08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Hej hå i vinterrusket. Idag tänkte jag jobba Minna på ridplanen, det var tänkt att vi skulle dressyra lite, men unghästen tänkte något annat, hon hade bestämt sig för att leka flygande heliumballong.. Försökte inte ens hoppa upp utan jobbade henne för hand istället, det var nog så jobbigt..

Såå, klinikbesöket idag då..
Gick upp kl 5 (fyyyy) för vi skulle åka vid 7, var i stallet 06:30 och väckte en liten häst som inte var alltför glad på matte...

80068_1322763396.jpg

Hursomhelst.
Vi kom till kliniken, pratade med veterinären innan hon klämde lite på honom och så gick vi in på löpgången. Böjde igenom honom överallt och han var helt ren. Sedan longerade vi och jag red en stund också -han gick som tåget trots att det var nytt ställe. Duktig kille!
Inga fel på gossen ;) Han är bara valpig och sladdrig i kroppen. I slyngelåldern ;) Först så tyckte veterinären att han inte skulle vila utan jobba för att stärka sig, men efter undersökningarna bestämde vi ändå att han ska ha sin planerade vila nu och få växa ifred och förhoppningsvis stabilisera sig lite -och sen när han ska igång igen så är det styrketräning som gäller, och jag ska ge mig ut och hitta bra klätterbackar.
Så det känns ju bra detta, är glad att jag åkte och kollade honom för säkerhets skull. Better safe than sorry.
Så nu går Calle på semester och återkommer längre fram...

Och matte får fundera och gissa hur stor den lille killen tänker bli :grin: :cool:

89867_1322743526.jpg

ccc_177349336.jpg

Så underbart med goda nyheter!
Visst är det bättre att få ett besked än att gå och fundera och oroa sig.
Då önskar jag "lille" Calle en skön semestervila.

*kl*

Nu vilar min tjej också! Ganska skönt tycker matte:o. Har nog med barn, jobb och jul just nu! Den första dagen på året ska hon åka iväg till skolan, mycket spännande! Hennes mamma har blivit ett selective sto på BLUP, så lillhoppan får visa vad hon går för tycker jag!:angel:

*kl*

idag red jag Jobelle en sväng i ridhuset och sedan en sväng ut med Jac. Gick bra med båda även om Jac tyckte att det var läksigt att det blåste o sådär.

Jobelle och jag hoppade stockar på väg hem från ridhuset, hon hoppade så försiktigt o fint så :)

foto0553_177583794.jpg

*kl*

Idag fick lilla hästen skor på sig bak för första gången. Jag och hovslagaren har lagt upp det så att vi tar bak ena veckan och fram nästa för att hon inte ska tröttna. I början protesterade hon men sen ramlade polletten ner :D.

Så nu är det bara för matte att rida lilla hästen igen.

KL

Calle har ju gått på vintervila, har vilat i 4 dagar nu och är RÄTT PIGG. Hänger nog ihop med att det blivit kallare och så för shit, såhär pigg har han aldrig varit. Igår fick han bralla av sig i ridhuset och man brukar ju nästan få jaga honom med långpisken för att han iallafall ska trava lite men igår sprang han frivilligt.
Idag var han ännu piggare, var jättefint väder idag så jag tänkte att jag skulle ta en liten promenad med honom. Han verkade inte jättesugen på att gå nånstans för han gick ytterst motvilligt av stallplan. Men sen vaknade han till -och det ordentligt!
Gick lugnt först och så fick han ryck ibland och studsade runt och skakade på huvudet. Morrade lite åt honom så skärpte han sig igen. En stund.
När vi hade passerat ett hus och det blev helt öppet med åkrar på båda sidorna så fick jag plötsligt en smäll på handen -Calle som var mer i luften än på marken, studsade och slog med frambenen + träffade mig på handen. Hade tjocka handskar på mig så det kändes inte så mycket.
Gick en bit till innan vi vände hemåt. På hemvägen exploderade han sådär 3-4ggr och gick tom på bakbenen -men då fick jag bli lite arg på honom och tala om att så gör man inte.
När vi kom tillbaka så gick jag ner till ridhuset med honom för att han skulle få springa av sig. Han stod stilla medan jag tog av täcket och knäppte loss honom men exploderade han och sprang som en tok, bockade och slog med frambenen. Han sprang allt han orkade i sådär 15 min innan han var lugn och så skrittade vi av innan jag klädde på honom igen och han fick gå upp och äta.

Tänk er nåt sånt här fast i mer vintervariant
76407_1312135609.jpg

57602_1312135614.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Nu var det ett tag sedan jag skrev här!

Som jag skrev sist så var framåtbjudningen på Lolli inte den bästa. Både vid uteritt och vid ridning i ridhus stannade hon bitvis och vägrade gå. Under hösten har detta släppts helt vid uteritt. Den senaste månaden har vi ridit ut själva i alla gångarter utan problem. Problemet kvarstår dock i ridhuset, så vi har mest hållt oss vid uteritterna då framåtbjudningen varit på topp där!

Häromdagen provade vi på oss att hoppa ett litet hinder. Eftersom vi varken ha ridbana eller hinder på gården fick jag bygga ett eget hinder :D Lolli var lite tveksam, men överlag tycker jag det gick bra för att vara första gången. Hon galopperade iaf efter hindret varje gång ;)

http://www.youtube.com/iccass#p/a/u/0/r3qsm8fGHSg

_emt2108_177955607.jpg

_emt2143_177956889.jpg

_emt2147_177957229.jpg

Idag red jag på henne sista gången innan vilan, och hon var riktigt pigg. Bra avslut med tanke på hur hösten har sett ut. Nu ska hon ha vintervila i två månader. :)

Haha det ser minsann ut som om det är lite krut i grabben dära :P
Minna hade en sån period i höstas också, men den verkar som tur är att ha gått över till hennes lagom nivå nu igen, hennes lagom nivå är endå rätt så mycket krut så det räcker lixom till hehe

Vanilj_hallon: Fina bilder på Lolli, hon har en sån vacker färg

KL:

Här har vi ingen vintervila utan vi kör på en stund till, Minna har ju vilat så mycket hela hösten.. Blir fortfarande mest terrängridning, men ett o annat pass på ridplan har vi också börjat lägga in

381460_2724064023861_1324930025_3089808_1398452414_n.jpg

Gud vad lika hon är min i häst i allt hon gör. Det där med att försöka ta ner huvudet för att komma undan och ja hela uppsynen :).

Duktig häst som gjort sig förtjänt av vintervila.

Hi-hi, va söt hon är!!! :love: Det blir något "gulligt" över de där skutten över en bom på marken, men jag är definitivt imponerad av du vågar galoppera och hoppa utomhus utan ens ett staket runt. Heja er!

@mooi:
Jaha du! Sicken hoppjerka! Skönt att inte sitta på när han gör sådär!

KL*
Här regnade det på gränsen till översvämning i helgen, så dt var ju nästan väntat att det skulle frysa igår morse.
Idag ligger det dessutom 1-2 cm snö på eländet, så det blir nog inga promenader med Nalle på ett tag. :(
Extra synd då de är hänvisade till en ganska liten sandhage för att slippa gå i lera till knäna och ha hovarna nedsänkta i vatten hela dagarna. (Försöker undvika hovböld och bärrandsröta!). Man kan se på Nalle att han är lite uttråkad av att inte ha större yta att röra sig på.
Han behöver rasta av sig överskottet i hagen innan jag tar honom på töm, så han inte har omkull både sig och mig om det skulle gå överstyr.

@Aliah och Natasha:
Ja, jag vet inte vad som flugit i honom -och det har kommit på ett par dagar :p (han har ju annars varit nästan lugnast i stallet) Vi funderar på om det kan hänga ihop med att han har varit dålig i magen länge men nu är avsevärt bättre -och därför kanske tar upp näringen bättre + känner sig bättre och piggare över lag. PLUS att det är kallare.
Haha, jag kommer få fortsätta lösgaloppera honom i ridhuset en del tror jag för att han inte ska krypa ur skinnet och sen när det är dags att börja rida igen så kommer han garanterat få gå en del på lina först :p

Idag har vi fått lite snö här så det blev till att brodda båda unghästarna. Satte mig som vanligt på min pall o lade upp en hov i taget i knäet och det var gjort på ett kick på båda två. Duktiga pållar har jag! :love:

KL

Idag har Calle blivit skodd, fått snösulor och broddats -så nu är han rustad för vintern ;)
Gårdagens ösregn på kvällen i kombination med minusgrader under natten gjorde att det var glashalt överallt.
Jag hade med mig kameran till stallet idag för att ta lite kort på Calle men alltså, jag har inte lyckats få till några käcka inställningar så att hästen fastnar på bilden... Han var helt enkelt för snabb ;)
98532_1323268164.jpg

Sen var det iallafall lättare när han drog ner på tempot. Och han är allt bra söt den lille
85081_1323268172.jpg

78620_1323268189.jpg

44864_1323268184.jpg

Gah! skoningen för tappskon gick sådär och hästen häll på att mörda hovslagaren och mig så vi sket i det. Det sitter hela tre söm inne och en ute. Kan säga att ja nu har problem att lyfta tassarna på han. De värsta av allt är att han bara är Divig och inte "rädd" för fem öre! Knäpphäst!!!

Aja vartfall, nya planer är lagda för själva hovlageriet tyvärr så medför det att jag inte kan sätta snösulor eller liknande så nu när den dumma snön kom så börjar våran vintervila nu. Kommer göra lite trickträning med han men det kommer nog inte bli så mycket ridning då han får gigantiska styltor!

Har ja sakt att ja vill ha ridhus? Gah!

1-205-005_178129444.jpg

Stallets diva!

Kl

Är väldigt dålig på att uppdatera men. men :)

Har varit iväg med min till ridhuset ett par gånger lastar och åker själv är så skönt att det funkar utan problem.
Ridningen blir lite sporadisk pga av jobb och familj men hellre lite och bra brukar jag tänka ;).

Har nu skaffat livstidslicens till min då jag är väldigt skeptisk till att årslicenserna kommer fortsätta ligga på 200/år.

Hur har ni andra funderat när det gäller licens till era härliga pållar?

Ha en härlig lucia och jul!!

/Tiffy

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10