08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Jag ställer nog oxå av mina i början/mitten på dec. Lite beroende på vilket som kommer först. Och då en månad/så länge det ligger snö på baken.

Jag har ju fördelen att ha stall (och lösdrift) hemma, han går på lösdrift nu och aktiverar sig bra i hagen. :)

Jag kör på runt nyår förmodligen, tänkte rida på lite under november-december iaf så vi får lite ordning på torpet :D

*kl*

Hur länge har ni ridit/kommer ni att rida era hästar nu innan ni ska ställa av dom?
Jag frågar för att min i princip har vilat hela hösten. vi hann rida ca 10 gånger innan hon blev skadad och innan dess gick hon på bete i 3 månader. Nu är jag på väg att sätta igång henne igen för att se hur hon verkar och känns hon fräsch så fortsätter vi ett tag.

Minna har vilat i November så hon ska vila resten av månaden.
Hon går ju på lösdrift så hon aktivera sig själv väldigt bra. Försöker endå ha henne inne några timmar/dag för att hon ska få vila, äta och ta det lugnt.

Jag ställer nog oxå av mina i början/mitten på dec. Lite beroende på vilket som kommer först.
Umm.. början på december brukar komma före mitten... :p ;) ;) ;)
Sorry! Kunde inte låta bli! :D
Vad jag egentligen vill säga var GRATTIS till att det fungerade så jättebra med hovslagaren. :banana:
Och vilken mysbild med vovven! :love:

Nalle är också förtjust i hundar, men de vi har på plats litar inte riktigt på att han är "snäll".

KL*
Jag har också tömkört i veckan. 2 ggr faktiskt - en 15-min. inne i paddocken (som gick jättebra!) och en 25-min promenad ut.
Bortsett från att Nalle fortf tror att det är picknick och försöker ta alla grässtrån längs vägen, så uppför han sig väldigt väl. Det var bara när bussen passerade oss som han backade av lite, men som tur är har jag stallkompisen med mig som kunde ta tag i huvudlaget och se till att det gick framåt.

Jag valde med flit en väg med två långa backar (ner och upp igen), dels för tränings skull, dels för att se hur Nalle klarar detta.
Ut var inga problem vare sig ner eller upp, men när vi skulle gå nerför igen, på hemvägen, så betedde han sig som om han var halt på höger bak. :(
Blev ojämn och stannade till som om något tog emot eller gjorde ont. Lät honom ta det helt i sin egen takt och då försvann problemet, så jag vet inte riktigt vad det var.
Han ville inte heller trava - ngt han annars gärna har gjort när vi bett om några steg på plan och fast mark.
Hittade varken ömhet eller stelheter när vi kom hem, men jag misstänker att klafsandet i leran nere vid höhäcken i hagen inte är det allra bästa för honom.

Nåja, han har ny tid hos veterinären nästnästa onsdag - röntgen och ev. utvändigt ultraljud av rygg, samt nytt blodprov.
Vi får väl se...

*kl*

Vi har hunnit få på framskor - om 2 veckor är det dags för skor runt om. Det gick hur bra som helst att sätta på skorna och jag har fått slå på 3 skor själv efter det. Även då står hon som en ängel.

Vi har "hoppat" på bana tillsammans för första gången. Pyttesmå hinder, men hon knatade glatt över allting jag styrde mot.

Vi har även ridit för bästa dressyrtränaren nu i veckan och fått lite att träna på. Ett helt nytt ridsätt, men jag tror (vet) att vi kommer att ha igen det längre fram. :)

385406_10150357178336932_700011931_8891786_1190462834_n.jpg

Jag kommer rida och greja i ett par månader innan avställning/vila. Jag gör ju inte saker så ofta som flera gånger i veckan utan ibland blir det en gång i veckan, ibland 2-3.

Jag har ju inte börjat med Hartwell förrän i mitten av september. Så för hans del blir det ca 3 månader med jobb 3 dagar/vecka innan han ställs av. Han har fått en kortare vila på 1 vecka ganska nyss också.

Tränaren är väldigt noga med att hästen själv ska komma fram till bettet och ta stöd. Andra jag har ridit för har varit noga med att man ska ge unghästen stöd, självklart utan att bära dem eller knöka ihop halsen på dem. Lite tvärs emot med andra ord..

När jag rider nu ska jag rida på väldigt långa tyglar, vilket känns rätt obalanserat. Speciellt när man har en häst som nu när det blivit kallare har väääldigt mycket energi (måste nog börja longera innan jag sitter upp)! Men jag har sett hur fina och välridna hans hästar blir av den här metoden så jag ska ge det en period och se hur det utvecklas. Och jag tycker att hon ser fin ut på bilden ovan som är från träningen. :)

Ok då vet jag. I så fall planerar jag att rida henne nu ca 3 månader och sen vila ca 1 månad och sen rida igen fram till sommaren. Självklart kommer jag lägga in någon kortare vila om jag tycker hon behöver det.

*kl*

Red lillpållan igår och hon skötte sig faktiskt jättebra med tanke på att det var 2 månader sen jag red :love:.

Lite väl skojigt blev det ibland men jag satt kvar. Sen på hemvägen mötte vi stora skolbussen men då hoppade jag av och gick ut på en åker. Imorgon blir det ridning igen.

Jag har vart och hälsat på min uppfödning Cedilj idag. Han är e Lambourgini u Cézanne e Ceylon.
DSC00193.jpg
Man kan se hans mors drag rätt väl! Häftigt! Snyggt med svart häst förvisso, men Celia är ju supersöt och snygg sida, så hon väger upp det "trots" färgen. Hon är ju åtminstone inte skimmel... :p

Kraven e (gäller även Tara):
1. Hon ska lyffta alla fötter och hålla balansen själv.
2. Hon ska stå stilla när jag ber henne om det.
3. Hon ska gå när jag ber henne om det.
4. Hon ska stanna när jag ber henne om det.
5. Hon ska gå åt de håller jag ber henne om det, när jag ber henne om det.
6. Hon ska gå i den gångart jag ber henne om, när jag ber henne om det.
7. Hon får inte dra iväg med mig.

Så vad tycker ni, e dom för höga?

Tycker kraven är rimliga och vettiga för alla hästar som är mogna nog att klassas som tämligen okomplicerade i hanteringen. Jag är nöjd så länge hästen gör sitt bästa, och är aktivt lyhörd för mina signaler och kommandon, vilket jag tycker jag har rätt att kräva de enstaka timmar de faktiskt får arbeta.

Vilken fin häst! Ser väldigt harmoniskt ut.

*kl*

Idag har jag ridit, andra gången vi är själva i ridhuset. Efter att ha jagat henne med pallen för att komma upp, så gick allt riktigt bra. Det kom t o m in ett annat ekipage medan vi smög runt, och hon tittade, men inte mer. Fick känna på hennes härliga trav idag, och för första gången kändes det som att jag ville rida mer!:love:Det går verkligen upp och ner med de här små liven. Igår var vi ute och jag fick låna en häst för tanter, och min häst fick sin "beridare" på ryggen. Lillan bara trampade på, medan tant häst smög fram och tittade efter monster i buskarna:D. Härligt att få rida lite igen! Längesen jag red två dagar på raken!

Tränaren är väldigt noga med att hästen själv ska komma fram till bettet och ta stöd. Andra jag har ridit för har varit noga med att man ska ge unghästen stöd, självklart utan att bära dem eller knöka ihop halsen på dem. Lite tvärs emot med andra ord..

När jag rider nu ska jag rida på väldigt långa tyglar, vilket känns rätt obalanserat. Speciellt när man har en häst som nu när det blivit kallare har väääldigt mycket energi (måste nog börja longera innan jag sitter upp)! Men jag har sett hur fina och välridna hans hästar blir av den här metoden så jag ska ge det en period och se hur det utvecklas. Och jag tycker att hon ser fin ut på bilden ovan som är från träningen. :)

Intressant! Jag har själv haft en hopptränare som red på samma sätt. Såg inget vidare ut i början av passet men blev sedan väldigt bra och självbärigt! Du får fortsätta rapportera så får vi höra hur det går!

*kl*

Har för övrigt haft några riktigt ledsna dagar då jag förtvivlar om Ceasar blir frisk eller ej:cry:. Har tid den 28:e för rörelsekontroll så får vi se hur vi går vidare.

Det är synd att du bor där uppe i norr, annars hade du ju kunnat låtit kolla honom med den kiropraktorn jag har. Han är bra på att hitta allt möjligt fel och behandla det, eller iaf säga vart man ska vända sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.