08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Vad roligt med en till Nobelavkomma i tråden :)

Jag tycker man kan se lite likheter i dragen runt huvudet och ögonen iaf. Min Jobelle är annars mycket präglad på sin mor till uttrycket (vilket jag gillar då det är en himla fin häst :D )

292757_10150372074170948_789510947_9776045_1007650203_n.jpg

249352_10150250381100948_789510947_8625554_5023850_n.jpg

Jobelle har nu vilat efter kiropraktikbesöket och i morgon tänkte jag skritta en sväng på henne och känna hur hon känns.

Jac ser mycket mer tillfreds ut när han galopperar i hagen, innan behandlingen blev det ofta korsgalopp. Ska bli intressant att sitta upp där med om någon vecka.

Tack så hemskt mycket för inbjudan, Wembley! :)
Det hade jag absolut nappat på om det är inom rimligt avstånd (bor utanför Göteborg) men som det nu är vet jag ju tyvärr inte om Nalle kommer att bli ridbar igen, än mindre kunna hoppa hinder. :(
Men vi kan väl hålla tummarna för att något bra händer innan våren! :)

Ja visst var de lika, ffa på ögonen! Annars är Hartwell ruskigt lik sin mormor, hon var iofs fux, men de har samma bläs och är väldigt lika för övrigt. :)

Jobelle är rätt lik sin mormor också, fast till temperamentet i vissa fall. De ser så roliga ut när de går och vankar likadant bredvid varandra i hagen ibland :D
Båda får dessutom damp om man tar ut hästar ur stallet och lämnar dem 'ensamma'. Men tursamt nog går det oftast bra att ta in dem ensamma när man ska rida och så.

Tack så hemskt mycket för inbjudan, Wembley! :)
Det hade jag absolut nappat på om det är inom rimligt avstånd (bor utanför Göteborg) men som det nu är vet jag ju tyvärr inte om Nalle kommer att bli ridbar igen, än mindre kunna hoppa hinder. :(
Men vi kan väl hålla tummarna för att något bra händer innan våren! :)

Vi håller tummarna stenhårt för Nalle och hoppas på god bättring!

Även vi bor utanför GBG (norr om ca 4 mil). Så det är absolut inom räckhåll för er också! :)

Hej igen!
ja nhu har ja läkt helt efter op och har sadlat upp på lilla knas igen! denna gången så har ja kommit liiite längre med inridningen än vad ja gjorde innan op. Vi har tagit våran första trav och även testat de en gång till. Han sköter sig kalasbra!

länk borttagen av moderator

1-183-007_169729109.jpg

1-182-018_169434127.jpg

1-182-030_169438532.jpg

första traven
1-182-041_169439359.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Tack! Det var snällt.
Men du, då bor vi inte så långt ifrån varandra. :) Jag får väl återkomma i ärendet till våren om Gud vill och byxorna håller. :D

@Gooing
Hurra för er! Gillar den sista bilden bäst! Den säger liksom allt. ;)

Det är så himla roligt att läsa om alla fina treåringar! :laugh: Jag läser varje dag fortfarande, även fast jag inte har min kvar...

MEN!
Igår var jag ÄNTLIGEN och hälsade på min älskade Konjack! Jag skäms över att jag inte varit dit tidigare, men åååh vad roligt det var att få pussa på gomulen igen! :love: Han har vuxit rejält och har breddat sig riktigt ordentligt! Dessutom har han i år igen helt glömt bort vad vinterpäls är och har fortfarande jätteblänk jättekort sommarskrud! Men det är ju supersmidigt, han behöver inte bli svettig och kommer inte behöva se nån klippmaskin! :D Enda dumma är ju att lilla räven står och fryser i hagen och redan nu måste ha vintertäcke för att vara nöjd... :grin:

När jag kom dit blåste det och regnade snöblandat, så hästarna var inne på tork. Där stod han mitt lilla hjärta iförd sprillans nytt backontrack-fleecetäcke, ny fin grimma och så blank så man blev tårögd! Alltså jag är bara så himla glad att han hamnade hos dess fantastiska människor! :love:
Vi tog oss en ridtur jag och hans nya matte, jag fick låna nordisen i stallet. Han har blivit så himla fin lilla bebisen! Vi red i alla gångarter, hoppade ett par låga naturhinder och busade till det rejält längs en åker där båda hästarna brallade som tokar! :D Sen blev det en liten fartlek också på hemvägen och gisses så fort det gick där en stund! Knattehästen var superglad, går fram överallt och hans nya familj är jättenöjda med honom! :laugh:
De har också varit på en träning för hopptränare där de fick rida i alla gångarter och kliva över lite galoppbommar. Tränaren sa att det var en fin häst som verkade vara en mycket trevlig individ! :love: De hade ordnat så att de fick rida själva efter att den riktiga träningen var slut, så att det inte skulle ta så lång tid och bli så mycket runt omkring. Till nästa gång lovade de att höra av sig så jag får komma och kika! :D

Bildbevis såklart!!! Som sagt dålig väder så det blev inga bilder ute, men väl en inne i stallet!
32758981.jpg

Min underbara 3 åring har agerat foto modell. Vi prövade även att löshoppa några låga språng första gången efter tre års testet. Hon hoppade mjukt och högt, och tyckte att det var riktigt kul.
Harmonieuppstlldefterlshoppningen.jpg

Busunge=)
Gladhst.jpg

KnppaHarmis.jpg

Harmonieknas.jpg

Allt från oss idag=) Ha en go Måndag!

Vad kul med så mycket bilder på fina hästar! Själv har jag löshoppat Hartwell (även kallas Wille) för första gången. Kan väl inte säga att han var någon direkt naturbegåvning, hade lite svårt att koordinera ihop fram och bakben. ;) Men cool som vanligt och verkade tycka att det var ganska kul.

Filmade en liten snutt med mobilen, skakigt och dålig kvalitet, men lite syns nog:

http://www.facebook.com/photo.php?v=10150325641262887

Här kommer jag med lite uppdatering från mig och min Lovis!

Denna mycket lugna häst visade en heeeelt annan sida av sig på ett ridpass förra veckan, slutade med 2 avramlingar för min del + att hon ramlade själv en gång. Sista gången jag skulle upp i sadeln var hon livrädd och nu så vet jag inte om det har satt sig...

Det var ju bara detta som fattades, kanske det man väntade på?
Hon har ju varit så underbar innan och då tänker man ju att det kan ju inte gå lika bra hela tiden...

Takc för alla härliga komentarer! Ja sisat bilden visar hur glad ja va över min stjärna!

Idag har ja inte hunnit rida ska däremot hunnit pussa på han mycekt och måste få skryta lite. Vi har stått i detta nya stallet ca 2 månader ja har ägt han i 4 månader och kan ha han lös stående i stallgången utan att han gör något kan ställa han lös när ja spolar alla bena och dona med han.

Medans grannens häst som hon fött upp som nu iadg r 4 år står och brötar med ALLT även när han är uppbunden så lyckas han rivar ner allt runtingkrng sig. Det är i dem stunderna man ler lite ondskefullt för sig själv och ger sin fina häst en extra puss på mulen!

pic_169216328.jpg

Vad hände?

Min unghäst har ju varit lite så där :devil: ibland, men jag har (efter mycket ont i magen och olustkänslor) kommit fram till att det är bebisgrejor. Jag jämför henne med min 7 åriga dotter som har en massa spring i benen och lek i sig. Något som jag tror lugnar sig med tiden om man själv tar det med ro och visar hästen vad som förväntas av den och vad som inte går för sig. Hämtar inspiration från Reiner Klimkes bok Unghästen som jag tycker förmedlar så kloka tankar om hästar även om den har några år på nacken. Tid, tålamod, ömsesidig respekt och kommunikation.

Min donna är ÄNTLIGEN hemma igen! Ikväll har jag stått och slitit med svansen som tovat ihop sig kring en pinne. Hon var duktig igår på transporten, och glädjande nog kände hon igen sin matte, även om hon på hästars vis är diskret i sin framtoning. Men hon kollade läget med mig när hon var inne i transporten, då lägger hon mulen mot ansiktet som om hon frågar -Är allt OK, det här ÄR väl inte farligt?

Hon har vuxit på bredden, men inte på höjden. Är nu kanske 163-165 hög. Och hovarna som har varit sorgebarn tidigare är nu jättefina! Hårda och hela.

Är så glad att ha häst igen! Hon har en annan utstrålning nu, lite som "stora damen". Ska bli kul att komma igång så smått, sen har vi planerat en period på Flyinge och deras unghästprogram i vinter!

Med risk att du får upprepa dej då jag är ny i tråden, men han är inte kollad med ultraljud då?

Min 3-åring hade skadade ligament på båda sidor om knäleden höger fram. Det diagnostiserades med ultraljud. Han var iofs ordenligt halt så det kanske inte alls är samma typ av skada.

Hoppas det löser sig! Inte kul med skadade hästar...

Nej, han är tyvärr inte kollad med ultraljud. Vår klinik är stängd så de vetrinärer han träffat (en lokal förmåga samt en från Mälarkliniken) har tyvärr inte haft tillgång till ultraljud. Det är därför jag nu nästan helt bestämt mig för att företa en långresa till klinik. Inte för att jag tror att de egentligen kan göra så mkt utan mer för att jag tycker att det känns mer och mer jobbigt att inte veta om ngt mer (förutom muskler) är skadad förutom knäligamentet.
Ceasar har aldrig varit distinkt halt, direkt efter olyckan hade han ju fullkomligen ont över hela bakdelen och var ovillig att röra sig i högre gångart än skritt. Sedan har det blivit bättre dag för dag.

Sedan senast har två positiva grejer hänt, dels så har han lastat sig helt själv i transporten, dels så har equiterapeuten varit här och för första gången så har hon kunnat massera lite djupare efter lasern. Hon tycker aldrig att han har rört sig så bra sedan skadan men efter att hon lasrat och masserat så rörde han sig riktigt fint i hö varv men i vä varv visade han tendens till att dippa tån (vilket han inte gjorde före massagen så antagligen tog det rätt mkt).

Ang. backontrack så har jag funderat på det, jag har ett sådant som man kan sy fast i täcket. Det jag är orolig för är dock att det nästan är ett dygn emellan att jag träffar honom (han går på lösdrift) och jag är rädd att det blir för häftigt att ha på honom det 24h efter varandra. Jag ska läsa på lite mer om hur länge man kan ha det på och se om jag kan lösa det med någon annan i stallet.

Här kommer jag med lite uppdatering från mig och min Lovis!

Denna mycket lugna häst visade en heeeelt annan sida av sig på ett ridpass förra veckan, slutade med 2 avramlingar för min del + att hon ramlade själv en gång. Sista gången jag skulle upp i sadeln var hon livrädd och nu så vet jag inte om det har satt sig...

Det var ju bara detta som fattades, kanske det man väntade på?
Hon har ju varit så underbar innan och då tänker man ju att det kan ju inte gå lika bra hela tiden...

Men rackarns, är det kallvädret hon reagerade på eller något annat?
Jag tror att det lätt kan bli bakslag även för de "snällaste" hästarna. Bara att backa lite granna i inridningen och ta nya tag!

KL

Tömkörde för första gången idag. Eller ja, tömkörde och tömkörde -det var väl mer en kombination av tömkörning och longreining. Hade träns och som tömmar använder jag en graman -kopplad som ett par vanliga tyglar. Detta då jag inte vill ha såna där skitlånga tömmar, särskillt inte på en häst som inte tömkörts innan utan då föredrar jag att vara lite närmare hästen.
Vi gick ut och skrittade och travade i drygt en halvtimme, och jag kan lova att jag var svettig sen -Calle visade inte direkt någon nåd mot sin slappa matte utan jag fick snällt springa på :p
Det gick hursomhelst bra och han var väldigt lätt och fin i munnen -kul! Kommer bli mer sånt här framöver.

Svårt att säga vad det var som flög i henne. Iaf så började vi någorlunda som vanligt med ridpasset ( red i ridhus ), förutom att jag inte skrittade fram lika mycket som det jag brukar att göra. Men iaf så travade jag några varv och det gick lika fint som det vanligtvis gör, så travade vi förbi ena kortsidan där hon brukar vilja skena lite inåt, då det är något riktigt hemskt där, enligt henne... Men jag höll kvar hon så som jag brukar, red ut av hörnet och så bara rusade hon iväg i full galopp, jag upplevde det som omöjligt att stanna henne och det gick knappt att svänga :o Hon sprang ett varv i ridhuset, så försöker jag att svänga henne in mot väggen, så att hon kanske kunde stanna eller möjligtvis bromsa upp lite, men nej då, då tvärkastade hon sig om och jag flög rakt in i sargen :o Några galoppsteg efter detta så ramlade hon.

Det var första gången, andra gången så longerade hon som jag tränade för henne så att hon skulle eventuellt få springa av sig lite, om det var överskottsenergi eller vad det nu var... Jag satte mig upp igen, denna gången så skulle hon longeras samtidigt som jag red, så att hon inte skulle få lika mycket fart om hon skulle rusa igen. Skrittade något varv på volten och hon verkade inte rädd eller något sånt, så skulle jag komma fram i trav, tryckte på med skänkeln, så rusade hon igen... -.- Denna gången så gick det ju inte fullt så fort som första, men ändå mycket fart :p Hon skuttade och hoppade runt på volten, så sköt hon såpass mycket så att jag hamnade en bit över sadeln, och då var det omöjligt att hålla sig kvar....

Sen så sista gången jag satt upp så märktes det att hon var rädd & nervös, tränaren var då tvungen att hålla i henne hela tiden, tog något enstaka steg framåt ibland, men det gick bara med ett i taget, då det märktes att hon blev rädd så fort jag rörde mig där uppe.

Och nu så vet man inte riktigt hur det är med henne, om hon är rädd eller inte nästa gång jag ska upp i sadeln.

Blir bara värre och värre det här. Det har ju snurrat runt lite i huvudet och man har ju suttit och hoppats på att hon bara hade en dålig dag eller att hon blev skrämd eller liknande, så att hon inte gör om det. Men genom att söka lite runt på internet, inte för att jag letade efter något speciellt men jag kikade på det stället där Lovis hade blivit inriden och tränad inför 3-årstestet, så hittar man fasiken en film på henne, där hon ser helt galen ut! Det är illa när man inte känner igen sin egen häst, men när jag kollade lite mer noga så upptäckte jag att " jag känner igen den där hästen........ "! Sen så funderar man ju lite på datumet för filmen också, la dom upp filmen direkt dom hade filmat eller väntade dom några månader?... Med tanke på att jag har haft henne 2 och en halv månad. Men visst, det skulle ju förklara "osäkerheten hos säljaren, när hon knappt visste när hon hade flyttat Lovis dit. Så skulle det ju även förklara varför säljaren var så nervös...

Länkar iaf till filmen, om det är någon som vill se :p http://www.youtube.com/user/TheKJstuteri#p/u/3/2-AjWcJedKc

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 658
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka