08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Idag har jag köpt en höbal och satt på betet. Aston står vid den HELA tiden :grin: Han kommer spricka! Men dom andra behöver det så den får stå där.
Ska bli kul att mäta honom när han kommer hem. Känns som han växt en del. Han va 160 när han åkte till betet.

IDag har det varit premiär tur på Racét efter betet. Sanna fick som vanligt vara testpilot och det gick hur bra som helst. Han var typ finare än vad han var innan betet - trots att det är över 2 mån någon satt på hans rygg.
De både skrittade,travade och galopperade när de var ingång + en liten uteskritt tur utan sällskap.

2011-08-24%25252016.56.29.jpg

2011-08-24%25252016.56.45.jpg

2011-08-24%25252016.58.23.jpg

Slutligen övade vi på att tvätta ben och sådär något som lillskiten avskyr men måste lära sig..
Rac%2525C3%2525A9t%252520extri%2525C3%2525B6r.jpg

Kul att det gick bra! Han har en härlig färg :)

Dock behöver han mer mat och ffa mer protein då han är för omusklad. Gäller att fodra på nu innan vintern för det blir inte lättare att hålla hull när det inte finns något gräs alls.

Lånar knappen...
Skriver sällan i tråden men läser den varje dag=) Lägger ut lite bilder på min underbara lilla häst. Har ni några bra tips på hur man får en uppställd häst att se lite gladare ut?

Sluta nu matte....
DSC00553.jpg

Ingen bra fotograf=)....
DSC00552.jpg

Tråkig bild men detta uttrycket vill jag så gärna få på en uppställd bild...
IMG_82342.jpg

Ha en bra dag!!!!:banana:

Jag brukar fylla en liten pet-flaska med grus och ha medhjälpare med mig som skakar den från olika håll tex framför hästen om man tar uppställda bilder från sidan. Brukar fungera jättebra!!

Tack så mkt och det var väldigt skönt att han kom ihåg allt :)

Jo, vi håller på att fodra upp nu - kom hem från betet för en vecka sen så det är verkligen tid att få upp hullet.

Delvis kl.

Jag har nu försökt att få tag i veterinären jag hade ute senast för jag vill ha en koll i munnen på Sakura, hon har varit lite "från" med och tränsas nu. Vill typ gå ifrån tränset osv vilket hon aldrig gör.

Annars vid ridning gör hon ingenting, går fint och fifflar aldrig med bettet.
Men efter några ggr såhär så fick jag lov och känna efter och jag tror det kommit vargisar på tösa nu så jag vill få henne undersökt och få ur dom ifall det är detta som gör att hon liksom går ifrån tränset.
När hon väl har tränset på så är det som ingenting :confused:

Så vi får se helt enkelt!

Några nya bilder!
version-a95679f1fbd33c82793e4cda0437bb96

version-52d12eb9e5c5a4a47e7a5144e9bc5da4

version-e25cb02a316ba5d64ecca0625e3916d8

version-9367be1d72cace45317a08e163773be9

Med tanke på hur mycket tänder de tappar nu så har jag valt att inte ens stoppa in bett i munnen på min 3-åring... Efter att ha diskuterat med Per-Martin Andrén, min vet och tandläkare. Han är grym. Han sa något om att mellan 2 och 2,5-3 års ålder så tappar de runt 20 tänder, minns inte exakt men det är ju inte så konstigt att hon tjorvar lite vid tränsning. Har varit lite inaktiv i 08-tråden på ett tag så vet inte om hon var kollad innan, eller vad ni kom fram till då:)

_mg_4795_150058427.jpg

Jag har valt att rida in min 3-åring i repgrimma. Det funkar skitbra.
Nu har hon dock lyckats bli alsikeklöverförgiftad
Såren är snart borta, tack och lov då hela skenbenet var ett enda stort sår.
Nåväl, hon lever och mår bra!

Dags för ny koll till hösten för att se om kindtänderna drog med sig vargtänderna (hoppas!!!)
och jag längtar efter att få sätta igång lite mer med utbildningen. Vi kom så långt till galoppfattningar på ridbanan, hon har varit en dröm att rida in!

img_0322_157310066.jpg

Vi har testat lite olika sadlar, här testade vi westernsadel som hon ÄLSKADE. Hon har en egen bighorn arabian light nu, fast vi kör med en aning tjockare padd under;)
Varvar med dressyrsadel, funkar kanon båda 2. Det här fasta sidepullet var dock ingen höjdare.

img_0232_153674584.jpg

Mitt guldkorn!! <3

Död åt all alsikeklöver.....
img_1017_161752885.jpg

1 v på Ultuna med förhöjda levervärden........ Men nu mår hon bra! Får vara ute men håller henne borta från sol. :)

Jag fick ta väck varg tänder på aston innan sommaren. Men han släpptes på bete direkt efter så vet inte om det är någon skillnad på honom. Vet sa att han viste inte om dom störde honom men tyckte att jag skulle ta väck dom iallafall. Dom behövs ju liksom inte ändå :)

Fin häst Vannsinig :)

Fina bilder på din pärla Molin :)
vansinnig: skönt att hon är bättre nu, såg läskigt ut..

KL: Lite nytagna bilder på pållen o hennes lillebror

Sakura tappa tänder förra vintern, och har varit still hela sommaren men hon har mest stått sen i våras. Bara någon enstaka gång med bett i munnen under vår/sommar och då utan problem vid något.

När vet kolla i vintras var det bara massa tapp av tänder inget annat syntes, inga vargtänder och heller ingen raspning behövdes.

Det är nu, hänt 3ggr och sist hon blev kollad var det inget helller, har inte märkt att hon börjat lossa tänder igen, skulle känna igen det momentet då(hon blev ganska grinig under den tiden).
Hon skulle kollas igen i nov/dec men eftersom jag tror det är vargtänder som spökar redan så vill jag därför ha ut henne tidigare :)

Så det blir det lilla lugna åter igen :)
Har ridit henne i grimma, nosgrimma och repgrimma vilket funkar men hon blir lite starkare, dock aldrig dum och hon lyssnar så ska jag rida något innan vet så får det bli så :)

Nu börjar iof kindtänder att tappas också, är ju runt 3års ålder det sätter igång sa min vet och en vän :)

Aliah
Tack så mycket!

Även du har slängt ut fina bilder på din fina kicka :)

Senast ändrad:

Ja precis sådär sa min vet också, det är inte säkert dom vargtänderna stör heller men alltid bäst och plocka dom ifall det händer senare att dom stör.

Så jag hoppas att det är vargtänder för då ryker dom illa kvickt.

*KL*

Vansinnig Usch det såg illa ut med benet :( Skönt att det går åt rätt håll.

Molin Fina bilder på Sakura som har utvecklats mycket under sommaren :) Det kan säkert vara tänderna som spökar om hon inte vill ta bettet. Jag rider min på ett Micklem multibridle och hon älskar det. Kommer att plocka ut vargtänder i höst, men ingen panik känner jag.

Aliah Härliga bilder, din häst har positiv utstrålning! :)

Det var längesen vi uppdaterade något, men det har ju varit betesvila och inte hänt så mycket.

Nu har vi dock ridit ett par ggr i skogen igen och igår var vi på löshoppning. Jag var jättenöjd med Lilla Grå, för hon skötte sig jättefint! :love:

Lätt att lasta och lugn och fin, trots att det var en helt ny plats. Dessutom hoppade hon riktigt bra, kom rätt på hindrena och med fin teknik. Det såg enkelt ut även när vi höjde upp oxern på slutet. Tyvärr var det kvällning och filmerna i ridhuset blev väldigt mörka :( så väljer att lägga upp ett par foton vi tog innan löshoppningen utanför ridhuset istället.

32677332.jpg

32677323.jpg

Senast ändrad:

Tack så mycket!!
Ja hon har utvecklats så enormt och mognat som tusan.

Ja jag tror absolut det är tänderna så jag hoppas jag får ut vet redan på måndag eller tisdag. Får hålla tummarna på det iaf.

Din lilla grå är riktigt fin men liten vette tusan ;)

Vad kul att det gick bra och att hon skötte sig fint. Trist att det hann bli kvällen hade varit kul med någon bild/film :)

Jag vill också åka iväg på löshoppning med min, tanken är att vi ska sätta drag på bilen nu(hoppas jag!) så då kanske jag kan få komma iväg för en gångs skull :)
Min NH-tränare har löshoppning för deras unghästar och andra är varmt välkomna på det också vilket jag tycker är riktigt kul.

Tack, hon är bara runt 155 cm än men ser kanske större ut på bilderna. Jag är inte så stor själv, så mycket högre behöver hon inte bli.

Hur hög är Sakura nu?

Hoppas ni kommer iväg löshoppning snart. Det är bra miljöträning också.

Ja, det var synd att filmerna blev så mörka. Men det är så i det ridhuset, solen måste skina in genom plasten på långsidan om det ska bli vettigt ljus. Det är hopplöst när det är kväll/skymning :crazy:

Jasså inte mer alltså, då hon inte så mycket större än Sakura.
Sakura är 152cm hög och tror faktiskt inte hon blir högre, minns inte om hon var högre bak när jag mätte sist? :o

T:oycker hon är alldeles perfekt nu, lite grövre men det kommer ju med mer muskler och sådant.

Ja Sakura har alltid varit lätt och transportera iaf, sen hon var föl faktiskt. Alltid bara gått rätt in utan att blinka :love:
Så bara man får draget så kanske man kan komma iväg på EN sådan iaf :)

Ja många ridhus är helt värdelösa, i princip alla :angel:
Lite synd faktiskt.

HJÄLP!! :angel:

Tänkte jag skulle försöka åka och köpa hem virke till min blivande höhäck!

Men jag vet inte hur höga dom kan vara?
Man vill ju gärna att dom når ner relativt till marken trots "skyddet"... Går det?

Kommer att följa LenaJ:s tips om höhäck, blir en 6 kantig med 3 ätbara hål samt 3 högre för att minska foderspill.

Så vad tror ni? :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2