08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Ja riktigt trist vi som börjat komma igång. Ja helt omöjligt att det är en spark är det inte det enda som talar emot är väl att den sitter väldigt konstigt till, mitt uppe på rumpan på höger sida, jag får ta en bild och visa.

Den kvällen när jag såg det hade vi precis släppt ihop min tös och en till så i stundens hetta kan det säkert ha hänt men som sagt den sitter väldigt konstigt till... Aja veterinären kommer som sagt på tisdag nästa vecka så då får vi se.

4:e ridturen, började introducera broms och gas lite försiktigt, fortfarande med sambon i grimskaftet.

Tänkte att eftersom han fungerar i tömkörning och longering med rösthjälper så ska det väl inte vara något problem, och det var det inte heller! Endast ett litet missförstånd när jag la till skänkeln första gången, Pilke förstod inte riktigt, och började backa istället. Men sen tog det bara 1-2 ggr, och sen hade han fattat att skänkel + smackning är framåt:)! Tygel och ptroo funkar ju klockrent så det var inga problem alls.
Är så nöjd!:love:

KL
Var ute med min idag och red på vägarna kring stallet. Inga rodeofasoner idag! ;)
Övade på trav-skritt-trav övergångar och han var riktigt duktig efter ett par stycken, började även smyga in lite sidförande fram och tillbaka över vägen även om det inte var en regelrätt skänkelvikning eller han hade en aning om vad han gjorde, men fram och tillbaka kom vi.
Imorgon blir det besök av equiterapeuten, jag vill kolla igenom honom nu när han varit igång ett tag och se så att han inte har några spänningar eller ojämnheter som man sitter och sliter på.

Mitt uppepå rumpan låter mer som muskelbristning av att den halkat eller liknande. Alternativt att någon rest sig och slagit ner uppifrån, t.ex. om ni har blandat med ston och valacker i hagen (ingen bra idé).

Ja det är en muskelbristning eller liknande som jag också tänker på. Nej det är bara hon och tjejkompisen i hagen men dom leker rätt vilt och står gärna på bakbenen och busar så eventuellt att kompisen har landat på henne... Vet kommer som sagt på tisdag och kollar och tills dess får hon stå med undantag på lite kortare promenader till hand.

Åh nej men fy så tråkigt! :cry: Lider verkligen med dig! Jag vet inte alls hur jag skulle ha gjort i ditt ställe... Hade jag bara haft en extra box...

Skickar massor med tröst-/styrkekramar!

vet inte nä jag skrev i tråden, men det var nog här i krokarna. det blev lite mycket här samtidigt och jag har inte varit vidare aktiv. bebisen tar lite tid och nu blir det bara små bokstäver eftersom hon sitter i mitt knä.
tackar för styrkekramar, 08-an går fortfarande i hagen med de andra bruna bönorna. ohalt. funderar på hur kreativ jag kan vara för att klara det ekonomiskt. Har provat starta min tävlingskarriär utan att tävla "morsan fiffi"(träning för bla dressyrdomare samt programridning) med idel lovord för hästen. kul nu mitt i allt. vi får se om jag håller nerver i styr. har kollat in fiffis mamma och räknade jag rätt så är hon 2p från elit, än så länge berättigad till a. nästan alla avkommor tävlas.

Men du, så otroligt tråkigt!:cry:

Jag förstår verkligen att du sitter i en rävsax.

Kanske ett tips skulle vara att du sätter dig ner och gör en lista över vad du verkligen vill göra med ditt "hästliv" (avla eller rida och kanske ngn "hobbyavel"). Samt med ditt eget privata liv (ska ni ha fler barn, hur mkt tid kommer du att ha till ditt intresse när du väl går tillbaka i jobb etc.).

Fördelen när man har en valack och dessutom hyr stallplats för dyra pengar är ju att det är lättare att ta ett beslut om han nu inte håller som ridhäst, då finns helt enkelt inte den ekonomiska möjligheten att ha kvar honom. Jag missar viss barntid och sambotid för mitt intresse och då ska det till ridning för att det ska vara värt det i mina ögon.

Även om du senare får låna ut henne till avel så lär du ju bli stående med henne nu i vinter då det är försent att betäcka vid den här tidpunkten.
Kanske du kan låna ut henne till sällskapshäst?

nu kmmer jag ihåg, det var nog efter detta jag började tänka.. och jag har inte tänkt färdigt ;).
kloka råd hur som helst.. egentligen är det enklare att ha ett avelssto än en häst där man tränar aktivt för att komma upp i klasserna. nu har jag ju hästarna hemma, vilket på vissa sätt spar in tid, men inte på alla -allt måste ju finnas hemma, men samtidigt slipper jag transportkostnader och tid till stall varje dag. jag tänker vidare..

Usch fy vad orättvist :(

Jag hade också en häst en gång som vi fick ta bort pga skada i ett ben och i bogen som inte gick att fixa trots operation. Det känns så himla hopplöst.
Man måste dock tänka på att det är vi som mår dåligt när de är borta, hästen lider inte. Alla hästar måste inte få föl heller även om de är jättefina. Hur man än bestämmer sig för att göra måste man utgå från vad som är bäst för hästen, klarar den att gå i hagen med skadan, att bli 100 kg tyngre i en dräktighet utan att det gör ont?
Skickar en styrkekram!

Jag har tänkt mycket på det, men jag tror faktiskt att det är en miss att inte sätta henne i avel, och jag ska ta et snack till med veterinär om belastning etc. Tack för styrkekram, det är himla skönt med sådana när det är motigt.

Ny film på Lolli och mig. Tredje gången i ridhus sen sommaren.
http://www.youtube.com/watch?v=0mVyW2_C0zg&feature=channel_video_title

Men efter 2-3 varv i trav bryter Lolli av och vill inte travar mer. Då är framåtbjudningen 0. Galopp är inte ens att tänka på... Någon som har stött på samma problem? Hittils har hon ridits i ridhus 1 gång i veckan. Vid uteritt inga problem som helst... Är det bara en "fas" hon går igenom må tro?

Så här spontant känner jag att du skulle behöva hjälp med drivningen från marken. Hon ska marschera fram ordentligt i skritten (inte det lättaste på en bebis..), det är där du lägger grunden även för framåtbjudningen i de högre gångarterna. Sedan tycker jag nog att du ska satsa på att rida med lång tygel i skritten tills hon går ordentligt fram. Då tar du tygeln så att du känner kontakt och får fortsatt hjälp från marken med att hon bjuder framåt.
Unga hästar rider man väldigt lite på kort tygel för att inte förstöra skritten så det blir trav ganska direkt. Sådär "nästan-kort" tygel i skritten tycker jag inte främjar.

Jag stör mig på något i hennes rörelsemönster i bakkärran (kanske särskilt vä bak). Det är dock svårt att se på film och jag är ju ingen vetrinär (och kanske skadad av trasiga hästar..:p). Har du kollat upp henne ngt vetrinärmässigt el. equiterapeut?

Tänk också på att inte smacka så mkt, när du väl gör det så måste det få en konsekvens om hon inte lyssnar (peta med spöet eller få hjälp från marken). Jag jobbar själv på att absolut inte börja driva med sätet i skritten då jag inte tycker att hästen går fram, det är bättre att ge ett pet m. spöet eller skänkeln.
Vad roligt att du la in en film, det är så kul att se andra 3-åringar!

Lycka till!

Tack för svaret! Det ska jag tänka på! :) Ang. bakkärran så vrider hon vänster bakhov när hon går. Inget som kommenterades på 3-års. Equi-terapeuften var här igår och kollade igenom henne, nån liten låsning vid korset annars ingetting.

Ang. dagens ridning. Jag vill heller inte behöva driva henne så mkt, men om hon sakta av måste jag ju driva henne tills hon börjar travar så att hon inte vinner. Min syster fick agera drivning bakom henne sedan och då jädra travade hon ;) (kom ej med på film)

Delvis kl.

Fotade lite idag eftersom vi haft strålande väder med riktigt sommarvärme :eek: Hästarna kände av värmen minst sagt, flåsade och var väldigt trötta så det blev tyvärr inga vidare bilder.

Men någon bild på en trött Sakura kan jag bidrag med :)
32740732.jpg

32740734.jpg

32740722.jpg

Tack för svaret! Det ska jag tänka på! :) Ang. bakkärran så vrider hon vänster bakhov när hon går. Inget som kommenterades på 3-års. Equi-terapeuften var här igår och kollade igenom henne, nån liten låsning vid korset annars ingetting.

Ang. dagens ridning. Jag vill heller inte behöva driva henne så mkt, men om hon sakta av måste jag ju driva henne tills hon börjar travar så att hon inte vinner. Min syster fick agera drivning bakom henne sedan och då jädra travade hon ;) (kom ej med på film)

Men vad bra, då har ni ju redan löst det (att syster kan hjälpa med drivning så att du får den utan att du behöver komma till det stadiet att man försöker "jucka farm" hästen- eftersom jag själv kan ha problem med detta så är jag kanske onödigt uppmärksam på fenomenet)!

Jag vet inte om det är vridningen jag reagerar på eller om det är något annat, ska fundera.

Tack för titten! Det är, som sagt, alltid kul att se andras 3-åringar.

Var ju tvungen att titta extra på bakbenen när Sar tog upp det. ;)
Tycker att skritten har en tydlig fyrtakt och emellanåt söker hon kontakt med handen, men saknar bjudning och vill bli lite kort och "avvaktande" i sitt steg - både bak och fram. Gissar på lite spänningar över ryggen p.g.a ovanan att bära en ryttare, som tar sig dessa uttryck.

Hon påminner mig lite om Nalle också. Han har ju lite för sig att han ska testa hela tiden om han verkligen behöver lägga ner så mycket energi på att arbeta. De är ju gu'bevars energisnåla djur av naturen och vill inte slösa på resurserna om de inte måste.

Jag tror att det ger sig när hon trampar på bättre och får bättre balans/styrka med dig på ryggen. Annars håller jag med Sar om tygellängd mm.

*KL
Tömkörde faktiskt Nalle en stund igår runt och över några bommar. Det positiva var att vi nästan inte hade några argument och att jag vann lätt de diskussioner vi hade. Hade t.o.m lite bjudning i honom några steg, men i övrigt var det lite nedslående att se honom mer "stolpig" bak än sist och släpandes tårna - fast jag tror en viss del av det också har att göra med bristen på framåtbjudning. I hagen ser det klart bättre ut.
Men han har sprungit en del i den tunga leran intill staketet, och jag tänker att det kanske tagit på honom också.

Kl.

Nu är första dressyrpasset bokat, så på söndag ska vi till banan och se hur vi ska lägga upp allt.

Om jag fatta instruktören rätt så ska hon bara kolla på oss, se vad vi kan och sen utgå därifrån.
Jag har sagt att jag gärna jobbar med min sits också.

Känns skönt att få komma igång :)
Sakura är bara riden en gång på ridbana och det gick bra, men det var i början.
Så nog är det spännande allt...

*kl*

Kul att se filmer och läsa här. Mycket inspiration!:idea: Jag håller på att gå under av hästbrist - min pålla går fortfarande på bete, släppte henne i början av juni, så det är 4 månader nu. Hon behövde det för att växa ikapp lite, men matte har trååååkigt.

Nästa söndag ska hon hämtas hem i alla fall, men just nu känns en vecka som en evighet. Jag är mycket spänd på hur det kommer att gå i ridningen sedan, hon har ju haft en del åsikter damen. Jag hoppas på att hon mognat....har planerat en hel del tömkörning och skogsridning och även promenader i skogen på töm (om jag vågar-har inte så mycket hjälp att få då alla har fullt upp med sitt).

*otålig smiley*

Tyvärr har jag inga nya bilder att bjuda på, men kan berätta att vi idag har varit ute på en härlig terrängtur. Minna skötte sig som vanligt helt super. pigg och glad och full av energi :)

KL

Idag har Calle blivit klippt :) Han hade inte direkt jättetjock päls men har svettats mycket när jag rider ändå. Nästa vecka ska vi på 2-dagars träning och då är det skönt att ha honom klippt innan.
Var jätteduktig och stod nästan helt stilla, det tog bara 40min att köra över hela kroppen.

Nyklippt.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka