Sv: 08rna del 5
Instämmer med föregående talare! Två riktigt bra porträttbilder.
Tackar även för bilderna på Calle och Camaro. Alltid kul att se andras guldklimpar.
@Molin
Kul att det gick så bra på lektionen. Är klart avundsjuk på alla som rider sina pållar, men åh, vad rokligt det är att läsa hur det går för er.
KL*
Här har vi haft framgångar på andra plan. Har haft lite problem med att tränsa Nalle sista tiden. Tänkte att det var tänderna som spökade och använde Dually-grimman ett tag, men när problemet kvarstod efter en månad, så bestämde jag mig för att ta tag i det i fredags. Det kunde ju faktiskt vara så enkelt som att han bara kommit på att han kan komma undan genom att höja upp huvudet.
Använde mig av Monty Roberts metod som inbegriper ett runt träskaft med honung (el ngt annat klibb som hästen gillar) som hästen får "smaka" på först och vänja sig vid att få instoppat i munnen, för att sedan övergå till att ha honungen på bettet och sätta på och ta av tills hästen är med på noterna.
Nu hade jag ingen träslev tillhands, och ingen honung heller, så det fick bli ett penselskaft och Shy Feeder (B-vit.)
men det fungerade alldeles utmärkt.
När Nalle väl kommit på att han blev erbjuden något gott så var han mer med på att öppna munnen, och fjärde gången med bettet så tog han det självmant när jag höll upp det.
Tror att en del av problemet har varit gummirigarna jag har på, för de har en tendens att komma fel när jag tränsat, och det har väl inte varit jättekul. Nu trädde jag även sidstycket innanför grimman, så det ev. obehaget eliminerades också.
Så igår, när vi skulle gå ut en sväng i skogen och tömköra, så gick det genast mycket lättare att tränsa igen.
Kunde hålla upp bettet mot munen utan att han försökte undvika det. och efter en stunds fundering så öppnade han munnen. Yay!