08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Jag tror också att bjudningen kommer mer med styrkan. När jag longerar så går hon fram väldigt bra, har inte tömkört henne så mycket utan longering har fungerat bra. Jag vill inte tömköra utanför ridhus (vill ha väggar runt) och då blir det helt plötsligt inte lika enkelt eftersom det inte är ledigt jämt.

Jag tycker tömkörning utomhus är ypperligt för att få dem att ta drivning bakifrån och stärka modet. Hon verkar ju så stadig och säker men du känner ju själv vad du vill eller inte vill göra.

Sedan ska hon ju skos bak nästa skoning om typ 6 v. Kanske blir fart på henne då ;)

Det kan säkert spela in. Riktigt ömfotade kan dessutom behöva ha sula för att det inte ska göra ont. Jag tycker dock att du borde märka stor skillnad i ridhus kontra ute om det vore så.

KL.

Min kompis fick häromdagen tag i vet äntligen och det var tydligen ren
tur också. Vet var bortrest och hade ingen mottagning i stort sätt.

Vi ska ringa igen på lördag om en tid så under början av veckan så kommer hon och då ska Sakura bli raspad och dra ur vargtänder.

Så det känns bra, trist att hon var bortrest så länge bara!

Provade den nya dressyrsadeln idag iaf, och jag vet inte.
Den lutar en del så ska prova köpa en kil och ha under. Vidden tror
jag är ok men det ska kollas av en erfaren :)

Så håll tummarna för att denna funkar under första tiden! :bump:

Minna o jag har tränat lastning idag.. att traska in går super, likaså att stå där..men sen att backa ut är väldigt läskigt.. så länge vi bara är på rampen fungerar backningen helt ok, men så fort hon är helt inne i transoporten o ska backa ut så blir hon rädd när det sluttar neråt o så kastar hon sig.. Någon som har något bra tips hur man kan träna bort detta?

Jag har sett en teknik då man går upp på lemmen en liten liten bit. Sen ber du henne att rygga. Sen går du upp lite till..sen ryggar igen. Och så håller man på så en bit i taget. Så sen vet hon vad som förväntas av henne och att det inte är farligt.

Precis vad jag skulle föreslå!

Det fungerar även tvärtom när problemet är att gå ut över kanten:
Rygga två steg - ta två steg framåt och stanna upp, och gör om tills du har kontroll på stegen. Öka sedan backningen ett steg i taget och minska framåt.

Är själva "back o fram-"övningen svår, så träna det på backen först en dag eller två tills det blir självklart för hästen att "gunga" med dig.

Jag har lite dålig erfarenhet av tömkörning ute så jag undviker helst det. Har försökt i hagen på volt men min andra häst blir helt koko och drar järnet när man tömkör och om Jac sade min tömkörningstränare att jag inte fick tömköra honom utanför väggar så det inte händer något så har väl knappt ens tänkt tanken att försöka med Jobelle :p
Longering är en annan sak för där kan man ju snurra runt dem om de drar iväg, med tömmar tycker jag att man tappar dem istället..

Hon kändes lite piggare när jag bara red på gräs så tror hon kan vara lite öm bak. Hon är ju relativt nyverkad också.

Men jag lär ju märka, hon kanske är en sävlig sort :p (dock har jag sett hur hon rejsar i hagen så det finns ju 'go' i henne om hon bara vill själv.)

Jag kan fullt förstå att man inte vill tömköra på det sätt man gör inomhus (dressyrtömkörning i högre gångarter) ute i hagen med andra hästar!

"Miljöträningstömkörning" däremot, företrädesvis i skritt, där man går bakom och hästen får träna sig på att möta "farorna" själv (som när man rider men här har man en helt annan möjlighet att gå på och driva bakrifrån) brukar fungera bra. Även att svänga runt träd när man tränar tygeltag är nyttigt för råa hästar.

Men du känner ju själv dina hästar bäst, vore ju fasansfullt om jag peppade dig och så kommer du hem utan häst:eek:

*kl*

Åhh vad jag älskar min häst ;)

Igår när jag hämtade in henne för att ge henne lite kraftfoder så backade jag in henne i spolspiltan och fick tvätta benen på henne med spolslangen. Det är andra gången hon står där och det gick så bra :love:

Det kan tyckas väldigt enkelt och att hon borde kunna det men hon har inte varit så mycket hanterad när hon var föl och unghäst. Tex så bråkade vi länge om att hon faktiskt skulle lyfta på bakhovarna utan att sparka...

Tack för tipsen! Ni tycks tänka som jag eftersom det är så jag försöker gå till väga när jag försöker vänja henne att det inte är farligt..

Haha, jag hart inte tömkört i samma hage som de andra går :D

Men det kvittar iaf, det blir för mycket energi.. :)

Kl.

Idag fick vi en prel tid för vet, onsdag kväll.
Vi skulle höra av oss på måndag igen för att bestämma mer
om tid osv.

Det var inga problem att dra vargtänder iaf så det var riktigt skönt, dock kan inte jag vara med ev om hon inte kommer efter 21 tiden. Om hon kommer efter 20 tiden som sist så får jag be min halvfodervärd ev att ordna det, för jag vill ha munnen gjord.

Imorgon tänkte jag nästan kräla mig upp och rida en liten sväng (lr ev i gräshagen).
Provat dressyrsadeln. Den lutar lite bakåt så ska köpa en kil och lägga in under den OM den är ok i fram vill säga, ska ner och kolla det imorgon hos min vän.

Tror att den ligger antingen på gränsen lr om den är för smal, jag är så kass på sadlar. Kan hända att den kanske bara är så hög i framvalvet. Sakura har knappt någon manke så det kanske bara är det förhoppningsvis.
Tycker inte den klämmer direkt så...

Håll en tumme :)

Jag är ingen expert på sadlar heller, men efter alla sadelproblem jag haft med Nattis (Nalles mamma) så vet jag i alla fall det att om sadeln kräver div. kilar och underlägg, så ligger den inte bra, och det blir inte enklare att se när den börjar ligga sämre för att hästen ändrat sig med träningen.

Om jag får ge ett råd, så försök hitta någon professionell sadelutprovare som kan hjälpa dig att hitta något som passar

Unga hästar är ju dessutom extra besvärliga för de ändrar ju sig precis hela tiden, så man kan behöva hjälp med inpassning och omstoppning minst en gång om året för att inte riskera ryggproblem.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka