08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Så jobbigt med sjukhusvistelsen, hoppas du snabbt kryar på dig. Du ligger ju så långt framme så jag tror absolut inte att du behöver oroa dig över att komma efter!

Jag har tömkört för första gången sedan skadan. Han var så fin i hö varv att jag nästan fick en tår i ögat. Svårare i vä varv förstås så jag avslutade nästan direkt.
Vi får ut vetrinär nästa vecka och jag tänkte be om att få en ny (oral) antiinflammatorisk omgång för att se om det kan sätta punkt på det hela.

Uteturerna har fungerat bra, det är ju hela tiden en balansgång mellan den rörelse han behöver och att man inte "övergör" det så att han får ont.

KL

3:e ridturen avklarad igår, fortfarande i snöre. Men inga hopp och bock denna gång. Och han börjar ta ut stegen lite och inte bara gå med myrsteg, så balansen börjar ta sig.:)
Och longeringen före ridningen gick jättebra, det har liksom satt sig nu!

Ska försöka lägga in lite styrning och skänklar nu och få det att funka, så kanske man kan börja rida lite utan snöre sen:laugh:. Han funkar ju kanon på rösthjälper vid longeringen och likaså funkar ju styrningen vid tömkörningen, så det är ju egentligen skänklarna han inte kan.

Tack!

Jo det är sant, därför tänkte jag arbeta lite från marken nu när jag känner mig osäker för att rida.

Delvis kl.

Idag ska jag tex tömköra tänkte jag :)
Amelia hänger med också med Pillan.

Var ut igår med min äldre syster och hennes två ungar, dom blir 3 och 6 tror jag? :o Den äldsta har iaf fått ridit på Pillan massa när vi bodde i Örebro, suttit på hästryggen sen innan han var 2 tror jag, nu är det rätt länge sen dock så igår fick han och även lillebror sitta på hästryggen igen.

Vilket dom verkligen älskade!!
Sakura fick assistera som lekhäst och hon hade absolut ingenting emot det :love: Iof fick hon gå och käka gräs hela tiden i stort sätt så hon klagar inte då :angel: (matvrak nr 1).

Så skönt att höra! Håller tummarna stenhårt för att han snabbt ska krya på sig!
Tack! Vi behöver nog ett antal tummar.

Delvis kl*

Fråga!
Nalle skall gå på så lågt kolhydratinnehåll i fodret (havre-/sockerfritt) som möjligt. Jag vet att både Krafft och Eggersmann har lämpliga pellets, men nu har jag en pålle som helst vispar ut alla sorters pellets ur krubban.

Köpa 20 kg foder som han sedan vägrar att äta blir lite för dyrt för min plånbok, så jag undrar om någon här har erfarenhet av dylika foder - alt. bra idéer på hur man lär sin häst att äta pellets.
Det skall visst finnas sockerfri betfor också - ngn som har provat den?

Fixar han lucern så är Kvarnbys lucern mycket bra och man behöver sällan komplettera med så mycket annat om man inte har väldigt konstiga värden på höet. Mina hästar äter lucern, potatisprotein, betfor och vetekli. Hade vi inte fått lite halvdåligt protein i höet hade vi nog bara behövt lucernet och inte potatisproteinet. Betfor och vetekli ger vi för att det är bra foder och smakligt.
Det finns melassfri betfor, annars kan man blöta den ordentligt och skölja ett par ggr så är det ungefär samma sak.

knapp

Oj, försökte läsa ikapp med icke! Det gick åt fanders.. :p

Ska börja uppdatera mer när Dona kommer hem från inridningen, om någon vecka.. För då börjar allvaret för oss! Lilla Ine som jag berättade om (shettisen jag skaffade mej) går det helt super med, och jag hade sååå gärna velat ha henne som storhäst, vilken liten stjärna! :love: När svängeln har kommit så sätter vi henne för vagnen, bilder kommer givetvis då.. :)

Jag blöter ju alltid allt pelletsaktigt, kanske inte lika lätt för honom att vispa ut det då? Plus att man slipper foderstrupsförstoppning.

Jag hade gett nog gett lusern och betfor (häll ut sockervattnet om du inte får tag på melassfri). Ev. kompletterat med soja. Majs och dyl. har mkt stärkelse. Kolla verkligen igenom innehållsförteckningen på Eggersmans foder. Jag är inte imponerad av allt de stoppar i - till ett rätt häftigt pris-men ändå rätt lågt i proteinvärde.

Kl.

Jösses vad min lilla tjej var pigg idag, tippa på tårna en hel del i början. Men hon lyssnade kanon för det!

Vi fick en transport som åkte förbi oss, hon skötte sig även där kanon. Efter en stund igen kom det en idiot i full fart med 4 stora höbalar på flaket vi visade tecken på att sakta ner eftersom det inte är bredaste bilvägen ändå, men han for förbi utan att sakta av, Sakura stannade bara och kollade lite spänt på det stora som åkte förbi, otroligt lugn och duktig. (jag vart fasen själv orolig).

Hon lugna även ner sig med sitt pigga jag och gick på väldigt fint, tömkörde med ridrepgrimman.

Imorgon tror jag jag tar henne på en liten promenix vid hand :)

*kl*

Idag var Pallen här igen och red lilla gul. Han har dessutom hunnit bli tömkörd 2ggr denna veckan och allt arbete verkar göra skillnad enligt dagens pilot. Han såg riktigt fin ut, men ogillade regnet men efter att ha fått på sig regntäcke gick han som en klocka.

racet2.PNG

racet3.PNG

racet4.PNG

racet5.PNG

racet6.PNG

racet7.PNG

Jag tycker att det ser väldigt trevlig ut. :)
Stabil, taktmässig och lösgjord - det är rätt så bra för en 3,5-åring i mina ögon.

@Mitrolle + Sar

Tack för goda råd och tips!
Grundplanen är hö + lusern (GreenPower AlfaAlfa) samt ngt slags kraftfoder för att blanda i tillskotten. Kan jag använda melassfri betfor och slipper köpa dyra pellets/müslisäckar, så är det ju jättebra. Skall räkna på det när jag fått analysen på höet.

@Wingates
:love: :love: :love:
Satt och tittade på en isabell när jag dömde igår, och tänkte på er.

Idag var vi hos kiropraktorn med Jobelle och visst var det en hel del grejer precis som jag misstänkte. Lite låsningar och en del gamla muskelskador från när hon vurpat i hagen skulle jag tro. Men det var ingen större fara med henne ändå och han åtgärdade allt han kunde. Så nu får hon vila en månad från ridning och sedan ska vi sätta igång igen och då kommer hon vara okej :)
Så skönt när man kollar upp innan det blir något av det, som hältor och liknande :)

Nästa gång blir det Jac som får bli kollad.

Idag var Pallen här igen och red lilla gul.
Vacker Gul! Men vad är det för stam på faderns sida - längre bak? Ungerskt?
(jag har inte följt tråden slaviskt så jag kan ha missat det).

Roligt att läsa om allas framsteg, och ffa spännande att se hur hästarna utvecklas (bilder), då man har följt många av hästarna från det att de var föl, till vad de är nu - nästan färdiga ridhästar.

Lennart har hittills varit förskonad från skador, och vi har inte haft särskilt bråttom. Killen har fått såväl sommarlov, som kulorna klippta och har precis börjat komma igång igen. Inga egentliga bekymmer i träningen utöver tidsbrist, men vi har varit på skogstur allena och försökt galoppera i naturen, och börjat träna lite på galoppen på bana, med att lära in galoppskänkeln. Det är relativt enkelt, då han av all longering lystrar bra till röstkommando.
1311194759_resized.jpg

Vacker Gul! Men vad är det för stam på faderns sida - längre bak? Ungerskt?
(jag har inte följt tråden slaviskt så jag kan ha missat det).

Tackar tackar :)

Ja, pappan var ungrare 3162 Szikrázó I Ragyogó, på hans pappas sida är det mest fullblod, mest nämndvärd är Supreme Court.
På Ragyogos moder sida är det Ungersk sporthäst sas och Akhal Teke och det är där färgen kommer ifrån.

Racéts mamma är e.Chirac ue. Lambert.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka