorer, utryckningsfordon, motorcyklar osv... men stenar, buskar, trädstammar och annat som står till... arghhh det är farligt! :nailbiting: Och vi har alltid samma kamrat med oss, som aldrig tittar på någonting alls. Han skrittar bara helt cool på långa tyglar, och står bara och väntar när Katonga leker tjohej .... :cautious: När blir han vuxen??

Hmm jag undrar jag om det verkligen blir en hopp/millitary häst? Vi har inte ens varit ute på tur själv än :p Men det hinner vi väl. Han har ju också stått skadad från oktober till april och är inriden i maj 2012, riden maj, juni, aug, september.

Min är likadan... Och ungefär lika lite riden som din... Han är inte rädd för trafik, eller sådant som "normala" hästar tittar på, men stenar och rishögar... Värsta skräcken är iofs robotgräsklippare, DE är otäcka enligt Wille. Han går med nöd och näppe förbi med sällskap eller om jag leder honom. Jag rider ut mycket (även ensam) men tittig det är han.

Annars är jag väldigt nöjd med hur han utvecklas. Rids 4-5 dagar/vecka, men ska dra ner till varannan dag en period då han gått ganska intensivt efter sina utbildningsveckor. Hur mycket rider ni andra? Ska era 08:or få sommarvila? Hur länge?

Jag räknar med att ge Wille vila 2-3 veckor och sen ett par veckor på "halvfart", passar på då jag har semester och vi kommer vara ute en del med husvagnen.

Såhär ser han ut nu, inte fällt klart än, han blev väldigt lurvig på lösdriften. :)

321447_10151443509632887_1389163806_n.jpg

Jaaaa jag hade helt glömt robotgräsklippare :p Hur läskiga som helst.... :nailbiting:

Min får ingen sommarvila, eller jo 2,5 vecka när jag är utomlands. Han har ju som sagt stått skadad i 6 månader, så tror vi hoppar över sommarvilan. :d

knapp

måste vända lite med folket här känner jag :)

Tänker jag helt fel om jag kör tre dagars lite "intensivare" arbete? Har hittills lagt upp veckan så att han vilar två dagar, promeneras i träns två - vilar en och sen kör jag resterande tre och det har fungerar men sen slog tanken mig att jag kanske borde lägga upp schemat på annat vis.

Promenaddagarna är ganska basic och mest för att få miljöträning, korta promenader än så länge men ska öka successivt.
De tre är lite mer temainriktade. Just nu arbetar vi med att sadeln ska bli mer vardaglig och inget konstigt liksom. Kan inte longera med sadel ännu märkte jag sist jag testade. Hade tydligen lite bråttom (har funkat hur bra som helst att lägga på sadeln, spänna gjorden och att gå med han sadlad) för han flippade när han av misstag (lyssnar bra på rösten men la in på eget bevåg tre travsteg som blev betydligt fler) travade. Och blev antagligen rädd för vad som fanns på ryggen, hann inte se så noga då prio ett var att lugna ner han och få stann på't.

Gick en runda efter för att lugna ner han och då var allt fint igen så fortsätter med promenaderna ett tag till samt klappa på sadeln och göra lite oljud.

Men iallafall, bör jag stuva om i schemat? Passen är korta och inte särskilt intensiva utan strävar efter att han ska vara lugn och avslappnad. Det går framåt helt klart men andras tankar kan vara bra tankar ;)

Så är min med, det jag tror hon ska titta på går hon hur lugnt som helst förbi. Medan golfare, personer som står i trädgården och pratar eller brunnslock är LIVSFARLIGA och kommer när som helst anfalla henne. Ffa golfarnaO_o

Kl
Hoppträning idag och den var minst sagt intressant. Tre unghästar som alla var åt det lilla pigga hållet. = en häst som kan själv och INTE behövde lyssna. Efter ett flertal halter fick jag henne att lyssna någorlunda på mig. Då var det dax att ta sig över hinderna och det gick minsann vilt till:crazy: Inte att det gick sepec fort, inte för mig iaf, men hon studsade och hade sig efteråt. Hade en som såg på som var säker på att jag skulle åka av som hon höll på. Men halvvägs in lugnade hon ner sig, läs hon vart trött;) Dock tyckte hon inte om när jag bestämde när hon skulle och inte skulle svänga:banghead:

Skulle ha hoppat en pay and jump på söndag men vart tvungen att ställa in den pga att mina :devil:visdomständer valde att göra sig hörbara, båda på samma gång:cry: Så det blir till att dra ut dom, vilket svider i plånboken...

Jag kommer nog klämma in vila när det är lite lågsäsong på hopptävlingar för Jobelle, under juli kanske. Jac kännas det alltid som att jag borde rida mer, men några veckors vila får han nog också när det är som varmast kanske.. Eftersom jag har flera hästar så rids de inte så hårt som om jag hade massa tid för enbart en. Därför känns det inte som de behöver en jättelång vila utan jag delar hellre upp det lite när det passar och känns som det behövs.

Tara har precis haft en liten vila. Får se om hon får en till. Beror lite på hur det kommer att se ut på jobbet. Måste jag jobba mycket i sommar får hon vila under dom perioderna och lugnare när jag kan rida.

Tabbe går ca 3-6 dagar i veckan, men oftast 5 dagar på ett ungefär. Det brukar alltid bli lite vilodagar på sommaren då jag inte har lust att rida om det blir för varmt :P Han ska förhoppningsvis på inkörning i juli så efter det får det nog bli några veckors vila, annars får han få vilan till hösten/vintern när vädret är sämre. :)

Angola kommer få vila när jag ska ta in hö, kanske blir det 1½ vecka total vila sen kanske jag minskar ner träningen och tar det lugnt men någon helvila flera veckor får hon inte.

Har hittills lagt upp veckan så att han vilar två dagar, promeneras i träns två - vilar en och sen kör jag resterande tre och det har fungerar men sen slog tanken mig att jag kanske borde lägga upp schemat på annat vis.
Ja, till att börja med borde du planera för en vecka med 7 dagar. ;) :p :D
(Förlåt, kunde inte låta bli...:sneaky: )

Nä, allvarligt, jag tycker det ser bra ut på papperet - jag ville egentligen bara inflika att det är inte fel att du låter honom få trava på och skutta av sig med sadeln.
Är det första gången han travar med något på ryggen, så känns det helt annorlunda för honom än vad han någonsin upplevt - en del reagerar sådär då och behöver få göra det så att de får kläm på det hela.
Hästar har tyvärr inte riktigt förmågan att fatta att sadel är lika ofarlig i trav som i skritt. Det kommer antagligen att bli samma cirkus de första ggr han galopperar med den - och ev även när det blir ryttare på.

Jag och Montreal har haft vårt första träningspass för tränare igår och det gick så bra :D Han har en helt underbar trav som kommer bli kanon när han stärkt sig ordentligt. Galoppen är tyvärr inte så mycket att hänga i granen, tror knappt att han kan galoppera men jag tänker inte låta mig sänkas av det. Galoppen kommer när den kommer och det betyder ju att jag kan rida ut och galoppera på ängar hela sommaren! Enda orosmolnet är att nya sadeln känns lite för bred för mig... Är det sånt som rättar till sig när man suttit in den? (Har bara använt den två ggr)

Jag tänker låta honom gå på bete med resten av flocken juni-juli med helvila i juli. Så fram tills dess blir det fullt ös! Kommer ha en tunna att sätta igång i augusti...

Har funderat på en sak, hur varmt anser ni att det måste vara för att ni ska duscha av hästen när den är svettig och sen sätta ut i hagen utan täcke? Jag känner att jag blir lite för nojig bara för att jag själv fryser så lätt

Haha! Fick det till 6 dagar först o bah men jaha? Men räkna bort andra promenaden så blir det rätt :)

Javisst kommer han dra en repa ohja. Men kände mer att jag hellre går tillbaka ett steg och förbereder lite till och tar i det när han fått fler pass i bagaget med sadeln. Risken är ju att han blir rädd och att jag får mer att göra om jag har för bråttom. Känner ju inte hästen så kan inte svära på att han blev rädd men inte heller på att han inte blev det :)

Kan flicka in att målet just nu är att sitta på honom första veckan i juni.

Senast ändrad:

knapp

Hurra idag kom det inte en enda bajs i stallet. Herr Jagtömmerhelatarmenpåalltsomfinns fattade tydligen efter söndagens fotograferingspust (han stod uppbunden i 2 timmar för borstning och väntan på fotografen) att det inte hjälper att hetsa upp sig. Skönt!

Tog en promenix med sadel och träns överlag var han duktig :) Var lite obehagligt vid ett tillfälle när stigbyglarna klonkade till i sidan.
Är ju själv i allt arbete så hängde och hoppade sen när han stod i stallet men det var han så lugn och fin med, morötter fick man ju ;)

kl

Calle idag. Nu är det bara drygt en vecka tills hans lilla äventyr, ska bli så kul :)

d470a77ebe4711e2ba9922000a1f9c9a_7.jpg

Har jag missat att läsa vad ni ska göra då?

*kl*
Idag har vi varit på hoppträning och vi hoppade mur för första gången, först så tittade hon och saktade in men hoppade ändå så fint över :love::love::love: bådar gott inför lördagens tävling :):)

Han ska åka på utbildning en månad, ska bli så kul att se vad det kan ge :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat