08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

*kl*

Nu när det ändå pratas lite form på hästen. Min har inte fattat grejjen att gå i form och jag känner att jag inte vet hur jag ska gå vidare. När jag tömkör så går hon någorlunda i form men väldigt låg (nosen nere i backen stundtals), är det bara att vänta ut henne så kommer det eller hur går man vidare? Hur gör ni?

Jag väntar ut det. Jag rider på och jobbar med bjudningen och att de accepterar ett lätt stöd på bettet och sedan brukar det komma av sig själv. Oftast saknas bjudningen i början :)

Tack!! Då tänker jag ändå lite rätt som har tänkt att det ska komma med tiden tillsammans med bjudningen men har hört lite andra säga att jag måste se till att hon går på tygeln.

Hon har redan nu mycket mer bjudning så jag antar att det kommer komma.

Hon är ändå inte så mycket riden. I våras var det i princip inridning att hon ska känna sig säker under ryttare och nu är det mer jobb och lite mer krav.

Precis samma är det för mina hästar, red liksom in lite grann i våras och har börjat mer 'ordentligt' nu och det är ingen större panik. Det man får tänka på är att man inte förväxlar bjudning med tempo/fart. Det är när bakbenen vill arbeta som bjudningen finns där och formen kan komma. Att de håller bra tempo är inte alltid att förknippa med bjudning :)

Ok, men jag tycker ändå att hon bjuder dvs hon går framåt självmant och vill ta stöd på bettet men i de lägena så blir hon stum och biter sig fast och blir tung i handen. Hur ska man göra för att få bort det då? Är det bara att öva igångsättningar och avsaktningar och svänga och få henne att följa bettet?

Nästa torsdag så ska hon för övrigt till en tränare som har erfarenhet av unghästar och då kommer jag säkert få mer hjälp men jag vill att det ska bli bra redan nu :).

En orsak kan vara att hon, som så många unga hästar, helt enkelt behöver en hel del extra stöd av bettet/din hand för balansens skull, och därför hänger sig på.
I så fall är det viktigt att du inte hänger emot utan erbjuder ett stöd men hela tiden rör på handen så att det inte blir statiskt, och inbjuder henne till att balansera upp sig själv mer och mer. Ju mer hon får med sig bakbenen, desto bättre orkar hon bära upp sig själv.

Lätt att skriva! Och tids-/tålamodskrävande arbete.

Kontrollera även att hon trivs med bettet så det inte ligger fel i munnen eller går upp i gommen mm.

Ja det är nog så det är. Tack då vet jag lite mer hur jag ska jobba med henne och som sagt ska jag till en bra person med henne nästa vecka och tandläkaren kommer dessutom ut om 2 veckor för att kolla tänderna kan ju kolla bettet då.

Men då vet jag att jag är på rätt väg i alla fall så nu är det bara att jobba på :).

Hon har verkligen en utstrålning som heter duga, så himla fin och bilderna fångar det verkligen:).

Instämmer med föregående talare!

Den svartvita bilden är ju helt fantastisk dessutom. Är egentligen ingen fan av sv/v, men det går ju inte att komma ifrån att porträtt gör sig väldigt bra med det.

*kl*

Nu när det ändå pratas lite form på hästen. Min har inte fattat grejjen att gå i form och jag känner att jag inte vet hur jag ska gå vidare. När jag tömkör så går hon någorlunda i form men väldigt låg (nosen nere i backen stundtals), är det bara att vänta ut henne så kommer det eller hur går man vidare? Hur gör ni?

Går hon med nosen i backen vid tömkörning behöver hon ordentligt mer drivning! Känns det svårt med tömkörningen så har jag ett annat tips. Jag tycker att ett av det bästa sätten att då acceptans drivning/bett är att longera inspänt några få gånger. Då är det stilla i handen och man kan koncentrera sig på att de verkligen ska gå fram. De brukar haja detta väldigt snabbt, 1-2 ggr.

När man sitter på en unghäst och de ännu inte har lärt sig framåtbjudande hjälper kan man ta hjälp av en medhjälpare som kan sköta drivningen på banan. Ute i skogen kan man ta hjälp av en annan häst framför som unghästen får följa

Sedan kommer den egna framåtbjudningen olika fort på olika typer av hästar. Ju mer styrka desta bättre framåtbjudning brukar gälla på hästar av den mer flegmatiska typen.

På bebisar är ju det viktiga att de lär sig tänka framåt och aktiverar sin kropp. Formen kommer automatiskt när de lär sig detta bara de har en lugn, stilla hand att ta kontakt med.

Tack, nu fick jag något mer att fundera på hur jag ska omsätta det i praktiken. Åhh det är så svårt när man inte kan förklara riktigt utan bara skriver en massa ord. Jag ska verkligen bli ännu bättre på bjudningen och drivningen framåt. Jag vet att det är jätteviktigt och tycker jag jobbar med det men det räcker kanske inte ändå. Som sagt ska hon till en tjej på torsdag som är jätteduktig med unghästar så då får jag se hur jag ska gå vidare men jag ska absolut vara ännu mer drivande på henne så hon verkligen går framåt.

Inte lätt det här men jag vill verkligen att det ska bli rätt och bra!

Det blir säkert jättebra! Det är ju kanon att få kunnig hjälp så att man kommer vidare. Glömde skriva ang. berömmet men det vet du säkert redan; minsta steg i rätt riktning ska berömmas så att de förstår att de är på rätt väg. Blir lätt att man glömmer det när man blir för fokuserad på något annat. Lycka till!

+ Natasha

Tack så väldigt mycket, vad glad jag blir när ni gillar min prinsessa:)

KL: Här hemma hos oss så bara regnar det och regnar. Häststackarna blir dyngsura så fort de sticker ut näsan. Vi kan nog snart också öppna ett SPA i hästhagen. Som specialerbjudande har vi lerbad.. Hästarna har nog redan ingvigt badet och jag lovar att de är långtifrån rena.. Suck tar vattnet aldrig slut?

Jag måste bara säga att jag tycker du skriver så bra när du ger tips! :bow:

*kl*

Här är det lugnt eftersom Jobelle ska vila en månad nu och det har varit regnväder och halv storm så det har inte känts lämpligt att ta ut Jac eftersom han är lite skrajsen av sig. Tänkte försöka få tid till att tömköra honom i ridhuset någon dag.

Jag rider annars just nu båda de vuxna hästarna eftersom min mamma brutit ett finger så jag har fullt upp ändå :p

KL

haha, idag hade min lille kille en identitetskris och Ferdinand förvandlades till Mulle Mustang som bjöd på en strålande bockserie på sådär 10-15 språng, såna där fula ponnysprång med huvudet mellan benen och ett nytt för varje gång han landade XD
Vet inte vad som tog åt honom men han var visst på bushumör... Sen när vi väl fick stopp (tänkte mest -tar det aldrig sluuuut?!) så skrittade han vidare med öronen framåt -helnöjd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka