08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

*Kl*

Nu har Pallen här på buke varit och ridit den gule igen och han blir ta mig tusan bara finare och finare :love::love:

pb193918.jpg

pb193860_0.jpg

pb193787-copy.jpg

pb193871.jpg

pb194029.jpg

FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=ohGckguNvuE

Wopp Wopp!:banana:

herr gul ar så himla härlig i sitt utseende =) kul att de går bra för er!

Igår hade herr knas en tömlektion igen. Vilket gick betydligt bättre än sist. Tränaren fick även till en härsnas mellantrav på honom några meter och vi båda stod och gapade =) fick beröm för att han va så himla fin i munnen och även i sitt psyke! det var 5 andra på ridbanan samtidigt och knas brydde sig inte de minsta!:D Dem hos oss har inte riktigt den där respekten att om någon har en lektion så försöker man inte vara i vägen utan de kan lika bra tömmköra på volten brevid...:mad:

nu i veckan så skall vi ta våran första premiärtur ute med:rofl:

några skärmdumpar
1-200-031-_1__0001_175983481.jpg

1-200-032-_1__0001_175990023.jpg

1-200-015_175971689.jpg

Senast ändrad:

Haha, ja.. För oss ser det rätt illa ut hela tiden. ;) Eller ja, just nu är vi konvalescenta så nu ser det inte ut någonting alls..

Hoppas hästen din blir bra..!

KL
Igår fick Pilke skor med brodd och snösula på alla 4! Det gick jättebra, reagerade lite på ljudet när skorna knackades till rätt form men just ingenting på själva sömmandet :).
Så nu får vintern komma.

Han kommer att flytta till stall med ridhus efter jul så att han kommer lite framåt i sin ridutbildning. Fram till dess tänker jag bara tömköra, eventuellt komma lite framåt med inkörningen, hänga linor efter och så. Trickträna har jag också börjat med, kul att pyssla med mörka vinterkvällar :).

Och leta sadel. Hästen har xx-vid i bomstorlek och sadelläget från h*tet. Lägger man sadeln där den ska ligga hamnar sadelgjorden mitt på magen. Suck. Och spikrak rygg har han, utan manke.

*kl*

Det var ett tag sen jag var inne här nu :/ Men Tabbe är i alla fall igångsatt igen och tanken är att han ska ridas ca 3 ggr i veckan under en tid och sen får han vila lika många veckor som han vart igång! =)

Han har dock vääldigt dålig framåtbjudning, framförallt i skritt! Oavsett ridning/tömkörning. Är enda sättet att rida ut i skogen efter nån annan typ eller finns det något annat man kan göra?

här är en film på vad man kan tänkas göra, borde funka för skritten med
http://www.youtube.com/watch?v=DnnQt2mjPiQ

förlåt men ja va bara tvungen!

Jobbigt det där med skritten, vill han inte alls eller är de bara vääääldigt segt? med eller utan krav?

KL
Hur gjorde ni alla som red ut första gången och hur reagerade era små fina på de? Vi ska göra våran första premiär nu på fredag eller loördag (dagtisd) och ja längtar så in i bänken!

Första gången jag red ut Calle riktigt (hade skrittat iväg honom korta bitar från stallet innan) så gick mamma med men lite i bakgrunden så att säga för hon hade hunden med sig och jag har hållit på att hon absolut inte får gå före honom vid nåt läskigt om inte jag ber om hjälp -just för att jag sällan har sällskap och inte vill vänja honom vid draghjälp, som jag troligtvis inte har nästa gång.
Det gick väldigt bra, han smög på vissa ställen men gick snällt och har gjort det sen dess. Jag rider ut honom ensam i alla gångarter utan problem.

Jag ut så fort han var styrbar och att start/stopp fungerade. Första gångerna ihop med maken som ledde (men släppte efter en stund) och dottern på sin ponny, men har sedan även skrittat ut med en kompis på sin häst. Så 3:e gången jag satt på honom var i skogen. Ridhus testade vi inte förrän förra helgen (6:e gången han "reds"). Jag börjar alltid rida i skogen, bättre bjudning och mer att titta på så risken för bus känns mindre. :)

KL

Min ska ju på iväg på utbildning efter jul.
Min fundering är hur "försiktig" man ska vara med att bygga kondition och styrka före han ska dit?
Nu är han ju jobbad regelbundet 3-4 ggr/v (promenader, tömkörning, longering, lite uppsuttet ca 10 ggr) i 2 månaders tid och jag ser STOOOR skillnad i hur mycket han orkar och hur han balanserar sig på volter o.s.v. Har funderingar att ta honom med som handhäst men finns det risk att han blir för "fit"?
Det är en ganska framåt typ av häst, vi får beröm för att han inte saknar framåtbjudning men också för att han kan stå stilla när det krävs, kul nog! :) Tänker mest på när man ska börja med trav och galopp, man vill kanske inte ha en alltför stark häst då (är bara skrittad uppsuttet än så länge)? Eller tänker jag fel? :confused:

Sitter själv med en fånigt leende på läpparna efter em tömkörning. Fick ge mej ut efter att maken kommit hem vid 16.30 så då var det redan mörkt, men på med grejorna och pannlampa på mej så tog vi en promenad till ridhuset innan lektionerna började. Han var hur cool som helst! Ingen reaktion på lampan och inte hispig/tittig alls. :)

I ridhuset skötte han sig kanonbra! Tömkörningen för min tränare i fredags hade verkligen fått det att falla på plats! Härlig bjudning idag, mkt bättre stöd på bettet och då även en riktigt fin form! Tömkörde utan någon inspänning idag. Han rör sig riktigt trevligt och jag bara längtar efter att få uppleva det PÅ höstryggen istället, men det dröjer nog inte så länge innan vi vågar oss på trav, sen kanske denna traven dröjer lite iofs. ;) Han tycker dessutom att det är kul att få jobba och jag tycker att det är SKÖNT att slippa diverse "stoigheter", han har inte alls lika mycket "åsikter" som hans mamma hade. Känns som han kommer att bli en perfekt "tant-häst" åt mej. ;)

*kl*

Här är ett litet livstecken från mig och min lilla tjej. Vi håller nu på att rida igång för att se hur det ser ut men på skogen på rakt spår känns det i alla fall inget.

Idag var vi ute själva i skogen utan sällskap och med pannlampa och det gick super :love: hon är så himla duktig eller duktig efter man krånglat sig av stallplanen...:mad:

Ibland är hon dyr och ibland väldigt billig. I måndags skulle jag tömköra henne för att jag har tyckt att hon börjat trotsa om småsaker som hon tidigare inte brytt sig om och när damen är lätt fram vill jag inte alltid sitta på så nu tänkte jag ta det från marken men då var hon såklart en ängel och gjorde precis det jag ville.... jaja det ska väl gå över trotsen hoppas jag...

Jag har ridit ut med sällskap i början, en trygg häst med som går fram 'överallt' och sedan har jag ridit ut även med andra hästar. Har även ridit ut ensam med Jobelle, men hållt mig på vår sida av vägen utifall att. Hittills har det gått bra.

Jag hade egentligen inte varit rädd för muskler och kondition. Men jag hade nog lagt in en vila någon gång innan jag lämnade iväg, för att hästen ska få smälta det den lärt sig och vila "hjärnan" lite. Mycket brukar falla på plats av sig självt då. Min är också jobbad under ca 2 månader, 3 ggr/vecka. Kommer fortsätta så i ca 3 veckor till, sen ska han få vila en månad.

Hej Allesammans!
Ja tanken är verkligen att komma ut och bara vara ute närmaste tiden för att få bjudningen (som ifs finns) däremot känner ja att ja vill inte ut själv utan just ha lite draghjälp för att han ska få lite självförtroende. Tanken är ju även att han ska få gå först ibland och bak ibland. blir nog kalas. Sedan när han kan så tror ja nog att vi kommer att bege oss ut själva med! Längtar!

Är de någon som redan nu planerar att starta på kvaliten?

Men jag hade nog lagt in en vila någon gång innan jag lämnade iväg, för att hästen ska få smälta det den lärt sig och vila "hjärnan" lite. Mycket brukar falla på plats av sig självt då. Min är också jobbad under ca 2 månader, 3 ggr/vecka. Kommer fortsätta så i ca 3 veckor till, sen ska han få vila en månad.

Jo, det tänker jag nog göra.. Blir nog i alla fall 2 veckor vila före han åker. Passar ju ganska bra sådär över julhelgen.:)

Kan inte se länken tyvärr :p

Han verkar i inte helt ovillig utan tror att han mest är lat! Han är också en sån som kollar på allt runt omkring, fipplar med bette osv. Sett har dock blivit mkt bättre efter förra vilan! Han är väl lite små lat även i trav och galopp så ska försöka rida ut i skogen med sällskap före så han får springa lite ;p är det vanligt att unghästar är lata/sega?

Ja det är ganska vanligt att unghästar är lite sega, de förstår inte riktigt vad man väntar sig av dom, och har nog inte riktigt kommit på hur KUL det är att springa. ;) Minns så väl när jag red in Hartwells mamma, hon var hus snäll och lugn som helst, nästan lite "tråkig", men OJ vad jag fick äta upp de tankarna sen... Tog väl något halvår, sen var hon superpigg, sådär så man aldrig kunde rida henne det minsta trött, hon försökte springa ifrån jobb istället för att maska... Hartwell får gärna bli liiiiite coolare.

Jag är sugen på Kvaliten, men det beror precis på hur hartwell utvecklas. Är han klar så startar jag, men jag tänker inte stressa på för att till varje pris komma till start. Jag är heller ingen fena på hoppning så antingen så löshoppar jag, eller lejer bort det till en bättre hoppryttare. Med tanke på hans knäskada så kommer jag ta det lugnt med honom så tiden får utvisa om vi är redo. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025