08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

*kl*

Får man haka på här? Har också en valack, född 2008. Han heter Hartwell och är e: Nobel- Homosassa (egen uppfödning). Ligger tyvärr efter i utbildning då kan fick en ful knäskada i januari, men efter 4 månader på box/boxhage och 5 månaders vila i hage så är vi på G. Har nu haft sadel på 3 ggr, provat på att tömköra och idag har jag suttit på honom för första gången. Han är en riktigt cool kille så jag hoppas och tror att inridningen kommer att gå ganska smidigt.

Ett par foton på hartwell

297155_10150304977042887_746887886_8081106_1875661814_n.jpg

291834_10150311237417887_746887886_8119134_1903585699_n.jpg

> Olina. Tack. :)

> Salama. Han är ca 163 cm nu, men fortfarande 3-4 cm högre i bak så han växer nog lite till.

*kl*

Jag vet inte om det är vädret eller djävulsklon men jag tyckte det gick så dåligt ikväll.... Jag tömkörde över bommar och när jag skulle flytta dem blev Ceasar rädd, så där riktigt rädd och det är inte alls likt honom. Jag menar, för några dagar sedan longerade jag och red när ett sadelföretag höll på att packa ihop inne i manegen, slängd stålhinderstöd och dyl. och jag var så stolt över att han var så cool. Nu har han formligen varit ett närknippe som har kastat sig två ggr i gången, en gång när hovslagaren skulle skoja med honom (inte uppskattat!) och en annan gång när det hördes ett knak när en tjej skulle sopa....

Just nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till, jag tycker fortfarande att han rör sig dåligt så det blir nog en körning in till klinik men det måste vänta åtminstone 10 dagar eftersom jag inte har möjlighet till barnvakt före dess.
Jag känner mig dessutom ambivalent eftersom jag är rätt säker på att det enda de kan säga är huvuvida han han förstorade ligament eller inte och det vet jag ju redan.

Det känns som en så svår balansgång, vad kan jag kräva och när går jag över gränsen för vad som är schysst eller ej, när bygger han muskler och får en bra genomblödning och när sliter det bara.... Ska jag fortsätta med sjävulsklon eller avvakta inför ett ev. vetrinärbesök?!

Usch, jag önskar så att han var helt ok.

/Ledsen Sar ikväll...:cry:

Sar:
Usch låter inte roligt alls -_-

Till alla.
Idag har vi inte gjort något spec men jag tog några bilder på djuret iaf :)

2011-10-08%25252015.29.jpg

2011-10-08%25252015%252520%2525282%252529.jpg

2011-10-08%25252015.29.25.jpg

2011-10-08%25252015.31.23.jpg

Usch vilken jobbig situation. Jag har inte riktigt hängt med, men var har han förtjockade ligament? Svårt att veta hur mycket man ska kräva. Han har inte ont av pälssättning då? Mitt sto blev otroligt påverkad av det, pälssättning och havre fick henne hur nervig som helst, och hon var väldigt cool annars.

Lycka till!

Fin häst! Himla läcker färg! Lite tunn, men kan de ju vara efter betet och om de växer så det knakar. :)

*Kl*

Sar först av allt en tröstkram till dig, usch vilken jobbig situation :( Hoppas att din häst snart blir bra igen.

Det är underbart att läsa om alla i 08:a tråden. Vilken utveckling det är! :love: Jag tittar in och läser ofta, men har tyvärr inte haft ork att uppdatera i samma omfattning.

Lägger in några bilder på Lilla Grå från ett unghästläger i terräng som vi var på förra helgen.

Första dagen var hon stressad av alla hästar och frustrerad över att behöva vänta på sin tur. Dessutom fick vi ett bocksprång före en stock och matte gjorde första marksyningen :angel: Dag 2 vände allt och tillsammans tog vi oss runt "babybanan" om ca 800 m på egen hand helt stadigt. Trav genom vattenhindret och galopp över liten grav och över en stock bl a :love: Jobbade i ett trevligt tempo, i en stadig form och med glädje och energi.

32756649.jpg

Över liten grav
32756651.jpg

I vattnet
32756650.jpg

Fullt koncentrerade
32756647.jpg

Senast ändrad:

Fin häst! Himla läcker färg! Lite tunn, men kan de ju vara efter betet och om de växer så det knakar. :)

Jo, lite tunn är han absolut men vi jobbar på det och jag tycker att han är lite bättre iaf. Inte så bukig som innan och så har han nog breddat sig lite..

Men åh så duktiga ni är!!!:banana::bump::bow:

Vetrinären från Mälarkliniken (urduktig!) som var upp kunde känna att ligamentet i knät var förtjockat (vilket man tydligen kan om man är nog duktig). Sedan kan det ju förstås vara på ngt fler ställe men det kan man inte känna genom "handpåläggning".

*kl*
Tack alla för snälla ord, det värmer hjärtat när det känns tungt!:love:

Med risk att du får upprepa dej då jag är ny i tråden, men han är inte kollad med ultraljud då?

Min 3-åring hade skadade ligament på båda sidor om knäleden höger fram. Det diagnostiserades med ultraljud. Han var iofs ordenligt halt så det kanske inte alls är samma typ av skada.

Hoppas det löser sig! Inte kul med skadade hästar...

Natasha: 15 min räcker väl fint för en liten bebis. :)
Nja, jo, och om jag hade gjort mer jobb än bara vallat runt i skritt, så räcker ju 15 min. ganska långt. Nu behöver han träningen i att lyfta på fötterna, men å andra sidan slutade vi ju medan han tyckte att det var roligt, så jag skall väl inte klaga. :D

@Sar
Fler tröstkramar från mig och Nalle! Va trist att det inte ger med sig. :(
Svårt att tänka mig att Djävulsklon skulle ha den effekten, men höstväder och skymning kan ju få den lugnaste häst att se spöken. Sedan är det min erfarenhet att tre-åringar kan vara helt upp och ner (mentalt), men att det brukar jämna ut sig med tiden.

Vist är det svårt med balansgången! Jag tror att så länge som du bekymrar dig för det, så ligger du på rätt sida om gränsen. :)
Slitage uppstår ju i första hand när de arbetar i fel form eller tempo. Alt. när man upprepar samma övning för många ggr. (T.ex 10-20 varv på volten utan att byta riktning el rida rakt ut.) Undviker du de bitarna så har du ju eliminerat de flesta riskerna.
Ang. blodgenomströmning; Om du inte kan få någon slags ljusbehandling (laser/LED) har du funderat på att använda något slags Back-on-track skydd/liniment?

@pemi
Hej och välkommen! Va kul med ännu fler snyggingar i tråden! :laugh:

@Wembley
Åh, vad det ser härligt ut! Det där hade varit roligt att få vara med på. Skönt att du inte slog dig när han busade till det.

Senast ändrad:

Åh vad mysigt det ser ut :love:

Ja, det är riktigt roligt! :laugh: Vi börjar vår inhoppning på terränghinder istället för på hoppbanan. Bra bjudning och stora ytor!

@Sar Tack! :bow: Det var fantastiskt att kunna rida runt banan på egen hand - så glad!

@ Pemi Tack igen! :bow:

@ Natascha Häng på till våren vet ja :idea: :) Var bor du? Dessa unghästträningar har varit en succé under året. Min har varit den yngsta hästen så vi har "lekt" mycket och ridit kortare pass än de något äldre unghästarna.

Altså vad ni är duktiga, ser ju hur kul som hellst ut:)
man får ju prestationsångest haha

KL:

Lite bilder på Minna och hennes Lillebror

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 658
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka