08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Tjusigt! Jag gillar verkligen sista bilden - ser ut som de i ridsportkatalogerna från Hööks. :)

*kl
Har lite småbökigt med Nalle just nu. Han är inte rolig att handskas med då han ena stunden kan stå hur snällt som helst för att i andra leka barracuda. :eek:
Man får vara glad att uppbindningsrepen i gången hindrar honom från att träffa mig.
När det inte fungerar tjurar han ihop och skall knö in mig i väggen, fast unte så pass att han rör mig - han "bara" gör det väldigt trångt och jag kan knuffa undan honom ganska lätt.
Tyvär har jag börjat att inte lita på honom - fr.f.a i boxen - och det känner han säkert av dessutom.

Kan det vara en så enkel sak som att han får ont i huden nu vid pälssättningen och därför reagerar? Prova isåfall med extra B-vitamin och en väldigt "snäll" borste.
Eller är det vid andra situationer?

lovisintheair - Tack ska du ha!
Natasha - Ja jag är supernöjd med bildena =)
Det roliga är att ja indirekt har tagit dem själv. stavit och sedan spring sabbt=) haha

*kl red fina kans i går och de gick su0per han har vilat i 2,5 vecka och de va inget konstigt alls. Så himla nöjd! Bankadet på hovarna går mycket bättre. Vissa gånger är bakhovarna bäst då han inte bryr sig och lite värre fram. Andra gången är de tvärtom och så har v ialternativet att höger går bra resten går dåligt eller tvärtom. herr knas ja!

Hur ser era vinterplaner ut med era små pownisar? vila eller rida? har ni börjat hoppa in dem än om inte när gör ni de isf?

Jag ska rida mina en bit till under hösten, de får vila runt nyår förmodligen. Inhoppning blir under vintern lite när det passar, först och främst utomhus över stockar i skogen.

*kl*

Min dam är så skum. Jag tror att hon är trött, och lugnar ner mina ambitioner, som förra veckan planerade jag vila må,ti,ons och sedan ridning torsdag och ytterligare två dagar med aktiviteter(tömkörning, promenad el lösgalopp). Har valt att göra så då hon är ömfotad och rätt kinkig av sig och verkat öm i musklerna på ryggen.

Av olika anledningar (vab) blev det ridning fredag istället, och jag var så glad över att inte jag skulle rida henne själv när jag såg henne:eek:. Kanske inte så konstigt att hon är pigg, men hon låg ned i galopp i flera minuter när jag linade henne:D. Ridningen gick bra, och hon kom ihåg galoppfattningarna från i våras! Utöver lite åsikter om åt vilket håll och i vilket tempo man ska gå i så skötte hon sig bra. Hon bär ryttaren som om hon vore en porslinsfigur!

Hon har bara varit installad sedan 9/10, så jag har velat ta det lugnt, men inser nu att min kära häst behöver lite mer sysselsättning, även om hon släpar benen efter sig när man hämtar henne i hagen.

Angående planer för vintern är det igångsättning med aktivitet 3-4 ggr per vecka varav ridning 1-2, tömkörning 1, och promenad/lösgalopp 1. Hon ska sedan vila några veckor över jul för att sedan åka till Flyinge för "skolning" v 1 till 7. Så jag hoppas på att få hem en välriden, väluppfostrad arbetsmaskin till våren:angel: Helst med färre åsikter också.

Men allvarligt talat - har funderingar på att sälja henne, jag är inte säker på att jag reder ut detta så att jag någon gång får min ridhäst. Eftersom det är min första unghäst har jag heller inga referensramar, så det blir så svårt att se vad som är unghästgrejor och vad som är hennes grundpersonlighet.

Ja jag har bara erfarenhet av 3 olika unghästar som jag själv haft och en handfull som jag hjälpt till med, och alla är olika. :)

Idag var jag ute med Jac på en tur för första gången sedan han blev fixad hos kiropraktorn. Det var en helt annan häst idag och han travade på så himla fint och var jätteduktig. Vi klättrade lite och gick både genom lera och över några små stockar som låg på marken.
Fick typ 3 steg i galopp på hemvägen och mötte en läskig traktor som var snäll och stängde av motorn när vi passerade på den smala vägen :)

314998_10150440432595948_789510947_10202761_552545928_n.jpg

380083_10150440432730948_789510947_10202762_550878084_n.jpg

376443_10150440432905948_789510947_10202763_671912170_n.jpg

Nu kan vi nog börja rida lite mer så vi får bort 'bebismagen' :p

Vilka fina foton ni lägger ut! Hartwell ser just nu mest ut som en luddig åsna på bild. ;)

Är iaf väldigt nöjd med honom idag! Har varit ute i skogen med honom idag ihop med maken, Alva (5-åriga dottern) och hennes shettis Baloo. Började med att promenera men sedan fick maken leda honom så jag kunde rida. Han börjar förstå start, stopp och styrning och vi kunde tom trava lite. Han är så härlig för han bryr sig inte ett dugg om att jag sitter på och rör mej uppe på ryggen. Väääldigt skönt då både hans mor och mormor var väldigt känsliga för viktförändringar och minsta obalans kunde få dom att bralla iväg.

Nu ska vi försöka få lite tömkörningslektioner för att finslipa styrning mm, sen är det nog inte långt borta tills jag och dottern kan rida ut utan ledare. :)

KL

Jag har vart och hälsat på min uppfödning Cedilj idag. Han är e Lambourgini u Cézanne e Ceylon. Han har utvecklats så mycket och blivit så fin att det värmer i hjärtat av stolthet över att få se honom. Och jag är väldigt lycklig över att han fick en helsyster i år som är mycket lik honom i det mesta men tyvärr brun istället för svart.

DSC00193.jpg

KL

För oss rullar det på. Calle har ju varit halvkass i magen länge och det har inte velat ge med sig så nu sedan ett par dagar tillbaka får han en liter ProEqui om dagen och jag börjar se små förbättringar :banana:
Vid ridningen går det bra, hade mamma och storasyster på besök igår och de tycker sig se skillnad mellan varje gång och det är ju roligt att höra. Han blir bara bättre och bättre i både form och balans så det är jättekul, ska nog faktiskt slänga upp någon annan på honom någon dag så jag kan få se honom riden också.

41963_1319990094.jpg

Vi_idag.jpg

Det är Baloo (shettisen) som ska köras, han är mycket körd, men vi har inte haft någon rockard till honom. Så därför en massa frågor om sele, svängel mm. :) Hartwell nöjer jag mej med att tömköra, har lite för mycket respekt för att köra så pass stor häst (har varit med om en körolycka som "sitter i huvudet" på mej).

Nu har Pilke haft premiär med annan ryttare än mig i sadeln! En duktig tjej som ska hjälpa mig 1 gg/v med honom nu under hösten. Var jättenöjd med hur han uppförde sig på nytt ställe (2a gången nånsin i ridhus!), longeringen funkade precis lika bra som hemma, han brydde sig inte om att han var ensam i ridhuset. Brukar inte vara problem annars heller iofs.:)

Enda lilla minuset kom när nya ryttaren skulle sitta upp, jag hade informerat om att jag alltid suttit upp från pall, ganska hög sådan dessutom, så han är inte van med "svingen" som blir när man sitter upp från marken. Hon ville prova i alla fall, det slutade med att hästen blev skitskraj och tog ett skutt iväg i halv panik. Eftersom jag dumt nog höll honom i onödigt kort grimskaft så blev jag omkulldragen och överhoppad, fick en touch i ryggen av en hov men han försökte allt vad han kunde att INTE trampa på mig så jag är bara lite mörbultad idag... Nå, vi tog nya tag, min sambo tog över grimskaftet (alltid han som hållit i när jag suttit upp), tog fram pallen och se på tusan, det gick bra! Onödigt rutinbunden häst kanske... Bra att han får vänja sig vid nya människor.
Fick tyvärr inte första lyckade uppsittningen på film, men hon satt upp en par gånger till och det gick bra. Sen gjorde hon samma som jag gjort de 6-7 ggr jag suttit på honom, d.v.s. åkte i skritt och använde tygel- och skänkelhjälper. Hon tyckte att det verkade vara en positiv häst så något måste jag ha gjort rätt!
Nästa helg var ridhuset bokat så då kommer hon hem till oss istället så jobbar vi lite här.

http://www.youtube.com/watch?v=Lp86YnUogLE

Tara var väldigt känslig i sidan när jag skulle börja rida in henne. Så alla upphopp fick ske från pall och mycket försiktigt så att jag inte kom åt sidan = hon bocka.

När jag var nera på Flyinges unghästklinik passade jag på att fråga hur jag skulle göra med Tara för att kunna hoppa upp direkt från marken. Det rådet jag fick var att länga lädrena så mycket det går och börja hoppa upp i boxen dör hon känner sig trygg. Och sakta men säkert flytta upp lädret och ut.

Nu kan jag hoppa upp utan problem. Kommer jag åt e det inget.

Madicken har jag inte dirket använt pall till. Hon har för mycket myror i benen att det e typ hopplöst att änns fundera på saken. Så henne har jag från början hoppat upp från marken. Hon e även van med att ha mig krälande på ryggen då jag började rida henne bakbacka. Och inga reaktioner med det.

*kl*

I fredags lyckade jag få hit equiterapeuten till Angola. I och med att hon förmodligen har ramlat på sidan så har jag även misstänkt att hon fick en smäll på bäckenet om hon ramlade och eqiuterapeuten bekräftade då att hon kändes sned där.

Så först fick hon laser och akupunktur för att mjuka upp och få henne att slappna av för att hon var så spänd där =inte konstigt alls tycker jag. Sen efter det så jobbade hon med bäckenet och jag tycker faktiskt att det blev bättre för nu är hon inte högre på den sidan utan jämn.

Jag var lite orolig att hon skulle vara helt knasig men hon skötte sig över förväntan och på slutet när hon fick massage så såg man hur alla spänningar försvann och hon bara stod och njöt :love:.

Egentligen skulle jag sätta igång henne nu men jag skjuter på det en vecka och skrittar för hand nu 5 dagar innan jag börjar skritta uppsuttet.

Men jag satt barbacka på henne i torsdags och det gick super :love: hon är så himla duktig och tyckte inte alls det var konstigt att matte satt däruppe igen. Åhh vad jag längtar tills jag får rida henne igen!!!

Annars så händer det inte så mycket utan det är skritt för hand som gäller några dagar till nu.

Angående det där med att sitta upp utan pall så är det något man endast ska göra om man typ måste kliva på någonstans där man inte hittar en sten eller pall eller liknande. Det är inte bra varken för hästens rygg, sadeln eller människans höft att klänga så som det blir att sitta upp från marken. Så det är ingenting man behöver sträva efter att kunna göra mer än som nödfall. :)

I detta fall var det tvunget. Som sagt Tara börja bocka när jag försökte hoppa upp från marken. Så det e just det att jag ska kunan hoppa upp ute som gör att jag tränade detta.

Har nämligen gjort som så att när jag började rida ut så gick jag med henne, red lite, gick lite, osv.

Ponnyn går det än inte att sitta upp från en pall. Hon rör på sig för mycket och står inte stilla tillräkligt länge för att man ska hinna upp på pallen/går inte i närheten av palla om man står på den.

Nu har jag nyligen flyttat och har för tillfällt inte heller ingen pall. Men det kommer att införskaffas om inte annat så för mina knän.

Vad kul att han är så lugn! Hoppas bara halvbrorsan Orvar sköter sig lika bra den dagen det är dags! ;):D

Det gör han säkert, annars kommer jag och tar ett snack med honom ;)

*kl*

I förra veckan hade vi lite miljöträning i stallet och 3åringen Racét fick visa 12åringen hur saker och ting går till, haha.

2011-10-29%25252014.07.09.jpg

2011-10-29%25252014.07.28.jpg

2011-10-29%25252014.23.48.jpg

Idag red vi ut länge och klättrade lite smått med ett helt gäng från stallet. Det var väldigt roligt och han skötte sig exemplariskt.
314674_10150357490472637_526537636_8306485_1747605574_n.jpg

Kan det vara en så enkel sak som att han får ont i huden nu vid pälssättningen och därför reagerar? Prova isåfall med extra B-vitamin och en väldigt "snäll" borste.
Eller är det vid andra situationer?
Tack för förslagen, Sar! Det skulle ju kunna vara pälssättningen - han är ju fux och de brukar vara känsligare i huden. Däremot har han fått extra B-vit sedan hans "tillstånd" upptäcktes så jag kan inte använda den lösningen.

Annars är det faktiskt någon sorts "logistik" i hans olater. Det är bara när jag är på hans högra sida som han knör (det är Göteborgska för "trängas") mig mot väggen. Hugger gör han främst åt andra hållet.
Slog mig idag när jag borstade honom att det verkade nästan som om han var antingen öm runt vänster armbåge/bog alt. otålig på att jag skulle klia honom på bringan och melan frambenen. Han hugger inte bara mot repet och mig utan även mot sitt framben. Lite tetigt är det.

Tömkörde f.ö för första gången i mörkret idag.
Nalle tyckte det var spännande att komma ut på kvällen, och uppförde sig exemplariskt. På raksträckorna fick jag t.o.m lite kontakt och mer driv i steget. :)
Åh, vad jag hade velat trava honom! Bara några steg...

Skall titta på filmerna imorgon!

Det låter ju som att det är något som stör honom, du får försöka utesluta eftersom så att inte beteendet blir befäst på något sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka