08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

:eek:

Jobbigt studsande, otrolig ryttare som sitter kvar! Men det hade ju varit bra för dig att veta att hon kan göra så ibland, även om det är någon unghästgrej...som förhoppningsvis går över. Visste du inte?

Men shit! :eek:
det där ser riktigt äckligt ut. I mina ögon ser det inte ut som vanligt "bus" utan som att hon är riktigt störd av något.
Och jag hade blivit vansinnig om detta var något "känt" men ingen upplyst om :mad:

Jisses där skulle inte jag sitta länge kan jag lova!! Ser riktigt läskigt ut

KL: Jag som alltid brukar skryta på min lugna brud, kan glädja er med att idag var hon inget mönsterbarn direkt. Noll fokus och spänd som för sju, kändes som att ha en tickande bomb i snöret. Visst gjorde hon det hon skulle, men huvudet var på skaft hela tiden och uppmärksamheten var på en annan planet..
Lite glädjande nyheter har jag dock och det är att hon ska bli storasyster i juli. hennes styvmamma Mellizza är konstaterat dräktig med Minnas pappa

Jag hade ingen aning om detta innan jag hittade filmen idag.

Jo, det är riktigt ledsamt att folk inte klarar av att berätta sånt här när man säljer hästar. Självklart, jag är medveten om att jag har en 3-åring som kan få för sig att busa eller liknande, men när det är på den nivån av bus ( eller vad man kallar det ) som på filmen, så tycker jag absolut att dom borde ha sagt något! Det där kan ju bli farligt, och nu inser jag faktiskt att det inte är så konstigt att jag ramlade av, så man kan ju se det från en annan sida, kände mig lite värdelös där ett tag :o

Ska ringa denna killen som har ridit in henne någon gång snart, så att man får veta vad det är för häst man håller på med, osv.

Har själv varit med om sånt. En enligt ägaren dösnäll ponny som visade sig INTE vara det. Efter att ha ringt runt lite hade vi fått höra omdömen såsom: "livsfarlig" och "den hästen är dum i huvudet" av folk som stått i samma stall som hästen...
Suck på folk alltså.
Låter bra att ringa och luska lite. Du kan ju bara låta lite nyfiken och höra hur hon var att rida in då du är ny ägare och ni är igång nu och det är alltid kul att höra...
Man kan ju undra om förra ägarna känner till att detta filmklipp finns ute? för det var inte hos dem det var filmat va?

....och inte alls konstigt att du åkte av!

Senast ändrad av en moderator:

där hade jag inte suttit kvar länge ... hon såg inte alls nöjd ut med situationen, alltså jag tycker inte att det "bara" såg ut som testing. har du ridit henne tidigare utan dessa tendenser? Hoppas du får rätsida på det med duktig(a) tränare/personer.

rättar mig själv då jag såg tidigare filmklipp på er som såg helt ok ut.

Senast ändrad:

Jag har ingen aning om ägarna vet om filmen finns ute, men samtidigt så är det ju ingen som vet att det är henne heller, eftersom det är länkat till filmen genom hans hemsida, där det står " vi klarar av det mesta ". Så det finns ju inget namn eller liknande, som visar att detta är Lovis. Men när man som ägare kollar på filmen så ser man ju att det självklart är henne. Jag har kommit fram till att detta är filmat den 8 maj, eftersom hon har nummerlapp och ryttaren har vita ridbyxor, dvs att det troligtvis är från 3-årstestet. Och om hon då åkte direkt ifrån han som red in henne, till ägarna, så borde ju det betyda att hon aldrig blev riktigt "botad".

Men att jag nu har ägt henne i lite över 2 månader utan att hon har gjort något tycker jag är konstigt. Allt har ju bara gått som en dröm, fram tills förra veckan.

Det är samtidigt så svårt att veta varför hon gör som hon gör. Det ser ju inte direkt ut som att hon gör det för att slänga av ryttaren eller pga bus.

Jag tycker att det ser ut som att ryttaren skänklar henne för hårt inför den tänkta galoppfattningen just i början.

Det kan ju ta tid innan en unghäst accepterar skänkeln, det är därför det är så viktigt med en medhjälpare som sköter drivningen från marken från början. Så att man sedan låångsamt (med mkt klapp och beröm) vänjer hästen med att man får hålla om den och sedan även trycka lite lätt.

Du har säkert en jättekänslig häst som blir rädd och känner obehag av skänkeln och som är "snabbinriden".
Jag skulle ta hjälp av ngn riktigt kunnig och börja om från början, låångsamt.

Mkt klapp och beröm, jag saknade det helt från ryttaren på filmen när hon sedan går fram. För övrigt sitter denne på fel sittben i traven före fattningen vilket gör det svårare för hästen att gå in i fattningen.

Jag känner att jag blir riktigt upprörd för din skull, så otroligt taskigt att inte ens nämna att hon faktiskt kan reagera så här (och att det till och med finns på film!). Man kan ju faktiskt dö av en avfallning och JAG hade inte suttit kvar vid en sådan där repa!

Senast ändrad:

Det är just det jag har funderat lite på, om det ens är meningen att hon ska galoppera där? Alltså, när hon rusade iväg med mig så travade jag först, och sen så började hon att galoppera något steg, för att sedan rusa iväg.

Nu under dom två månaderna som jag har haft henne så har jag absolut inte upplevt att hon har varit känslig för skänkeln, utan hon tar den som dom "flesta" andra hästar. Så förstår inte då ifall det skulle vara något sånt, men självklart det kan ju vara av två helt olika anledningar, för mig och den gången på filmen. Då funderar man ju självklart om det har hänt innan, men det får jag nog reda på i morgon efter att man har pratat med killen.

Snabbinriden vet jag att hon har blivit, då hon bara hade varit hos killen i en månad innan 3-års, och vad jag vet så var hon inte inriden innan, men nu så måste man ju säga att man kan inte veta säkert...

Självklart, det är viktigt att klappa och berömma, och han borde ha gjort det, även fast det är på 3-årstestet och det kanske inte är det första man tänker på just då. Jag upplever att han sitter på rätt sittben i traven i början av filmen, men att hon gör något konstigt steg direkt innan hon hoppar till. Annars så är det bara jag som yrar lite nu, vet inte hur många gången jag har kollat på filmen, då det fortfarande är svårt att förstå att det är henne.

Jo, jag känner mig faktiskt lurad, att säljaren inte berättade viktig information för mig vid köpet. Och om dom nu var rädda att jag skulle backa ur om dom berättade, så hade jag uppskattat ett mail efter att jag hade köpt henne, så jag iaf hade varit medveten om det.

Shit säger jag med. Ett under att ryttaren satt kvar.

Dåligt att du inte fått veta detta innan tycker jag i alla fall och ta det lugnt nu i framtiden med henne.

*kl*

Min häst var för övrigt ett monster igår när jag tömkörde ute på åkern. Hon ska ju skrittas under kontrollerade former och det gick väl sådär när hon var så överladdad att hon inte klarade av att stå stilla och sen gå framåt igen utan att stegra och bocka...

Jag körde på tills det gick att göra halt och igångsättning utan protester. Men efteråt såg hon ganska nöjd ut :D

Kan ju säga att jag rider en märr som gör likadana luftsprång. :crazy: Ofta inträffar det om man råkar
pressa henne lite mer eller om hon slänger sig och man råkar ta henne lite hårdare i munnen - då får
hon panik och det ser precis ut som på filmen. Hon får panik av att hon tror att hon sitter fast.

KL

Har pratat med en unghästutbildare om min häst.

Hon hade inte plats i sitt stall förrän efter nyår, men föreslog ett upplägg under hösten där hon skulle rida 1 gg/vecka (kör hästen till ridhus) och i övrigt fortsätter jag som jag gjort innan, d.v.s. jobbar hästen 3-4 dagar på raken, sedan 3-4 dagar vila o.s.v. Tanken var att köra på såhär i 1 månad ca, sen en längre vila och så åker han till henne en period efter nyår.
T.ex.
1. Tömköra
2. Longera + rida
3. Tömköra
4. Promenad/rida ut

3-4 dagar vila

Låter det bra för er som gjort detta förut?
Har bara en liten ridvolt hemma med hyfsat underlag och belysning men den funkar ju för tömkörning och longering. Har även lite vägar runt på gården så jag slipper ge mig ut i trafiken. Hoppas få tag i medryttare till gamla hästen så jag får ridsällskap ut.

Hästen är alltså nu insutten, har "ridit" 3-4 ggr, sista gången började jag lägga till skänklen i igångsättningen och det gick bra :laugh:. Så tänkte börja försöka rida utan snöre nu snart.

Har pratat med killen som red in henne och han var väl medveten om hästens problem och tyckte själv att säljaren skulle ha gett mig information om detta innan, då jag hade behövt att veta om detta och samtidigt kanske aldrig köpt hästen, om jag hade visst om att jag inte var tillräckligt kunnig för just denna hästen. Hon hade iaf gjort lite bock, hopp och skutt ibland pga att hon är såpass känslig. Nu så måste hon ha en ryttare som sitter kvar. Och genom att jag upplevde det jag gjorde och nu har kollat på filmen så vet jag att jag inte har den kunskapen eller vad man ska kalla det för att hålla mig kvar på henne. Man kan säga att hon har någon typ av sadeltvång, men detta är då "ryttartvång" istället, vilket även är svårare att bota än sadeltvång, för hon måste nu ha en ryttare på ryggen som sitter kvar oavsett.

Min tränare säger nu att jag har två val, eller ja, det kanske slutar med att jag endast har ett.
Det är att ringa till dom som sålde hästen till mig och säga att jag antingen vill häva köpet eller att dom ska hjälpa till att betala för inridning/tillridning hos någon kunnig och erfaren.

Och då kan man ju samtidigt tänka så att dom kan själva vinna på att vi häver köpet, och att dom förlorar på att hjälpa oss med tillridningen.

Det är svårt för mig att tänka tanken på att häva köpet, då jag gillar min tjej otroligt mycket!

Fruktansvärt olustiga bocksprång på filmen tycker jag. Känner tyvärr alltför väl igen dom då mitt sto (Hartwells mamma) höll på sådär. PÅ henne förvärrades det vår och höst i samband med fällning/pälssättning och det blev bättre med åren. På henne har jag i efterhand förstått att det nog till stor del berott på smärta, hon hade bla en (medfödd) defekt kota i länden som förmodligen spökade då och då. Upptäcktes även en massa andra problem nu i höst som tyvärr gjorde att jag fick ta bort henne. Det andra är inget hon haft i ung ålder, men som troligen orsakats av kotan på sikt.

Så om det inte går att häva köpet så skulle jag kolla upp ryggen på hästen på klinik. Mitt sto giagnostiserades med ultraljud av ryggen, både vanligt och rektalt.

Håller tummarna att det bara är päls och kallt väder som påverkar din häst!

KL

Var nu en evighet sen jag skrev här så jag gör en ny presentation av mina töser.

Första e en fbl madona som jag håller på att rida in.
Tara Nyx en mycket lung och förståndig häst. Stressar inte upp sig i första taget och tar allt med en nypa salt:
319650_2057707678716_1125354454_31801065_2023725276_n.jpg

Hon har varit väldigt känslig i sina sidor så jag har fått ta det väldigt lugnt med henne. Har fått en och annan flygtur innan hon kom på att det inte e farligt och nu går det framåt.
Nu e hon så att hon tycker att det e riktigt kul att bli riden. Från att ha ståt helt stilla och typ gått 3 steg innan hon har stannat till att inte kunna bärga sig tills jag e uppe i sadeln innan hon börjar gå.
Har även nu börjat trava henne och får fram henne i trav utan att det strå någon och driver från marken. Även det har hon kommit på att det e riktigt kul och räcker med att jag smackar lite för att hon ska börja trava.
Så nu blir det spännande att se vad som händer först. Att snön kommer eller galoppen på Tara.
Lite bilder från lördagens ridtur, så förövrigt skedde utan någon annan häst.

305440_2055511023801_1125354454_31799070_491145925_n.jpg

Läskig hästätande fotograf

311082_2055972955349_1125354454_31799526_1087406289_n.jpg

305451_2055976195430_1125354454_31799530_250787920_n.jpg

Trodde att hon skulle ta ett lite skutt över stocken. Men hon ansåg att det inte var värt ansträngningen.

Andra e en svenskridponny som även hon e under inridningen. Har dock väntat lite längre med henne innan jag påbörjade så hon e bara riden i ett par månader och väldigt spotaniskt.
Madicken e lite skitso. Antligen e hon värdens mysigaste ponny som bara vill vara till lags eller så e hon djävulen i hästkläder och envisare än en åsna:
299559_10150351413222486_625182485_8152542_301136145_n.jpg

I ridninge e hon för det mesta hur go som helst. Bockar lite och har sig ibland. Men inte något allvarligt menat och i regel bara ett ellet två språng. E i stort sätt bara riden i skritt men ett och annat travsteg har det blivit. Dock inväntar jag med att rida mera i trav och galopp tills jag har inskaffat en sadel till henne.
I tömkörningen (som e det som jag sattsar mest på just nu med henne) kommer hennes andra personlight fram allt mera. Ena gången vägrar hon lyssna och bara drar och andra e hon såå fin såå.
Har kommit fram med denna ponnyn att hon nog aldrig komma att bli någon bra barnponny då hon e väldigt bestämd av sig och älskar att testa personer. Vistar man inte från börja att det e jag som bestämmer här kör hon fullständigt över en.

Usch tittade på filmen några gånger och konstaterar att ja hade suttit som en fet platt fluga någonstans uppe åvan på väggen! duktig ryttare men GUD va oproffsigt att inte berätta för dig som köpare!

Valet för dig förstår ja som jäkligt svårt. Hoppas för dig att dem går med på att betala en tillridning för att då bukt på de.

KL. Min knas fick idag två små vargisar utdragna vilket för min del betyder inget bett på 14 dagar. Det va ju kanske inte planen eftersom ja skulle fortsätta med inridningen... Hmm ska testa hack till helgen men de kan bli spännande. annars får de la bli lite promenader eller andra roliga saker. I morgon blir de lite löshoppning för första gången.

Otroligt oseriös säljare som inte upplyst dig om detta!:mad:

Det kunde ju gått illa, man vill ju veta vad man sitter på! Nu när du talat med inridaren förstår man att han nog var beredd på "lite" hopp och skutt i det läget.

(Men är fortfarande imponerad, man måste vara rätt envis för att sitta kvar och rida igenom den sortens hoppande:crazy:).

Det där ser inte alls bra ut. Lovis har klart panik på bilderna - en häst går inte upp så högt på bakbenen (blottar buken) utan riktigt stark anledning. (Helt otroligt att de inte går omkull eller han åker av! :eek: )

Klart hon blev rädd, stackarn, när du brakade av. Det är ju absolut inte ditt fel! Så glad att du inte slog dig illa.

Jag håller nog med dem som uttryckt oro över smärta någonstans, som dyker upp när hon blir pressad. Om det var min häst skulle jag få den ordentligt undersökt på klinik (ultraljud mm) och om hon är OK fysiskt, så skulle jag börja om från början, förslagsvis med någon NH-metod där man tar det steg för steg och befäster grunderna och förtroendet ordentligt.

En dummy på Lovis rygg kanske är en lösning tills hon accepterar tyngden och hittar balansen? Den sitter garanterat kvar men utan att dra, sparka eller dunsa.

Eamon Hickey är f.ö att rekommendera! Han lär även hästarna (och deras ägare) att böja halsen och gå i cirklar när det blir spänt, vilket löser många knutar.

Jag skulle tro att du rent juridiskt har all rätt till återköp (vilket jag förstår att du inte vill genomföra) eller annan form av ersättning.
Visserligen kan de hävda att bocksprång mm hör till inridning av unghästar, men när det har varit så våldsamma problem och dessutom på film, så är det ju nästan överlagt mordförsök att inte ens nämna vad som varit. :mad:

KL*
Nu har lille Nalle varit hos farbror doktorn igen (igår kväll).
Han skulle egentligen bara raspa tänder och ta nytt blodprov, men vetr. engagerade sig så mycket i undersökningen av hans symtom, att vi höll på att missa tänderna. Höll på i drygt 60 min.

På pluskontot så var Nalle otroligt duktig och fördragsam med all knuffande, bökande, böjande och övrig omild behandling.
Dessutom blev jag tvungen att lasta själv hemmavid, men Nalle nosade lite granna och klev snällt på och stod lugnt medan jag gick ut och stängde för. :love: (Hurra för att jag alltid tagit tid med lastning och låtit honom förstå att öppen bakdörr inebär inte att man börjar backa!)
Vi kunde t.o.m raspa tänderna utan lugnande. Han stod för all del i tvångsspiltan, och hade nog gärna backat ur om han kunnat,men gjorde ingen jätteaffär av det hela. Så jag är väldigt nöjd och stolt över grabben.

Rörelsemässigt, så verkar han ha lärt sig att kontrollera sina bakben till stor del, och kan korrigera sig själv eller parera om man knuffar honom i obalans. Men han trampar också på sig själv med bakhovarna -det är ju inte direkt normalt beteende- och kör liksom ner tån när han går, som om han inte riktigt orkar lyfta fram hoven hela vägen.

Tyvärr upptäckte vi nya inte alls särskilt roliga fynd med ultraljudet.
Emedan SIE-lederna var perfekta, så har Nalle någon (ovanlig, om jag förstod rätt) form av spondylos (hopväxta kotor) i bakre halvan av ländryggen.
Detta kan i sig självt vara orsaken till hans ataxi, om ryggmärgen kommer i kläm, men det måste inte vara så.
Å andra sidan, kan den överrörlighet som då blir effekten i övriga ländryggen orsaka blödningar som trycker på nervkanalerna.

Ytterligare en anledning kan vara att en tumör, som vi inte hittat, ligger och trycker. Det senare är minst troligt, men vitan var fortf för hög, även om den gått ner något.

Eftersom Nalle är så pass bra som han är, så kör vi på ett tag till och ser vad som händer, men på det hela taget så kan jag nog glömma det där med att ha Nalle tills han blir 20 år. :(

Vad härligt med en så cool kille! Lasta själv har jag inte gett mej på än, även om jag iofs tror att det skulle gå bra (Hartwell är så svag för mat att han brukar gå att muta ;)) Jobbigt med Ataxin och att man inte vet vad det beror på, bara att hoppas att han inte har/får ont av det utan kan fungera i många år ändå. Jag har ju inte läst från början men är Ataxin något som kommit nyss/snabbt eller är det något medfött?

Själv har jag tömkört Hartwell för 2:a gången idag, och nu verkar han förstå vad det handlar om. Höll mej hemma på inhägnad gårdsplan (ensam hemma med dottern) men kunde styra och byta varv riktigt bra. Höll mej i skritt då underlaget inte är tipptopp och jag är rädd om hans knä. Hoppas på tid att ta med honom bort till ridhuset i helgen och tömköra även i trav där. Sen hoppas jag det blir löshoppning igen i nästa vecka också. :)

Hur har ni andra lagt upp träningen i början för era 08:or? Min tanke är att jobba honom ungefär 3 dagar/vecka (ca varannan dag) och då varva tömkörning/longering, löshoppning och promenader. Ev sitta upp och åka lite häst när maken leder också. Någon riktig ridning blir det inte förrän jag har koll på honom i alla gångarter på töm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 658
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.