Sv: 08rna del 5
@Aliil
Instämmer med Pemi! Det där är ju
väldigt basic och rent säkerhetstänk. Redan en ett-tvååring bör tränas på de grejorna även om man givetvis inte kan förvänta sig att de t.ex. ska stå still lika länge som en treåring. (Sedan kan man ju ha olika metoder för
hur man tränar diciplin - och där kan det ju uppstå diskussioner.)
Jag kan ju bara svara på några av frågorna, men hoppas att det är till någon nytta.
*Hur lång tid gick det mellan att hänga på hästen,att sitta upp,att börja skritta,trava och galoppera?
Delvis svar: Började hänga och hoppa så smått sent i höstas. I slutet av december blev jag upplyft inne i boxen och satt då gränsle men nedhukad över halsen.
Runt nyår gjorde vi det utomhus och började sätta mig upp så smått. Red lite kort i barbackasadeln på gårdsplanen.
Sedan kom isgatan i tre månader så det blev tyvärr inte någon som helst träning förrän till våren då vi tömkörde ut i skogen och växlade på hemvägen med att rida (med ledare) och gå brevid, för att så småningom rida hela hemvägen.
I juni/juli började jag rida i manegen (10-12 min i skritt olika vägar) och satt då upp från pall men med fot i stigbygeln. Började vänja honom vid det inne i stallet.
Red även ut en gång med ngr få steg i trav, men sedan kom jag inte längre p.g.a hans ataxi.
Som du ser så tog vi det ganska långsamt. Mest för att jag inte hade mer tid, men även för att han är född i slutet av maj och helt enkellt inte var färdig för mer arbete. Det var ju ingen brådska då vi ändå inte skulle på treårstest.
*Hur funkar ridningen? Nån som blivit avkastad,skenad,översprungen m.m? Och vilka har fungerat klockrent redan från första "hängningen"?
Allt har gått superbra. Nu är ju Nalle är väldigt stabil och tillåtande, men jag kom som sagt inte så långt att jag började kräva saker som ev. kunnat resultera i ett "argument". Jag har ju settt vad han kan på lina...
Å andra sidan har vi tagit allt i hans takt och varit helt försäkrade om att han varit bekväm med situationen innan vi gått vidare, samt alltid börjat om från början varje pass, men kortat av de första momenten efter hand som de "satte sig".
*Något ni ångrar,som ni skulle gjort annorlunda,eller som ni önskar att ni hade tränat mer på,innan eller under inridningen?
Man kan ju inte ångra förhållanden man inte råder över. (Isgatan, långa arbetsdagar o brist på medhjälpare) men oavsett det så önskar jag så här i efterskott att jag varit
lite mer ihärdig och tränat mer på det jag kunde tränat på från marken.
Lycka till med din pålle! Det är helt obeskrivligt att få sitta på dem första gången!