08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Vad härligt med en så cool kille! Lasta själv har jag inte gett mej på än, även om jag iofs tror att det skulle gå bra (Hartwell är så svag för mat att han brukar gå att muta ;)) Jobbigt med Ataxin och att man inte vet vad det beror på, bara att hoppas att han inte har/får ont av det utan kan fungera i många år ändå. Jag har ju inte läst från början men är Ataxin något som kommit nyss/snabbt eller är det något medfött?
.
Jo, han är lite "laid-back" :D (Fast han kan fatta humör!)

Orsaken till ataxi är ju att nervbanorna kommer ikläm, så det är mer anledningen till "klämmet" som avgör. I vissa fall är det genetiskt (osteochondros t.ex) men det kan lika gärna uppstå genom yttre påverkan som foder, skada eller sjukdom.

Slinger uppstår tydligen huvudsakligen i två lägen; ant. när de är föl-åringar, eller i Nalles ålder. Dvs när skeletttillväxten är so mstarkast och det kan bli för mycket på fel ställen.

Nalle har, skönt nog, inte särskilt ont i dagsläget, men risken för skada både på honom själv eller tvåbenta är överhängande om han tappar balansen och faller omkull. Jag hoppas givetvis att han inte skall bli sämre än så här, men det är kanske inte realistiskt...

*kl*

Jag skulle också kolla upp en häst som beter sig på det viset med höga resningar och 'panik'. Veterinärt och med vettig kiropraktor så man utesluter 'alla' delar.

Red en sväng på Jobelle häromdagen efter vilan. Hon skötte sig fint som vanligt. I morgon ska båda unghästarna skos bak så efter det blir det nog mer ridning då man kan ta sig längre bort på grusvägar.

Det är just det jag har funderat lite på, om det ens är meningen att hon ska galoppera där? Alltså, när hon rusade iväg med mig så travade jag först, och sen så började hon att galoppera något steg, för att sedan rusa iväg.

Vad jag kan se så skänklar han på med innerskänkeln och hon hinner ta ett galoppsprång innan hon nitar och reser sig.

Snabbinriden vet jag att hon har blivit, då hon bara hade varit hos killen i en månad innan 3-års, och vad jag vet så var hon inte inriden innan, men nu så måste man ju säga att man kan inte veta säkert...

Då är hon ju nästan inte riden alls. Fantastiskt att det har gått så bra för er som det gjort ändå, hon har antagligen inte helt greppat framåtdrivande skänkel än.

Självklart, det är viktigt att klappa och berömma, och han borde ha gjort det, även fast det är på 3-årstestet och det kanske inte är det första man tänker på just då. Jag upplever att han sitter på rätt sittben i traven i början av filmen, men att hon gör något konstigt steg direkt innan hon hoppar till. Annars så är det bara jag som yrar lite nu, vet inte hur många gången jag har kollat på filmen, då det fortfarande är svårt att förstå att det är henne.

Nu när jag ser igen så är det nog för att han sätter sig ner innan fattningen som det ser ut som om han hamnar fel. Sedan finns det alltid tid för beröm, 3-årstest eller ej, extra speciellt på en häst som bara är sutten på en månad.

Jo, jag känner mig faktiskt lurad, att säljaren inte berättade viktig information för mig vid köpet. Och om dom nu var rädda att jag skulle backa ur om dom berättade, så hade jag uppskattat ett mail efter att jag hade köpt henne, så jag iaf hade varit medveten om det.

Jag hade varit stenhård om jag var du. Det kan ju ta väldigt lång tid att reparera en sådan förtroendeskada och det kan ta väldigt lång tid innan du själv känner dig trygg på henne igen.

KL*

Tyvärr upptäckte vi nya inte alls särskilt roliga fynd med ultraljudet.
Emedan SIE-lederna var perfekta, så har Nalle någon (ovanlig, om jag förstod rätt) form av spondylos (hopväxta kotor) i bakre halvan av ländryggen.
Detta kan i sig självt vara orsaken till hans ataxi, om ryggmärgen kommer i kläm, men det måste inte vara så.
Å andra sidan, kan den överrörlighet som då blir effekten i övriga ländryggen orsaka blödningar som trycker på nervkanalerna.

Ytterligare en anledning kan vara att en tumör, som vi inte hittat, ligger och trycker. Det senare är minst troligt, men vitan var fortf för hög, även om den gått ner något.

Kan man göra något åt spondylosen eller överrörligheten (ex,vis stärkas genom ökad muskling?)

Eftersom Nalle är så pass bra som han är, så kör vi på ett tag till och ser vad som händer, men på det hela taget så kan jag nog glömma det där med att ha Nalle tills han blir 20 år. :(

Då tragiskt, jag hoppas verkligen att det går att stärka honom på ett sådant sätt att han inte längre får symptom av spondylosen! Håller tummarna!

För övrigt tömkörde jag igår, första gången sedan et var här och Ceasar har inte rört sig så pass bra på länge! Förhoppningsvis är det effekten av djupmassagen som håller i sig. DSet fanns i alla fall inga som helst dippande tår men jag upplever honom ändå som ngt "rullig" d.v.s. att jag hade velat att han skulle orka vila längre på varje steg.
Den 21:a blir det i alla fall klinikbesök för att få tillgång till ultraljud och röntgen.

*kl*

Jag skulle också kolla upp en häst som beter sig på det viset med höga resningar och 'panik'. Veterinärt och med vettig kiropraktor så man utesluter 'alla' delar.

Red en sväng på Jobelle häromdagen efter vilan. Hon skötte sig fint som vanligt. I morgon ska båda unghästarna skos bak så efter det blir det nog mer ridning då man kan ta sig längre bort på grusvägar.

Jag vet att det är PK här på bukefalos att svara så, och visst, det är aldrig fel att kolla upp sin häst. Men om hästen från början varit sådan, varför då tro att det är smärta? Jag (som ändå är oerfaren i sammanhanget) har sett både resningar och hopp hos unghästar när de vill "testa" och inte känner sig bekväma i sammanhanget. Hästen är känslig och snabbinriden på en månad, tycker inte att det är konstigt att den beter sig som den gör på filmen då det troligen är ny miljö och spända förhållanden.

Hoppas för Lovis skull att du behåller henne men har hjälp med tillridning (på bekostnad av säljaren såklart).
*kl*

Jag har blivit positivt överraskad av min egen hoppa denna vecka. Igår linade jag henne första gången på 4 månader, och till min stora glädje verkade hon tycka att det var roligt att få följa med matte på äventyr! Hon var spänd och gnäggade lite efter "mamma" Korint, men stod stilla och uppförde sig mkt bra i stallet. Inga problem att gå ifrån stallet (som hon hade i våras, milt sagt), utan hon stannade och funderade en stund, sen gick vi.

Fick dessutom vara ute då ridhuset var upptaget (som vanligt:devil:), men det gick bra det med! Inget bråk, lite glädje hopp, och en häst som blir piggare ju mer hon jobbar!:love: Nu är hon dyr!:love::love:

Det är klart att snabbinridning aldrig är bra (jag förespråkar verkligen inte den typen av utbildning) och att det förmodligen beror till stor del på det. Men just när de stannar och gör såna saker kan även bero på att det klämmer åt med ryttaren om ryggen och har de då en låsning bak i länden t.ex. så kan det vara väldigt obehagligt. Det var precis så på min häst, det var därför jag föreslog att man ska kolla upp för att utesluta.
Min stannade också och bockade på stället (dock inte lika högt) och det kommer från en låsning han hade i länden.

För min del handlar det inte om att vara PK när jag förslog koll av hästen. Jag skrev det pga mina erfarenheter av likadana bocksprång på en häst som i efterhand konstaterades ha ont. Med den erfarenheten i bagaget så så kollar jag hellre en gång för mycket än en gång för lite. Jag skulle gärna komma från klinik med en frisk häst som jag kört på koll i "onödan".

Hoppas att Lovis inte HAR ont utan att det "bara" är resultatet av en alldeles för snabb inridning.

Tack! Vi behöver lite hållna tummar.
Jag vet faktiskt inte vad/om man göra något. Har rotat runt på Nätet, men det står inte så mycket om spondylos på häst utöver allmänna fakta kring fenomenet. Förslag är välkomna!
Så mycket har jag förstått, i alla fall, att med låst ländrygg blir det svårt, för att inte säga omöjligt, att få honom att samla sig, och det inverkar ju en hel del på ridningen. Men vilken grad av samling som avses är jag som sagt osäker på.
Jag får väl hoppa över piaff och passage... ;)

Werze skrev:
ag vet att det är PK här på bukefalos att svara så, och visst, det är aldrig fel att kolla upp sin häst. Men om hästen från början varit sådan, varför då tro att det är smärta?
För mig är det en regel att kolla upp hästen vid negativa reaktioner. Speciellt om de är kraftiga och återkommande.
Att det varit så från början säger ju ingenting om varför reaktionen uppstått. Många fel kan ju ligga dolda tills man sätter sig på hästen och börjar kräva något.

Jag vet t.ex. en ung häst som plötsligt började bära sig illa åt när hon skulle lära sig skänkelvikning. Det visade sig vara tänderna som spökade.

I det här fallet kan det ju mycket väl vara en rent mental reaktion på den press som Lovis blivit utsatt för. Men det är lika troligt att den snabba inridningen förorsakat henne obehag om kroppen inte hängt med fysiskt i träningen
Det är ju i vart fall inte fel att utesluta de orsakerna.

Min erfarenhet är att i 9 fall av 10 så är "olydnad", ovillighet och "dumheter" beroende på att det tar emot av någon anledning.
I senaste numret av Ridsport var det f.ö ett reportage från en clinic med Maria Gretzer och Patrik Kittel. Ef.åt svarade de på frågor om besvärliga hästar, och i samtiga fall började svaret med: "har du låtit en veterinär titta på den?"

Kan förresten någon tala om för en mossig tant vad "PK" betyder? :o

Lovis har en typ av sadeltvång, där hon inte reagerar för sadeln, utan för ryttaren. Hon blir känslig för skänklar och bara av att det rör sig över henne. När man börjar kräva mer av henne så får hon dessa utbrott. Nu så måste hon ha en ryttare som sitter kvar vad hon än gör då hon inte är mogen nog för att en ryttare ska ramla av. Hästen är inte färdig inriden heller.

Har nu ringt ett samtal så får vi se vad som händer och bara hålla tummarna på att det löser sig "den enkla vägen" , vare sig det handlar om återköp eller ersättning.

Jag vet att det är PK här på bukefalos att svara så, och visst, det är aldrig fel att kolla upp sin häst. Men om hästen från början varit sådan, varför då tro att det är smärta?
Kastar mig in här trots att det var ett tag sen jag hade en 3 åring.

Jag är totalt för att kolla upp udda beteenden, inte en enda gång har någon jag rått åka och kolla upp eller där jag själv tagit in egna och tillridingshästar till klinik, kommit tillbaka med en helt friskförklarad häst. Det har varit diverse problem, allt från hovböld (!), problem med bakknäna som krävde operation och en oreparabel skada i ryggen som dök upp "då och då" som symptom. Den hästen tävlade och var helt normal emellanåt. Upplevdes av både tränare och många ryttare som "testar, slö, bara dum".

Ja att en häst skulle göra något för att vara dum existerar i princip inte. Det är bara något folk drar till med när de inte har kunskap nog.

*kl*

Idag hade vi hovis ute och skodde runt om för första gången på båda. De skötte sig jättebra och har nu skor även bak. Nu ska här ridas :D

Lovis har en typ av sadeltvång, där hon inte reagerar för sadeln, utan för ryttaren. Hon blir känslig för skänklar och bara av att det rör sig över henne. När man börjar kräva mer av henne så får hon dessa utbrott. Nu så måste hon ha en ryttare som sitter kvar vad hon än gör då hon inte är mogen nog för att en ryttare ska ramla av. Hästen är inte färdig inriden heller.

Har nu ringt ett samtal så får vi se vad som händer och bara hålla tummarna på att det löser sig "den enkla vägen" , vare sig det handlar om återköp eller ersättning.

Så var Tara oxå innan. Det minsta lilla jag kom åt med skänklen och hästen flög i luften.
Det jag gjorde var att först försiktigt knacka henne i sidan med stigbyglen för att sen öka på lite när hon inte brydde sig längre. Det gjorde jag under flera månaders tid. När det kommit så långt att jag kunde knacka rätt hårt i sidan började jag longera henne med stigbyglarna. Innan jag började knackade jag henne i sidan och sen longerade jag henne. Och första gångerna reagerade hon kraftigt vid longeringen för att senar övergå till att ja jag måste bara slå lite bara för att.
Jag red henne även under denna tiden med hjälp ev en medhjälpare som lede/longerade henne. Men när hon inte regarde lika starkt när jag själv longerade henne började jag så smått och försiktigt rida henne själv, dock med hjälp av ett spö ut i fall hon inte vill gå fram.
Nu kan jag skänkla på rätt starkt, det enda hon gör e typ att markera genom att slå lite med ena bakbenet och bli lite mera rund.

Håller tummaran att det löser sig till det bästa för dig.

Jag har inte dirket någon träning upplag för mina töser. Utan tar det lite som det kommer. Men jag siktar efter att jobba dom ungefärr varanna, var tredje dag. Och varvat med tömkörning/ridning både ute och hemma. Ffa på Tara då hon fullkomligt hatar att vara hemma.

PK = Politiskt korrekt, antar jag ;) Och jag håller med, det är okunniga människor som säger att hästar "är dumma".

Passar på att berätta lite om min lillkille. Imorse tog vi vår allra första tur ensamma och han var så duktig så. Visst var det en och annan läskig sten, soptunna och brevlåda, men vi både skrittade och travade ändå, med friskt humör. Framåtbjudningen är på gång nu!

Bjuder på ett par bilder från tidigare.

img_1324_168264401.jpg
img_1328_168265427.jpg

Kl.

Idag gjorde vi en premiärtur ensamma, mörkret hann komma också när vi var ute men hon går fram som en klocka iaf.

Hon är helt underbar min lilla flicka! Man blir så himla glad inombords när allt går så himla bra.

Vi skulle haft vår andra lektion igår men då tränaren ligger med hög feber och nu även öroninflammation så får vi se när nästa pass blir.
Funderar på att försöka mig på ett eget litet pass, genomgång från det vi höll på med sist.

Vi får se!

Politiskt korrekt.:D (Från en tant som precis lärt sig det:o.)

Jag håller med alla! Men jag tror att man som ägare kan bli överöst av välvilliga råd om att kolla upp hit och dit. Jag tycker bara att en unghäst har "rätt" att bete sig lite hur som helst, utan att det behöver bero på smärta av en skada. Som ägare gäller det ju att vara lyhörd för sin häst och kunna skilja på reaktion på lite obehag och reaktion på smärta.

Själv har jag massör med erfarenhet som kollar min. Bäst att tillägga.:cool:

Jag kallar heller aldrig en häst för dum, vill jag bara förtydliga. Jag tror inte att någon här har använt det ordet om någon häst. Så läs gärna inläggen innan ni kommenterar. *irriterad*

Senast ändrad:

Det var ju liksom inte för inlägg här som jag skrev det utan för folk som kanske läser. Har hört så många gånger från folk 'irl' att hästen är så dum, eller den har unghästtrots (vilket visst kan finnas, men man får ju se skillnad), den är så jobbig i ena varvet - tränaren säger att jag bara ska rida på.. osv

Många missar att det oftast är något som stör hästar eftersom de är just hästar, leker i hagen, halkar, vi rider på dem (= onaturligt) och det finns nästan inte en häst som inte har en låsning någonstans. Precis som vi människor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 658
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.