08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Jag skrev lite dumt (som alltid). Ber om ursäkt för det!

Jag menade givetvis inte under lektionen, mer än under dom gånger då jag lät henne pusta ut lite emellanåt :)

Jag menade när jag ridit henne ute, då har jag ridit med halvlånga tyglar ibland, mycket faktiskt för att inte störa henne i munnen så mycket.

För övrigt är det andra gången jag red henne på bana totalt, superduktig!

Inget att be om ursäkt för, jag bara frågade upp för jag förstod inte anledningen!;)
Kul att det fungerade så bra på bana!

Senast ändrad:

:)

Okey..
Ja jag är väldigt glad, men hon är en tuff brud i lyxförpackning :angel: så jag tror det säkert blir motgångar när man börjar kräva mer utav henne.

Bara en känsla jag haft, dels för att allt annat gått så bra hittills och sen för att hon har även sina åsikter och humör, men vi får se :)

*kl*

Nu har i alla fall veterinären varit här. Lilltjejen har som jag trott en blödning på rumpan och ska gå i mindre hage nu och få motion under kontrollerande former i ca 14 dagar :D och samtidigt äta antiinflamatoriskt i 5 dagar. Vi får se hur det ser ut efter 5 dagar, jag hoppas verkligen att det ser bättre ut då.

Tänderna är även kollade och de såg bra ut, några små hakar men inget allvarligt. Däremot sa vet att man skulle hålla koll i hennes mun så man ser om hon får långt mellan tänderna så det kan fastna mat där, hon har nu en antydan att ha långt mellan tänderna....

Och sen blev hon även vaccinerad så nu har hon fått sig en genomgång!

*kl*

Har inte skrivit här på sistone, men har läst varje dag:-) Är så imponerad av alla småttingar, vad duktiga alla är!
Liam reds ju in rätt sent, under sommar/höst, pga att jag haft en jobbig vinter/vår iom pappas bortgång, och sen har det gått lite segt i mitt tempo;), så jag tog hjälp av beridare som var ute 11 gånger för att befästa grunderna. Jisses vad han lärt sig snabbt! Så himla duktig:love:
Nu ska jag rida ett par veckor till, sen får Liam sin "sommarvila";) för att smälta och bara agera buskille med grabbarna i hagen nån månad.

Tänkte bjuda på lite bilder iaf:) :

32751761.jpg

32751765.jpg

32751775.jpg

32751769.jpg

32751776.jpg

32751772.jpg

Roligt att du är igång!

Var iväg med Jac till kiropraktorn igår och han hade också lite låsningar vilket jag misstänkt. Nu blir det lite vila tills det stabiliserat sig efter behandlingen och sedan ska han fortsätta utbildningen under vintern.

Jobelle ska vila ett par veckor till, sedan ska hon sättas igång igen.

KL

Varit iväg på träning idag -Dag 1 av 2.
Blev lite besvärligt på vägen till träningen då jag råkade backa ner transporten i diket vid ett möte på en väldigt smal väg, men det gick bra för det var bara ena bakhjulet som åkte ner och de i den mötande bilen hoppade ur och hjälpte till att putta upp oss. Själva träningen gick bra. Han var lite spänd eftersom det var nytt ställe och så, och då stod han emot lite, tappade bjudningen och blev seg. Men vi gjorde så gott vi kunde. Jag var iallafall väldigt varm efteråt -blir absolut t-shirt imorgon!
Tror att det kommer gå bättre imorgon när stället inte är lika nytt för honom. Brukar dessutom gå bättre andra dagen man jobbar honom.
Skulle ju filmat idag men mamma glömde kameran i sin bil så får göra ett nytt försök imorgon.

Kl.

Här fortsätter även vi :)

Sakura har fått komma ut två gånger denna vecka och hon sköter sig som vanligt väldigt bra. Lyssnar kanon alltså!
Idag blev det ett litet hopp över en liten stock också, gick väldigt bra :)

Tog en promenad vid hand här om dagen också tillsammans med dom andra två flickorna.

Nästa lektion är på torsdag, känns som en evighet helt ärligt, men ser fram emot den.
Som en annan sa ovan, varm blir man av att ha lektion så jag ska tänka på mitt klädval då, för sist hade jag för mycket på mig :eek:

Ha en trevlig helg alla, jag ska försvinna ut i skogen över helgen och ska försöka vila ut mig inför första arbetsdagen på 4veckor.

Skönt att han blev av med låsningarna, men hur vet man vilken som är bra?

Jag vill ta ut en till min men jag vill att den som kommer är bra...

Så bra att det löste upp sig. :)

Nalle hade också kiropraktorbesök igår - sitt första. Nalle hade inga problem i bakdelen vad hon kunde känna, men låsning på vä. sida av atlaskotan samt nere vid bogarna.
Nu kan vi inte göra så mycket åt låsningarna, då hon absolut inte fick manipulera honom (med tanke på hans ev. slinger). Men det blev en (uppskattad) laserbehandling i alla fall. Jag får se till att massera områdena och upprepa med LED eller laserbehandlingar istället.

@Olina
Jo, men visst är det ett bekymmer! En okunnig kiropraktor kan göra väldigt mycket mer skada än nytta. Det bästa är nog att höra sig för med andra, kanske höra med din veterinär om han/hon känner till någon de tycker gör ett bra jobb.
Bor du i närheten av västkusten? I så fall kan jag rekommendera min. (T.o.m min petiga veterinär tycker hon är bra på muskler!) Sedan vet jag även hennes "läromästare" där hon gjorde en hel del av sin praktik - han bor längre upp i landet tror jag. Jag får höra med kompisen som först anlitade honom. PM:a mig om du vill ha namnen!
Det finns även en norsk "farbror" som rör sig i Sverige med jämna mellanrum - han är smått världsberömd tydligen - men jag kommer inte på namnet just nu.

@mooi:
Lycka till med dag 2! Förhoppningsvis är an mindre spänd idag när det inte är så nytt.

@Molin
Ha en skön helg!

Senast ändrad:

Ja det är väl tyvärr lite trial and error på det där med behandlare. Hade en ET förut som jag tyckte verkade jättebra och kunnig men sen kände jag att det inte kändes som om h*n kollade hela hästen utan mest fokuserade på SI-problematik typ. Så då fick jag nys om denna kiropraktor som jag har nu och att han skulle vara väldigt bra och då tänkte jag, att jag provar med min som jag 'vet' vad jag tror är problemen med. Han hittade varenda grej som jag själv misstänkt och efter behandlingar är hon väldigt mycket bättre i ridningen så jag känner verkligen att jag litar på att han verkligen kan. Har nu kollat igenom alla 6 hästar i stallet med lika bra resultat. Är du i närheten av Närke/värmland så kan jag rekommendera att använda honom.

Och jag håller med dig om ET 1 men inte om den du/ni använder nu, funkade inte för mig/mina hästar.

så @ Olina: man får helt enkelt prova sig fram och leta referenser.

KL

Träningsdag 2 då. Hamnade inte i diket idag :p
Han var lika trög till att börja med idag fast inte riktigt lika spänd -var nog lite seg sen igår. Hade iallafall legat och sovit inatt, boxen var helt slät och hårdpackad imorse :p Hursomhelst. Vi övade mer på galoppen idag eftersom det är där det behövs läggas mest jobb just nu. I slutet av passet så släppte spänningarna och han bjöd lite bättre, men då var han ju trött och orkade inte mer ;) Problemet med bjudningen är att när det finns störningsmoment så glömmer han liksom bort att jag sitter på ryggen och då "hör" han inte mina hjälper så man måste få kontakt först och sen svarar han. Blir ingen film idag heller utan jag ska filma nån dag på hemmaplan när han inte är som en seg tuggummiklump ;)
Sammanfattningsvis är både jag och tränaren nöjd, vi är på rätt väg iallafall enligt henne och har utvecklats sen sist.

innan_traning.jpg

28931_1317999550.jpg

12027_1317999548.jpg

Hittade precis tråden och vill bara presentera min egen 08:a: Amazing, efter Wilton - Midt West Ibi-Light.

Jag fick hem henne i februari i år och började sitta på och rida in henne i början av mars. Det blev tyvärr inget 3-årstest, men vi satsar stenhårt på att kunna delta i 4-årstestet.

Hon jobbades i mars, vilade lite i april och jobbades i maj. Sedan vilade hon juni, juli och halva augusti. Nu har hon jobbats med någon vilovecka insprängd lite här och där.

Vi jobbar ca 3 gånger i veckan och varvar tömkörning, uteritt och markarbete på fälten. Helt fantastisk är hon!! :love:

DSC_0628_blek.jpg

DSC_0548_blek.jpg

DSC_0236.jpg

Fin häst, ser jättetrevlig ut :)

Mooi tur att du inte hamnade i diket igen :D. Du har också en jättefin häst:)

*kl*

Vill också rida...

Vill också rida...
Eller hur!!!

Hej och välkommen, Salama!
Vad roligt med nya hästar i tråden - speciellt när de är så tjusiga. :love: Hon gör allt skäl för namnet.

*kl
Tökörde Nalle över bommar igår och det gick jättebra ända tills hagkompisen fick ett ryck och drog förbi i hagen i 100 knyck. Då började Nalle också fnysa och konstra förstås. Hade några väldigt nervösa sekunder när han började trassla in sig i tömmen, men som tur var tog han till sist "still o vänta"-kommandot.
Nalle har en fantastisk förmåga att lugna ner sig på två röda, men matte var lite bensvag och vågade inte fortsätta mer än ett halvt varv i oro för att han skulle spela up sig igen. Så det blev bara 15 min, men det var ju bättrre än ingenting...
(Vid sådana tillfällen undrar man vad man gett sig in på och varför man tror att man skall klara upp en unghäst!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka