08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

De här med växa är ett mysterium! Min kära knas beräknades till att bli max 167 men för en månad sedan så va han 165 ( ja köpte han i början på sommaren då var han 162) nu är rumpan så hög på han att de ser ut som han står på en pall bak. Ska försöka ta kort på de då de ser så himla rolig ut men ja ville ju inte ha en jätte! haha han blir nog runt 170 + inte riktigt som min plan med andra ord =)

Jag har heller inte kommit så lång med inridningen då vi slant efter lite pga en huvudoperation på mig. Men vi ha travat lite och känner att de snart börjar bli dags att gå ut i skog och mark med tygga kompisar. På onsdag ska här slås på nya skor fram, kanske bak beroende på vad hovis tycker om baktassarna.

Han är e. Hip Hop - Bigstone xx - Be My Chief xx. Mamman är rent fullbod från Irland.

DSC03502.jpg

Kl.

Igår tänkte jag rida en sväng men eftersom det började spöregna innan man slutat jobbet så hade jag väldigt blöta hästar när jag väl kom ut, så det blev inge rida, vägrar lägga en sadel på en blöt häst.

Så dom fick istället komma in någon timme med fleecetäcken på sig, Miraz skakade som skjutton stackaren!

Nu ligger jag med riktigt ont i ryggen så vi får se när ridning står på schema!

Ja hur stora de blir verkar vara rena lotteriet. Hartwell hade växt i kapp så han var ganska jämn i manke/rumpa i juli, nu har banne mej rumpan dragit iväg IGEN...

Vi jobbar på med tömkörning och lite longering och försöker befästa kommandon. Idag blev det lite tömkörning hemma på gårdsplanen (mellan regnskurarna) han börjar koppla det där med styrning nu iaf.

Och såhär ser han ut, "en aning" överbygd... :angel:

306336_10150336869147887_746887886_8266007_30854482_n.jpg

Vad fin! Han ser ju ut att trampa på riktigt bra med bak!

Lite avis på alla som har så ridbara 3-åringar. ;)

Har tyvärr inge nya bilder på lilla leo men vi har i alla fall hittat en helt underbar fodervärd till honom som bara avgudar honom =)

han växer så de knakar å e 169 cm fram å MINST 4 cm högre bak..
Han står nu på en större anläggning med ridhus å padock å terrängt bana mm mm så han kommr nog bli kanon fin =)

han rids nu varannan dag och löshoppas små hinder 1 gång i mån..

KL

Behöver lite råd från er angående hur jag ska göra med Tara. Den senaste månaden har det hänt mycket ridmässigt. Har varit lite som om att dra ut en propp.

Så nu funderar jag på att antligen låta henne vila nu i 3-4veckor och sen rida så länge som möljigt innan all snö och is kommer (och hon får vila igen). Eller jobba på tills det inte går att rida mera och låta henne vila.

Hur hade ni gjort?

jag hade ridit på kanske dratt ner på de lite men riit som innan fram tills snön kom sen hade jag hällre ställt av min några mån å sen sätta igång igen när snön försvinner..

Kan du inte ge en kortare vila nu för att "smälta" allt, kanske 10-14 dagar sen rida tills det blir snöigt och isigt och ge en längre vila då?

Det e det jag funderar över hur jag ska göra. Ge vila nu och sen igen när vädret blir för dåligt. Eller rida fram till vädret blir för dåligt.

Det e mest för det mental som behöver vila i sånna fall då jag enbart konsentrera mig på att rida fram och i alla gångarter. För en månad sen kunde jag enbart skritta henne. Förra veckan travade jag för första gången själv (innan har jag haft hjälp på marken och i regel i lina). Och idag galopperade vi för fösta gången (och det utan drivhjälp):banana:. Så det har ju varkligen gott snabbt och bara lossnat för henne:love:

E lite orolig att det nu riskerar att gå för fort fram ist:crazy:

Mamman är e Lasandos-Napoleon-Ceylon.

Vad stora allas hästar är!:eek: Min är kanske 163-165 nu, och det tycker jag räcker...hon har som fölis varit stor för sin ålder, så de som sett henne tidigare har förutspått att hon kommer att bli stor som färdigvuxen. Men jämfört med era är hon verkligen inte ssk stor just nu i alla fall. Man kan ju hoppas att hon håller sig på max 166.

Idag har jag tömkört damen utomhus på en lerig ridbana. Dessutom var det mörkt. Mycket underligt tyckte hästen, och försökte backa ut från banan medan matte trasslade med tömmarna.:o Men efter en snärt i rumpan och lite övertalning travade hon på med fint stöd i handen. Hon har verkligen förändrats en hel del till det bättre, mycket lugnare och mer foglig. I slutet av veckan är det dags för ridning. Ska bara övertala någon att hjälpa mig.

Senast ändrad:

Jisses, ja det förstår jag! Jag är också rätt nöjd med höjden på min nu. Bredden kan han dock få växa lite till på ;)
Haha, ja det blir spännande att se, i fall du behöver skafffa en stege eller inte! :p

Tack! Ja, när han väl bjuder ordentligt, som på bilden, då! :) Kul att få en liten känsla av vad som förhoppningsvis komma skall!

Söt uppsyn din har, jag ska hejja på frambenen så de växer ikapp! :D

Har nyss fått en massa bilder från när jag provred Lovis, så jag delar med mig av några.

034_171300387.jpg

Inte särskilt snyggt, men gud vad hon sträcker på frambenet! :p
036_171300402.jpg

060_171300460.jpg

Från förra veckan, oerhört ful bild egentligen, men gulligt ändå :grin:
013_171300365.jpg

Avis på er som har hästar med manke, det har inte min...
Och nu har rumpan ränt iväg IGEN! Han som var så jämn och fin.
hsthstar.jpg

I maj i år såg han ut så här, jämnare då tycker jag...
P5210362.jpg

Har ett h-e att hitta sadel som inte glider fram kan jag säga. Tömkörningsgjorden vill inte heller sitta men det är något billigt skit från Hööks så...

Har i alla fall suttit på honom ca 5 ggr nu och sambon har lett i skritt. Sista gångerna har jag även börjat använda skänklarna vid igångsättning och det funkar helt ok. Lite känslig är han ännu men det går väl över.
Är igång och jobbar honom nu 3 ggr/v och om 2 veckor ska vi åka till ridhus och träffa en beridare som ska hjälpa oss 1 gg/v nu under hösten! :laugh: Ska bli kul! Före det ska vi till tandläkare, bara koll, vi plockade ju ut 3 vargtänder förra året redan...

Senast ändrad:

KL*

Va roligt att läsa om er alla och hur det går! Verkar gå ganska bra på många håll här! :laugh:

Och välkomna alla nya, kul med ytterligare treåringar att läsa om och följa!

För våran del går det just nu riktigt bra!
Var iväg på en endagars clinic förra veckan, 2 timmars resväg ner, 6 timmars träning och sen 2 timmars resväg hem. Puuh. Vi var alla ganska trötta när vi väl kom hem. ;)

Men det var lika givande som förra gången och jag kom därifrån med massor!
Jättekul!

Jag har börjat lära mig hur jag ska jobba he
nne i ridhuset, eftersom vi har lite problem med motivation och framåtbjudning där.
Många pauser och mycket hjärngympa .
Och utöver rider jag ut ensam med henne. Hon har blivit så himla duktig!
Hon går fortfarande ute på bete, men det blir väl installning nästa vecka.
Nu väntar jag bara på vad klubben säger om årets sista tävling, som tyvärr blev inställd i början av oktober. Förhoppningsvis lägger dom en så snart som möjligt så vi kan vara med. Tanken är att hon ska få 1- 1½ månadsvila snart.

Har inte mycket bilder att bjuda på men här kommer några få iaf.
32776355.jpg

32776353.jpg

32776354.jpg

JAG VILL RIDA!!!

Gah knas är fortfarande liiiiiiite svullen och markerar lite vid traven så de ser ut att bli en vecka till med vila. Ska ringa vet igen på måndag och fråga om råd. Sedan så ska även en tjej i stallet få titta på han igen och se om hon ser ngåon skillnad. Han står nu lindad på nätterna och har gjort de hela veckan. Har någon erfarenhet av sparkar åvanför "framknät"? läktid? komplikationeR?

Har varit iväg på två små korta promenader på asfalt med knas (som vet rekomendera) vilket gick bra. Kameran fick även den hänga med så sötnöten fick vara med på bild.. inte för att han tyckte att just de va de roligaste som kunde ske.

Hur har ni lagt upp eran tränig med era små pownisar i vinter?

1-186-001_171405977.jpg

1-186-036_171408620.jpg

1-186-005_171407404.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 658
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka