08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Jag kommer ihåg när Ceasar föddes och blir så ledsen för din skull när jag läser om att han inte är frisk. Förstår att det är tungt!

Hej vad det går! :bump: :D
Blev lite förvånad att ni hade två hinder på raken när det är första gången, men det fungerar ju också. Det ser så kul ut dessutom.

Noterar att Racet river lilla krysset, men inte koppelräcket. Ger mig vatten på min kvarn att kryss är enbart till för oavana ryttare men inte för ovana hästar! ;)

@Sar
Skickar sympatikramar till dig! Förstår precis hur det känns. Håller alla tummar att det blir bättre!
Nalle skall på ryggröntgen den 23/11, men det gör egentligen ingen större praktisk skillnad för hans del. :(

FRÅGA:
Har någon här erfarenhet av "frekvensmedicin"?
En stallkamrat kom med broschyrer. Hon var klart imponerad, då terapeuten i fråga upptäckt vad läkarna inte lyckats med på 17 år. (Att hon är glutenallergiker - diagnosen bekräftad av hennes läkare.). Hon tyckte att jag skulle be henne titta på Nalle - inte för ataxin, förstås, men för hans överkänslighet mot insekter. Jag är öppen men något skeptisk, så jag försöker leta mer objektiv information i ämnet.

Jag kommer att köra på med jobb 3-4 dagar på raken - vila 3-4 dagar o.s.v. tills vi fått hjälperna befästa från ryggen. Så det går att styra runt och bromsa typ.
"Jobb" är antingen longera + rida ELLER tömkörning, varannan gång på volt och varannan gång rakt fram på vägen och i skogen är målsättningen. 20-30 minuter brukar vi hålla på.
Har ju en unghästutbildare som hjälper mig nu 1-2 ggr/v med ridbiten. Blir nog att jobba november ut och en bit in i december i all fall.

Tanken är att ställa av honom över nyår och en bit framåt, längden på vilan lite beroende på när beridaren som jag vill skicka honom till får en boxplats ledig. Men det blir väl 1-2 månader vila skulle jag tro.

KL

Idag har jag och Calle varit ute och motionerat oss båda. Tömkörning på vägarna runt stallet blev det och detta var mycket livat tyckte Calle som bockade sig så fint ner i diket :p
Han är ju inte den som bockar i vanliga fall så han måste känt sig extra laddad idag -matte fick iallafall springa på ordentligt när vi travade (kommer ha liiite träningsvärk imorgon ;) ).

28241_1321286309.jpg

Det är synd att du bor där uppe i norr, annars hade du ju kunnat låtit kolla honom med den kiropraktorn jag har. Han är bra på att hitta allt möjligt fel och behandla det, eller iaf säga vart man ska vända sig.

Jag har en jättebra equiterapeut men hon kan ju bara hjälpa honom med de medel hon har och det räcker tyvärr inte.

*kl*

Tack för sympatin, det är konstigt men det känns faktiskt lättare sedan man fått prata om sin sorg och får gensvar.
Nu får vi se vad de säger den 28:e, om han ska gå på en ny kur, om han ska provsprutas runt si-leden eller om det blir direktremiss till scint. Eftersom jag har så enorma avstånd hoppas jag på en provsprutning innan scinten.

*kl*

Idag har Hartwell har blivit tömkörd av min dressyrtränare. Jag har mest tömkört rakt fram, vant vid pisk, tömmar, start och stopp. Har nog "mesat" lite ffa med att få bättre tempo. Upplever att det mest blivit vingligt och utan stöd på bettet så nu tar jag hjälp i tid. Det räcker med två hästar (Hartwells mamma och mormor) som gärna "släppt bettet".

Här kommer en kort filmsnutt och ett par foton från idag på Hartwell som tycker det där med volt är överskattat... Han är ju lååångt efter i utbildning mot många av er andra, men för att bli tömkörd för 2:a gången i ridhus så tycker jag han sköter sig helt ok. :)

(klicka för att starta filmen)

Och ett par foton:

P1050368.jpg

P1050369-1.jpg

Skrämde jag bort alla från tråden med klippet från tömkörninge? :)

Idag har vi taget en promenad till ridhuset, först longerat lite och därefter suttit upp och skrittat lite. Han har typ ingen bjudning med mej på ryggen, men det kommer nog. Bjuder bra vid longering iaf. :)

Kul att se hur han försöker ruska bort bettet, precis som min gjorde i början:D.

Min numera ganska positiva och medgörliga dam har idag hoppat! Inte med mig på ryggen, utan min proffsiga stallkamrat som hjälper mig med ridningen av bebishäst. Helt otippat gick det helt galant, skrittade och travade över cavaletti (egentligen bommar på marken) utan större tvekan. Travhoppade sedan ett litet hinder som pållan bara skuttade över som om hon inte gjort annat.:love:

Hon är löshoppad innan, och jag har lett henne över bommar på marken, men det är också allt. Det känns verkligen som att hon kommit över i en ny fas där hon tycker det är roligt att bli aktiverad! Hon har blivit så himla tillgiven också, så just för tillfället känns det himla bra med henne. Hoppas bara att det håller i sig.

KL

Calle har varit duktig de senaste passen och idag har stallägaren haft oss under lite överinseende -varit lite tränarfattigt det sista så jag är glad om nån kan kika från marken då och då. Hon var nöjd iallafall och hade inget att anmärka på, tyckte bara att det var finlir som kunde justeras men inga katastrofer ;)

Det enda som inte känns bra nu är att Calleman har börjat kota över bak -eller ja, han har hållt på ett tag men jag har varit osäker på vad han gör, jag SER det ju aldrig eftersom jag sitter på, men bad stallägaren hålla utkik idag och ja -enligt henne så gör han det. Har en separat tråd om detta under Hästvård så har ni erfarenheter får ni gärna kika in där

Kul att se hur han försöker ruska bort bettet, precis som min gjorde i början:D.
Hi-hi! Jag känner också igen det där!
Vad roligt att lilla damen är så positiv nu, och att bomskutten blev så okomplicerade. Det är så man vet att man lyckats förbereda sin häst för uppgiften! ;)

@mooi
Är han möjligen i en växtfas?

Jag har ju tömkört min MYCKET, men i ridutbildningen ligger de väl ganska lika skulle jag tro.

Funderar på en sak; om du säger att han lätt släpper bettet är kanske inte den tömsättningen ni har den bästa? Blir ju ingen stadig yttertöm att ta stöd på kan jag tycka.
Jag är ju upplärd att tömköra enligt brukskörningsprincip, och där har man ju tömmen som när man kör på riktigt, alltså direkt från bettet genom ringen till handen. Mycket lättare att byta varv också, och hästen har en stadig töm att ta stöd på.
Men jag vet att många sätter tömmen så som på din film, tycker bara det känns som man mest drar ihop hästen i en falsk "form"?

Tömkörning på hösten som 2-åring, tycker att han jobbar i en trevlig form, med stöd på bettet.
PB131032.jpg

I övrigt står det lite stilla på ridutbildningsfronten för oss, har ju en tjej som kommer hem och hjälper mig 1-2 ggr/v. Men då är det ju det att om hästen är överladdad/det är blåsigt el.dyl. så kanske det inte går att göra så mycket den dagen, då vi inte har ridhus eller ens en vettig ridbana. Så nu kommer han att flytta till stället där hon jobbar där det finns både ridhus och bana och flera hästkunniga som kan assistera vid behov. Åtminstone december månad kommer han att vara där, tills han är styrbar i 3 gångarter i alla fall. Styrning och broms funkar bra i skritt men har inte vågat koppla loss ledtygeln helt ännu då vi inte har något bra inhägnat område att vara på.

Vi provade lite olika tömsättningar men det var svårt att få stödet på yttertömmen. Gjorden är dessutom inte så bra att tömköra med (låser tömmen lite)så nästa gång ska tränaren ta med sin egen. Tror det kommer med mer träning och hjälp av min tränare. :) Din såg ut att ha en trevlig form på bilden.

Natasha: jag vet inte, kan ju hoppas på det. Ska ringa veterinär och rådfråga för det känns lite skumt.

*kl*

Liten update

Har börjat komma igång på riktigt med lille Flippen nu, för en vecka sedan var vi med på våran första "hoppträning", det blev bomövningar i trav på både raka spår och volt, och vi tog våra första uppsuttna skutt över ett litet kryss på kanske 40-50 cm.

Nu i helgen var vi på terrängbanan för första gången, det blev mest att galoppera runt, men vi skuttade över lite torrgravar och gick upp och nerför en liten kant. Han tittade till litegrann men hoppade allt, och att galoppera fortfort, det är livet det tycker Flip :banana:

DSC06738.jpg

DSC06746.jpg

DSC06762.jpg

DSC06785.jpg

DSC06788.jpg

DSC06827.jpg

Hej vad det går! :bump: :D
Blev lite förvånad att ni hade två hinder på raken när det är första gången, men det fungerar ju också. Det ser så kul ut dessutom.

Noterar att Racet river lilla krysset, men inte koppelräcket. Ger mig vatten på min kvarn att kryss är enbart till för oavana ryttare men inte för ovana hästar! ;)

Ja, han är så duktig :)

Ärligt talat blev det nog mest så för att ryttaren redan hoppat sin egna häst och att det var så smidigt uppbyggt men jag tycker det gav honom en chans att bara rulla på med och rätta sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka