08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Jag gillar heller inte sadlar som lutar men ibland finns det sadlar som ligger bra trots lite lutning och som du säger, dom växer, bygger om sig osv osv. Så det kan gå fort tills dom växt ur sadeln.

Provat en sadel i stl vid och den var för vid, nu är det stl normal men i dressyrsadel och lite högre framvalv än den allround som jag provade i stl vid.

Jag vet som sagt inte om den ligger bra fram, det ska min provare kolla idag om jag hinner med det nu vill säga!

Vanliga sadelmakaren som är tipp topp skulle höra av sig, men kan inte vänta hur länge som helst heller, passar den inte vill jag såklart hitta en ny.
Min kompis är riktigt duktig på sadelutprovning med och det har alltid blivit bra innan :)

Sen om hon säger att HON är osäker så får jag avvakta tills makaren hör av sig.

Uppdatering här av lilla Silver som kom från Wales för en vecka sedan!

Hon var först livrädd för barnen så i början gick det inte så bra och vi kunde knappt komma nära henne. Men efterhand som hon förstått att jag är pålitlig har hon förstått att även barnen är det, kanske lite misstänksam fortfarande.

Haft sadel på sig och även hängt lite på henne och ena barnet suttit lite på henne. Måste säga att hon är väldigt läraktig och hon kommer bli en bra barnponny hoppas jag :)

Angående sadlar så är det svårt vem man ska lyssna på tycker jag. Till mitt halvblod fick jag två sadlar utprovade som skulle passa bra. Nu när jag rider för min tränare har hon förklarat för mig att min sadel inte ligger på bra... och jag ser det själv nu och måste skaffa ny. Och det är hopplöst att sälja begagnat tycker jag. Och lika svårt att köpa begagnat, man kan ju inte köpa nytt hela tiden, den lönen har i alla fall inte jag.

Nu är aston hemma från sitt bete :) Har ridit honom en gång med och det gick jätte bra. Longerade honom först och skrittade runt på honom sen lite :) krävde inget alls..bara "åkte runt" några varv. Men jag är nöjd ändå. Längesen har reds ju då han gått på bete.
Sen idag kom en kompis till en tjej i stallet som frågat om hon får rida aston lite. Och det passar mig utmärkt :) hon skrittade med runt en stund och det gick med bra. Hoppas hon vill rida honom då och då nu när jag fått barn och har lite mer ont om tid. Men hon verkade jätte vettig och duktig.

*kl*

Igår var en vän till oss (Pallen här på buke) med till stallet och provade att rida den lilla gula och det såg fantastiskt fint ut. Tänk vad annan sadel, skor fram och rätt ryttare kan göra :love:

297783_10150279043022637_526537636_7834114_5837020_n.jpg

292833_10150279040217637_526537636_7834073_4902387_n.jpg

301947_10150279041747637_526537636_7834097_8132840_n.jpg
301285_10150279042317637_526537636_7834105_637171_n.jpg

320802_10150279042592637_526537636_7834110_7009083_n.jpg

297783_10150279043022637_526537636_7834114_5837020_n.jpg

316784_10150279043367637_526537636_7834122_4852832_n.jpg

Ja det är väldigt olika.

Trist att den inte ligger bra iaf!

Blev ingen titt av sadeln för mig, hon var ej hemma.
Men för övrigt, idag när jag la på sadeln så låg den betydligt bättre, jag måste ha lagt den helt galet sist :o Den luta ytterst lite fortfarande och den kändes betydligt bättre även i fram.

Måste få fråga vad ni har för sadlar på era hästar??
Jag vill ju gärna ha en dressyr eftersom jag vill komma igång med lite sådant nu.

Hon har rak rygg och inte mycket till manke, även lite rund!

Han har allt bra härlig färg :)

Idag var jag ute en sväng och red på Jobelle, hade sällskap och vi red bort till ett fält och red lite 'dressyr' där. Jag var rätt envis och red på ordentligt för att hon skulle hålla tempo och få jobba lite och det gick ganska bra. Är nog fortfarande inne på att hon är lite trög för att hon är lite bekväm och inte riktigt 'fattat grejen' ännu. :p

Var och fotade på fälttävlan här i stan idag också, där jag egentligen skulle varit med om min andra häst varit helt igång för det precis nu, och jag längtar SÅ till nästa säsong för då ska jag rida!

Jobelle & Jac delar sadel med Jolie - en Pessoa Legacy storlek wide. De har raka ryggar och varierande höjd på manke men alla är väldigt breda över manken.

Aah, ska kika på den :)
Tack så mycket!

Sadlar är inte kul alltså, har ju bomlösa men jag vill nästan ha en riktigt
sadel för att även jag ska sitta ordentligt vid ridningen, iaf under ett dressyrpass om ni förstår.

Tillägg, kikade på den.
Är det alltså en med utbytbara järn?

Senast ändrad:

Glömde lägga in bilder ju :o
Var det jag skulle göra från början, haha

32696146.jpg

32696140.jpg

32696141.jpg

32696144.jpg

Alla tre flickorna
32696151.jpg

Tack för oss!

Mitrolle
Är din sadel en hopp?

Jag håller oxå på att leta sadel till min unghäst. Har tittat på Bates innova dressyr, som verkar väldigt flexibel. Är det någon som har erfarenhet av den? Blekie är bred över ryggen och har rund manke, så det är lite svårt att hitta något som passar.

Ja Legacyn är en hoppsadel och den jag har är ifrån 2007 så jag vet inte om man kan byta bom i den som man kan i de nyare. Har inget behov av det då den är wide vilket alla mina hästar behöver :)

KL!

Oj oj nu var det bra länge sedan jag skrev i denna tråd, och jag måste säga att ni är riktigt duktiga på att uppdatera:D Så roligt att se era framsteg med hästarna:d

För mig och Macmilian går det på halvfart just nu, skulle sätta igång honom nu efter en lång och välförtjänt vila efter 3 årstestet men såklart så var han öm i fossingarna, Hovis kommer ut i veckan och slår på skor.

3 årstestet gick bra för min Lilla häst men det var mycket för honom att ta in och tyvärr så orkade han inte hela vägen, det blev en slut poäng på 43 poäng både som dressyrtalang och som hopptalang men han uppförde sig så bra att jag kände mig väldigt nöjd:p

Nu satsar vi på Kvalitén nästa år och hoppas att allt kommer stämma! Håller på och arbetar fram ett schema och lägga upp delmål så att jag vet att han kommer vara redo när det väl gäller:P

Fortsätt uppdatera om era snygga hästar, alltid roligt att läsa!

Visst är han en riktig liten goding, den gule! :love:

Jo, men sadlar/inpassning är jättesvårt! Har man sedan en häst som inte är byggd efter "normen" så har man nästan bara alternativet att låta tillverka en måttanpassad, men de pengarna finns ju inte. (Inte hos mig i vart fall.)

Till Nalle köpte jag faktiskt en Charisma allround bomlös just för att slippa hålla på att byta de närmsta åren. Jag sitter bra i den, och den fungerar för små skutt i skogen och enstaka små hinder - och så mycket mer var ju inte aktuellt - i alla fall inte medan jag fortf. trodde att jag skulle rida in honom i år. :(

Natasha har haft ett antal olika sadlar - mest dressyr. En (begangnad)17" Stübben Scandica var den som fungerade längst, men förra året var jag tvungen att skaffa nytt. Hade tur och hittade en för 10.000:- vilket var vad jag hade råd med. Men jag kommer säkert att få stoppa om den en gång om året.

Skickar med ett par foton på Vingel-Pelle. :)

b_175841.jpg

b_175904.jpg

kl

Ha insett att jag är väldigt dålig på uppdateringar...
Men här kommer en liten...

Har ridit Tiffy i alla gångarterna i skogen, ok galoppen är väl kanske inte mer än 20 språng sammanlagt men vi har testat den iallafall ;).

Har även flyttat lite sidvärts och tränat på att flytta undan höfterna= nödstopp :D.

Är supertrevlig att hålla på med och köper det mesta bara hon får fundera lite på vad det är jag ber henne om, vilket är helt ok för min del.

Ska försöka fota lite och lägga upp här men huvudet är inte alltid med när man kör till stallet så alltsom oftast ligger kameran kvar på köksbänken hemma...

Skickar tankar till er med lite krassliga pållar och hoppas de kryar på sig snart..

Och till er andra som håller på för fullt, det är jättekul och inspirerande att att läsa om vad ni gör och hur det går för er.

Ha det gott/ Tiffy

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka