08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Vad jobbigt att hon inte blir bätter. Styrkekrammar och håller tummarna att allt går bra på tis.

Kl
Jobbade båda mina töser idag. Och dom var så finna:bump: Var lite orolig över Madicken då hon nu har stått ett tag och skulle ha massa överskottsenerig. Men icke, hon skötte sig väldigt fint. Red henne för första gången med sadel idag:D Har innan bara ridit barbacka på henne. Det var inga problem. Hon reagerade ingen på sadlen och heller inget när jag hoppade upp. Skrittade på fint och i traven bara ökade hon. När hon inte fick surnade hon till lite, men kom på bättre tankar:angel:

Tömmade Tara idag. Vilket gick kanon. Fick påminna henne lite i börja att hon inte skulle gå och sova utan jobba. Sen jobbade hon väldigt fint:love:

Konsentrerade mig på två saker idag.
1. Att hon skulle söka sig neråt framåt ist för att kika på molnen. Så jag satte på gramsättning. Gick fint i början men mot slutet tyckte hon mest att dom var jobbiga och ville inte lyssna. Och då var det max 5min med den sättningen. Tog av dom och hon fortsatte att gå neråt framåt ett tag till. Men börjad så smått ta upp huvudet igen.
2. Hon skulle svara snabbt på skritt-stopp-skritt, skritt-trav-skritt. Här lyssnade hon fint på skritt/trav, men inte lika på sakta/stanna. Men jag e väldigt nöjde med henne över lag!

Kom även på varför hon e så tjaffsig med bettet. Hon tyckte att det var för högt upp, trotts att det e kollat:cool: Men jag valde att testa att sänka det ett håll bara för att se vad som händer. Vist hon tjafsade lite med bettet fortfaraden, men för det mesta sög hon nöjt på bette:bow: Vilket hon inte har gjort sen hon började hålla på med bettet.

Minna har också varit tjaffsig med bettet nu.. att rida med repgrimma fungerar bäst för tillfället.. vet kommer snart ut och ska vaccinera hästarna så då ska jag be henne kolla tänderna på samma gång

Jag kollade tänderna i somras då jag trodde att det kunde vara något sådant. Men Tara hade så finna tänder (hon fick beröm för dom). Så vet sa att vad det en e så sitter det i huvudet (fixidé).

KL
Red Tara idag ute i regnet. Och gissa om hon var pigg. Först provade hon med deversa luftkonster för att se om hon fick göra som hon ville. När det inte gick så bara ööööökade hon i traven utan att lyssna på mig, hon tog inte bette bara sket i mig.

Men efter lite tankevarksamhet med skritt-stopp-skritt och skritt-trav-skritt där alla övergångar var enbart med hjälp av sätet lugnade hon ner sig.

Hela turan avslutades med en härlig galopptur. Undra vem som njöt mest av den. Jag elle en frustande Tara:angel:

Jag har också galopperat idag, var ute med stallkompisen och vi red två varv runt ett stort fält där vi travade ena varvet och sedan vände och galopperade tillbaka ett varv. Jobelle flåsade en del när vi saktade av, hon behöver bygga lite kondis tror jag ;)
Det gick iaf jättebra och kossorna stod lite längre bort idag så de var 'okej' :D

Kul och höra att ridningen går bra för er alla :D

Den går bra även här, tog en kort barbackatur här om kvällen med min medis och det gick kanoners alltså.
Sakura har dock en väääldigt rund rygg och så är hon hal, jag hade också hala byxor så jag får nästan skylla mig själv :angel:

Red igenom skogen där det var mycket små tallar, täta inpå stigarna och precis sista tallen innan det blir mer öppet så fasnar jag rejält med foten såklart (vi hade inga pannlampor så det var väldigt mörkt), åker iaf på sidan greppa tag i manen (som hon knappt har) hon flytta halsen lite och började småtrava så det var INGEN chans att jag satt kvar med min kassa balans :rofl:

Jag landa i en mjuk grop bestående utav ris och mossa, och jag har inte skrattat så mycket på väääldigt länge, medis som kom bakom såg givetvis ingenting så jag fick ju lov att säga att jag åkte av, haha

Jag tittar upp och där står Sakura med sänkt huvud ner mot mig och undrar säkert vad tusan matte gjorde där nere iaf!

Mycket trevlig ridtur iaf!

Hade tänkt ta en liten liknande nu på morgonkvisten ( ska strax ut) men det regnar så jag är inte lika positiv till det nu.
Åker senare till Örebro och så det blir inge hästar förens måndag igen så jag vill väldigt gärna.

Dock ska medis ta hand om tösa under min vistelse borta, hon har ridit Sakura också vilket gått utan problem!
Hon är så jädrans snäll min flicka :love:

KL

Tog ett tömkörningspass igår, hästen har stått ca 1 vecka. Var något pigg:angel:.
Skulle köra några varv runt gårdsplan som uppvärmning men det funkade inte alls. Herrn skulle ner i diket, ut på plöjda åkern, överallt utom på vägen. Ville inte hålla på och slita så jag började köra på volten direkt istället. Gick riktigt fint i skritt och trav, även övergångar, i höger varv, vänster varv var svårare, som alltid, men det gick det också till slut. Var dock väldigt orolig i munnen, tuggade mycket på bettet och försökte rycka tömmarna åt sig o.s.v. Funderade om det var för att jag lämnade grimman under tränset, brukar inte göra det men nu blev det så? Kanske tandbyte på G så nosgrimman tryckte på? Var iofs ovillig till tränsning också, vilket också tyder på något tandrelaterat. Kan ju vara bara testning också förstås. Har hur som helst tandläkare inbokad på lördag så då får man ju det kollat. Vi drog ju 3 st vargtänder förra hösten, då var symptomen exakt samma... Så kanske det är en 4e på gång.
Ska testa med rakt gummibett och bara remontgrimma imorgon, om det är bättre. Tänkte rida då, kanske man vågar koppla loss grimskaftet nu:). Han är ju fullt styrbar och stannar för rösten, men han får ju idéer ibland om vilket håll man ska gå åt:angel:.

Tara har inte problem med kor. Det första hon gjorde när jag hämtade henne var att hoppa in i en koflock (mjölk). Dock när hon såg köttkor för första gången blev hon lite fundersam.

Madicken e det inte heller några prob med kor, då hon gick förra sommaren i en ungdjursflock (fick hastigt avliva min andra häst) tills jag fick hem Tara.

Molin: Förlåt att jag skrattar men det låter bara för roligt:rofl:

Tror egentligen inte Jobelle har överdrivet mycket problem med kor, men eftersom första intrycket var att hästkompisen flippade bredvid henne så blev hon förmodligen misstänksam.. Ska ta och träna på kor med en tryggare kompis :D

Här rullar det på, har haft ett mindre "fartgupp" då Calle plötsligt förra veckan drabbades av tillfällig minnesförlust och inte kom ihåg nåt han lärt sig. Hade 2 hemska pass där han gick med huvudet rakt upp som en giraff och verkligen försökte springa ifrån mig (bokstavligt talat, så fort har han nog aldrig rört sig frivilligt ;p). Men enveten som jag är så red jag tills han gick ordentligt och det tog en timme men jag "vann". Sedan blev han lite förkyld efter vaccinationen förra veckan så han fick ett par dagar ledigt. I måndags gick han bra mycket bättre än gången innan jag red -fick nya skor på tisdagen och så har jag ridit igår och idag -och han är tillbaka som sig själv ^^
Börjat testa på lite sidvärtes med honom och det funkar faktiskt över förväntan. Dessutom har han fått mycket bättre framåtbjudning (kondition?) och galoppen är 100ggr bättre än den varit. Så han är förlåten för de dåliga passen ;)

Ursäkta, men det låter helt galet att rida en timme på en 3-åring för att 'vinna' :crazy:
På 3-åringar har man bra och mindre bra pass och är det ett mindre bra då bryter man. De ska inte ridas så och tragglas med direkt. Ofta brukar de krångla som ett tecken på att de behöver en viloperiod faktiskt, vilket kan vara anledningen till att han gick bättre efter att han vilat.
Dessutom ska man inte rida mer än 3 gånger i veckan på en 3-åring, de bör liksom inte gå varje dag som en vuxen häst.

Det var en dålig formulering.
För det första så var det med fram- och avskrittning inräknat. Det handlade egentligen inte om att vinna och knäcka hästen utan jag menade att jag fick igenom att han skulle starta, stoppa och framförallt svänga när jag ber honom. Givetvis med många skrittpauser. Och så fort han gjorde detta så kanske jag red säg 2 varv i detta och sen sluta.
jag lägger inte upp träningen veckovis utan rider två pass, skrittar ut, vilar, rider, vilar, tömkörs osv osv. Sedan så är detta inget fast schema utan skulle det tex vara riktigt fint väder så rids han ut de dagarna, och skulle jag tex ha massor i skolan så blir det en mer sammanhängande vila -ev med lite lösgalopp eller nåt annat.

*KL
Av olika anledningar har jag inte fått gjort något med Nalle på ett tag, men igår blev det äntligen av. :) Innan skymningen föll dessutom så den planerade tömkörningen över bommar ändrades först till en promenad ner till husen och sedan till en sväng runt hela området eftersom Nalle verkade så lycklig över att få komma ut på något annat. Lite vek och ostadig bak är han, men så länge han inte halkar/tappar fokus så går det utmärkt.

Givetvis fick vi bussen bakom oss, men kunde vända in på en uppfart, så det gick bra. Annars gick Nalle som en dammsugare med näsan i backen hela vägen och nosade på ALLT! :D

Väl hemma blev det 5-10 min över bomarna för skams skull och jag var väldigt nöjd med att Nalle lydde kommandot att stå still när en av hästarna i hagen intill kom farande bakifrån i full kareta.

Han fick också öva på att bli lämnad ensam i stallet en stund medan kompisen blev tömkörd. Med extra hö så gick det också över förväntan, så jag var en ganska nöjd matte igår. :)

Min går också som en dammsugare när vi är ute och går:D. Jag har förundrat mig över detta, det är väl någon bebisgrej!

Men jag tycker inte att det är så gulligt längre när hon ska stanna och nosa på varenda bajshög hon träffar på, lääänge, lääänge. Så nu är det slut på det för hennes del.

*kl*

Jag var ute och red min igår, ute med sällskap. Hon har inga skor, så hon var väldigt ömfotad och gick lite som en snigel. Hon visade tydligt när hon fått nog av att bära mig, stannade, backade ut mot skogen och slog med svansen. Hon har återhämtat sig efter sin snällchock, och jag börjar känna igen min häst igen. Hon gjorde det några gånger innan hon gick framåt igen. Lite tråkigt att hon har såna här perioder, man tappar liksom glädjen i ridningen. Jag som var så nöjd när hon var sitt "snälla" jag! Hon är verkligen som två olika personligheter i samma häst! Snäll vet jag att hon är, hon gör ju inget galet eller elakt, hon har liksom bara ganska tydliga åsikter.:grin:

Jobelle tappar kindtänder för fullt just nu. Har hittat 3 st efter henne så det är nog snart klart skulle jag tro. Idag var vi ute på en liten premiärtur, första gången någon annan red på henne och detta var min mamma som är van vid Jobelles mormor som är en stabil häst på 26 år ;)
Det gick väldigt bra, Jobelle skötte sig och mamma också :p Vi red i skritt o trav.

Åååhh vad roligt att ha kindtänderna. Har vovvens men har inte hittat något efter töserna:(

kl
Jag vet ärligt inte vad jag ska gör med Madicken. Ibland e hon en ängel i hanteringen gör allt men ber om och så vidare. Och vissa gånger lyssnar hon inte alls och gör tvärt om vad jag vill. Det har inte något med att hon behöver vila eller att det e efter en längre vila. Hon har samma beteende ovs.

Som idag tex. Tänkte ta en kravlös tur i skogen i töm. Men hann inte änns ut på stallplanen innan hon körde upp huvudet och skulle INTE svänga, men gav sig rätt snabbt. På vägen skulle hon inte skritta. Hon drog flera gånger iväg i trav (trots att vi inte skulle trava). När jag bad henne att sakta ner så gick hon sååå långsamt, samtidigt som hon letade efter faror:cool:
Sen när vi kom så att vi skulle svänga in i skogen skulle hon INTE in! Hon var inte rädd eller så. Utan hon hade bestämt sig att hon inte skulle in. Efter 5min gav hon upp och gick in. Kom 100m sen skulle hon INTE längre! Gick inte att övertala henne. Eller rättare sagt mitt tålamod nåde botten så vi vände tillbax.

På vägen hem gick hon som en kl. Väl hemma körde jag lite på banan och även där gick hon ok. Kunde ha gått bättre men lyssnade iaf till 90%

Jag satsar på att det är rent treårs-beteende. De testar och får för sig saker, och är mer istadiga vissa dagar än andra. Nalle är likadan - vissa dagar en ängel och andra så tror man att fan flugit i hastskrället.

Tålamod, lugn och konsekvens är troligtvis de bästa vapnen - och att aldrig låta adrenalinet rinna till. Hästar är inte dumma - de hajar snabbt vem som bestämmer - men det hindrar ju inte att man utmanar auktoriteterna när man får chansen. ;)

Werze skrev:
Min går också som en dammsugare när vi är ute och går. Jag har förundrat mig över detta, det är väl någon bebisgrej!
Men jag tycker inte att det är så gulligt längre när hon ska stanna och nosa på varenda bajshög hon träffar på, lääänge, lääänge. Så nu är det slut på det för hennes del.
Ha-ha! Om Nalle bara nosade skulle jag vara nöjd. Han tror att promenad = picknick och försöker stoppa i sig allt (ätbart) som kommer i hans väg. :grin:

Problemet e att hon alltid har varit så här:( Ibörjan handlade det om att hon inte skulle bli ledd. Sen när det gav sig var det något nytt. Och så har det fortsatt. När jag äntligen får känslan att nu e den eviga trotsen över, kommer hon på något nytt att bråka om:(

Det kan vara saker som hon aldrig har bråkat om innan men helt plötsligt bestämt sig för att: "Nä nu vill inte jag göra detta mera". Som i somras var det att hon inte skulle lyfta bakhovarna. Hon har varit som en kl innan med det. Har jag kunnat gå ut i hagen och bett henne lyfta dom och hon har gjort det.

Det heter ju att välja sina fajter. Men med henne e allt en stor fajt. Om jag väljer att ingorera något beteende, så gör hon detta beteende tills det på snudd bli fraligt att hatera henne:crazy:

Hej allesammans!
Nu behöver ja eran hjälp! Hur var era hästar första gången som de fick skor? Alltså vid själva skoningen? Och ni som gjort två skoningar hur gick det andra gången?

Min knas skulle få skor fram idag och jag kan säga som så att sjävla verkningen och allt runtom va problemfri och även när hovis skulle skulle börja slå i sömmen MEN när de två sista slagen kom alltså de två hårdaste då höll hästen på att få "spatt/panik". Vi fick kämpa som idioter för att försöka löse de och de gick knapt. Han hade hoven åvanför öronen i vissa situationer och hoppade fram på ett ben. Han försökte vända på sig eller alternativs springa över mig. Hovis va riktigt lugn och sansad vi berömde görmycket och kliade och gav morot när han va lugn och snäll. Som tur var gick ena foten bättre än andra och han blev lugnare när vi spickade i de tre-fyra sista sömmarna men still! Jag skämdes och fattar inte vad som flög i honom. De va lixom inte min häst! Vad kan ja ha gjort fel? Hovis va även han duktig på att berömma och vara lugn (en rutinerad herre)

Jag hoppas inte på att de ser ut såhär nästa gång. så ska börja "banka" med hammare på hovoarna på honom varje dag så han vänjer sig sakta men säkert... Eller har ni några andra bra tips?

Calle har skotts 2 ggr hos mig (senast i tisdags) och båda gångerna har gått bra. Han har försökt äta upp hovslagaren men skorna kom på både fram och bak. Har nog inget tips eftersom det är just vid "bankandet" din flippade... Första gången Calle skoddes så hade jag ridit innan men inte denna gången, så visst var han lite mer rastlös men det gick ändå. Har gjort så att hovis gör båda framfötterna först, pausar och kelar lite med Calle mellan varje fot och sen så har han gjort bak.

Calle_fick_fina_fotter_idag_Och_holl_pa_att_ata_upp_hovslagaren.jpg

När Tara fick skor på sig för första gången var hon väldigt skeptisk och drog lite i hoven. Hovis sa till henne varje gång hon drog då, enligt honom, hon skulle kunna stå stilla (för övrigt gav jag ist mycket beröm).

Andra gången var hon frotfarande skeptis och drog lite i hoven. Samma sak här hovis sa till henne flera gånger, då hon inte få göra så. Det hela slutade med att han drämde näven i sidan på henne så hon hoppade ett steg åt sidan:eek: Hon stod viserligen blickstilla efter det. Stackarn vågade inget annat. Behöver jag säga att det var sista gångan han kom till mig?

Sen började helvetet. Tara hade nu fullbodad panik när hon skulle skos, ffa högra. Första hovisen efter idioten kom jag inte överräns med, då hon typ idiotförklarade mig och vägrade lyssna på vad jag sa. Sen hovisen efter henne lösta problemet.

Det han gjorde var att han slåg i två söm i hö sko, sen varkade han bakbenen. Slåg i två söm, sen varkade lite på Madicken. Och sen dom sista två. Under hela tiden var Tara dödsförskräckt. Men han tog det hela lugn och gav mycket beröm. Han gjorde allt för att visa henne att detta e inte farligt:love:

Gången där på kunde han slå på skon med en gång. Visserligen så fick jag stå och mata henne i ett med godis:angel: Och trots ett par skoningar efter det, så e det här vi e nu.

Även ny hovis (pga flytt hos mig) tar det väldigt lung. "Jaja, bråka du. Det händer inte mer än så" Allt sker nu på hennes vilkor och i hennes takt.

Ska nu bli spännande och se hur hon reagerar på bakskor då det e snart dax för dom (antligen denna skoningen eller nästa).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka