08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

jag kommer sätta ben på vanlig lastpall o sen spika på "sarg" runt för att hålla fodret hyggligt på plats. funderar på att ha benen ca 40-50 cm höga och sargen också 40-50cm.

kl
"Storeman" från idag, han är inget fotogeni och syrran är ingen mästerfotograf... han ser ut som en burk :o som dessutom står i nerförsbacke :grin: han är faktiskt lite mer springeglad och ser gladare ut på blicken igen :laugh: hoppas alla musklerna håller sig på plats nu så vi kan börja "rehaba" lite mer framöver o komma igång med inridningen, min snälla nallebjörn :love:

Så med andra ord mellan 80-100cm?

Jag tror jag kommer köra på 80cm ur dom 3 "fack" där dom kan käka och sen 140-150cm där det är högre.

Hm.. Spännande detta!
Jag har ingen traktor så tyvärr blir det ståendes på marken.

Han såg grov ut, eller musklad kanske man säger :$
Jätte fin!

ja,nånstans mellan 80-100 cm, ska se om jag får till en imorgon om det är bra väder

han kommer bli en rejäl bit när han är färdig i kroppen men just nu gör han sig inte rättvisa alls på kort....ser ju ut som en burk bara... tror han mäter ca 175 cm, vägde "i farten" 630 kg i våras, han tyckte vågen var lite läskig att stå på :grin:

Oj vad hög han var :eek:

Han blir med andra ord en riktigt maffig sak i slutändan då!
Höga hästar skrämmer mig, lite höjdrädd :o Men har suttit och ridit på en över 175 faktiskt :banana: Helt impad själv!

Men detta har kommit på senare år, förut satt jag på alla möjliga hästar och höjder.. Konstigt det där.

Fina Rille :)

Ska du tillbaka till ME när han kommer nästa gång? Jag ska dit den 19e med Jobelle för kontroll innan jag börjar ställa högre krav på henne.

*kl*

Ni som haft flera unghästar: Har ni något tips på hur man får igång en osedvanligt cool häst så det blir lite 'go' i henne? Tycker min är så förskräckligt seg, förmodligen för att hon inte riktigt 'hajat grejen' ännu.. Hon är inte den som hänger på om en annan häst försvinner iväg före heller. Däremot är det full fart i hagen.. :grin:

nja... vet inte riktigt hur jag ska göra med åb.... Rille skulle behöva iväg nu, det hinner gå 6 veckor mellan han var där o till den 19:e. jag ska kolla om jag får komma med honom till min "gud-ET" (1,5 timmes bilresa bort) som jag använt tidigare med outstanding resultat.

32678176.jpg

Har också skaffat en liten 08 nu, så nu har vi två welshponnyer på gården förutom de två halvbloden. Kom igår, hela vägen från Wales.

jag kommer sätta ben på vanlig lastpall o sen spika på "sarg" runt för att hålla fodret hyggligt på plats. funderar på att ha benen ca 40-50 cm höga och sargen också 40-50cm.

Bara ett litet varningsens ord där. Precis en sådan höhäck hade det på mitt förra stall. Där fick min förra häst rätt svåra skador (kotledsinfl. båda fram) efter att han sprang på den (ärr på båda frambenen).

Jag rider ute (med draghjälp men hon hänger inte på) och hon har vilat hela sommaren, har bara börjat lite smått ett par veckor. Så det känns inte som det är vila som behövs. Hon är bara liksom loj hela hon :p
Men det kanske ger sig med mer rutin bara?

Enda gången hon glatt for iväg var när det låg en liten stock över stigen, men jag vill inte hoppa in henne ännu.

Ja jag vet inte. Hon är på inget sätt övergödd utan slimmad och fin. Funderar på om hon kan vara ömfotad bak dock, hon är inte skodd där ännu. Kanske ska prova att undvika grusvägar och rida mer på stigar och se om det är skillnad. Hovis har precis varit här och jag ska sko bak nästa gång tänkte jag. Ska även kolla henne med kiropraktorn om ett par veckor så det inte finns några låsningar innan jag börjar kräva mer och hoppa in och allt sånt.

*kl*

Nu Har jag ingen 08:a längre :laugh: Soraya gick igenom besiktningen med bravur så hon är numer småländska på heltid. Tjejen som köpte henne är elev åt den som ridit in henne så det känns tryggt, hon får dessutom stå kvar i stallet där hon bott sedan februari.
Fortsätter att följa tråden för att se hur det går för er alla men kommer nog inte skriva så ofta eftersom jag har lite långt att åka för att hälsa på lillan.
Tyvärr tunnade hon ur väldigt när hon gick på bete och såg ut som ett spjälstaket när hon kom tillbaka från tjejen som lånade henne över sommaren så nu ägnar hon det mesta av dagarna åt att äta.
Lite bilder på henne med sin nya ägarinna

Soraya HW (e:Hermes-Napoleon)
Soraya-3.jpg

Soraya3-3.jpg

Soraya4-3.jpg

Soraya6-2.jpg

Öööö,jaha vad trist, utveckla gärna mer,
de kan väl springa på vilken höhäck som helst o skada sig om det vill sig illa?

Skall man säga grattis då kanske? :)
Roligt när man kan vara trygg med att de får det bra, men vi kommer nog att sakna dig här.

Soraya ser ju jättefin ut under ryttare.

KL*
Var på Alingsås en stund igår och tittade på 4-årstestet. Jag kommer knappast att ta mig dit med Nalle oavsett vad som händer i höst, (vi är ju ljusår efter i utbildningen, och det lär ju inte gå snabbare även om jag överhuvudtaget kan rida honom alls) men jag tyckte ändå att det skulle vara kul att se hur det går till.

Såg inte allt för komplicerat ut och väldigt praktiskt med en speaker som ropade ut vad de ville att ekipagen skulle visa/göra.
Fast skall de verkligen gå i LA-form??? (Domaren kommenterade för all del höga nackar och hästar som var för beroende av händerna.)

Öööö,jaha vad trist, utveckla gärna mer,
de kan väl springa på vilken höhäck som helst o skada sig om det vill sig illa?

Jo, det var verkligen trist, spräckte hela den tävlingssäsongen...:grin:

Jag använder mig av gummihäck, den kan de springa på hur mkt som helst utan någon som helst fara att skada sig.

Såg inte allt för komplicerat ut och väldigt praktiskt med en speaker som ropade ut vad de ville att ekipagen skulle visa/göra.
Fast skall de verkligen gå i LA-form??? (Domaren kommenterade för all del höga nackar och hästar som var för beroende av händerna.)

Vad bra att domaren sa till! Mer sådant!:bow:
De ska ju gå i en för åldern och hästen ändamålsenlig form, det är inte fråga om vem som kan knyckla ihop nacken mest utan att ge hästen förutsättningarna att röra sig ändamålsenligt.

Foderring.jpg

Ta och sök på foderring så får du säkert upp lite olika resultat. Rekommenderat är att ta en rätt stor foderring, fodrar du med hösilagebal så ska det finnas plats för hösilaget att falla ner på sidorna. Tror också de finns också i olika höjder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka