08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Tack för förtydligandet, Werze! :) (Man ska lära sig något nytt varje dag! ;) )

Vi är nog ganska överens, trots allt. :) Visst kan en unghäst stolla till det på ren trots! Det viktiga är ju att man reder ut orsaken till trotset.

Ang. ordet "dum", så hoppas jag verkligen att du inte tar åt dig! Du har ju, som du säger, inte ens nämnt det. I alla fall jag nämnde det enbart för att belysa hur många i allmänhet uttrycker sig om sina hästar, och jag upplevde aldrig att övriga inlägg här menade något annat heller.

Ha en skön helg allihopa!

Idag har Minna fått vara ute på miljöträning. Ridklubben ordnade höstritt/prova på distans och vi beslöt oss för att delta. Det ordnades en kort 6 km runda så jag kom på att jag kunde ta och delta med Minna bara för att få testa lite på hur hon beter sig i nya miljöer med mycket hästar och annan ruljans. Oj så kul det var kan jag lova och vad hon tyckte det var skoj. Stencool var hon hela tiden men med en frammåtbjudning som heter duga. Ponnyryttarna som red tillsammans med oss fick trava för att hinna med i skritten. haha i slutändan hade vi samma medelhastighet som vanliga ryttare.. Jag red henne endast halva vägen och gick bredvid halva.. Minna hade gärna fortsatt hur långt som hellst, men jag blev rätt så trött :D

Gud vad härligt det låter:love:

Kl
Så stolt över Tara idag. Då skogen förtillfället e förbjudet område, så e vi förvisade till vägarna. Och som alla vet där finns ju bilarna.

Hur som helst red iväg själv på Tara och vi hade inte kommit lång innan vi mötte första idioten, förlåt mig:angel:, bilisten. Signalerade att han skulle sakta ner och tackade när han så gjorde det. I min fantasi trodde jag att han förstod att jag ville att han skulle ta det lungt iom att jag bad honom om det, tackade vid nersaktningenoch har en väst där det står var vänlig kör sakta. Men icke då. När det e 1-1,5m innan han ska köra om gassar han upp! Tara höll sig lugn medan klumpen på rygg var vansinig:mad:

Vidar och vi mötte en till bilist, som totalt ingorerade att jag bad honom sakta ner. Så gjorde även det tredje. Då Tara uppenbart inte direkt brydde sig om bilarna gav jag helt enkelt upp.

Där emot var vita ensilagebalt farliga enligt Tara. Så det var bara till att hoppa av och går förbi. Upp igen och kom 10m innan en ny fara dök upp. Så för att slippa behöva tjafsa med henne var 10m vände jag om. Vi hade ändå ridit ca 700m på helt ny väg så jag var nöjd.

På vägen hem bestämde jag för att vi skulle trava lite. Vilket ju var roligt enligt hästapållen, som blev skitsur när jag bad henne att sakta av:devil:. Och inte hjälpte det att bilen som skulle om oss hade den stora fräckheten att KRYPA förbi oss:eek: Bäst att spänna si utifallatt den skulle vara sugen på hästkött.
Kom även två bilar till efter det som körde sakta, och Tara "Jaha dom kan bete sig så oxå...":rofl:

Dock vet jag inte riktigt hur jag ska göra med ponnyn. Hon blir svettig av att springa i hagen, vilket hon gör när hon blir själv (man kan dock tycka att hon skulle vara van vid detta laget). Att klippa känns ju som det självklara. Men inte så lockande med tanker på hur dom 2 senast vintrana har varit. Hur hade ni gjort?

KL

Idag åkte vi till min gamla hemmaklubb för att öva på att rida någon annanstans än hemma. Lastning och åkning gick bra både dit och hem :)
Själva ridningen blev lite spännande eftersom han aldrig varit där, inte gått ute i paddock på länge och så var det flera stycken som kollade. De första 10 min gick han som en stjärnkikare och bara spanade på allt runtomkring (hästar i hagarna intill tex). Men sen lugnade han ner sig lite och var kontaktbar igen -om än något spänd.
Efter passet skrittade vi ut. Intressant att alla hästar vi passerade märkte att det var en ny häst -de kom rusande rakt mot oss och det brukar de inte göra, det tyckte Calle var lite äckligt så han började hingsta sig lite och skuttade fram i nåt passageliknande :p

och tro det eller ej, men det blev en liten film! Trots att han är lite spänd och hackig här på filmen så tycker jag att han är duktig, man får inte glömma att han är 3 år och på denna filmen rids på ett helt nytt ställe. Tror han kommer bli väldigt fin när han blir äldre och börjar sätta sig mer.

http://www.youtube.com/watch?v=wsqFOWRl_9M

kl.

Var i paddocken idag och lät flickorna springa lite, några enstaka bilder blev det iaf... Risk för bildbomb! :angel:

32767383.jpg

32767393.jpg

32767384.jpg

32767394.jpg

32767402.jpg

32767404.jpg

forts...

32767408.jpg

32767410.jpg

32767411.jpg

32767417.jpg

32767418.jpg

32767419.jpg

32767420.jpg

Hon kan bli riktigt snygg när hon väl släpper loss och visar upp sig!
Högre benlyft och snyggare form än arabtösen emellanåt. Så himla kul och se på dom.

Det var ju liksom inte för inlägg här som jag skrev det utan för folk som kanske läser. Har hört så många gånger från folk 'irl' att hästen är så dum, eller den har unghästtrots (vilket visst kan finnas, men man får ju se skillnad), den är så jobbig i ena varvet - tränaren säger att jag bara ska rida på.. osv

Många missar att det oftast är något som stör hästar eftersom de är just hästar, leker i hagen, halkar, vi rider på dem (= onaturligt) och det finns nästan inte en häst som inte har en låsning någonstans. Precis som vi människor.

Jag tycker det är helt rätt att ge rådet att kolla upp en häst som inte beter sig som man förväntar sig. Det skadar ju aldrig att vara extra noga (förutom att det klöser lite i plånboken då...:angel:)

I det här fallet hade jag dock lämnat över den delen till den f.d. ägaren genom hävning av köpet (och anmält mitt intresse för nytt köp om det faktiskt är något som går att rätta till och hästen inte har tappat förtroendet för ryttare totalt).

Jag funderar bara å om fd ägaren vet om det. Om jag fattat rätt så har de väl lämnat över hästen till tillridningsstall för inridningen och de är dessa som lagt upp filmen.
Jag vet inte heller hur mycket normalt en beridare informerar ägaren om hur hästen sköter sig. Vad är kutym?

Jo dom vet om det. Hästen stod på inridning i 3 veckor, åkte på 3-årstestet där filmen är ifrån och sedan direkt hem till fd ägarna. Dom hade ju också varit på 3-års och sett hur hon var där och det står även något om det i protokollet från ridprovet. Har som sagt pratat med dom och de vet absolut om detta. De vet också om att filmen finns på youtube.

Jag tycker som sagt att detta är väldigt tråkigt då hon är en mycket trevlig häst annars och kommer bli otroligt fin.

Vet de om det så finns det ju ingen anledning att de inte sagt det. Jag har själv haft en unghäst som varit speciell och jag har aldrig hymlat med att han kan gå åt alla håll och kanter. I hans fall så var han bara speciell. Och när han undersöktes fick man "grattis jag har aldrig sett en så fräsch häst" :crazy:

Då håller jag med övriga jag hade inte köpt en häst med befintliga problem utan satsat på något annat. Det ska vara roligt att rida.

KL
KL

igår åkte vi till min gamla hemmaklubb för att öva på att rida någon annanstans än hemma. Lastning och åkning gick bra både dit och hem
Själva ridningen blev lite spännande eftersom han aldrig varit där, inte gått ute i paddock på länge och så var det flera stycken som kollade. De första 10 min gick han som en stjärnkikare och bara spanade på allt runtomkring (hästar i hagarna intill tex). Men sen lugnade han ner sig lite och var kontaktbar igen -om än något spänd.
Efter passet skrittade vi ut. Intressant att alla hästar vi passerade märkte att det var en ny häst -de kom rusande rakt mot oss och det brukar de inte göra, det tyckte Calle var lite äckligt så han började hingsta sig lite och skuttade fram i nåt passageliknande

och tro det eller ej, men det blev en liten film! Trots att han är lite spänd och hackig här på filmen så tycker jag att han är duktig, man får inte glömma att han är 3 år och på denna filmen rids på ett helt nytt ställe. Tror han kommer bli väldigt fin när han blir äldre och börjar sätta sig mer.

http://www.youtube.com/watch?v=wsqFOWRl_9M

Jag förstår att det liksom videon har kommit fram i efterhand. Jag ville mest veta om ägaren visste men det verkar de ju onekligen göra här.
Hade de inte fått infon (och inte varit där) så hade jag inte uppskattat (som säljare) om en beridare lagt upp en sådan här film på sin hemsida och inte informerat mig om det. Men det är ju inte aktuellt i detta fallet. :)

Härlig energi han har! Tycker han ser väldigt "framme" ut för att bara vara tre år, så du kan nog vara lugn! ;)

Jag red min på banan idag och jag hade sjå att få ut honom på spåret typ, haha :p

Tack :)
Ser fram emot när han börjar sätta sig mer på bak och också vila lite mer på steget :)

Ja, samma här! Vill att man ska vara vuxen nuuu, så jag kan rida och träna ordentligt! :D Samtidigt är det ju såklart roligt att se de små framstegen, det sker ju något nästan varje gång! :love:

Jaaa ^^ Jag har fastnat för att rida unghästar just för att det är så roligt och man ser ju minsta framsteg så tydligt.

Nej absolut att man inte hade gillat det om man skulle sälja en häst och en beridare lägger upp en film på hästen utan att ägarna vet något om det. Men jag som köpare är ju ganska glad att jag hittade filmen och inser att hästen var sån innan jag köpte henne, hade jag inte hittat filmen så hade jag ju inte fått reda på den informationen som jag har fått nu. Så är det lite komiskt att jag faktiskt hittade filmen, då det inte står hästens namn eller liknande något ställe. Efter halva filmen så kände jag mycket väl igen min lilla häst :p Jag hoppas iaf att det löser sig på ett enkelt sätt.

Hur går det med din 3-åring då? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 658
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix