08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

kl.

Vet inte när jag skrev sist här?

Har iaf inte hänt något direkt med Sakura, hon har tappat en sko för första gången dock, som den ser ut så lär hon suttit fast rejält tror vi alla här hemma, hoven klara sig dock väldigt fint.

Antingen har dom busat eller så har något skrämt henne, skon är iaf väldigt böjd och sne men huvudsaken är att hoven är hel och fin :)

Ingen av mina hovisar kan dock förens om 1½v minst så Sakura får helt enkelt vila ännu längre, vi tricktränade lite i förrgår vilket är väldigt kul.

Att få ett spö över hela kroppen bryr hon sig inte om, vi ska prova på andra saker med givetvis, lärt henne yoga vilket går kanon, dock inte riktigt på ena sidan men det kommer!

Min medryttare prova lära henne "puss" vilket gick hyfsat bra faktiskt :)
Så med lite träning så sitter nog även puss.
Små småning om kommer buga och lite annat.

Medryttaren tricktränar väldigt mycket med Pillan vilket är kul, dom leker även "De sju lekarna" vilket är himla kul och se på när dom gör. Så duktiga!!

Nu är dessutom första NH lektionen bokad, ser fram emot NH och medryttaren ska vara med också för hon gillar även det, vi kommer väl börja från grund och botten och gå framåt. Såå kul =D

version-82dc53c91ab392863d3020b054f9bb98

Ibland kan man behöva skriva av sig, det är nyttigt:)

KL: Lite nytagna bilder på Minna kan jag bjuda på

*kl*

Det känns nästan som jag måste ge min -08 en medalj för absolut snällaste unghäst igår!

Jag skulle gå en promenad med honom med en kompis men skadade foten så jag visste att jag inte skulle orka gå en lång skogstur.

Sadlade och gick längs vägen, mötte traktor, blev omkörd av hästtransport etc. utan någon som helst reaktion. När vi kom till skogen satt jag upp (har ju inte suttit på honom sedan början av maj) och sedan går han snällt en skrittur i skogen (där en helikopter flög över väldigt nära) utan något mankemang alls för att sedan leda honom hem längs vägen.

Så fantastiskt trevlig och snäll!:love:

Vetrinären som ska komma upp från Mälarkliniken har jag fortfarande inte fått något datum för, nu solar jag honom i solarium varannan dag förutom dmso- behandlingen (och et varannan vecka). Han blir stadigt bättre, syns inget på rakt spår och klarar av att böja sig på voltspår men då lyfter han inte vä bak lika högt som höger.
Har läst på lite ang. ligamentsskador och där är tydligen läketiden närmare 6 mån än 4 (som det är på vanliga muskelskador).
Jag hoppas att vetrinären ska komma nästa vecka men tills dess så kör jag på med att leda honom på skogsturer, jag får helt enkelt se den här tiden som en bra miljöträning istället för att gråta över missade träningstillfällen...
Och sköter han sig hädanefter så fantastiskt bra trots att jag inte kan låta honom få ut energin genom att longera före så börjar det faktiskt kännas som att det kommer att ordna sig ändå!:banana:

Det är så kul när de sköter sig så bra våra bebisar.. Ge honom en medalj du, det förtjänar han:bow::bow:

Minna är så otroligt fin =D
Alltid fina bilder du får också!!

Delvis kl.

Min moder, syster och kusin var med ut till hästarna idag för
att hälsa på senaste tillskottet så jag passade på och fota lite, speciellt på lillan och Sakura som blev helt kära i lilla Diva som mor och Maja (kusin) bar runt på.

Sakura har alltid tyckt hundar är kul, dom kan man ju leka med ;)
Men gud så nyfikna dom var och Diva var helt förskräckt! haha

Från igår kväll med syster!
version-cd456f11cea9421b0c7c53b69a3acc67

version-3f819077cab21ccd97b0a09340afd7de

version-92297df0d3ba8473c8eba73f5838603d

version-9017a473b21f4b3f5a39de13bc1792e5

Forts...

Nyfiken bara, hur använder du dmso? Utvärtes eller som underhudsblister? Hur tycker du effekten är?

Roligt att han är så cool. :) Jag tog in Jobelle igår första gången ensam i stallet sen i våras och det gick bra, hon vevar lite med frambenen emellanåt när man går och hämtar saker men annars gick det bara fint. Sedan longerade jag ca 15 min och först for hon mest runt men när jag satte på inspänningen så gick hon jättefint. Ledde henne en bit längs vår väg och då kom det flera bilar som skulle till grannen och hälsa på och hon brydde sig inte ett dugg om bilarna.

Åhh vad roligt för dig, jag vet hur du känner dig för jag kände så igår för min ;).

Min lilla går ju på bete och jag hade tagit upp henne till stallet för att borsta och pyssla lite och min syster var med. Sen frågar syster om jag ska rida barbacka på henne ner till hagen igen men jag frågar henne om hon inte vill göra det och efter lite funderingar så säger hon ja. Sagt och gjort så hämtar vi hjälm och jag kastar upp henne.

Hon stod helt still när jag kastade upp och när vi skrittade ner i grimma och grimskaft så gick hon så lugnt och fint:love:, kan sägas att hon inte haft en ryttare på sig på 1,5 månader ungefär. Min lilla plutta håller på att bli stor:love:

Nyfiken bara, hur använder du dmso? Utvärtes eller som underhudsblister? Hur tycker du effekten är?

Jag tvättar honom noggrant före (dmso:n för tydligen in smuts och dyl. in i hästen) och blandar ut dmso:n med dr shaettes liniment (ska vara ca 1 del dmso mot 3 del liniment för att det inte ska brännas har jag hört). Sedan stryker jag ut det över korset och bak mot bärrandsknölarna (kör även på knäleder och kotor bak och fram).

Han blir ju hela tiden mkt bättre för varje vecka, sen vet jag ju inte vad som är dmso:ts förtjänst och hur mkt lasern och solariumet ger? Och vad den normala tillfriskningstakten är eftersom jag inte fått klart om det enbart är muskelskada eller om också ngt ligament är skadat (vetrinärens rekommendation var ju vila under sommaren och en kur metacam i början).
Vi får upp en annan vetrinär inom kort så jag hoppas få lite mer kött på benen då.

Jag tror ju själv på rörelse som en stor del av rehabiliteringen för att öka genomblödningen men jag ser ju att vissa är väldigt för boxvila. Men så länge jag ser klara förbättringar så kommer jag att fortsätta som jag gjort.

Förresten, en fråga som kanske du eller ngn annan kan svara på. Hur korsböjer en vetrinär en häst?

Tråkigt med din gosse, hoppas han snart piggar på sig igen.

*kl*
Det är så roligt att läsa alla inlägg (förutom dom som handlar om skador och så för då blir jag lite "sorgesam" och önskar att alla hästar var lika pigga som min lilla -08:a). Alla verkar göra fina framsteg och det är ju knappt man känner igen vissa från det dom föddes.

Har fått lite uppdatering från Soraya (e: Hermes-Napoleon) som står på ett försäljnings-/tillridnings-/tävlingsstall i Frödinge (Vimmerby). Allt verkar gå kanonbra och hon sköter sig formidabelt. Hon är supersnäll i både hantering och ridning, enda felet är att ingen verkar vilja köpa henne :confused:

Lägger ut en liten film på henne så ni får se hur duktig och söt hon är :D
http://www.youtube.com/watch?v=g4tmMqUmkD4&sns=fb

*kl*

Jag uppdaterar lite om min 08 Highritza (Lillan) som inte varit med här på ett bra tag. Rolig tråd som jag ofta läser, men jag blir väldigt förundrad över hur lätta och okomplicerade unghästar alla här verkar ha! Skulle vilja höra mer från de andra också, för min egen är en helt vanlig unghäst.

Hon blev i alla fall insutten hos beridare i höstas utan problem, var liten och tanig och helt utan framåtbjudning i ridhuset, men verkade oberörd av ryttare på ryggen i alla fall!

Sen åkte vi på unghästkurs på Flyinge en torsdag i veckan i fyra veckor, och även detta var en nyttig erfarenhet för damen som samarbetade bra och var rätt cool i denna nya miljö. Men när vi skulle hem var det som att ljuset slocknade, hon bara ställde sig på rampen, och stod....tog nog två timmar innan skrället gick in, och då hade jag provat allt, inklusive bönat på mina bara knän...

Sen vilade hon över jul och nyår, klarade nyårssmällarna bra, men lyckades springa emot något med hö framknä som blev stort som en handboll, hästen högfebril och vägrade gå - resa till Hbg (i vanlig ordning händer sånt här söndag kväll:grin:). Det visade sig vara en infektion tack och lov endast i senskidan, inte i leden. Men det blev 10 dagar på isoleringen med iv antibiotika. När jag hämtade henne var hon ett lurvigt, magert skrälle. Jag hade oroat mig mycket över lastningen, men denna gång var det inga problem, hon klev på, självmant.

Under våren växte hon dåligt, och skadan försenade också våra ridplaner (samt dränerade mattes plånbok), så att visa på treårstestet lades ner. Hon såg mer ut som 2.5 år än 3 i april.

Jag fick hjälp av en duktig tjej i stallet att fortsätta med ridningen, och pållan skötte sig jättebra med henne. Visst vinglade hon omkring lite och vägrade gå fram ibland, men inget mer. En dag ville matte motionera henne i ridhuset:idea:, fick med mig ett moraliskt stöd, och allt gick bra tills jag ville att damen skulle trava, men istället för trav får jag rodeo:eek:. Får tag i halsringen och klamrar mig fast. Ridlusten och min kaxighet avtog snabbt efter detta.

Har ridit ut med sällskap, och andra gången blir det också rodeo. (Sitter i a f kvar som en igel av ren ilska:devil:, men dressyrtanten inom mig var rejält omskakad.)

Nu känns det sådär kul att sitta upp på damen, men skam den som ger sig. Nu kanske ni förstår varför jag vill höra mer om envisa bockande åbäken med åsikter!

Bilder:

DSC03595.jpg

DSC03627.jpg

DSC03629.jpg

Mina hästar har allihopa haft mer åsikter på töm än när man varit uppepå. Ridning har gått relativt bra medan longering och tömkörning eller för all del, bara att leda på promenad har kunnat varit förenat med livsfara :p men jag är inte rädd av mig och har lyckats få ordning på dem en efter en :) Nu har jag en som är pigg att rida, en som är lite seg och en som är 'skvättig'. Hoppas på att nr 2 och 3 utvecklas lite med åldern såklart då det är de som är 3 år.

Min lilla häst är egentligen snäll men ibland får hon flög men då väljer jag att ignorera och låtsas att det aldrig hänt:D.

Jag ska visa en bildserie från 3-års på min... Då var jag INTE glad på henne..

031_159426707.jpg

032_159426803.jpg

033_159426891.jpg

Hon har kastat av mig på lika sätt men då red jag i hagen och skulle galoppera och jag flög...

Men för övrigt är hon snäll;)

Då kan jag vara ditt stöd :D

Fast... hon har bara haft rodeo en gång, och det va RIKTIG rodeo. Och jag for som en projektil, hej och hå. Men, det va helt och hållet mitt fel, jag hade gått lite snabbt fram (hon reds in i vintras och har sedan haft vila vår och sommar, ca 3 mån) pga ett sadelköp. Ville ju så gärna sitta i den och se så den verkligen låg bra, om jag skulle behöva byta eller värma om eller så.
Gick bra, sen gick det inte bra.

Nu longerar vi några gånger/vecka, bara korta stunder med sadel och stigbyglar nere, hon slår lite varje gång när de slår in mot henne så tills att hon accepterat det igen fortsätter vi från marken :)

*svarar alla*

:bow:

Tack alla snälla!

Bildserien är ju helt underbar:D:eek:! Den inger lite hopp! Man får väl träna avfallningsteknik helt enkelt!

Det är ju ändå hästbebisar, och för mig har det varit en pärs! Det är min första unghäst (köpte henne som 6 mån bebis) och jag kunde aldrig ana hur mycket uppfostran det behövs för att få en häst utav monstret. Nu är min SNÄLL och klok, och hennes idéer är helt normala egentligen. Men att läsa här gång efter annan hur lätt allt går har känts en aning nedslående, när min har protesterat mot varje nytt moment. Inte bara en gång:mad:.

För mig är det tvärtom, blir fegis på hästryggen, medan jag är orädd från marken - och jag är envisare än en åsna:devil:. Så fortsättning följer i oktober då hjärtegrynet ska tas in från betet. Då blir det tömkörning varvat med ridning (eller rodeo...). Har i alla fall provat ut en säkerhetsväst nu.

Jag har en ett år yngre stjärna som påminner lite om hur du beskriver :D Det ska verkligen bli spännande att se vad den unga damen anser om nyttan av inridning...
Hon är vansinnigt snäll och tycker om att vara med, men den lilla fröken har bestämda åsikter och har så haft sedan hon föddes. Hon gjorde INTE som de andra fölisarna som gick med mamma, nejdå, henne fick man minsann bära med om hon skulle närvara. Föddes under blixtar och dunder och så ser jag hennes framtid också :D

Nej, fullt så allvarligt är det väl inte, men temperament det har hon.

Ja bildserien är underbar och som tur var det inte jag som satt på henne då :D.

Jag köpte min i feb och har kämpat med att få henne att lyfta hovarna utan att sparkas och kämpar även med att hon inte ska stegra när vi är ute och rider och hon inte vill gå förbi nåt läskigt. Det om nåt tycker jag är obehagligt när hon reser sig högt upp men för det mesta studsar hon bara lite men hon har som sagt vad även ställt sig rakt upp...= inte roligt!

När man annars tänker efter så är hon ganska cool och tar det mesta med ro men testar såklart om hon verkligen måste göra det jag vill.

Jag har numera alltid väst på mig när jag rider henne och det är väl tur det ;).

Hej Wertze!
Tack för att du delar med dig av dina bakslag också. Jag blir också förtvivlad och rädd många gånger under utbildningen av den unga hästen. Någon sa till mig: "Det är ju en 3-åring. Det är då dom är värst". Det gav mig hopp i alla fall att fortsätta. Det var en häst född 1995. Alltså 1998.

Sedan dess har jag fortsatt att "träna unghästar. Jag är inne på min 7:e nu.
Jag har alltid fört dagbok över träningen med varje häst. Det har varit en stor hjälp att gå tillbaka och läsa. Dels ser man dom pyttesmå framstegen. Sen kan jag gå tillbaka och läsa om en annan unghäst i samma ålder som krånglade. Det gick ju över, då gör det här problemet också det.

Det kan jag verkligen rekommendera, att skriva dagbok. Förra månadens problem är borta..... Nu har jag nya svårigheter. Men det löser sig, det med.
Lycka till med era bångstyriga unghästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 951
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka