08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

+ mitrolle

Tack!
Jag får kika vidare lite löst, idag blir det nog ingen koll
utav sadel då jag ska försöka slå ny stolp till den nya delen som tillkom i
somras när vi öka ut hagen lite.

KL

Min lilla gula prins var med på show i lördags "pa byn" :) en rasparad under hästens dag fick han vara med på och visa upp haflinger. Han skötte sig exemplariskt bland alla hästar, vagnar, människor, musik och applåder! :)

Sålde även min sadel förra veckan så nu är barbacka premiären gjord och han verkade tycka om det! :) nu rida ett par ggr till sedan blir det nog lite vinter vila för han från ridningen. Ska se om jag får med någon som kan ta kort på oss någon dag med bara! :)

Tycker alla verkar väldigt duktiga med sina små hästar här :)

KL

Nu har jag ÄNTLIGEN kommit mig upp på Pilke! Vi har ju iofs tränat med sadel, longerat med sadel, stått stilla vid pallen, jag har stått på pallen (hög sådan, man står i nivå med stigbygeln) hängt o.s.v. hela sommaren.

Och det var ingen grej alls att sitta upp!:)
"Parkerade" hästen vid pallen efter longering, precis som vi brukar göra, klev upp på pallen, tyngde lite i stigbygeln och satt upp. Var framåtlutad först men eftersom hästen inte verkade bry sig satt jag mig upp helt och hållet. Sambon som höll i bad hästen gå några steg fram, hästen sa
"va? kan man gå med klumpen på ryggen?" :rofl:
men följde snällt med, vi gick bara några steg så vi kom fritt från pallen och sen hoppade jag av. Hästen sa inte pip då heller:laugh:.

Han är ju tömkörd och styrbar och kan röstkommandon både framåt och bromsande, så nu är det väl bara att köra på!

GRATTIS!!!! till första ridturen!!! :banana:

Jag har sagt det förr, men det tål at sägas igen: Visst är det en obeskrivlig känsla att sitta där första gången.

Att han inte bryr sig tyder ju på att du gjort ett helgjutet grundarbete. Lycka till med fortsättningen nu!

Att han inte bryr sig tyder ju på att du gjort ett helgjutet grundarbete. Lycka till med fortsättningen nu!

Jo, jag har ju funderat på om jag varit onödigt noggrann. Men det är ju min första unghäst så jag tänker att hellre får hästen bli uttråkad än oförberedd och rädd...
Och hittills har det ju funkat bra!

Blev själv förvånad när jag longerade häromdagen, sa "ptroo" för att sakta in och hästen stannar som mot en vägg!:) Nånting har fastnat i all fall!

Jag har sagt det förr, men det tål at sägas igen: Visst är det en obeskrivlig känsla att sitta där första gången.

Riktigt häftig känsla ja!

Var lite lagom nervös före, och efteråt lite knäsvag men jättenöjd, men medan jag satt där var jag lugnet själv. Konstigt hur man kan skärpa sig när det krävs:angel:.

Hur är det med honom nu? Går det framåt och vad säger vetrinären?

Molin: på min förra häst som hade rätt rak rygg hade jag en Morris & Nolan, på Ceasar- som har en formligen spikrak rygg- har jag en vid röösli (gammal som gatan och köpt begagnad men ack så underbar att sitta i!).
Rööslin ska eg. passa till rätt svängd rygg men den sitter faktiskt som en smäck!

Jag måste dock sälja min hoppsadel, en vid Passier Hannover PS Baum (även den gammal men fungerar bra och har ordentliga stöd fram så man sitter kvar vid krumsprång). Den passar svängda ryggar och ligger tyvärr inte bra på honom.

KL

fick faktiskt med mig fotograf ut till stallet i helgen. I lördags var en kompis med och tog ganska många bilder och vad jag kunde se i kameran blev det en del rätt nice bilder. Har tyvärr inte fått dem än då hon inte haft tid. Men i söndags var min mamma med och lyckades knäppa en suddig bild när vi konditionstränade på en äng ;)

76579_1315211902.jpg

Annars så gick han så vansinnigt bra i måndags :love: det var ett sånt där pass när man verkligen velat ha en videokamera närvarande.
Var riktigt seg när jag kom till stallet och hade egentligen inte ens tänkt rida men tänkte att jag kör ändå. Plockade på alla grejerna och tog ner honom till ridhuset och började skrittjobba. Ser hur det kommer en transport och att någon ska rida lektion -tänker SUCK (eftersom han blir så spänd när det är andra i ridhuset). Hursomhelst kom den ponnyn in och han spände sig först, klämde till honom och då skärpte han till sig och blev sååå fin. Lite hög i formen först men sen sänkte han sig men han behöll en liten "spänning" så det blev studs i steget och för varje steg kunde man känna hur ryggen sviktade -tänk "visa-upp-sig-i hagen-trav" men med sänkt nacke och höjd rygg.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för att du delar med dig.

Jag ska helt ärligt ta och fota damen i fråga så får ni hjälpa mig, men rak rygg tycker jag hon har, kanske lite lutande neråt mot manken..

Vill bara komma igång efter vet dragit ur tänderna och filat till dom ;)
Men då vill jag såklart ha en ordentlig sadel och då gärna en dressyr och inte en bomlös som jag haft hela tiden i stort sätt när jag ridit lite.

Hur är det med honom nu? Går det framåt och vad säger vetrinären?
Vetrinären kommer på måndag för nya blodprov - för att se om infektionen är kvar eller ej - och titta lite på hur han rör sig. Förhoppningsvis har han med sig svar från Skara då också. Jag håller alla tummar och tår för att det varit/är ett virus, men vågar egentligen inte hoppas på någonting.

Nalle själv verkar ganska obekymrad - vilket i och för sig är skönt. Han verkar dessutom vara i en växtfas just nu, för han ligger och sover en hel del i hagen, men är pigg och glad när jag kommer.

Har även sett honom springa i hagen, och det kan konstateras att han är klart bättre i sina rörelser jämfört med i somras, men svårt att veta hur mycket som är anpassning.
I traven kan man fortf. se lite rörelsestörningar fr.f.a i vänstra bakbenet, men galoppen ser i princip normal ut. Han släpar heller inte tårna, men i sidled har han definitivt dålig kontroll.
Syntes väldigt tydligt när vi var ute på en liten tömkörningspromenad i söndags; minsta lilla han gled lite i leran så tog han snedsteg som om han var lite "rund under fötterna".

Det är lite otäckt, för 500 kg häst välter väldigt tungt. Han halkade f.ö omkull i hagen häromdagen men slog sig som tur var inte - men det är ju den stora riskfaktorn just nu.

Ska förresten se om jag kan länk till en filmsnutt där han rör sig. Skulle vara intressant att höra vad andra ser. (Själv ser jag rörelsestörningar på alla hästar nu!)

Ursäkta kvaliten, men det blåste och regnade!

Här har han precis rest sig.

Några galoppsteg

Trav på båge

Jo, nog ser han påverkad ut.

Och ang. att se rörelsestörningar hos alla hästar, välkommen till klubben!!!:D
Jag tycker att jag ser det på väldigt många hästar, både sådana man ser "live" och på annonser. Och när det gäller min egen häst så gör det formligen ont i själen när han inte rör sig så exakt som han annars gör.

De närmaste två veckorna kommer jag att köra ett experiment (förutom skrittpromenaderna i skogen). Får väl rapportera sedan om hur det utfaller.
Hade planerat att ta ut vetrinär igen om 2-3 veckor för att se om han ska få en sista sväng antiinflammatoriskt (oralt).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka