08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

välkommen till tråden :)
Min är på vintervila sedan 1/12 och kommer vila förbi nyår -inte bestämt exakt hur länge, det beror lite på hur han är i kroppen (växer rätt mycket nu) och skulle det tex komma 1m snö och bli -20 avvaktar jag nog lite med ridningen ;)

Min var rätt grön (enligt uppfödaren har han inte gjorts så mycket med) när jag köpte honom i slutet av juli, inriden i våras och visad på treårstest i maj och sen hade han gått på hingstbete. Under hösten har jag ridit på ganska ordentligt. Såhär såg det ut 15/10 (första gången vi var iväg på "bortaplan" och därför lite extra spänd och ostadig) http://www.youtube.com/watch?v=wsqFOWRl_9M&feature=g-upl

Sedan dess har han blivit stadigare, bättre i formen i galoppen och testat att flytta för skänkeln. Och nu som sagt så vilar han.

Bra fråga ang vilan...

Jag vet nämligen inte alls hur jag ska göra med min fröken. Hela våren och sommaren stod hon mer eller mindre, red något litet ibland liksom eller en promenad.

Nu har vi dock aktiverats en tid, men ändå med vila på 1-2v emellanåt.... Vi har inte kommit någonstans för möjligheten till paddock sket sig för ett tag sedan så det är inte kul.

Jag har försökt hitta en sadel också men eftersom hon ändrar sig precis hela tiden så kör jag på ett tag till med bomlösa och försöker hitta en bra sits iaf.

Så jag vet inte alls :/

Jag har faktiskt ingen brodd. Har alltid på tävling, men brukar inte ha det på träning om det inte behövs, är ju skaderisk också och Flip har inte så bra koll på sina ben än :p

På denna banan är det sandunderlag, han är oskodd bak och jag skulle ändå inte hoppa några hinder. Tar man det bara lugnt och inte gör några snäva svängar brukar det gå bra! Men jag ångrar nästan att jag inte tog några, på slutet galopperade vi runt hela banan tillsammans, då blev han sjukt stark och jag vågade inte försöka svänga för att få stopp på honom eftersom jag var rädd att vi skulle gå omkull då :crazy:

Ang vila har Flip vilat från början av Maj tills halva Oktober, så nu har han varit igång i två månader. Ska få vila igen vid jul/nyår och sedan igång igen när våren kommer, lite beroende på hur det går med Marlin. Marlin gick två månader i somras och har nu vilat sedan Augusti, ska sätta igång honom igen när Flip går på vila! Får se om jag ställer av Marlin helt sedan när Flip ska igång igen eller om jag rider honom lite här hemma, mest ut i skogen blir det i så fall.

Flip är ganska långt kommen redan, vi hoppar uppsuttet, inte banor i galopp men slingor och serier. Är stadig och bär sig bra i trav men behöver bli mycket starkare i galoppen. Flyttar för skänkeln och går att forma och böja i båda varven.
Film från förra månaden:
http://www.youtube.com/watch?v=SoRNVRg8k2Q&feature=g-all

Marlin är ganska normalt i fas, går i trevlig form i alla gångarter, är naturligt mer balanserad i sin galopp än Flip men inte lika följsam och jämn i sidorna. Men så har han ju haft en träningsperiod mindre än Flip.
Film från i somras, (han gick en månad till efter denna filmen):
http://www.youtube.com/watch?v=M_4rzo-dTVo

*kl* Här har vi vintervila nu. Hartwell är jobbad från september tom november. Är ju väldigt sen pga skada. Nu får han stå en månad, sen ska vi sätta igång. Vi har börjat få kläm på form och takt i tömköringen och ridit ut själva i skritt och trav. Galoppen har fått vänta lite, vi hinner tids nog. :) Det är en otrolig skillnad på honom mot era filmen men det är väl eg inte så konstigt då han stod på boxvila jan-april och sen "vilat" på bete maj-september. Innan skadan hade vi inte gjort annat är gnundhantering då han varit grymt överbyggd. Kul iaf att se era fina hästar!

Åh, vad underbart med snöbilder!!! :love:

Olina,

Glad att du höll dig kvar! Det är otäckt när de reser sig, och vääääldigt lätt att de tappar balansen.

Förebyggande är många ggr bästa boten. ;)
Får jag föreslå att du lär din häst att böja nacken á la Eamon Hickey, så att du har ett bra sätt att hindra henne innan det händer.

Hippson.se har en video på deras TV-programsida, där Eamon visar hur han gör. Den finns säkert att hitta även på YouTube.
I vilket fall kan det vara bra att kunna böja hästens hals i alla lägen så mycket att de förlorar styrkan och går runt i en liten cirkel hellre än att sticka iväg/gå upp.

Idealet är förstås att de stannar och slappnar av när man böjer halsen, men som med allt annat så tar det förstås lite tid och träning i anspråk, och du måste börja från marken.
Lycka till!

Ja det är Malin som äger Rapid :)

Idag har Rappe fått massage av L.P. (utbildare på Axelssons). Han var fin och jämn i kroppen men något spänd på ett par ställen (delvis pga leran nu antagligen), men inget alarmernade eller så.
Nu ska han vila till slutet av januari och smälta inridningen såhär långt etc! (oj vad jag kommer få ridabstinens! jag kan döva ridsaknaden lite genom att rida en islänning som jag är medryttare på, men det kommer nog inte bli så mkt ridning på honom heller för de har en ridbana som är frusen.. och honom rider jag mest för att han behöver dressyrridas)

KL

Här rullar det på som vanligt, lite lösgalopp då och då för att Calle ska hålla sig på mattan, och så planerar vi en träning till 15/1.

Och detta var lite kul: tydligen hade det skett en lite förväxling igår. Jag bytte ju box med en tjej för ett tag sedan och hon har en "vikarie" som tar hand om hennes häst när hon inte kan. Denna hade då kommit igår kväll och plockat ut Calle -tittat på honom och tyckt att "vad konstig R ser ut", ställt in honom igen, gått en runda i stallet men inte hittat nån annan som kändes mer rätt så hon hade hämtat ut Calle igen och tänkt att "jaja, det har väl med vinterpälsen att göra då", ställt honom på gången och börjat mocka. Sen hade stallägaren kommit ut och undrat vad hon pysslade med, och när hon svarade att jaa -jag bara mockar lite hade stallägaren sagt att: du vet väl att det är Calle du mockar hos nu va?
Haha, lite kul för Calle och R är inte ens lika. Calle har ju bara liiite vitt på bakfötterna medan R har både stjärn och vita kotor på alla fyra. Det var ju en himla tur att de inte skulle rida.... Hade ju kunnat bli spännande om de gett sig på att stoppa på Calle ett kandar och sen gått ner till ridhuset ;) ;)

Men vad duktiga ni är!

Åh, vad det ser roligt ut.

Tittade på videon medan de spelade Bruce Springsteen's version av "Santa Claus is coming to town" - jag kan tala om att den passade festligt bra till filmen! :D

@mooi

*LOL!!!* Det hade jag velat se!!! :rofl:

kl

Välkomnar mig själv i tråden, och hoppas att ni andra med 08or inte har något emot det ;) Har varit lite inaktiv på buke sista åren så har inte hittat hit riktigt.. Om jag inte välkomnat mig en gång tidigare vill säga ;)
Har ett sto som jag köpte i våras, e. Quidam de Revel-Contendro-Carthago. Mormor är Costa Rica H som är mamma till bl.a. Optic VT och Ronaldinho H.
Hon är min "barbiehäst", liten och oansenlig men fantastiskt hinderklok. :)

finepix20vt_166998419.jpg

Säger välkommen igen, du presenterade dig när du nyss köpt henne :)

Mina 3-åringar är tillverkade där hon är uppfödd :D

Säger välkommen igen, du presenterade dig när du nyss köpt henne :)

Mina 3-åringar är tillverkade där hon är uppfödd :D

delvis kl

Jag hade vissa aningar om att jag kanske presenterat mig en gång, men var inte helt 100 :p Ska försöka följa tråden lite bättre nu.:laugh:

Och tack alla för välkomnandet, hon är otroligt söt, jag får hoppas att hon inte nöjer sig med att bara vara söt i framtiden ;)

KL

Senaste är att Calle har lärt sig något nytt (på egen hand ska tilläggas), nämligen att öppna haggrinden genom att bita tag i handtaget och sedan dra åt rätt håll tills kroken hakar ur :p

Skummat lite i slutet på tråden och ser att ni precis diskuterat vintervilor osv, jag valde att inte visa på 3-årstestet och hoppade in uppsuttet innan sommarvilan istället. Tror hon vilade ca 1,5 månad under sommaren och reds sedan lite halvsporadiskt nga dagar/vecka en period mycket ut i skogen, innan hon fick ett par månader i höstas med ganska ordentlig träning. Hon har hela tiden varit otroligt okomplicerad i hoppningen, hoppar alla typer av hinder och är otroligt klok. Däremot är det mycket jobb på backen... Långa bakben och lite automatiskt i framvikt.
Nu har hon vilat igen ca 1,5 månad och är precis under igångsättning.

Vad har ni för planer och mål med era under 2012? Både kortsiktigt o på lite längre sikt under året? :)

Det enda riktiga hållpunkten jag har är att rida breederskval i aug/sept (om allt rullar på utan hinder förstås). Ev ge oss ut på nån liten lokaltävling för övningens skull till våren.
Annars är målet bara att stärka honom och göra honom så stadig som möjligt och jobba med elektriciteten för hjälperna.

Min lilla fling ponny har lite vinter vila nu pga av han växer och inte riktigt vill. Så jag önskade mig lite framåt bjudning i julklapp men verkade ha fått det i födelsedagspresent istället (igår). Han har aldrig velat springa å busa varken i ridning, löshoppning, longering eller något annat, helst bara luktat på blommorna ;)
Men i kväll när jaga skulle busa med i linan så han var han som förbytt. Hoppade och pep och slängde benen åt alla möjliga håll å kanter! :) Han höll galoppen flera varv i sträck och fick även in ett klockrent byte när han väjde för ett löv eller vad det nu kan ha varit?
Sedan blev han sitt mysiga lugna jag igen.
Men nu kanske det blir något av han ändå! ;) hihi,

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka