08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

kl

Var ett tag sedan man skrev här, men 08-an jag red in i våras har varit på bete, och den andra har jag inte börjat på.
Men nu är fuxen hemkommen och skall börja ridas igen. Satt upp första gången igår. Blev lite rodeo och en huvudstupa avsittning, men sen gick det bra, skrittade bara lite på honom. Han har väl smält vårens upplevelser nu och börjar ("äntligen") ge lite respons. Kan ju vara bra att få en påminnelse ibland om att det inte är en gunghäst man har under sig - trodde nästan det under inridningen, så snäll som han var.

Imorgon börjar allvaret ;) Nu kommer det bli lite mer krav och inhoppning. Skoj skoj =)
Sen skall den bruna ridas in i höst, lär troligen bli lite mer utmaning än fuxen, men det ska nog gå bra!

Hur går det för er andra, några som börjat sätta igång sina efter sommarvilan än?

Och Werze - jag tror defintivt inte att ingen här stöter på motgång då och då på något vis - jag tror bara att många väljer att bara skriva om de bra dagarna.

KL

kikar in här med lite blåmärken. Min 08:a är mer vild än tam i ridningen. Men idag gick han att skritta utan avramling! Tjohoo!

Och så har jag en till 08:a på väg in. Kommer nästa vecka.

Jag har börjat med min som gick 3-års :) Det går bra, men behöver få lite mer bjudning i henne, hon är lite trög. Så jag jobbar på de från marken nu med longering och ska se om det gör nytta nästa gång jag sitter upp.

Den andre ska jag börja med i veckan tänkte jag, något pass från marken bara.

Två nya bilder på favoritflickan.. Måste ärligt säga att Minna faktist är väldigt okomplicerad.. Hon fortsätter att förvåna mig dag efter dag.. visst har hon sina dagar då hon kan testa och de dagar när man märker att man inte ska pressa henne för hårt. Tror att en stor del av hennes sätt att vara beror på att hon går på lösdrift tillsammans med sina kompisar. Hon får leka o busa så mycket i hagen att hon inte ser någon vits i att bråka sen när hon kommer in.

Svarar alla!

Tack återigen för att ni delar med er!

Jag har under sommaren analyserat läget och bedrivit lite mental träning för att komma vidare med min unghäst och för min inre syn formulerat målet: lugn matte och häst i uppförsbacke (nåja, drömma går ju:D). Men i våras hade jag verkligen ont i magen:crazy: när jag cyklade till stallet, och för att bli av med den känslan var det bra att tänka vidare på hur det skulle vara när allt flyter.

Nu när jag läser att ni också har hästar som testar känns det lite lättare att se min som rätt normal och inte som ett extremt monster. Min kan också resa sig när det inte passar att gå framåt, så det är väl bara så unghästar gör när de testar gränserna lite.

Jag var på inspirationskurs nu i sommar på Flyinge för att få tillbaka känslan av att det är roligt med hästar igen. Och efter att ha sett Bo Jenå tömköra div hästar under tre dagar, kändes det bättre! Nu längtar jag efter lillmonstret och att äntligen få en häst att arbeta med igen. Det med dagbok ska jag definitivt börja med, man glömmer lätt sånt som flyter!

Hejsan, ny i tråden ;)

Jag köpte en 08a den 6 augusti.
Ett sto e. Lord Alberth ue. Krocket
Blev visad på treårs, 887778, 8-9 i hoppning, helt ok!

Jag själv har ridit henne 6 gånger nu och hon är verkligen underbar.
Har nog aldrig varit med om en 3-åring som är så lugn och cool som henne!

Lovisintheair

*kl*

Vad fina alla unghästar är, och vad busiga en del verkar vara!

Tabbe rids nån gång per vecka nu och senast jag red testade jag att rida ut själv på honom, skritt, trav och galopp och han är så underbart snäll, gör precis det man ber honom om, reagerar inte på någon trafik alls trots att han var ensam =)

Han är verkligen en okomplicerad häst i all hantering såsom ridning, körning(har inte kört honom själv men åkt med bakom en gång), longering, tömkörning m.m. allt helt enkelt! =) Enda "problemet" är väl hans framåtbjudning, men antar att det kommer så småningom. =)

Ikväll blir det löshoppning för honom! =)

Åh vad roligt att du köpte lovis! Jag har en syster köpt av samma uppfödare :) min har Pentagon som morfar. Hon är också supercool men har humör som den fuxmärr hon är ;)

Åh vad roligt att du köpte lovis! Jag har en syster köpt av samma uppfödare :) min har Pentagon som morfar. Hon är också supercool men har humör som den fuxmärr hon är ;)

Vad kul att du är så bra igång igen! :laugh: Läser här inne varje dag, så känn er förföljda! ;)

KL
Har lånat en bild av "min" Konjacks nya ägare, jag har tyvärr inte tagit mig iväg för att hälsa på honom än, men det är lite mycket med flytt och grejer nu. Det sitter dock på dagordningen! ;)

Konjack
f. 21/5-08
e. Cortus

32659467.jpg

De trivs jättebra med honom och är väldigt nöjda - ja, vem skulle kunna vara nåt annat!? :D Saknar honom jättemycket men det känns så rätt att han hamnat hos dem, helt underbart!

Ja hon blev visad på treårs. Vi klantade till hoppningen vilket domaren också nämde :o. Hon hoppade 77 och hade haft bättre med mer rutinerade visare. Gångarterna skramlade hon i den fantasiska raden 866. Men jag var supernöjd med henne ändå hon skötte sig exemplariskt under hela dagen. :D

Vi kommer ta nya tag till kvalitetstävlan är planen. Själv tycker jag att jag har världens finaste lilla häst :love:

Gretan hösten 10
33901_491830291000_750946000_7125511_1945314_n.jpg

40881_494853221000_750946000_7187220_3257565_n.jpg

Våren 11
226928_10150257259666001_750946000_9004434_8373582_n.jpg

Bilder på Lovis sommaren 10 (Tyvärr var ju inte min kamera nån toppkvalitet men det kanske kan vara kul att se ändå) :)
38544_467923166000_750946000_6535941_8156853_n.jpg

38544_467923171000_750946000_6535942_5090003_n.jpg

Måste erkänna att mina är ganska okomplicerade, jag har att jämföra med eftersom jag red in ca 20 st i år ;)

De flesta var faktiskt snälla men där var en hel del som var att bita i. En liten rackare slängde av mig tre gånger samma dag :rofl:. Men det blev ordning på den också till sist!

Ja det känns riktigt roligt, får hoppas att han håller sig skadefri nu ett bra tag! =)

Vad roligt med bilder på Konjack! Förstår att du saknar honom men han verkar ju ha det super där han är nu =)

Hej Wertze!
Tack för att du delar med dig av dina bakslag också. Jag blir också förtvivlad och rädd många gånger under utbildningen av den unga hästen. Någon sa till mig: "Det är ju en 3-åring. Det är då dom är värst".

Det är inte min erfarenhet. Jag tycker att de är som värst i 5-års åldern, starka och fulla med kraft och ändå inte färdigvuxna i huvudet.

Jag tycker att ni är tuffa som sitter på busiga 3-åringar, hade jag åkt av ordentligt hade det nog känts gruvsamt att sitta upp igen (även om man vet att man är tvungen).

Hon ser jätte fin ut! Okej, 7-7 tycker jag ändå inte är så illa :) Så tycker jag inte att bedömningar är så mycket att haka upp sig på heller, hästar kan ha dåligare dagar, precis som vi människor. Så är ju självklart det allra viktigaste att man själv trivs med sin egen häst! :D

Hur stor är hon? :)

Åh så glad jag är idag! Jag har ju väntat in en vetrinär från Mälarkliniken och nu äntligen fick vi träffa honom. Ceasar fick antiinflammatorisk spruta(dmso, cortison + ngt mer) vid höftknölen, i vidhängande muskel samt i bakknät. Han tyckte dock att han såg bra ut och att konvalescensen hade skötts mkt bra och att det bara var att fortsätta likadant.
Han gick in direkt vid lastning och stod som en stjärna i släpet.

Min duktiga lilla kille!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 951
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka