08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

*kl*

Kikar in här ibland men är dålig på att både kommentera andras bilder och att lägga in bilder själv..

Känner dock att mitt hästintresse svalnar allt mer med alla dessa skador, Tabbe som precis blivit igångsatt och allt verkade bra... Nu är det konstaterat att vi har kvarka i stallet.. :/ Hittills bara en som insjuknat så vi håller tummarna!

Jag vet hur du känner dig. Jag köpte en häst förra året i juni och 1 månad senare får hon en spark och får stå på strömsholm i två veckor. Det hela slutar med att jag blir pank och får ta bort hästen 6 månader senare.... Då var min motivation väldigt låg....

Men det blir bättre fast det tog tid för mig att ta mig ur den svackan.

*kl*

Min nya räka växer hela tiden, tyckte att hon växt ikapp bra fram men nu ä rumpan högre igen. Igår testade jag min sadel som jag köpte innan sommaren och det är alldeles för trång nu... Suck. Så nu blir det till att leta sadel... PLus att täckena som jag köpte verkar vara alldeles för små fast jag var noga med att mäta så det verkligen skulle bli rätt...

KL

Här kommer en nytagen (från igår) bild på min 08:a. Det funkar jättebra med det mesta, vi har bara haft lite tjafs med tränsningen. Nu har jag dock kommit på en teknik som funkar så nu är det lugnt igen. Ridningen går jättebra och jag jobbar för tillfället på att få upp konditionen på honom så vi är ute och travar och galopperar på grusvägarna runt stallet. Ska försöka få med mig någon som kan ta lite ridbilder någon dag.

Fina_killen.jpg

Åh nej va tråkigt! :( Håller tummarna att det inte blir så farligt!

KL*

Har tänkt ett tag att jag borde uppdatera här.. Är lite dålig på det. men jag är inne och läser då och då så jag hänger med vad som händer här inne iaf.

I slutet av förra månaden var vi på 2 dagars clinic med övernattning och hela köret. Vi åkte tom redan på fredag em och var hemma sent söndagkväll.
Det var den bästa helgen på enormt länge! Jag fick med mig så himla mycket hem!
Ser jättemycket emot en 1 dagars clinic i oktober!

Och nu i helgen som var så tävlade vi! Det blev bara trail at hand för oss.
Var inte redo för att starta uppsuttet, och jag har inte direkt lagt någon energi på att förbereda henne ridmässigt. Har försökt rida i skogen , dock behöver jag draghjälp för det går så himla långsamt annars. Och det är ju inte ofta jag kan få med mig någon.
Och annars tränat en del från marken.

Men det gick kanon i helgen! Hon skötte sig exemplariskt med allt!
Det var det viktigaste för oss! Och sen var andra målet att inte diska oss.
När jag gick banan med domaren så erbjöd sig en tjej, som jag aldrig träffat förut, att hålla Roxie. Och när jag kastade ett öga bort på dom för att se så allt såg lugn ut så såg jag hur Roxie stod med öronen framåt och följde mig med blicken.:love: Och tjejen blev superförtjust i henne! (såklart, vem blir inte det av en supersnäll Roxie?! :D )

Själva rundan gick mycket bättre än väntat, hade 2 mycket duktigare personer med i klassen, varav den ena är min fd tränare. Så det var liksom redan kört. ;)

Var supernöjd och var glad när jag såg att det kom in tre rosetter. Vilket betyder att jag inte var diskad! :rofl:

Gissa hur chockad jag var när jag insåg att jag vann.
Känslan är ganska obeskrivlig!
Underbara häst!! :love:

Sen fick sambon promenera lite med henne medans jag lämnade startlapp och fick resultatet. och då skötte hon sig kanon. Sen lastade vi och åkte hem.

Jag vet inte om hon har varit så snäll med allt som hon var i söndags. Oftast är det något som hon brukar tycka är väldigt jobbigt att göra.

Nu vilade hon igår, och antagligen idag med. Mest troligt imorgon också.

32683580.jpg

32683581.jpg

32683587.jpg

32683588.jpg

32683589.jpg

Javisst ja! Här är en film också
http://www.youtube.com/watch?v=QG288_D93Uw

Har ju ridit barbacka i repgrimma hela sommaren så detta är 2 gången jag rider henne på bett sen i maj.
Andra galoppen också! :rofl:
Är nog dags att börja sitsträna för någon.. Det är katastrof, visserligen så åker denna sadeln fram väldigt mycket och det blir då bakåtvikt.
I slutet av filmen är det min sambo som rider! Det var första gången han red henne och han skrittade och travade runt själv. Dom är galet duktiga dom där två!

Idag har jag för första gången skrittat ut på Ceasar i skogen helt själv. Han skötte sig formligen fenomenalt, särskilt med tanke på att han var orastad (kan ju inte longera bort ngn överskottsenergi) och att han aldrig gått rundan tidigare! Ledde längs storvägen och sedan stod han snällt stilla medan jag "hävde" mig upp (:o han är några nummer för stor för min längd!)

Det var spänt i början med ljud från porlande bäckar och möte 2 ggr med skramlig bil på smal skogsväg. Några små hopp och lite tveksamheter men med några smackningar och mkt beröm så fixade han alltihopa.

Eftersom blev han mer avslappnad och kunde trampa på mer rejält.

Känner mig fantastiskt nöjd! Väldigt skönt när man kan känna sig säker på en så "rå" häst och skönt att han fixade det trots att förutsättningarna inte var de bästa ifråga om förberedelse inför att rida ut själv första gången.

Härligt att det gick bra!

Jag har också varit ute och ridit själv idag med Jobelle, fast jag höll mig på våran 'baksida' ner mot åkrar och ingen trafik eftersom jag inte vill rida för mycket på grusväg ifall hon är ömfotad. Där är det iaf gräsfält och lite mindre grusig väg, mer mjukt och sådär.

Det gick hur som väldigt bra. Lite trögt bortåt men inte jättesegt. Red i alla gångarter ute på gräsfältet och hon tog till och med för sig lite 'hemåt'. Hon har väldigt balanserade övergångar, men i övrigt är det mest form i skritt än så länge.

Skuttade över en liten planka två gånger också och det gick bra :D

Grattis, grattis, grattis!!!! :banana: :banana: Så jätteroligt!!! Klar att Jobelle charmade alla. ;)

Och :banana: till sar och mooi också, till att det gått så bra på uteritterna.

Vad kul att det gick bra att rida själv även för dig!:banana:

Jag har funderat lite över vilket råd jag skulle ge ang. framåtbjudning och har kommit fram till att jag tänker så här; jag tror att hennes framåtbjudning kommer att öka med hennes styrka. Jag har ju följt dig här i tråden och tycker att du verkar resonera sunt och ta allt i resp. unghästs takt.

Jag tror inte att du behöver oroa dig ang. framåtbjudningen, den kommer att komma när hon är redo (här antar jag att friskt att det är Jobelle och inte Jac men det spelar ju faktiskt ingen roll vem det är.

Var noga när du arbetar henne från marken att faktiskt gå på (och berömma massor när hon svarar) så att du där anger tempot och arbetsgrad. Har du tillgång till hjälp när du rider kan det också vara bra att de går efter med långpisk en period bara för att befästa att man ska gå fram lika mkt vid ridning som vid tömkörning och att de sköter drivningen till en början innan du tar vid. Korta pass så att hon orkar förstås. Och att hon verkligen tar smackning.

Själv kommer jag att söka sällskap vid uteritter i den mån det är möjligt för att befästa takten så att han inte "smyger" eller blir spänd som det var första delen av rundan. Men så länge vi bygger frenetiskt här hemma är jag bara glad att jag överhuvudtaget kommer mig iväg....

Tack för ett bra svar!

Jag tror också att bjudningen kommer mer med styrkan. När jag longerar så går hon fram väldigt bra, har inte tömkört henne så mycket utan longering har fungerat bra. Jag vill inte tömköra utanför ridhus (vill ha väggar runt) och då blir det helt plötsligt inte lika enkelt eftersom det inte är ledigt jämt. Men jag ska köra på med att ta kortare 'roliga' ridpass när jag rider så att hon liksom kommer igång. Smackningar och spö tar hon bra så jag lägger alltid till det istället för att sitta och driva med skänklarna alltför mycket.

Ska prova att ha med en piskförare när jag rider i ridhuset.

Sedan ska hon ju skos bak nästa skoning om typ 6 v. Kanske blir fart på henne då ;)

Nu är Racét skodd fram igen, känns skönt att han har fått fina fötter igen nu.
Han betedde sig riktigt bra denna gången, han är inte längre rädd när man slår i sömmen - men ville först inte och provade att försöka resa sig halvt med hovis och mig hängades men efter två försök stod hans snällt och åt ensilage ist.

Duktiga häst :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka