08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

*kl*

Här kommer två nytagna bilder på mig och min lilla tjej :love:

angola-3_168519925.jpg

angola1_168519702.jpg

Fin häst Olina!
Tittar in i tråden efter ett långt uppehåll. Följer tråden ofta och läser om både glädje o elände. Hoppas alla kryar på sig och kommer igång! Jag rider nu ganska regelbundet och har börjat rida lektioner. Det går riktigt bra, men det som är jobbigt är att hon verkar komma i brunst så fort hon träffar nya hästar. Är det något ni har erfarenhet av? Hon skvätter och piper och är allmänt okoncentrerad.
Idag har vi börjat på en tömkörnings kurs, mycket lärorikt och givande!

En nytagen bild från en härlig uteritt i det fantastiska höstvädret:laugh:

http://i977.photobucket.com/albums/...161661209_1012026865_32007344_422016300_n.jpg

Det blev tyvärr en länk, vet inte hur det gick till....

Fin häst Olina!
Tittar in i tråden efter ett långt uppehåll. Följer tråden ofta och läser om både glädje o elände. Hoppas alla kryar på sig och kommer igång! Jag rider nu ganska regelbundet och har börjat rida lektioner. Det går riktigt bra, men det som är jobbigt är att hon verkar komma i brunst så fort hon träffar nya hästar. Är det något ni har erfarenhet av? Hon skvätter och piper och är allmänt okoncentrerad.
Idag har vi börjat på en tömkörnings kurs, mycket lärorikt och givande!

En nytagen bild från en härlig uteritt i det fantastiska höstvädret:laugh:

http://i977.photobucket.com/albums/...161661209_1012026865_32007344_422016300_n.jpg

Det blev tyvärr en länk, vet inte hur det gick till....

Oj det blev visst två.....ibland lever datorerna sitt eget liv, eller så är det kanske hon vid tangenterna....:o

Kul med nya fräscha bilder på era pållar :) Vad trevligt Lena J att du hälsar på oss i tråden :)
Olina din fuxtjej är ju bara för söt, har en enorm svaghet för fuxar

Tack så mycket för de snälla kommentarerna :).

Lena J Min tjej blir inte brunstig så fort hon träffar nya i alla fall, förstår om det är jobbigt. Hon skötte sig faktiskt bra igår för då var vi iväg och träffade 4 andra hästar som hon aldrig träffat förut med undantag för en som hon är uppfödd med. Det var inga bekymmer med nå pip eller skrik då.

Delvis kl...

Håller med andra talare, kul att se lite mer bilder på fler i tråden igen :)

Jag kan uppdatera om att vi haft våran första lektion idag iaf, och jag är en stolt matte!

Det var både jag och Amelia som red lektion och vi båda kände att tränaren är duktig, hon är tydlig i sig och kollar båda noga och ger tips och förslag.
Sagt till henne att kommentera min sits så fort hon ser att jag sitter dumt vilket hon också gjorde riktigt bra. Känns toppen!

För övrigt så gick allt bra, hon kolla lite vad vi kunde. Jobbade mest i skritten och tränade på halvhalter och halt och kommandon, Sakura var riktigt duktig alltså, löd minsta lilla :bump:

Sen blev det lite trav också och där fick vi jobba lite med balansen, rida i en åtta bland annat.

Sen fick dom flytta lite för skänkeln för att se hur det gick, nu hade inte jag och Sakura lika stora krav eftersom hon är en bebis, men :bump:vi provade några gånger och hon klocka det väldigt fint, mycket beröm fick vi.

Tränaren sa även att Sakura är mycket välbalanserad för att vara så ung och även att hon lyssnar så pass bra och som tex i traven, hon rusar inte iväg utan jag kan ha halvlånga tyglar men ändå ha henne i lugn och fin trav, så det var kul att höra.

Så både jag och Amelia är riktigt nöjda för denna lektion och vi ser fram emot nästa :)

*kl*

Idag var Jac i ridhuset och jag både red och longerade och blev longerad. Han är lite vimsig för tillfället och känns inte som han förstår vad man vill att han ska göra. Ska försöka få till en rutin där vi longerar med inspänning lite ofta ett tag så att han får ordning på vad han ska göra med rösthjälper och liknande. Han har nog glömt en del under viloperioden :p

Instämmer med föregående talare! Två riktigt bra porträttbilder. :bow:

Tackar även för bilderna på Calle och Camaro. Alltid kul att se andras guldklimpar.

@Molin
Kul att det gick så bra på lektionen. Är klart avundsjuk på alla som rider sina pållar, men åh, vad rokligt det är att läsa hur det går för er. :)

KL*
Här har vi haft framgångar på andra plan. Har haft lite problem med att tränsa Nalle sista tiden. Tänkte att det var tänderna som spökade och använde Dually-grimman ett tag, men när problemet kvarstod efter en månad, så bestämde jag mig för att ta tag i det i fredags. Det kunde ju faktiskt vara så enkelt som att han bara kommit på att han kan komma undan genom att höja upp huvudet.

Använde mig av Monty Roberts metod som inbegriper ett runt träskaft med honung (el ngt annat klibb som hästen gillar) som hästen får "smaka" på först och vänja sig vid att få instoppat i munnen, för att sedan övergå till att ha honungen på bettet och sätta på och ta av tills hästen är med på noterna.

Nu hade jag ingen träslev tillhands, och ingen honung heller, så det fick bli ett penselskaft och Shy Feeder (B-vit.) :D men det fungerade alldeles utmärkt.
När Nalle väl kommit på att han blev erbjuden något gott så var han mer med på att öppna munnen, och fjärde gången med bettet så tog han det självmant när jag höll upp det.

Tror att en del av problemet har varit gummirigarna jag har på, för de har en tendens att komma fel när jag tränsat, och det har väl inte varit jättekul. Nu trädde jag även sidstycket innanför grimman, så det ev. obehaget eliminerades också.

Så igår, när vi skulle gå ut en sväng i skogen och tömköra, så gick det genast mycket lättare att tränsa igen. :) Kunde hålla upp bettet mot munen utan att han försökte undvika det. och efter en stunds fundering så öppnade han munnen. Yay!

Jag har för vana att alltid ge en sockerbit i samband med tränsning (tips från min gamle avlidne "militärtränare" Folke Fröhlén- red OS i fälttävlan 1952).
Den håller jag under bettet och så får han själv böja sig ner och öppna munnen. Jag är så liten att det är nödvändigt att hästen tränsar sig själv...

Delvis kl...

Tränaren sa även att Sakura är mycket välbalanserad för att vara så ung och även att hon lyssnar så pass bra och som tex i traven, hon rusar inte iväg utan jag kan ha halvlånga tyglar men ändå ha henne i lugn och fin trav, så det var kul att höra.

Men varför skulle du ha halvlånga tyglar? Är det ngn annan lära än vanlig traditionell ridning? Man vill ju att hästen ska söka sig fram mot en kontakt i bettet och ändå kunna driva framåt i sin kropp. Och så möter man med stilla hand.

KL

Ska försöka ordna lite film nu i veckan på Calle och mig. Ska iväg och träna på torsdag och fredag så ska se om min mamma kan filma lite ^^

och jag kör med en liten morotsbit om det behövs då mina hästar inte vill ha socker :p

Men de brukar faktiskt inte vara så krångliga, de lär sig väldigt fort att tränsning = får följa med ut.

Allt går bra med Aston. Har en tjej som rider honom när jag inte har tid. Och i söndags hoppade hon honom för första gången :) gick super bra. Inga konstiga spång alls (som jag hade förväntat mig). Och han gick riktigt bra i ridningen! Skönt att ha hittat någon som kan rida honom. Och någon som kräver lite av honom. Jag som är nybliven mamma har lite svårt än att hålla balans och allt det här.. Mina muskler är som borta sen flickan kom! Men jobbar på det :) så jag rider extremt lätt när jag rider honom och hon kräver mer.

Och tjejen som rider honom ÄLSKAR honom! :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka