08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Tack för de snälla orden!

*kl*

Jag hade ju ute vetrinären idag men jag vet faktiskt inte om jag blev så mkt klokare. Han tror att inflammationen är borta (själv är jag övertygad om att han fortfarande är ngt förtjockad i knäligamentet, det brukar nämligen ta 6 mån att läka) men tycker att han tappar sig i korset på höger sida. Sista gången jag lasrade så tyckte vi också att det var stökigare på hö sida och det är väl inte underligt att den fått ta mer belastning då han haft ont på vänstersidan.

Jag hade hoppats på att få en kur oralt antiinflammatoriskt men det ville han inte ge. Han var dock nöjd med konvalescensen och igångsättningen och rådet jag fick nu var ta av skorna bak och rida honom i manege 4 ggr i veckan korta pass med ordentlig framåtbjudning.

Det går ju lite emot vad jag tycker att en 3-åring ska göra så det här måste jag fundera över.

Red i alla fall ett mkt kort pass på utebanan i regnet och det gick verkligen dåligt:o Han gick inte fram ordentligt och det kändes som "bombvarning" så jag vågade inte riktigt peta på honom heller. Slutade då vi fått ett "fint" varv.

Ska ta hjälp på söndag så får vi se om jag får fram honom bättre.

Att ta av skorna låter rätt dumt om det handlar om bakknän, då min kiropraktor brukar rekommendera just att sko bak alternativt höja i trakten ännu mer för att avlasta bakknän. Att ta bort skor leder ju till att trakten sänks och att de dessutom kanske spänner sig uppe i korset mer när de ev. ömmar bak och då tar knäna stryk av att de spänner sig. Märkligt resonemang.

ja, jag blir faktiskt väldigt villrådig. Anledningen till att jag tog ut honom var ju faktiskt för att få en kur antiinflammatoriskt och det skulle jag fortfarande vilja. Känns tufft ekonomiskt att ta ut ytterligare en vetrinär för detta.
Jag är inte sugen på att rida i manege så ofta som han rekommenderade heller, även om han inte längre har kvar inflammationen så kunde ju förra vetrinären känna lite förtjockning av ligamentet för 6 veckor sedan och den är ju högst troligt kvar och då tar det ju självklart emot.
Pust, det känns väldigt jobbigt rent psykiskt att inte vara ense med vetrinär.:(

Jag håller nog med er att det låter konstigt och instämmer i mitrolles resonemang. Han borde ju spänna sig mer om du tar av bakskorna...

Veterinärer är också människor, det är inte alltid de har rätt :) Gå på din magkänsla när det inte handlar om något livsavgörande.

Om du vill ge antiinflammatoriskt kan du ju köpa djävulsklo för det har en sådan effekt :)

kl.

Här är det fortfarande lugnt på hästfronten, igår tog jag och Amelia en liten promenad med Pillan och Sakura bara, ute en kvart kanske, var så himla mörkt.

Funderar på om jag ska ta en liten runda snart någon dag, skulle vara fint hela helgen så man kanske skulle passa på en fin höstdag :)

Annars går dom bara i hagen och gottar i sig mat, har dock inte fått höhäcken gjord eftersom det inte funnits ork/tid för det men jag ska väl få ordning på den, så trist att halva hösilagebalen läggs på marken och trampas ner i leran med piss och bajs. Dom går åt lite fortare då :angel:

Passar på och slänger in någon enstaka bild ifrån början av september, min halvfodervärd som fotat och redigerat bilderna!

32728312.jpg

32728311.jpg

Hoppas liksom alla andra att det löser sig!

KL: Fina bilder på dina flickor Molin..
Hemma hos oss kör vi bara på med halvfart. Regnet öser ner som om det skulle få betalt. Hagen håller på att förvandlas till en sjö blandat med gyttjebad..
Snart får vi nog sälja bilarna och skaffa båt i stället.
Pållarna får stå inne och torka om natten nu, vilket de uppskattar.
Minna har fått löshoppa lite i förra veckan vilket hon uppskattade.
Hon har också fått manen bortrakad vid öronen så nu ser hon lite mera arabig ut.

Jag är inte sugen på att rida i manege så ofta som han rekommenderade heller, även om han inte längre har kvar inflammationen så kunde ju förra vetrinären känna lite förtjockning av ligamentet för 6 veckor sedan och den är ju högst troligt kvar och då tar det ju självklart emot.
Pust, det känns väldigt jobbigt rent psykiskt att inte vara ense med vetrinär.:(
Håller med övriga här - gå på magkänslan! Är också lite undrande över rådet att ta av bakskorna. Det hade han gärna fått förklara närmare hur han tänker där. Vad säger din hovslagare om det?

Har du funderat på en LED-bahendling? Det skyndar på läkningen av sådana här skador och kan i vart fall aldrig orsaka någon skada.

Ett annat tips är att simma med hästen, men det är lätt för mig att säga som har ett "häst-spa" alldeles runt hörnet. (Ja, en halvmil bort i alla fall.)

Men kan du inte göra en kompromiss? Man måste ju inte rida i manege/paddock för att köra korta träningspass med god framåtbjudning. Sådant arbete är väl mer lämpat utomhus egentligen. Det går ju alldeles utmärkt att träna dressyr under uteritten. Och har man någonsin bättre framåtbjudning än på hemvägen? ;)

Låter i vart fall som att han är på väg åt rätt håll, så jag håller tummarna för att det fortsätter så. Det är alltid bättre att ta det varsamt, och inte ha för bråttom igång.

Håller med övriga här - gå på magkänslan! Är också lite undrande över rådet att ta av bakskorna. Det hade han gärna fått förklara närmare hur han tänker där. Vad säger din hovslagare om det?.
Jag tror att mkt bottnar sig i att min vetrinär verkar ha ngt problem med min hovslagare. Som är alldeles fantastiskt duktig. Vet hade velat att Ceasar skulle vara mer "travskodd". Även förra gången var han på om fötterna och då hade jag en annan (av vet. rekommenderad hovslagare) som kollade Ceasar och han sa att bättre verkad och skodd skulle han inte själv kunna göra och han förstod inte vad vet. överhuvudtaget menade....

Har du funderat på en LED-bahendling? Det skyndar på läkningen av sådana här skador och kan i vart fall aldrig orsaka någon skada. .

Jag hade hemskt gärna velat få honom LED-behandlad, jag lasrar ju honom regelbundet. Tyvärr finns det ingen i mina trakter som erbjuder detta, samma med simningen.

Men kan du inte göra en kompromiss? Man måste ju inte rida i manege/paddock för att köra korta träningspass med god framåtbjudning. Sådant arbete är väl mer lämpat utomhus egentligen. Det går ju alldeles utmärkt att träna dressyr under uteritten. Och har man någonsin bättre framåtbjudning än på hemvägen? ;).

Jo, jag får nog göra så. Jag måste överhuvudtaget komma till ett läge där jag känner att jag verkligen kan trycka på så att han kommer riktigt under sig. Lättast just nu är ju vid tömkörning så jag får väl prova mig fram. Ceasar är ju riden så få gånger så nu börjar väl det egentliga jobbet.

Låter i vart fall som att han är på väg åt rätt håll, så jag håller tummarna för att det fortsätter så. Det är alltid bättre att ta det varsamt, och inte ha för bråttom igång.
Tack snälla, jag ska ta hjälp av en duktig kompis som får se på oss och ge lite tips.

ja då har man vart iväg ett tag pga huvudoperation men nu är jag tillbaka och laddad som aldrig förr!!

Igår så fick ja hjälp av en kompis och vi hängde, jag satte sedan upp och vi red runt lite i padocken. kompisen gick fortfarande brevid men vi fick styra och driva själva. bromsen va lite småseg men ja tog små lätta förhållningar och några steg senare stannade han.

på måndag igen så skall en annan kompis hjälpa mig och vi ska fortsätta. Ska bli så himla skoj att få börja rida, lr ska man skriva åka häst igen =)

läs gärna utvecklingen länk borttagen av moderator uppdaterar efter varje ridpass!

Senast ändrad av en moderator:

Är alldeles jätte glad ikväll!
Skulle egentligen bara prova om storhästens sadel passade på lillprinsen, tog ut han och longerade lite. Tänkte äh vad tusan, det var ju ett tag sedan jag red på han så jag kan väl skritta runt lite när han är sadlad och allt. Hoppade upp och red runt, och det kändes som om han växt i både kropp och hjärna på 2 veckor som jag ej ridit han!
Efter en stund tänkte jag, va tusan vi provar om han vill trava. Sa TRRAVA precis som när jag kör och tömkör och han pinnade på direkt! :D Travade längs en långsida saktade av och vände snett igenom och travade där med. Det var som han aldrig gjort annat, och det var 8:e gången jag rider han totalt.. men nu blir det snart vinter lov för han tror jag.. Så han kan växa ännu mera :D

Grattis! Det låter så där magkvillrande kul. :laugh:
Jo, men vila efter några träningspass gör underverk när det får tid att sjunka in.

@Gooing

Heja på! Akta skallen nu bara när det nyopererat och allt.

Har kört "intensivt" i helgen;

Tömkörning både längs vägen och på volt på fredag
Skogspromenad (20-30 min) på lördag
Longering på söndag

Hade tänkt rida med på söndag men fick ingen hjälp så det fick bli.

Tömkörningen på väg går superbra, skrittar på som bara den! Enda problemet är att han inte vill vända hem, skulle gärna bara fortsätta :D.

Vid longeringen på söndag var han liiite seg, men j*vlar vad fint halterna sitter! Vid "ptrooo" stannar han som mot en vägg också från trav! Skönt att det funkar sen när man ska börja rida själv!

Har märkt att Pilke funkar bra på sånt här schema, 2-3 dagar jobb och så några dagar ledigt. Gör inget om det blir en vecka heller. Oftast har det ju blivit mera i helgerna och så nån promanad mitt i veckan.

Har på gång att han ska iväg till beridare nån period i vinter.:)
Och så finns det en duktig tjej i bekantskapskretsen som eventuellt kan hjälpa mig med honom här hemma, både från marken och rida honom.

*kl*

Jag tog hjälp igår av en duktig kompis som fick longera Ceasar inspänt så att jag själv skulle kunna se honom "utifrån" och för att jag skulle kunna få extra drivningshjälp om det behövdes när jag sedan satt upp.

Positivt är att han faktiskt förbättrat sina frambensrörelser som börjar runda till sig och bli mer expressiva. Samt att han fattade vä galopp vilket han inte gärna velat göra efter skadan så jag har ju helt skippat galoppbiten.
Han såg rätt bra ut i båda varven och var positiv och framåt men när hon provade minska volten (spec. i vä varv) märks det att han inte är riktigt fräsch ännu.

Satt sedan upp och han gick riktigt fint och balanserat med trevligt påskjut (behövde ingen extra drivningshjälp) men han släpar vä bak (dippar tån) i traven vid ridning i vä varv i manege precis som han tidigare gjorde i longeringen innan det läkte till sig. Så att jag ska rida honom i manege ett antal ggr per vecka kommer inte på fråga tills detta har hunnit läkas!

Har beställt djälvulsklo och när han fått äta det några dagar ska jag prova igen för att se om "dippningen" är smärtrelaterad eller om det är ligamentet som stramar.

*kl*

Det verkar som jag får sälla mig till er som har skadade hästar....:cry:. Lilla tjejen är liksom "bulig" på ena sidan rumpan och öm... Vet inte vad det kan vara men vet kommer ut nästa vecka och tills dess har jag ställt in all träning. Lite tråkigt för imorgon skulle ju vi åka till en tjej som skulle rida henne men det får vänta nu.

Äsch då, va trist! :(

Det låter som en spark. Kan det vara det? I så fall brukar själva svullnaden gå över på några dagar.
Min häst rullade sig över en stor sten en gång - det blev ungefär samma symtom.

Håller tummarna för att det inte är allvarligare än så.

Sar skrev:
men han släpar vä bak (dippar tån) i traven vid ridning i vä varv
Hu je! Jag är allergisk mot släpande tår efter den här sommaren!
Roligt att höra att vänstergaloppen tagit sig. :) Då går det ju åt rätt håll i alla fall!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka