08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

KL

Jag har vart och hälsat på min uppfödning Cedilj idag. Han är e Lambourgini u Cézanne e Ceylon. Han har utvecklats så mycket och blivit så fin att det värmer i hjärtat av stolthet över att få se honom. Och jag är väldigt lycklig över att han fick en helsyster i år som är mycket lik honom i det mesta men tyvärr brun istället för svart.

DSC00193.jpg

Så lik han är sin storebror också! Jag red faktiskt din avkomma häruppe för någon månad sedan, det har jag glömt att berätta! Väldigt söt och fin!:love:

Angående det där med att sitta upp utan pall så är det något man endast ska göra om man typ måste kliva på någonstans där man inte hittar en sten eller pall eller liknande. Det är inte bra varken för hästens rygg, sadeln eller människans höft att klänga så som det blir att sitta upp från marken. Så det är ingenting man behöver sträva efter att kunna göra mer än som nödfall.

Det är lite så jag tycker också - jag hoppar alltid upp från pall alternivt från en sten/ställer hästen i ett dike om jag är ute i skogen. Så jag tyckte att det var en bra idé att träna hästen att stå stilla vid pallen från början. Och det gör han. Men eftersom hon som red har ridit mååånga fler unghästar än jag så utgick jag från att man SKA kunna hoppa upp från marken.
Nåja, hon insåg ju också att pall funkar bäst på denna hästen i dagsläget och att vi kan försöka fasa bort den senare. För visst är det ju bra om hästen accepterar att man hoppar upp från marken.

Jag jobbar på det! :)
En hel del treårstrots och otålighet är det nog med i bilden skulle jag tro.
Han har för lite att göra helt enkelt. Det är ju uppenbart när jag väl går ut med honom att han uppskattar det hela och hans humör och samarbetsvilja är klart trevligare efteråt.

@Luna10
Jo, men det tycker nog jag också: att de behöver lära sig både och - och även att man sitter upp från båda sidor. (Även det för att skona sadel häst och sin egna höft!) Sedan att man kanske ska undvika att sitta upp från marken jämnt, är ju en annan sak. :)

Så lik han är sin storebror också! Jag red faktiskt din avkomma häruppe för någon månad sedan, det har jag glömt att berätta! Väldigt söt och fin!:love:

Vad roligt! Jag har inte sett honom sen jag sålde honom då han var 10 månader men har sett bilder och filmer. Jag kan se att både han och Cedilj är lika sin kära mamma, roligast tycker jag det är att de ärvt sin mammas ädelhet och goda rörelsemekanik. Fick kommentaren att jag inte skulle betäcka med Fille för att det kunde bli en heffaklump trots att stoet är ädelt, men det var fel:)

kl
Har precis kommit tillbax från två härliga turer på mina töser:love:

Första med Tara var längre än vad jag har ridit innan och var lite orolig i början att det skulle bli för långt. Men det oron var obefogad. Tara tog det hela med gott mod och villa fortsätta trava när jag tänkte att vi skulle skritta restan av biten. Hon e så härlig att rida:love: Och e så duktig och går fram överrallt, även när hon tycker att det e lite otäckt. Och detta utan annan häst eller annan draghjälp.

Madicken fick sig oxå en lite längre tur. Men mad mig brevid halva vägen. På vägen hem valde jag att rida och tog då och travade lite. Och våran första galopp:eek: Hon var härlig och arbetsam idag. Gick tom på tyglen i skritten:love: Kanske det blir en häst av henne oxå:angel:

Hade även en diskution med stallgrannen om att jag minsa hade för höga krav på Madicken, med tanke på att hon bara e 3. Men själv anser jag inte att dom e för höga.

Kraven e (gäller även Tara):
1. Hon ska lyffta alla fötter och hålla balansen själv.
2. Hon ska stå stilla när jag ber henne om det.
3. Hon ska gå när jag ber henne om det.
4. Hon ska stanna när jag ber henne om det.
5. Hon ska gå åt de håller jag ber henne om det, när jag ber henne om det.
6. Hon ska gå i den gångart jag ber henne om, när jag ber henne om det.
7. Hon får inte dra iväg med mig.

Så vad tycker ni, e dom för höga?

Det är ju väldigt basic saker att kunna, absolut inte för höga krav. Har samma krav på Hartwell, än fungerar inte allt från ryggen (är ju bara "riden" 4 ggr) men från marken går det bra.

Nu har jag ingen -08:a,men däremot en -10:a,självklart längtar man till den dagen det är dags för min med inridning och sånt,så jag brukar drömma mig bort i denna tråd,och även intressant hur det går med inridning för andra människor! Tänkte ställa några frågor som jag hoppas få svar på i denna tråd! :D

*Hur lång tid gick det mellan att hänga på hästen,att sitta upp,att börja skritta,trava och galoppera?

*Har du ridit in själv,eller skickat iväg?

*Hur länge är hästen riden? (dvs f.o.m när du började rida utan att nån ledde er)

*Hur funkar ridningen? Nån som blivit avkastad,skenad,översprungen m.m? Och vilka har fungerat klockrent redan från första "hängningen"?

*Något ni ångrar,som ni skulle gjort annorlunda,eller som ni önskar att ni hade tränat mer på,innan eller under inridningen?

Tycker som sagt det skulle vara jätteintressant att höra från många olika hur det fungerat när man själv kommer stå där en dag och ska hänga på "bebis" för första gången! :banana:

@Aliil
Instämmer med Pemi! Det där är ju väldigt basic och rent säkerhetstänk. Redan en ett-tvååring bör tränas på de grejorna även om man givetvis inte kan förvänta sig att de t.ex. ska stå still lika länge som en treåring. (Sedan kan man ju ha olika metoder för hur man tränar diciplin - och där kan det ju uppstå diskussioner.)

Jag kan ju bara svara på några av frågorna, men hoppas att det är till någon nytta.
*Hur lång tid gick det mellan att hänga på hästen,att sitta upp,att börja skritta,trava och galoppera?
Delvis svar: Började hänga och hoppa så smått sent i höstas. I slutet av december blev jag upplyft inne i boxen och satt då gränsle men nedhukad över halsen.
Runt nyår gjorde vi det utomhus och började sätta mig upp så smått. Red lite kort i barbackasadeln på gårdsplanen.

Sedan kom isgatan i tre månader så det blev tyvärr inte någon som helst träning förrän till våren då vi tömkörde ut i skogen och växlade på hemvägen med att rida (med ledare) och gå brevid, för att så småningom rida hela hemvägen.
I juni/juli började jag rida i manegen (10-12 min i skritt olika vägar) och satt då upp från pall men med fot i stigbygeln. Började vänja honom vid det inne i stallet.
Red även ut en gång med ngr få steg i trav, men sedan kom jag inte längre p.g.a hans ataxi. :(

Som du ser så tog vi det ganska långsamt. Mest för att jag inte hade mer tid, men även för att han är född i slutet av maj och helt enkellt inte var färdig för mer arbete. Det var ju ingen brådska då vi ändå inte skulle på treårstest.

*Hur funkar ridningen? Nån som blivit avkastad,skenad,översprungen m.m? Och vilka har fungerat klockrent redan från första "hängningen"?
Allt har gått superbra. Nu är ju Nalle är väldigt stabil och tillåtande, men jag kom som sagt inte så långt att jag började kräva saker som ev. kunnat resultera i ett "argument". Jag har ju settt vad han kan på lina...:crazy:
Å andra sidan har vi tagit allt i hans takt och varit helt försäkrade om att han varit bekväm med situationen innan vi gått vidare, samt alltid börjat om från början varje pass, men kortat av de första momenten efter hand som de "satte sig".

*Något ni ångrar,som ni skulle gjort annorlunda,eller som ni önskar att ni hade tränat mer på,innan eller under inridningen?
Man kan ju inte ångra förhållanden man inte råder över. (Isgatan, långa arbetsdagar o brist på medhjälpare) men oavsett det så önskar jag så här i efterskott att jag varit lite mer ihärdig och tränat mer på det jag kunde tränat på från marken.

Lycka till med din pålle! Det är helt obeskrivligt att få sitta på dem första gången! :)

Senast ändrad:

4 veckor den ena, 3 den andra

Ridit in själv, men jobbade då med inridning i ett utbildningsstall så red även in andras hästar.

*Hur länge är hästen riden? (dvs f.o.m när du började rida utan att nån ledde er)
Den ena reds väl 2-3 gånger utan ledare och gick sedan på vila i 3 månader, reds 8 veckor, vilade 5 månader, nu riden tre veckor.
Den andra samma, ett par gånger i samband med inridningen, sedan vila 4 mån, reds kanske 2 månader, vilar nu igen.

Den ena lite spänd vid nya moment just på ryggen, blev avbockad första gången jag satt up (dvs andra benet över ryggen), den andra ingenting.

Någon gång har jag inte slutat ridpasset i tid, dvs så att det börjat gå sämre, blivit lite irriterad och inte varit så lätt och roligt för hästen som det ska vara.

Började hänga på båda under hösten förra året och satt upp och skrittade lite. Sedan fick det vara till efter nyår ungefär. Då började jag rida i skritt o trav och även galopp under tidig vår på den ena. Den andra tömkördes mest pga att han inte var lika framme mentalt.
Ena hästen gick 3-års och vilade sedan över sommaren. Den andra gick inte 3-års utan vilade ändå. Har precis börjat rida med sikte på att kunna börja galoppera på honom nu.
Jag tar det efter deras mognad och kör ingen snabbinridning.

Jag rider in själv.

Har nog inte haft någon som lett ens från början faktiskt.

Ena hästen har allt gått helt smärtfritt med. Hon lär sig nya saker och förstår osv.
Den andra är mer långsam och lite skvättig så han blev rädd för en plastgrej i ett staket och satte sig i ett dike så jag trillade av en gång. Annars har det bara varit små bocksprång.

Jag kan väl önska att jag hade haft mer tid att jobba dem från marken också, men med bristande tillgång till ridhus (ridskola som ockuperar) så är det svårare att få tid till det.

Det e precis vad jag tycker. Därför blev jag så här :eek: när hon sa att det var förhöga krav.

Det hon reagerade på var förvisserligen när jag sa att Madicken e väldig härlig när hon jobbar. Bara synd att hon inte alltid gör det:(

Men när hon uppfyller mina krav i töm eller på ryggen, så anser jag att hon jobbar.

Men om man ser vad hon har för krav på sina hästar e min ios höga. Hennes travar/galopperar om dom vill, hur länge dom vill liksom.

Jag hängde 2 ggr innan jag satt upp. Galopperade 4:e gången jag satt på honom. Nu är detta en häst som jag känner mkt väl (har fött upp honom själv) så jag kände mig rätt trygg i hur han skulle reagera.

Ridit in själv, både den här och min förra häst

Ceasar är riden väldigt lite, från början p.g.a. att det fungerade så bra direkt och att det därför inte fanns någon anledning att sitta på honom för mkt och sedan p.g.a. att han blev svårt skadad i hagen

Jag tycker att det har fungerat utmärkt, vore han ridbar idag skulle jag behöva träna mer på att det alltid blir rätt galopp i fattningen men start och stopp och svänga har inte varit något problem. Söker sig nedåt och går i "unghästform" men behöver givetvis bli starkare.

Jag önskar att jag aldrig hade skickat iväg honom på inkörning, ridningen har skett under så kort tid att det inte finns något att undra där. Jag var gravid under hans andra år och hade svårt att orka ta mig ut i skogen så där hade det nog varit trevligt att göra honom ännu mer skogsvan.

Idag skyndade jag mig ut en snabbis med Jobelle innan det blev alltför mörkt ute :) Hon har ju tappat en sko och hovis hade problem med bilen och kunde inte komma ut igår så jag red bara på fältet där det är mjukt. Men det gick himla bra, hon är så duktig min lilla häst. :love:

Vad kul att det går bra med båda dina :D

Dom är riktigt fina, speciellt Jobelle!!

Jag kikar i tråden hela tiden även om det kan gå någon dag emellan, men jag är kvar :)

Här hemma går allt bra också, vi är igång igen nu och hon har breddat sig en del på bara några veckor, hon utvecklas verkligen fint.

Red igår dressyr, andra gången (gick lite långt emellan första och andra) då instruktören blev dålig och låg i två v nästan, sen har det inte blivit av.

Allt går iaf bra!
Jag är verkligen nöjd över min flicka!

I helgen kanske jag får hem min nya sadel, vet dock inte om den kommer passa :/ Men jag hoppas det!
En Globus clic dressyr!

*kl*

Här går det också framåt, faktiskt. Tömkörde min dam igår, och det är härligt att man märker skillnad från pass till pass. Hon rättade sig bra igår och hade en härlig energi och framåtbjudning! Tömkörde först på volt och sedan även rakt fram längs långsidorna, vilket förra gången var läskigt...igår var hon tveksam, men accepterade läget efter bara lite övertalning.:grin:

Kändes väldigt positivt! Nu till helgen blir det uteritt.

kl

Asså, jag e nu så jävla STOLT över min häst. Hon inte direkt har varit förtjust i hovis. Men idag stod hon helt stilla och LÖS(:angel:)! Lite små ryck var det förvisserligen men helt klart MVG enligt hovis! Höll på att börja hoppa jämfota i stallet så glad var jag! Fatta vad skönt att hon inte e rädd längre!:banana:

I övrigt sa hovis att hennes bakhovar e jätte finna och inte behöver skor än på ett bra tag, tjock och fin om sulan. Samt att jag lätt kan låta det gå 10v, kanske tom 11 innan nästa skonig:D

Madicken sköte sig fint, fint idag. Hovis tog sin elhyvel och körde med på henne. Lita läskigt men hon stod kvar och lät honom hållas.

Fatta vad jag e glad över min hovis:bow::bow::love:

Bjuder även på en mysbild från ikväll

392242_2150329754210_1125354454_31868459_1675930740_n.jpg

Dom gillar varkligen varandra. Så fort tillfällt bjudes stor dom så här:love:

KL

en liten suddig bild från idag... Har jobbat hela dagen och har massor att plugga så lillkillen har fått motionera sig själv idag och han tyckte det var himla kul

18522_1320949501.jpg

Härligt att alla är så nöjda med sina hästar, det är verkligen roligt att hålla på med unghästar för framstegen blir ju så tydliga! :)

Även jag är riktigt nöjd med Hartwell idag. Han har fått stå mån-ons denna veckan då jag jobbat massor, men idag har jag tömkört och han var riktigt duktig! Klockren styrning, start och stopp idag! Sköter han sig lika bra när jag tar med honom på skogspromenad på lördag (ihop med maken, dottern och hennes ponny) så ska jag skritta ut ihop med en kompis på måndag eller tisdag. Nästa fredag hoppas jag få hjälp med tömkörning av min dressyrtränare. Han tömkörde Hartwells mamma då och då och han är superduktig. Hoppas kunna få ännu lite bättre flyt i tömkörningen innan vintervilan, räknar med att ställa av Hartwell från mitten av dec och en månad framåt så han får smälta allt.

Hur gör ni andra med längre vilor?

Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra med vila. När mitt sto var 3-4 så skickade jag hem henne till mina föräldrar för viloperioder och så. Nu har jag inget sällskap därute så det blir krångligare. Kan ju självklart låta honom vila i stallet han står nu men det är inte riktigt samma sak då det är mindre hagar och inte riktigt lika mycket utevistelse som "hemma".
Om han blir kvar i stallet under vintern blir det nog en period utan ridning men lite aktivering på annat sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka