08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Hur är det med era 3-åringar?

Min går det framåt med, även fast det känns som att vi står lite still just nu. Hon har väldigt svårt för högervarvet, vill inte gå ute på spåret och vill absolut inte vara ställd inåt. Dessutom så har hon väl inte lärt sig riktigt att flytta för skänkeln så försöker jag att ställa hon inåt så ska hon gå den vägen också :o Hon blir även mycket mer tittig i högervarvet. I vänstervarv går det jätte bra, där går hon exakt som jag vill...

Funderar lite på om det kanske har med löshoppningen att göra, dom hoppar ju alltid i vänstervarv. Någon som har samma problem som jag? :o Eller några övningar som man kan göra för att få henne att lossna lite mer och bli starkare i höger?

Jag rider henne absolut inte hårt eller kräver särskilt mycket av henne, men vill ju fortfarande att hon ska kunna gå i högervarv utan att det blir problem.
Jag är medveten om att alla hästar har svårare för ett varv, men med henne är det otroligt stor skillnad på varven.

Kolla upp med ET skulle jag säga. Min hade mycket svårare i v varv (tömkörning & longering), och krånglade också mycket med det bakbenet när man skulle lyfta det. Visade sig att han hade spänningar i det området, troligtvis gått omkull alt. spänt sig då han han gick oskodd i vintras. Det gick inte bort med en behandling, tog nog 2-3 ggr innan det var helt bra. Och sen gäller det ju att stärka upp den sidan också. Tror att det är bra att gå i skog och mark, så hästen är tvungen att använda kroppen liksidigt, utan att tänka på det.

Min har såhär:
Vänster varv: går att ställa inåt utan att han går dit nosen pekar (:p) däremot är han rätt svårsvängd till vänster då han skjuter ut höger bog och drar sig utåt, tex om man ligger på en stor volt.
Höger varv: svårare att ställa inåt, vill gärna gå liiite utåtställd och om man ställer inåt så går han dit. Skjuter som sagt ut högerbogen men han är ändå lättare att svänga i detta varvet, även på böjt spår.

Jag övar högerställningen genom att försöka böja honom i skritt, antingen genom att på rakt spår ställa litegrann, så lite så att han inte går inåt, och släppa tillbaka honom ganska fort igen. Och berömma när han gör rätt och förstår. Gör även detta ute i skogen.
Övar även på böjt spår och då håller jag stöd på yttertygeln och leder med innertygeln (och lägger till innerskänkeln för vanans skull), det gör inte så mycket om han minskar spåret -jag försöker bara få över honom inåt och ta in bogen. Här kan det bli en 10-15m volt och jag nöjer mig med ett varv på en så liten volt -så länge han ställer sig inåt, rundar sig och tar in bogen.
I trav gör jag övningen på böjt spår och gör även serpentiner, 3 bågar. Lustigt nog svänger han lättare när jag rider serpentiner. Häromdagen köpte jag ett bett med parerstänger som jag provade idag. Gick riktigt bra, bettet låg mer stilla istället för att glida runt när han är trögsvängd. Red med engelsk nosgrimma för första gången och var rätt intresserad av att se om han skulle gapa något (har ridit med remont innan) -men det gjorde han inte :)

Jag red henne nyss och det gick otroligt mycket bättre än dom andra gångerna jag har ridit henne nu på sistone. Tro det eller ej men hon klarade faktiskt av att gå ute på spåret :D haha! Det blir ju fortfarande att hon inte vill ställa åt höger när jag svänger men det gick ändå bättre idag! Märkte även en annan sak som jag inte tänkt på innan, hon har mycket mer framåtbjudning i vänster varv, så då är det troligtvis därför hon går i bättre form i det varvet.

Jag har tränat henne lite på volt i både trav och skritt, stöd på ytter och ledande inner, tycker då att det känns som att hon bara blir förvirrad och inte riktigt vet vart hon ska ta vägen :o Men det blir väl bara att träna mer och försöka vara ännu tydligare med att visa vad hon ska göra, så att hon förstår mig!

Det är väl bara att träna vidare och se om det lossnar och blir bättre, vilket det troligtvis gör.

Innan jag köpte henne så red dom henne med engelsk nosgrimma ( för ca 6 veckor sedan ) Men ända sen hon kom till mig så har jag ridit med aachenträns, verkar knappt som att hon märkte att det var någon skillnad, förutom att hon försökte gapa lite i boxen första gången hon hade det på sig, men det klarade hon inte ;) haha!

Min som jag rider nu är lite oliksidig men inte överdrivet. Hon ska ändå kollas av kiropraktor nästnästa vecka för att utesluta låsningar innan jag börjar kräva mer av henne. Den andre 3-åringen jag har ska också kollas under hösten för säkerhets skull.
Många tror att bara för att hästen inte är riden eller inte är så mycket riden så har de inga problem. Men faktum är att många saker uppstår under hästens första 3 år av att de halkar, ramlar eller gör andra saker och sedan växer fort och blir sneda. Man bör därför kolla alla hästar regelbundet och framför allt aldrig tro att hästen gör något för att jäklas eller för att den är dum/inte förstår eller 'den är nog sån'. De flesta bekymmer eller snedheter/oliksidigheter har en fysiologisk orsak.

*kl*

Red längs stora vägen för första gången idag då jag fick sällskap med två andra (tidigare har jag alltid lett honom längs storvägen och suttit upp senare). Red på en trevlig tur med travinslag.
Ceasar skötte sig utmärkt men på hemvägen gjorde han ett riktigt krumsprång, jag satt och var nöjd att han gick i så trevlig form att jag råkade släppa honom lite väl lågt och då gjorde han ett slags broncosprång som avslutades i halt (som tur var för mig!:D).

Testade mitt experiment igår så det kändes bra att han fick röra lite mer på sig ifall han fick lite träningsvärk.

Jag har också varit ute på liten tur idag, men på Jac ! Första turen efter sommarbetet uppsuttet (har gått promenad till fots några gånger förut). Han skötte sig jättebra. Han som är lite fjantig av sig gick förbi traktorn som plastade hösilagebalar utan att tveka just nåt. Han gör också krumsprång ibland när man ska trava och stannar och liksom studsar med huvudet mellan frambenen och då försöker jag driva på framåt. Det är tur man är sadelfast :p

32705662.jpg

En bild på sonen och vår lilla ponny som är under inridning, hon är riden i skritt bara hittills och det har gått bra! Jag har hängt mycket på henne och försöker göra henne "flax säker", men verkligen rida på henne är jag för stor för. Fick köpa ett nytt träns till henne, ponnystorlek gick inte utan det fick bli shettis storlek.

men så söta ihop :love:

kl

här går det väl sådär.... har varit till kiro igen och fixat till bäckenet på pålle vilket var orsaken till att han var lägre på högra sidan.

Tog ut honom på ridbanan idag för att kolla hältstatus och den är oförändrad.... syns fortfarande hälta, exakt samma rörelsemönster som när jag upptäckte hältan :( funderar på ligamentsskada/or under kotan.... suck.

Vad jobbigt, hoppas ni kommer tillrätta med problemet. Har han vilat länge? min ena häst hade en mystisk hälta i våras och inget syntes på röntgen, efter en längre vila är hon nu bra igen. Hon behandlades också i båda framknäna för vet trodde att det var problemet.

Han har inte gjort annat än vilat .... :grin: såtillvida att han inte är inriden ännu.

hältan (lågt) upptäcktes i maj, behandlad i kotan 2 ggr, (skillnad efter första behandlingen men inte efter andra), vila sjukhage/mindre hage 2+2 veckor, sen gått i vanlig hage från juli, fått metacam i 5 dagar, (mer fixade inte magen), kiro-behandlad 2 ggr

har ett litet hål i hornväggen mitt på hoven som vandrat neråt, funderat lite på fistelgång / gammal böld men det slog både vet o hovis bort som hältorsak nu för det ska inte hänga med så länge utan han borde va ok om det skulle varit det....

Åh vad tjatigt, hoppas han blir bra snart! Vissa hältor är ju lite mer envisa. Annars kanske prova en annan veterinär? kanske har du redan gjort det, jag har inte läst alla inlägg.

Har funderat över att byta vet, jag har inte fått bästa intrycket av henne, dock är jag nog lite 'jobbig kund' som frågar hela tiden och kommer med egna input :grin: Frågan är bara hur långt jag ska åka :/ ska be att få ut bilderna som är tagna, dom ser dock ok ut.

Det är så trist när unga hästar åker på sånt där. :(
Och visst är det jobbigt när man inte ens riktigt vet vad det är.

Håller alla tummar för att det rätar upp sig. Ibland är det bara riktigt lång vila som hjälper.

trist absolut, jag börjar bli van o luttrad dessvärre... o är det lång vila som gäller kommer han få vandra vidare. har 2 till som ska tas om hand o hinnas med.

Fy vad tråkigt att läsa, jag hoppas verkligen att det löser sig och att det inte blir att ta bort honom.

Styrkekram till dig!

Delvis kl.

Igår kväll kom vet ut och vi var klara halv 10 så mörkret hann komma väldigt fort, kolsvart när jag sedan skulle promenera hem :angel:

Besöket gick kanon iaf, hon gav alla 3 lugnande (min kompis 2 hästar också) men Sakura var den som var lugnast dock fick hon ge henne extra mycket lugnande stup i ett för hon vakna upp väldigt lätt ifrån det :o

Jättefina tänder, behövde knappt raspas igen men hon tog lite. Hon sa det att Sakura verkar sköta sina tänder väldigt bra i och med att ingen innan henne behövt raspa dom heller.

Dock hade hon en käktand som satt lite snett men det är den tand hon kommer tappa om 1år så hon trodde/hoppas att den som kommer sätter sig rakt.
Sedan hade hon även en tand till som det var en liten fraktur på, denna också som ovan ska tappas om 1år så hon gjorde inget mer för den, den var öppen och fin, inget som fasnat där eller som var irriterat eller infekterat.

Sen hade jag rätt, två ytterst små vargtänder hade hon där öppe, båda var konstigt nog av i roten, gick smidigt och lätt att få ur dom.

Kanon nöjd är jag!

Många vargtänder stör ju inte alla hästar men antagligen har dom gjort det på Sakura men det är nog för att dom varit av bägge och hamnar då bettet mot dom (vid inbromsning tex) så gnids dom antagligen där dom gått av och det känns ju betydligt mer isåfall.

Sakura har aldrig varit dum, hon går snällt och lugnt på bett men sista gången så märkte jag faktiskt att vid bromsningen så ruska hon på huvudet även.
Inget hon gjorde när man red med ridrepgrimman!

Så nu blir det ännu mer vila för Sakura, 1-2v beroende på hur jag kommer må efter operationen på tisdag, hur fort jag tillfrisknar :)

Vet kommer ut igen i nov/dec för att vaccinera samt kolla mun på alla 3 igen, Sakura mest för att kolla frakturen på tanden och det lilla mellanrum som blivit efter hennes tappade tänder nu under sommaren.

Det var allt, får se om jag slänger in lite mer bilder senare.
Strålande sol andra dagen på rad :banana:

För oss går det riktigt bra. Lillpållen är ridbar i alla gångarter, kan stanna o svänga, gå fram för skänklar.. endast riktiga grund saker. Hon är trevlig och lätt att jobba med, fattar snabbt vad man förväntar sig av henne. Hon är trafiksäker och väldigt säker på foten när man rider i terräng. Hon är coolare och mera självsäker än gammelhästen.
Blir snart vila för henne..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka