08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Vad kul att läsa :)

Jag längtar tills jag och Sakura får komma igång :bump:
Men tror det är nu hon kommer testa gränserna säkert, hon har varit så snäll med allt, någonstans borde väl det komma? :o

Delvis kl.

Jag beställde för 2v sedan om inte mer 25 hösilage balar hem till mig, ingen brådis just då sa jag men till helgen (då) vore det bra. Han skulle höra av sig och efter myyyycket tjat på honom sen dess så fick jag igår hem en bal med hösilage. Jag sa att dom inte har någon mat och att jag måste få hem nu. "Okej, en kan jag väl köra ut"...

Idag fick jag nog, satte ner foten och sa att jag vill ha hem resten av balarna innan jag läggs in imorgon för då slipper man strul, dels för att balen han kom med igår inte räcker länge och sen för att jag inte vet hur länge jag ligger inne.

Att jag inte gjort detta tidigare, poff sa det så kunde han komma under kvällen och han kom Tyvärr med några färre men vi kom överrens om att han får komma efter nyår igen med några stycken isåfall.

Ska man behöva bli förbannad och säga åt dom att dom måste komma???

När han var klar sa han något med "Det var skönt att du äntligen fick dom, det har varit så mycket och även varit sjuk".... (Men han kan minsann vara ute och köra när han är sjuk).

Jaja, nu har jag min mat.... Får se när analysen kommer

här går allt bara bra
Channon 08:an rids som vanligt och han växer. 3 cm på en månad :-O

http://www.youtube.com/watch?v=zZKMT5WNtgQ

och min Don Crusador 08:a skrittas utan större problem.

300784_10150278041949506_749409505_7982832_1082286_n.jpg

Med min lilla bäbis går det bra! Hon har börjat att klara av högervarvet bättre nu. :D

Idag longerade jag henne och jag måste bara säga att hon har så grymt fin trav bara hon travar på och är lugn! Galoppen är väl inte heller så mycket att klaga på, har fortfarande lite svårare för högergalopp men det är bara att träna vidare :) :bump:

Hur ofta rider/tränar ni era 3-åringar? :)

Måste lägga in en liten bild på oss också, fast detta var inte från idag. :p

008_164211270.jpg

Vi hade ett litet missöde idag vid insläppet men med Calle gick det bra -värre med mig :p
Han blev rädd för ponnyerna i hagen tvärs över gången när jag vände honom för att stänga grinden och börjar pressa sig framåt mot mig och tråden. När det tar emot så blir han ännu räddare och kastar sig framåt -och stampar av med en bakhov stående på min vänsterfot. Sen fastnade han i en av grindens trådar och börjar fara runt, på nåt vänster hamnar ena tråden i mitt högra knäveck samtidigt som det sitter runt hans bakben och han börjar rycka som en tok. Han lyckades fälla mig genom att dra så hårt i repet att kroken i handtaget rätades ut -behöver jag säga att det gjorde ont?
Sedan kom han loss och sprang in i hagen.
Ont i tårna, vänster armbåge, blåmärken i vänsterhanden som jag tog emot med när jag ramlade och höger knäveck som nu är svullet och lätt missfärgat. Hoppas att inget av det är värre imorgon för då ska jag rida! :p

Aj_Ett_litet_missode_vid_inslappet_Calle_blev_radd_for_ponnyerna_i_hagen_tvars_over_gangen_nar_jag.jpg

Aaj! Stackare! Vilket kaos :crazy: Det är MYCKE muskler och egen vilja man håller på med.

Idag longerade jag aston och red honom en liten stund. Och jag är jätte nöjd! Men han va förbannat seg och hade väldigt lite egen bjudning.. Så imorgon blir det uteritt :) Men det är ju nog ett typiskt unghäst problem det där med bjudningen verkar det som.

Men gillar verkligen honom :) det känns som om han kommer bli en riktigt mysig häst att rida. Det känns som om han kommer ha lätt för att gå i form med.. Han är liksom lite formad av sig själv nästan :) och väldigt samarbets villig och avslappnad. Men går hela tiden och väntar på ett bakslag..men men "den dagen den sorgen" :grin:

Aj, aj ,aj! Det där måste ha känts. Hoppas att du kan rida ändå.

Så kul att läsa om vad ni andra gör med era hästar nu och att det går framåt. :)

Sitter just nu och väntar på att veterinären skall ringa upp och tala om när han kommer idag. (Jag har tagit ledigt från jobbet.) Återkommer om hur det hela förlöpte.

Idag har jag hoppat ett litet hinder med Jobelle! :bump:

Tänkte jag skulle se om jag kunde få lite fart på hästen så jag lade ut lite bommar i ridhuset och satte upp ett hinder (räcke) på typ 30-40 cm. Red runt lite o hon var sådär halvseg som hon är och sedan red jag över bommar lite grann. Hon är lite slarvig med sina ben, har väl inte riktigt koll på allt ännu. Hindret tog vi efter en stund i trav och hon hoppade över det några gånger men kändes inte som hon tog det på allvar så höjde till 50 cm och då tyckte hon att galopp var en bra idé så då tog vi galopp. Det blev enklare för henne :)

Men hon är allt en riktig trögboll, så jag ska se om kiropraktorn hittar något fel på henne på måndag, annars ska jag ta och åka till någon som är duktig på unghästar som kanske kan ge lite tips hur man ska få igång henne.

Jac är ju en annan typ, han har mer 'go' i sig rent allmänt. Precis som Jolie hade när hon var unghäst. Är inte van vid segpållar :p

Blev ingen uteritt idag. En tjej i stallet ville löshoppa så det blev det i stället. Och oj vad han hoppade :banana: Skit kul att se för förra gången tog han inte det på allvar. Men idag hoppade han säkert 140cm med super teknik på ett 100cm hinder. Kul att titta på! :laugh: Men det blev bara ett par sånna språng. Sen hoppade han mer "normalt". Undra hur det blir att hoppa in honom :eek:

Ingen som har hoppat in och har någon film på det? :)

Kul att läsa om hur det går för alla 08:or! :) Själv är Lolli igång nu med ridningen. Har inte ridit henne sen 3-års i mitten av maj ( :eek: ) så nu blir det "hårdträning" med ridningen i 3 månader. Planera att rida henne ca 3 ggr i veckan, var av två gånger går jag upp till ridhuset (tar 15 minuter att gå upp dit).

Idag red jag henne för andra gången i höst. En sväng på vägen i blåsten. Lolli skötte sig utmärkt! Bjuder på en bild!

314657_10150299400926129_688311128_8281666_1418780949_n_165868670.jpg

(Hon ser högre ut under ryttare. Som tur väl är) :p

KL

I helgen var det dags för ridtur nr 2!

Planen var att bli ledd i skritt 2 varv på volten.

Longerade först i skritt och trav som jag brukar.
Satt upp från pall, gick lika bra som första gången, lugnt och fint!

Bad sambon som ledde att börja gå, efter några meter gick det upp för hästen att det kändes lite obalanserat, så han stannade. Jag smackade på, han gick fram några steg och sen kom en liten explosion...Lite hopp och bock och småskutt:bump::angel:. Jag höll mig kvar i sadeln som tur var och sambon höll fast i lina och kapson. När hästen stod stilla igen tog jag stigbygeln som jag tappat och vi fortsatte på volten som planerat. Resterande varv gick jättefint och lugnt.

Positivt var ju att han dels verkar lyssna på kommando uppifrån ryggen, dels lugnade han sig jättefort efter sitt lilla "utbrott".

En sadelfråga: Jag har en TG Cob som sitter helt ok, men hästen har ingen manke att tala om och är något rund efter betet :angel:, så sadeln glider lätt i sidled känns det som. Vad är bäst att stabilisera den med? Svanskappa eller brösta eller bäggedera? Han är van med svanskappa eftersom han blivit tömkörd med loksele.

Veterinären var här igår och kollade upp Nalle samt tog blodprov.
Glädjande nog tyckte även han att Nalle var klart förbättrad i sina reaktioner och förmåga att hålla emot/balans, och kontroll, men givetvis är han fortsatt vinglig.
I och med att Nalle visar såpass förbättring finns det fortf hopp om livet så vi skall gå vidare med ngn skrittpromenad på töm ute/vecka samt över bomar så han får fortsätta öva på att lyfta på fötterna.
Han ska också ha så lite kolhydrater som möjligt, så det blir att köpa lusernhack till höet i vintern ist för kraftfoder. (Minskar tydligen risken för fortsatt osteochondros hos unga växande hästar.)

Vad som är mer förbryllande är att blodvärdena visserligen förändrats efter antibiotikakuren, men till det sämre. :confused: Det kan naturligtvis finnas en eftersläpning efter en kur, men vitan ligger nu på 15, vilket är klart sämre än sist.
Ett annat värde (som jag missade att notera namnet på) var också förhöjt, vilket föranledde en koll på värden för ev. bölder(!) i kroppen - men det var inget sådant alls. (Puh!)

Så nu står jag med en häst som fortf har en okänd infektion i kroppen och vet varken ut eller in. Försöker se det som så att vad som helst är bättre än Slinger, men det känns inte så jättebra.
Nalle visar åtminstone inga yttre symtom på sjukdom. Han är pigg, äter bra och är varken snorig eller hostig. Jag skall i alla fall tempa honom några kvällar framöver.

Utstrykningsprover är skickade till Ulltuna, så vi avvaktar svar därifrån.

Usch och fy så tråkigt för dig :(

Men jag är så glad idag!. har ridit ut min lila Nelwin första gången idag. 7 ridturen totalt. Hade han "store bror" med sig, så livlina hade vi.

En mysig lite runda i skogen på ca 20 min. Även ett par trav steg blev det. Är så otroligt stolt över han. Nu blir det bara ett par turer till sen ska han få vila från sadeln och hopa i selen i vinter istället. :)

Usch så jobbigt! Inte kul att ni inte vet exakt vad det är :( Krya på dig Nalle! Men skönt att han är pigg iallafall.

Fy sjutton vad jobbigt, lider verkligen med dig, det finns ju ingenting värre än att inte veta. Skönt om han annars är pigg och positiv i alla fall.

KL: Inte mycket nytt från oss inte.. Vädret är bedrövligt här så pållan får ha lite ledigt..
Kan berätta för er om vårt lilla äventyr förra veckan: Jag kom ridande på gammelhästen och hade Minna som handhäst.. Allting är frid och fröjd och vi traskar lugnt på. Plötsligt ser jag att det kommer en stor svart bil som släpar på en grön traktor.. Våra hästar brukar vara trafiksäkra, men för säkerhetsskull så tog vi halt i dikeskanten. Fordonet hade saktat ner rejält och kröp sakta förbi oss.. Plötsligt utan förvarning exploderar gammelhästen och före jag ens hunnit fatta så gör hon en helomvändning, kastar sig bakåt och slänger baken i bilen och sparkar argt på det hemska monstret.. :eek::eek:Hon passar på samma gång på att kasta av mig :cool:
Minna står lugnt där hon står och tittar på kalabaliken.. Jaa, jag hade en väldigt cool unghäst den dagen och en VÄLDIGT billig gammelhäst..
Så tydligen så kan det gå så också.. Vad som tog åt gammelhästen vet jag inte men förhoppningsvis lärde jag mig något!

KL

fick äntligen bilderna min kompis tog för nån vecka sen så nu bildbombar jag lite ;)

302584_10150370847215400_597750399_10479900_1765991622_n.jpg

313635_10150370847390400_597750399_10479902_1770113916_n.jpg

303271_10150370847495400_597750399_10479903_724183268_n.jpg

313002_10150370847805400_597750399_10479907_220613932_n.jpg

Nalle hälsar och tackar för samtliga sympatier och hälsningar. (Och jag med!)

Jisses, Aliah! :eek: Jag hoppas ingen skadade sig! Vad sa han som ägde bilen?
Undrar om gammelhästen fick för sig att hon skulle skydda Minna? Lite kul att hon bara stod där. :D Man får hoppas att hon inte lärde sig något (dumt) av detta.

Mooi, vilka underbara bilder!!!:love:

Grattis, angelo, till en härlig ritt!

Delvis kl. Det verkar som det blir att vänta med ridning av Sakura. Jag blev opererad igår och idag fick jag veta att jag blir sjukskriven i 3v och inte 2v. Så det kommer nog mest bli markbeten, tömkörning om jag orkar det. Dock har jag svårt med ljud tex pro. Så vi får se om det blir helvila länge eller inte. Känns surt att detta tar mycket av mig :(

ja tack gode gud att det trots allt gick bra, inga hästar kom till skada och jag lyckades hålla dem båda samt att bilägaren var väldigt förstående och till och med frågade om han gjort nånting fel och vad han kunde ha gjort annorlunda.. Jaa man börjar nog fundera vad som tog åt gammelpållan, men man skulle nog kunna tänka sig att hon försvarade Minna fån monstret eftesom hon varit som en extra mamma för Minna och de två har ett väldigt nära föhållande.. Suck vissa dagar så ä de nog billiga, men dan därpå älskar man dom ännu mera.. Jag hoppas verkligen att Minna inte lärde sig något om hur man kan behandla bilar.. Hon är egentligen aldrig sparkbenägen över huvud taget, så jag är inte speciellt orolig..

KL: Mooi vilka fina bilder på pållen, verkligen:bow::bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka