08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

*kl*

Har glömt uppdaterat er om hoppträningen i onsdags, då även Mitrolle var med.

Vi började med serpentin övningarna, jag hatar dom, spelar ingen roll vilken häst jag har, jag och Chelsea fick dock trava genom :D

Sen hoppade vi linje, räcke, halt, galopp, volt, oxer. Chelsea var super lydig och gjorde en jätte fin halt och snygg fattning från skritt och det bästa av allt hon hoppade jätte fint på oxern och jag sköt inte iväg henne, inte en enda gång! :)

Sista övningen var linje, snett igenom, linje. då på första linjen rev hon oxern rejält, jag hörde bommarna slog som i en bowlinghall, vet inte riktigt vad som gick fel men efter landningen så kändes hon jätte konstigt och jag saktade av till trav och kände sen till skritt, tränaren bad mig sätta igång henne så hon kunde se på henne men då var hon normal, troligtvis slog hon sig på en nerv och fick säkert ett blåmärke men jösses vad hon hoppade på grinden efter, hoppas hon lär sig lyfta på fötterna nu :devil:

Jag fick beröm av tränaren efter och jag tog åt mig allting jag tyckte faktiskt jag red riktigt bra! Synd att det inte hamnade på film för det hade varit kul att se på igen.

Mina älsklingar :love:
20130511_125037_518e7775ddf2b32020a7cb72.jpg

Dressyrträningen på måndag är inställd så nu passade jag på att ge Chelsea en minisemester, vila torsdag och fredag, promenad lördag och söndag, vila måndag och tisdag då får hon nya skor och på onsdag kör vi igång igen eventuellt pay&jump på söndag :)

kl

Nu har Calle fått gå två korta longeringspass. Plötsligt är han och min andra häst helt galna i varandra och skriker som tokiga efter varandra när man tar in den ena (trots att det är 4st andra hästar ute), så jag kör lätta små saker för ingen av dem kan koncentrera sig just nu. Får helt enkelt vänja dem korta stunder i taget så lugnar de väl ner sig så småningom.
Ser fram emot att få skott båda om ett par dagar med, stoet har inte särskilt bra fötter så hon ska inte vara barfota mer än nödvändigt -jag hoppas att det ska gå att få på skor nu, hon har slitit mycket på fötterna.... Och Calle som har bättre fötter (trasar inte sönder sig) blir väldigt "tassig" utan skor. Jag har ju haft honom barfota i 2 omgångar sen vi köpte honom, på sommarbetet förra året och så nu då -för att minska skaderisken, och det är stor skillnad på honom med/utan skor. Men, de verkar gilla det nya stället -framförallt maten ;)

Nej, jag har lite svårt att läsa böcker och vill inte ta lektion, har inte möjlighet att åka land och rike för att få tag på personer som kan hjälpa mig, jag vill ju försöka själv, det var liksom det som var meningen med köpet.....
Och du har gjort ett fantastiskt arbete med henne!!! :bow: Mitt förslag var mest en "sista utväg" ist f hästhimlen, men skönt att höra att du väljer att sakta ner utbildningen.
Trist att hon blev så stressad på stationen, men inte jättekonstigt. Hästar i det vilda byter inte flock hur som helst, och hon har ju uppenbarligen fått ett djupt förtroende för dig, så det var nog en chock för henne att hela hennes trygghet och flock bara försvann. Klokt att ta hem henne, tror jag. Hoppas det går bättre för er snart igen. :)

KL*
Var på Säker Häst kursen idag, och är supernöjd!
Vi lyckades med konststycket att tömköra både dit och hem - tar ca en timme. (Hade sällskap av maken som tog täten, så vi var säkra på att komma i tid. :D )
Nalle var jäteduktig och var inte bekymrad över någonting, vare sig på nya okända vägar eller i paddocken. När de stora silkeflaggorna fladdrade över honom stod han mest och njöt och körde in huvudet i den ena. :D
Mitt störst "problem" är väl att det inte är helt klart "vem som kör". Behöver öva mer på ledarskap så att han följer med när jag går ist f att stå kvar och nosa - efter mat alltså...:meh:
Det är också ett problem när vi är ute och kör - jag får passa på honom varje sekund så att han inte tar tillfället i akt att käka gräs eller granskott. Har han väl stannat så hjälper inte mycket för att få honom att gå vidare.
Någon som har tips och ideér???

Åh jag är så supernöjd idag!!! :bump:

Jobelle nollade både 90 och 1 m och hon kändes inte ett dugg trött eller något så jag rullade bara på med 1 m-klassen också och vi fick två rosetter med oss hem :D

283959_10151652463345948_832802531_n.jpg

923344_10151652463365948_1556214881_n.jpg

21207_10151652463600948_850614884_n.jpg

601657_10151652466395948_296082377_n.jpg

393017_10151652466220948_420978865_n.jpg

Vad roligt, GRATTIS!

Att min häst är lite knäpp får jag nog allt leva med. Hade gett mig fan på att komma över hennes brunslocksräddsla idag. Men fick mig ett gott skratt ist. Fick henne att flera gånger att sätta ner hoven på locket, no problems. Men när hon SÅG att hon stod på locket flög hon varje gång uppåt och bakåt, med mig garvande kvar på ryggen:rofl:

Tur att hon var fin i ridningen sen. Så fin, mjuk och härlig som hon var idag var det ett tag sen hon var. Kunde tom sitta ner och hon fortsatte att jobba på. Vila den har gjort gott den...

Vilken fin bild! :)

kl
Idag har jag varit uppe på min gangster igen ^^ Tog honom lite på lina först eftersom han bara haft sadel på sig en gång på 2 mån ungefär. Gick ganska lugnt, han körde bara ett par fulingar där han kastar sig utåt precis när han kommer till ridhusväggen, och sen när jag inte följer med reser han sig och är skitsur. Han gjorde detta ett par gånger och sedan la han ner det eftersom det inte funkade. Sedan hoppade jag upp och skrittade runt lite, han kändes rätt fin faktiskt och SHIT vad bred hans hals har blivit! (?) eller så har jag bara glömt hur han såg ut uppifrån :p När jag skulle trava testade han mig lite först och tänkte inte trava men efter att jag fått fram honom skötte han sig och tuffade på fint. När jag sedan red lite övergångar lydde han bra. Avslutade med en vänstergalopp -fråga mig inte varför jag valde "svåra" galoppen men det gjorde jag, och han fattade rätt direkt :)

Härliga Bilder! Vad duktiga ni är!

Vi är inte lika duktiga men vågade oss iallafall runt en 80-cm runda idag, flöt bättre än 60 cm som Appe nog tyckte att var lite löjligt och petade ner en bom. Sista hindret var ett ljust smalt plank som jag aldrig visade honom innan vi hoppade och det var heller inte med i 60-rundan så det stannade han på men hoppade snällt andra vändan. Hade världens beslutsångest om vi öht skulle hoppa 80 eftersom vi inte hoppat högre på träning och inte så många hinder i följd men är nöjd med mitt beslut och min "lilla" häst! Han tappar fortfarande flytet och blir lite hängande i luften över hindrena men det är bättre än tidigare när han nästan landade på bakbenen eftersom han hoppade som att han aldrig tänkte landa..

Stäng av ljudet så slipper ni höra mammas och sambons snack :)
http://www.youtube.com/watch?v=nl2qv5FlXJ0
Tar gärna emot tips och råd, finns massor att förbättra hos mig!

Grattis Mitrolle till felfria rundor :)

krusmynta, vilken bjässe, jätte fin! :love:

delvis kl

Ang höjden, det är p&j på söndag, några tycker vi ska hoppa lite högre men jag känner inte riktigt att det är nödvändigt, klunsar hon på ett hinder känns det ju bättre att det är 60 cm och inte 80 cm till ex.

Jag tänkte nog hoppa 60 och 70 cm, jag blir för nervös när det blir lite högre så då kommer jag bara hålla på och trycka av henne, känns bättre att vi får en lugn och kontrollerad runda, eller tänker jag helt koko? Vi hoppar all från 30 cm till 80 cm på träning, kanske något hinder har varit 90 men jag tycker det är högt :o

Grattis! :) Duktiga ni är!

*kl*

Va ju iväg på trailcamp förra söndagen och det är något som jag verkligen rekommenderar för alla! :) Det va riktigt roligt! :)

912025_10200666257274322_516100465_n.jpg

911657_10200666252154194_1249696306_n.jpg

907651_10200666250994165_1136231854_n.jpg

913010_10200666250074142_709801598_n.jpg

911761_10200666247794085_1387842869_n.jpg

911604_10200666243473977_701204721_n.jpg

Vad roligt det såg ut! Var gör man sånt?

edit -hittade hemsidan! Shit vad kul, sånt vill jag också göra!

Senast ändrad av en moderator:

Det va riktigt kul! :) Tror att det bara finns detta eller möjligtvis ett ställe till i Sverige, och detta ligger ju utanför Ulricehamn som du kanske såg :)

Ah, inte så långt ifrån mig ändå då :) kanske vore nåt för mina att åka till

Tack! :) Nja, inte på just dessa saker, men sen "utsätter" jag Tabbe för ganska mkt så han är rätt van! Vippbrädan tog han dock direkt vilket jag inte trodde :O Så då blev jag lite stolt över honom faktiskt! :)

Jag tycker att du ska hoppa på den höjden som du känner dig trygg med och är det 60 cm så hoppa det :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat